Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
Малко теория,дано помогне на колегата,пуснал темата.Зареждането представлява протичане на ток от по-висок към по-нисък потенциал.В случая от алтернатора към акумулатора.Понеже зареждането в автомобила представлява всъщност буферно ДОзареждане на акумулатора,към него трябва да се подаде ток и напрежение,необходимо и достатъчно за целта.Тая работа я изпълнява регулатора,променяйки магнитното поле поле на ротора,сиреч възбуждането на генератора и поддържайки по този начин необходимия заряден ток.Напрежението на генератора на празен ход е 18-20в.по спомен без никакъв консуматор.При включване на консуматор(акумулатора)въпросното напрежение кляка до 13-14в. в зависимост колко е разреден/зареден акумулатора.Тоест ,колкото се изравняват потенциалите(напреженията)на г-ра и а-ра,тока намалява а напрежението се покачва.Нормата между другото е 14 плюс/минус 0.2в.Според мен генератора ти си е напълно изправен(съществува малка вероятност за пробил диод,но не ми се вярва)по-скоро търси причината в акумулатора(мъртва клетка и т.н.),това лесно се разбира с ампермер м/у а-ра и г-ра,ако поддържа голям заряден ток(30-40А)акумулатора ти не е наред и никога няма да имаш 14в.
- ktamen
- Мнения: 6373
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
valtor написа:Напрежението на генератора на празен ход е 18-20в.по спомен
Вероятно този спомен ти е останал от някое не много качествено зарядно за акумулатор.
Ако нямаше реле регулатор и четките на ротора бяха постоянно захранени с 12 волта при максимални обороти на двигателя напрежението на изводите на алтернатора ще бъде около 100 волта. Релерегулатора регулира напрежението, а не тока - без значение колко е консумацията алтернатора поддържа 14 волта по начина, който добре си описал, като намаля и увеличава тока през ротора.
А може спомена да ти е останал за работа на алтернатора без акумулатор - тока от алтернатора е пулсиращ, а акумулатора играе роля на филтриращ кондензатор, без него волтметърът би показал доста странни стойности.
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
Не ми се спори излишно,само ще объркаме човека още повече
.Точно за това говоря,генератор без акумулатор,а напрежението от генератора е трифазно изправено,така че пулсациите не са големи,отделно всеки един волтмер показва ефективната стойност,не амплитудната,така че показанията са си нормални.Ако някога имаш възможност,захапи един акумулатор с мъртва клетка към изправен генератор и виж дали ще ти поддържа 14в
.По повод на темата днес мернах моя,че откакто съм взел колата/2год./не съм го и поглеждал...13,8 макс,без никакви консуматори и нямам грижи.А след като препрочетох темата видях че главния проблем на колегата е по-скоро периодично изчезване на зарядния ток изобщо,което предполага лоша връзка по инсталацията или вътре в генератора,и в двата случая трудничко ще се оправи без специалист,само от съвети от форума.


- ktamen
- Мнения: 6373
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
И на мен не ми се спори - всички знаят, че колата не трябва да работи без акумулатор - така, че кой е прав е без значение.
- lubecku
- Мнения: 393
- Регистриран на: Нед 22 мар 2009 19:04
- Автомобил: mk3
- Двигател: ABF
- Местоположение: sofiq bulgaria
- Контакти:
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
Смених всички проводници ,нова маса, нов плюс, нови клеми
с нови обувки всичко гресирано и добре стегнато,
смених и статора заедно с диодната плочка, появиха се 14В.
Ок ,но не след дълго добре загрял мотор след пробег 20тина км.
гася мотора слизам, качвам се след 5мин. и паля, таблото свети по слабо,
радиото не свири оптимално, прозореца едвам се вдига, все едно нямам алтернатор,
при което се нервирам оптимално, давам газ удрям един прекъсвач и оп таблото светва
Ура тока се върна.
Ако някой може да ми обясни
Мислех се че е касетката зад контактния ключ, защото я смених с някаква от еврото преди месец два,
но ако е тя защо при изфорсирането нещата се оправиха, мислех за реле регулатора, но този е оригинален БОШ
испански със сменени четки, с него като запаля и не ми свети лампата за акумулатора ,преди това бях с чисто нов
магнети марели, бразилски с него като запалех и искаше леко да я изфорсирам до 1500 2000 оборота и гаснеше тогава лампата сега с този въобще не светва след запалване ,тоест и него го изключвам.
Остана само възбуждането ,от къде идва то какво е то и колко трябва да е,
да го пусна ли направо от плюса на акумулатора, или какво да му проверя и как за да знам че всичко е 'ток' ?
с нови обувки всичко гресирано и добре стегнато,
смених и статора заедно с диодната плочка, появиха се 14В.
Ок ,но не след дълго добре загрял мотор след пробег 20тина км.
гася мотора слизам, качвам се след 5мин. и паля, таблото свети по слабо,
радиото не свири оптимално, прозореца едвам се вдига, все едно нямам алтернатор,
при което се нервирам оптимално, давам газ удрям един прекъсвач и оп таблото светва
Ура тока се върна.
Ако някой може да ми обясни

