Колеги,
Има ли някой опит с шофиране из Великобритания - особености на автомобилите с десен волан, кръгови, Т-образни кръстовища и т.н. Всякакви съвети ще бъдат от полза.
Благодаря предварително.
Шофиране във Великобритания
- iGolf
- Мнения: 1073
- Регистриран на: Вто 25 сеп 2007 22:29
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Русe/London
- Контакти:
Re: Шофиране във Великобритания
Гледай застраховка да имаш и платена роуд такса
,инъче ако не си вчерашен шофьор няма да имаш проблеми.Също внимавай къде паркираш,спазва се много стриктно маркировката,знаците и сигнализацията,давай предимство при удобен случай.Ако си в Лондон има БУС лента,съответно-караш в нея-сниман си и си награден със 120 Лири,даде ли мигач автобуса намаляш и го пускаш задължително(запомни това)!!!.Има и много камери.Автомобилите освен че са с десен волан не мисля че имат нещо различно от тези с лявТам ли ще караш автомобила или ще купуваш и на ход до България?

Re: Шофиране във Великобритания
iGolf написа:Гледай застраховка да имаш и платена роуд такса,инъче ако не си вчерашен шофьор няма да имаш проблеми.Също внимавай къде паркираш,спазва се много стриктно маркировката,знаците и сигнализацията,давай предимство при удобен случай.Ако си в Лондон има БУС лента,съответно-караш в нея-сниман си и си награден със 120 Лири,даде ли мигач автобуса намаляш и го пускаш задължително(запомни това)!!!.Има и много камери.Автомобилите освен че са с десен волан не мисля че имат нещо различно от тези с лявТам ли ще караш автомобила или ще купуваш и на ход до България?
Благодаря ти за съветите. Всъщност планирам обиколка на Шотландия за 8 дни, и нъпреки че съм с 30 годишен стаж зад волана и х00000 км по всякакви пътища(а може би - точно заради това!!!), за пръв път ще сядам зад десен волан и ми е нервно...

