понеже темата е силовия тунинг и...
за вр6 турбо е ясно. Тунинговането в не-принудително пълнене на вр6 е чист мазохизъм
Един близо 3 литров мотор мотор трябва да вади с неголямо изнасилване 350++коня атмосферно. При вр6 не важи.
При положение че излиза с много малко коне фабрично, то е ясно че има и голям запас все пак. И действително
до едно положение малки промени и средства имат сериозен ефект. Идеята ми е да побърборим за това, щото сериозното тунинговане, независимо в принудително или атмосферно е сериозен лев. Та ако се влага Х сума пари, то в коя част да се набутат( щото всичко давано по колите е набутване

) така че да се извлече максимум полза.
за 2.8-> 2.9, метална гарнитура... писахме, въпроса е след тия части какво още да направи...
Решил съм леко да мод-на един 2.9 мотор скоро и да го кача на колата(с редени скорости), така че да стане приятна за каране, докато се подготвя за по-сериозни неща...
Така че не си чеша езика
Ще нахвърля някои неща и снимки, надявам се хора дето са на "ти" в атмосферния тунинг да вземат отношение.
Най-голямата спънка в тоя мотор е главата. А тя, с портовете изглежда така: разрез на главата на всмукателния порт на 1 цилиндър




на снимката- как изглежда отливка на изпускателните портове- къс и дълъг порт (в случая наложени на местата си в/у 5 и 6 цилиндър)



диаметъра на всмукателния порт, съотнесен към диаметъра на рънърите:

разрез на колектора (има хора дето премахват отворите за свещите, за да не пречат на пълненето на 3 и 5 цилиндър)
М/у впрочем това е колектор от 2.8. Вижда се и основния му проблем спрямо 2.9- че 5 и 6 цилиндър остават с затруднено пълнене. Има едни сложни сметки за изчисляване на параметрите на колектора- обем пленум, рънъри- дължина и диаметър, в какви оборти ще е ефективен и т.н. дето не са ми ясни (на тоя етап). От прочетеното знам че колектора е ефективен за мощности от порядъка на около 5500оборота. Сериозен проблем му е нагряването. Ползват се някакви гарнитури(имаха точно название ама ми убягва леко) от топлонепроводим материал.
При вр6 24в е решено направо с изработката от пластмаса на малката половина от всмукателния колектор. Вижда се и разликата в колекторите на 12в и 24в, сериозна е.


2.9 с портване, с 2мм по-големи всмукателни клапани, сгъстен с гарнитура, като остава с оригиналните валове и изпускателен колектор, с правилно изградена изпускателна система на 63мм и хубав софт отива над 230 коня на мотора. А реално почти нищо не се сменя от оригиналните части.
Та всеки ако напише по нещичко, смятам че ще се намерят ефективни и евтини решения за леко подобряване на мотора.
ето още малко полезно инфо за валовете и параметри на буталото.

