Поредната тема за акумулатори и дали е добре да сложим по голям такъв на даден автомобил. Темата задължително се появява в зимния период, когато акумулаторите започват да създават проблеми и да стартират двигателя на автомобилите ни по -трудно.
Какво знам и научих аз, опитът- тези дни се позанимавах с едно компактно руско зарядно - туроидален траф- 3.5 ампера, грец - диоди по 10А и един тиристор, проста схема и компактна, интересното е че, когато не зарежда разрежда щото има резистори в паралел 700 ома и една биметална пластина нагрявана от термичен елемент превключва между акуто и резисторния блок. Тоест имаме импулсен заряд и после разряд.
Защо пиша всичко това - поразрових се из техническите форуми и намерих някой неща- в крайна сметка си изясних ,че когато един акумулатор се зарежда в колата ни работата е - ударен заряд , схемата следи по напрежение до към 14.2 волта- така акумулатора не кипва, акуто гълта ток като за световно колкото има във веригата от алтернатора във момента 30А , 50А и тнт. Като краен ефект получава се бърз и некачествен заряд, които се изявява през студените зимни месеци (сулфатизация и тнт). Общо взето караме си акуто заредено на 50% - 75% или 12.25-12.40 В.

За сравнение около 100% е 12.65В. Така, добрите зарядни дават ток около 1/10 от капацитета на акуто тоест - при 60 А/Ч аку. зарядния тока трябва да е около 6 А,

ето тука тънкия момент - за получаване на качествен заряд трябва схемата да следи ток а не напрежението.

Това става много бавно и е неприложимо за зареждане в автомобила, защото тока е сравнително малък. Ето какво прочетох

в книжката на това старо но интересно зарядно- 12В- 3.5А, 13.5В- 2А, 15В- 1.5А. Измерих ги (да ева и Руснаците - верно е така и тока и напрежението). Ама какво се учудвам закон на ОМ Напрежението расте, тока пада.
Изводи - при слагане на по голяма батерия тя ще се зарежда по- добре, щото алтернатора ще и дава същият ток ,като за по-малката батерия. Разбира се от там времето за заряд ще се вдига , но така или иначе батерията не достига повече от 75 % зареденост, така че това е маловажно.
И Аз на пасат Б3 съм му сложил 72 амперова батерийка- екстра е- алтернатора е 90 амперов- пак я пере яко.
Всичко до тук написано е добре стига да няма разни утечки и алтернатора да е ок.
Мисля , че вечния спор е решен, поне за мен !!!