-
- Мнения: 5389
- Регистриран на: Сря 22 мар 2006 19:23
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
Re: Шофиране във Великобритания
Няма да имаш проблеми с другата дирекция, колега.
Единственото по-специфично нещо, което на мен ми беше най-трудно да науча е да избирам правилната лента за влизане (според изхода, който ми е необходим на мен) в roundabout-ите (кръговите кръстовища), които са с 4 или повече ленти. Иначе движението по основните артерии, особено в пиковите часове е в пъти по-интензивно, в сравнение с българското движение. Съответно и дистанцията между автомобилите е по-малка и трябва да се внимава повече. Шофьорите са толерантни, защото за разлика от нас отдавна са разбрали, че е много по-важно да стигнеш жив и здрав, отколкото да стигнеш с две минути по-бързо. Изпреварванията са рядкост, заради тесните пътища и интензивното движение.
Първото нещо,което ще ти направи впечатление са тесните пътища - българските пътища са чувствително по-широки.
Ако шофираш през нощта ще видиш много осветени кръстовища, осветени пътища, осветени знаци, осветена разделителна линия. Ако няма осветление ще има много светлоотразителни елементи.
Ако шофираш по магистралите, обърни внимание, че има участъци с променящо се ограничение на скоростта - особено по M25 - околовръстната магистрала на Лондон). Не спирай в аварийната лента на магистралите, по никаква причина, освен техническа неизправност на автомобила.
Пътните знаци са в пъти повече, отколкото в БГ. На мозъка определено му трябва време, за да свикне с бройката пътни знаци.
Навигация, която ти показва, в коя лента да влезеш е особено полезна за начинаещи шофьори.
Всяка марка навигация ще е добра, тъй като карти за острова се правят доста отдавна.
Силно препоръчвам наличието на навигация, тъй като е трудно да намериш място, на което спокойно да отвориш картата и да изследваш къде точно си се загубил.И все пак препоръчвам Tomtom и Garmin.
Внимавай с бус лентите в градовете, не карай в тях.Обикновено асфалта в бус лентите е с различен цвят, така е лесно за ориентиране. Има и "променливи" бус ленти - в различните часове от денонощието или можеш да караш в тях или не - обозначено е със знаци, с написани часове.
Винаги спирай зад стоп-линията на кръстовищата със светофари. Винаги тръгвай само на зелен сигнал. Имат датчици в стоп-линиите и камерки.
Внимавай с кръстовища, които са с жълти пресечени линии вътре в кръстовището, или т.нар box junction - в никакъв случай не трябва да спираш на пресечените линии - има камери, гледат. Трябва да си направиш преценката дали можеш да минеш или не на зелен сигнал
. Такива кръстовища има повече в столицата и други по-големи градове.
Има градове с еднопосочно движение в центровете им и трябва да се внимава да не влезеш в услица, в която не трябва.
Внимавай с велосипедистите, защото са чувствително повече, отколкото у нас.
Има доста камери навсякъде - и статични и мобилни, така че спазвай ограниченията стриктно.
Внимавай с паркирането. Кратък наръчник:
Без жълта линия отляво - може да паркираш, ако няма някакъв знак, указващ за разрешено паркиране само с разрешително. С една жълта линия отляво - разрешено спирането, но не и паркирането ( да кажем за слизане/качване на пътници). Две жълти линии - забранено спиране/паркиране. Две червени линии - много забранено спиране/паркиране
.
Не паркирай с автомобил, качен на тротоара.
Ако имаш време и желание разгледай Highway code - тамошния правилник за движения по пътищата.
Ако нямаш време - погледни някое клипче за roundabout-ите. Как да влизаш и излизаш от тях. Със сигурност ще разбереш колко гениално елегантно решение е кръговото кръстовище. Аз поне съм силно впечатлен от преимуществата му.
Ако нещо друго те интересува - питай!
Успех!
Единственото по-специфично нещо, което на мен ми беше най-трудно да науча е да избирам правилната лента за влизане (според изхода, който ми е необходим на мен) в roundabout-ите (кръговите кръстовища), които са с 4 или повече ленти. Иначе движението по основните артерии, особено в пиковите часове е в пъти по-интензивно, в сравнение с българското движение. Съответно и дистанцията между автомобилите е по-малка и трябва да се внимава повече. Шофьорите са толерантни, защото за разлика от нас отдавна са разбрали, че е много по-важно да стигнеш жив и здрав, отколкото да стигнеш с две минути по-бързо. Изпреварванията са рядкост, заради тесните пътища и интензивното движение.
Първото нещо,което ще ти направи впечатление са тесните пътища - българските пътища са чувствително по-широки.
Ако шофираш през нощта ще видиш много осветени кръстовища, осветени пътища, осветени знаци, осветена разделителна линия. Ако няма осветление ще има много светлоотразителни елементи.
Ако шофираш по магистралите, обърни внимание, че има участъци с променящо се ограничение на скоростта - особено по M25 - околовръстната магистрала на Лондон). Не спирай в аварийната лента на магистралите, по никаква причина, освен техническа неизправност на автомобила.
Пътните знаци са в пъти повече, отколкото в БГ. На мозъка определено му трябва време, за да свикне с бройката пътни знаци.
Навигация, която ти показва, в коя лента да влезеш е особено полезна за начинаещи шофьори.
Всяка марка навигация ще е добра, тъй като карти за острова се правят доста отдавна.
Силно препоръчвам наличието на навигация, тъй като е трудно да намериш място, на което спокойно да отвориш картата и да изследваш къде точно си се загубил.И все пак препоръчвам Tomtom и Garmin.
Внимавай с бус лентите в градовете, не карай в тях.Обикновено асфалта в бус лентите е с различен цвят, така е лесно за ориентиране. Има и "променливи" бус ленти - в различните часове от денонощието или можеш да караш в тях или не - обозначено е със знаци, с написани часове.
Винаги спирай зад стоп-линията на кръстовищата със светофари. Винаги тръгвай само на зелен сигнал. Имат датчици в стоп-линиите и камерки.

Внимавай с кръстовища, които са с жълти пресечени линии вътре в кръстовището, или т.нар box junction - в никакъв случай не трябва да спираш на пресечените линии - има камери, гледат. Трябва да си направиш преценката дали можеш да минеш или не на зелен сигнал

Има градове с еднопосочно движение в центровете им и трябва да се внимава да не влезеш в услица, в която не трябва.
Внимавай с велосипедистите, защото са чувствително повече, отколкото у нас.
Има доста камери навсякъде - и статични и мобилни, така че спазвай ограниченията стриктно.
Внимавай с паркирането. Кратък наръчник:
Без жълта линия отляво - може да паркираш, ако няма някакъв знак, указващ за разрешено паркиране само с разрешително. С една жълта линия отляво - разрешено спирането, но не и паркирането ( да кажем за слизане/качване на пътници). Две жълти линии - забранено спиране/паркиране. Две червени линии - много забранено спиране/паркиране

Не паркирай с автомобил, качен на тротоара.
Ако имаш време и желание разгледай Highway code - тамошния правилник за движения по пътищата.
Ако нямаш време - погледни някое клипче за roundabout-ите. Как да влизаш и излизаш от тях. Със сигурност ще разбереш колко гениално елегантно решение е кръговото кръстовище. Аз поне съм силно впечатлен от преимуществата му.
Ако нещо друго те интересува - питай!
Успех!
Re: Шофиране във Великобритания
andro_ написа:Ако нямаш време - погледни някое клипче за roundabout-ите. Как да влизаш и излизаш от тях. Със сигурност ще разбереш колко гениално елегантно решение е кръговото кръстовище. Аз поне съм силно впечатлен от преимуществата му.
Ако нещо друго те интересува - питай!
Успех!
Благодаря ти, колега, сега ми е по-спокойно, макар, че ще карам повече в провинцията, докато ти явно имаш сериозен опит в големите градове, за което ти завиждам

-
- Мнения: 5389
- Регистриран на: Сря 22 мар 2006 19:23
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
Re: Шофиране във Великобритания
http://www.driving-test-success.com/rou ... bouts.html
http://www.2pass.co.uk/roundabout.htm
http://www.ukadi.co.uk/2008/06/multi-la ... -lane.html
Това са примерни, на които попаднах първо.
Не е трудно.
Дори и да сбъркаш, пускаш другия мигач и гледаш и леко-леко и ще те пуснат.
Най-добре влизайки от дадена лента, да излезеш пак в нея. Но може и да се престроиш в кръга.
Ако изпуснеш някой изход, просто продължи да се въртиш
.
Колкото и теория да прочетеш, докато не попрактикуваш малко не става.
Така че - горе главата, смело, но внимателно и толерантно.
http://www.2pass.co.uk/roundabout.htm
http://www.ukadi.co.uk/2008/06/multi-la ... -lane.html

Това са примерни, на които попаднах първо.
Не е трудно.
Дори и да сбъркаш, пускаш другия мигач и гледаш и леко-леко и ще те пуснат.
Най-добре влизайки от дадена лента, да излезеш пак в нея. Но може и да се престроиш в кръга.
Ако изпуснеш някой изход, просто продължи да се въртиш

Колкото и теория да прочетеш, докато не попрактикуваш малко не става.
Така че - горе главата, смело, но внимателно и толерантно.
Re: Шофиране във Великобритания
Един съвет от мен - спазвай законите за движение по пътищата, не карай в бус лентите, давай предимство, и спазвай ограниченията че има много камери. И гледай от коя лента влизаш в кръговите, понеже съм ставал свидетел на опитен БГ водач как влетя в насрещното на едно кръгово с викове "абе тоя рижак що кара срещу мене"
Не е трудно карането там, има стотици преимущества. Кръговите много опростяват нещата на ключовите места, има доста малки кръгови без островче в средата, там си обикаляй въпреки че няма остров щото има маркировка оказваща кръговото
Има големи кръгови в който дори има светофари в тях с по 3-4 ленти, запомни хубаво каква е практиката на шофиране в тях.
По пътя има сериозна маркировка, като наближиш кръстовище обикновено дори и на настилката има нарисуван голям знак, средната лента обикновено е със светлоотразители, извън града има и на страничните. Извън града има такива неща и около кръстовищата. Самата лента е като бял асфалт с перла - вечер като караш на фарове извън града лентата направо свети по пътя.
Най лявата лента която ограничава платното извън града обикновено е дублирана от набраздяване на настилката перпендикулярно на посоката на пътя - като караш по него се получава шум все едно си по павета. Ако си задрямал и стъпиш на тоя участък се предполага че трябва да те разбуди.
Табели има на всякъде по много, на магистралата преди отбивка има поне по 3-4 табели преди самата отбивка и една на отбивката.
Внимавай с паркирането, спирай на разрешените за това места само.
Полиция на стоянка едва ли ще видиш, но е пълно с камери и по магистралата ако има ограничение на скоростта го спазвай.
Там се кара разумно, пътищата са тесни и натоварени.
Съвета ми е - изготви си точен план какво и къде искаш да обиколиш, направи маршрут по картата, ако имаш навигация още по-добре. Стреми се да караш по магистралите че ще ти е по-лесно, пътищата иначе са здрави, дупките са изключителна рядкост.
Приятна разходка колега и лек път

Не е трудно карането там, има стотици преимущества. Кръговите много опростяват нещата на ключовите места, има доста малки кръгови без островче в средата, там си обикаляй въпреки че няма остров щото има маркировка оказваща кръговото

По пътя има сериозна маркировка, като наближиш кръстовище обикновено дори и на настилката има нарисуван голям знак, средната лента обикновено е със светлоотразители, извън града има и на страничните. Извън града има такива неща и около кръстовищата. Самата лента е като бял асфалт с перла - вечер като караш на фарове извън града лентата направо свети по пътя.
Най лявата лента която ограничава платното извън града обикновено е дублирана от набраздяване на настилката перпендикулярно на посоката на пътя - като караш по него се получава шум все едно си по павета. Ако си задрямал и стъпиш на тоя участък се предполага че трябва да те разбуди.
Табели има на всякъде по много, на магистралата преди отбивка има поне по 3-4 табели преди самата отбивка и една на отбивката.
Внимавай с паркирането, спирай на разрешените за това места само.
Полиция на стоянка едва ли ще видиш, но е пълно с камери и по магистралата ако има ограничение на скоростта го спазвай.
Там се кара разумно, пътищата са тесни и натоварени.
Съвета ми е - изготви си точен план какво и къде искаш да обиколиш, направи маршрут по картата, ако имаш навигация още по-добре. Стреми се да караш по магистралите че ще ти е по-лесно, пътищата иначе са здрави, дупките са изключителна рядкост.
Приятна разходка колега и лек път

- AmW
- Мнения: 3550
- Регистриран на: Пон 23 апр 2007 14:39
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Шофиране във Великобритания
Да добавя към изчерпателното мнение на колега andro_.
Има улици на които маркировката показва, че трябва да качиш двете странични гуми при паркирана не тротоара, без да настъпваш маркировката (аз я настъпих и си платих
)
Също така при паркиране из уличките гледай табелите. Има места на които една страна на улицата е разрешена за паркиране само на собствениците на къща там, а другата страна на улицата е платена. Паркингите на Макдоналдс и подобни заведения също имат максимален престой (мисля, че около 45 минути беше и след това се усмихваш на камерата)
Но като цяло няма нищо страшно, има маркировка навсякъде и ако внимаваш няма да се объркаш.
Успех и приятно пътуване
Има улици на които маркировката показва, че трябва да качиш двете странични гуми при паркирана не тротоара, без да настъпваш маркировката (аз я настъпих и си платих

Също така при паркиране из уличките гледай табелите. Има места на които една страна на улицата е разрешена за паркиране само на собствениците на къща там, а другата страна на улицата е платена. Паркингите на Макдоналдс и подобни заведения също имат максимален престой (мисля, че около 45 минути беше и след това се усмихваш на камерата)
Но като цяло няма нищо страшно, има маркировка навсякъде и ако внимаваш няма да се объркаш.
Успех и приятно пътуване

-
- Мнения: 5389
- Регистриран на: Сря 22 мар 2006 19:23
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
Re: Шофиране във Великобритания
Искам да допълня още някои неща, не толкова относно правилата на движението, по-скоро за самото шофиране.
На бензиностанциите сам си наливаш горивото, без значение какво е - бензин, дизел, газ.
Тоалетни има само на по-големите бензиностанции. На магистралите т.нар. Services са комплекси с търговски обекти, тоалетни и бензиностанция. На другите пътища бензиностанциите с тоалетни са рядкост. Имайте в предвид. Спиране на пътя за облекчаване, както често се прави в БГ - просто забравете.
Винаги имайте под ръка няколко паунда на монети - за автоматите за паркиране. Някои от тях издават стикери, които трябва да се залепят на предното стъкло, от страната на тротоара - самозалепващи са, трябва да се отстрани фолиото отзад на стикера. На други автомати стикерите не са лепящи - те трябва да се оставят на видимо място на таблото. Такива места за паркиране са обозначени с Pay and display знаци.
В големите търговски центрове и повечето летища/гари паркинга може да се плати и с банкова дебитна/кредитна карта - на такива паркинги обикновено на входната бариера се издава стикер с бар-код, после на излизане този стикер се пъха в машина за плащане,преди да тръгнете да излизате от самия паркинг! - има възможност за монети/банкноти и/или банкова карта. При плащане с банкова карта на паркинг машината не иска ПИН - просто за информация.
Паркирането в жилищни зони обикновено е безплатно само за Permit holders - т.е. с разрешително. Обикновено тази рестрикция важи за работните дни от 9 сутринта до 5 или 6 часа вечерта - на знака пише
.
При движение по пътищата, заради естеството на настилката често хвърчат камъчета и удрят челното стъкло (в бг това е рядкост). Да не се учудвате.
По пътищата рядко има дупки, но пък, с изключение на магистралите понякога са неравни и с кола с лошо окачване е просто приказка...
Много внимавайте по тесни междуселски пътища (B-road), които са само с една лента - такива пътища имат оставени по-широки места за разминаване на автомобилите; понякога се налага да се движиш назад, за да може да се разминете (звучи като виц в бг, нали). Особено опасно е, когато е мокро по такива пътища - "дали ще спра или няма да спра"?
.
Принципно техния асфалт е по-абразивен от нашия и има по-стабилно сцепление. За разлика от бг по главните пътища, различни от магистрала, рядко има ограничения преди кръстовища, но за сметка на това има настилка с голямо сцепление, точно преди кръстовището -простичко, но гениално решение.
Освен GPS си купете една карта, да кажем A to Z, от този род, че не се знае кога ГПС-а ще се откаже да работи (случва се) и когато си на непознато място става неприятно.
На бензиностанциите сам си наливаш горивото, без значение какво е - бензин, дизел, газ.
Тоалетни има само на по-големите бензиностанции. На магистралите т.нар. Services са комплекси с търговски обекти, тоалетни и бензиностанция. На другите пътища бензиностанциите с тоалетни са рядкост. Имайте в предвид. Спиране на пътя за облекчаване, както често се прави в БГ - просто забравете.
Винаги имайте под ръка няколко паунда на монети - за автоматите за паркиране. Някои от тях издават стикери, които трябва да се залепят на предното стъкло, от страната на тротоара - самозалепващи са, трябва да се отстрани фолиото отзад на стикера. На други автомати стикерите не са лепящи - те трябва да се оставят на видимо място на таблото. Такива места за паркиране са обозначени с Pay and display знаци.
В големите търговски центрове и повечето летища/гари паркинга може да се плати и с банкова дебитна/кредитна карта - на такива паркинги обикновено на входната бариера се издава стикер с бар-код, после на излизане този стикер се пъха в машина за плащане,преди да тръгнете да излизате от самия паркинг! - има възможност за монети/банкноти и/или банкова карта. При плащане с банкова карта на паркинг машината не иска ПИН - просто за информация.
Паркирането в жилищни зони обикновено е безплатно само за Permit holders - т.е. с разрешително. Обикновено тази рестрикция важи за работните дни от 9 сутринта до 5 или 6 часа вечерта - на знака пише

При движение по пътищата, заради естеството на настилката често хвърчат камъчета и удрят челното стъкло (в бг това е рядкост). Да не се учудвате.
По пътищата рядко има дупки, но пък, с изключение на магистралите понякога са неравни и с кола с лошо окачване е просто приказка...
Много внимавайте по тесни междуселски пътища (B-road), които са само с една лента - такива пътища имат оставени по-широки места за разминаване на автомобилите; понякога се налага да се движиш назад, за да може да се разминете (звучи като виц в бг, нали). Особено опасно е, когато е мокро по такива пътища - "дали ще спра или няма да спра"?

Принципно техния асфалт е по-абразивен от нашия и има по-стабилно сцепление. За разлика от бг по главните пътища, различни от магистрала, рядко има ограничения преди кръстовища, но за сметка на това има настилка с голямо сцепление, точно преди кръстовището -простичко, но гениално решение.
Освен GPS си купете една карта, да кажем A to Z, от този род, че не се знае кога ГПС-а ще се откаже да работи (случва се) и когато си на непознато място става неприятно.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 27 госта