Мислех се че е касетката зад контактния ключ, защото я смених с някаква от еврото преди месец два,
но ако е тя защо при изфорсирането нещата се оправиха, мислех за реле регулатора, но този е оригинален БОШ
испански със сменени четки, с него като запаля и не ми свети лампата за акумулатора ,преди това бях с чисто нов
магнети марели, бразилски с него като запалех и искаше леко да я изфорсирам до 1500 2000 оборота и гаснеше тогава лампата сега с този въобще не светва след запалване ,тоест и него го изключвам.
Остана само възбуждането ,от къде идва то какво е то и колко трябва да е,
да го пусна ли направо от плюса на акумулатора, или какво да му проверя и как за да знам че всичко е 'ток' ?
- ktamen
- Мнения: 6373
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
http://www.vwclub.bg/~LR/alternator.JPG
Това е схемата на алтернатора (не съм сигурен, че твоята е точно същата). Явно тънкото кабелче към алтернатора е прекъснато - предполагам, че при контактния ключ щом и ти се съмняваш в него. Кабелчето е да подаде 12В към четките в първия момент за възбуждането на магнитно поле. Тъй като ротора освен електромагнит е и много слаб постоянен магнит, ако оборотите са достатъчно високи алтернатора може да се самовъзбуди - затова се е оправил след изфорсирването.
Запали колата без да я форсираш и закачи за секунда една лампа 5 вата между тънкото кабелче на алтернатора и дебелия кабел (вместо към дебелия кабел можеш да я вържеш направо за плюса на акумулатора, сигурно може и без лампа, а направо с кабел, ама така е дадено на схемата )- през лампата трябва да мине ток за да се възбуди алтернатора. Ако алтернатора се възбуди търси къде е прекъсната веригата на тънкото кабелче.
Какво се случва с лампата на таблото за акумулатора - предполагам, че не свети като дадеш на контакт преди да си запалил?
Това е схемата на алтернатора (не съм сигурен, че твоята е точно същата). Явно тънкото кабелче към алтернатора е прекъснато - предполагам, че при контактния ключ щом и ти се съмняваш в него. Кабелчето е да подаде 12В към четките в първия момент за възбуждането на магнитно поле. Тъй като ротора освен електромагнит е и много слаб постоянен магнит, ако оборотите са достатъчно високи алтернатора може да се самовъзбуди - затова се е оправил след изфорсирването.
Запали колата без да я форсираш и закачи за секунда една лампа 5 вата между тънкото кабелче на алтернатора и дебелия кабел (вместо към дебелия кабел можеш да я вържеш направо за плюса на акумулатора, сигурно може и без лампа, а направо с кабел, ама така е дадено на схемата )- през лампата трябва да мине ток за да се възбуди алтернатора. Ако алтернатора се възбуди търси къде е прекъсната веригата на тънкото кабелче.
Какво се случва с лампата на таблото за акумулатора - предполагам, че не свети като дадеш на контакт преди да си запалил?
- lubecku
- Мнения: 393
- Регистриран на: Нед 22 мар 2009 19:04
- Автомобил: mk3
- Двигател: ABF
- Местоположение: sofiq bulgaria
- Контакти:
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
Свети си,
тоест мога да му дам
плюс направо от акумулатора
но с лампа 5в в схемата с цел
да не се превъзбуди?
тоест мога да му дам
плюс направо от акумулатора
но с лампа 5в в схемата с цел
да не се превъзбуди?
- bobocamaro
- R.I.P
- Мнения: 7510
- Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
- Автомобил: Golf 3 GTI
- Двигател: 2E
- Местоположение: София
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
Е не, това не е истина.
Няма проблем и директно да го "възбудиш", нищо няма да изгори.
Аз почвам в ротор да се съмнявам, друго не остана
Връзките на намотката към колектора...или самата намотка
Ако имаш нерви, замери двата пръстена за пробив към маса, дай му директно захранване на ротора.
По искренето ще познаеш има ли го тоя ротор, тока през него премери също

Аз почвам в ротор да се съмнявам, друго не остана

Връзките на намотката към колектора...или самата намотка

Ако имаш нерви, замери двата пръстена за пробив към маса, дай му директно захранване на ротора.
По искренето ще познаеш има ли го тоя ротор, тока през него премери също

- ktamen
- Мнения: 6373
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
Да с лампа 5вата направо от акумулатора. Няма как да се превъзбуди, ама все пак използвай лампа щом я има на схемата може да има някакво значение.
На твоето табло предполагам, че няма лампа, а светодиод, през него тече нищожен ток затова трябва да има и два мощни резистора в таблото, които заместват лампата - може да са се откачили нещо.
viewtopic.php?f=6&t=21356&start=0&hilit=%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%B4%D0%B0
Аз не съм имал проблеми с алтернатора и половината неща, които пиша ги знам от този форум.
Ако лампата не помогне трябва да вземеш назаем друго реле-регулатор и да пробваш с него.
Ако ротора не беше читав и самовъзбуждането нямаше да помогне, затова го изключвам, но колегата над мен може и да е прав, ако има лоша спойка, която се влияе от вибрациите и ту я има ту я няма. Подобен вариант ми се вижда малко вероятен.
На твоето табло предполагам, че няма лампа, а светодиод, през него тече нищожен ток затова трябва да има и два мощни резистора в таблото, които заместват лампата - може да са се откачили нещо.
viewtopic.php?f=6&t=21356&start=0&hilit=%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%B4%D0%B0
Аз не съм имал проблеми с алтернатора и половината неща, които пиша ги знам от този форум.
Ако лампата не помогне трябва да вземеш назаем друго реле-регулатор и да пробваш с него.
Ако ротора не беше читав и самовъзбуждането нямаше да помогне, затова го изключвам, но колегата над мен може и да е прав, ако има лоша спойка, която се влияе от вибрациите и ту я има ту я няма. Подобен вариант ми се вижда малко вероятен.
- bobocamaro
- R.I.P
- Мнения: 7510
- Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
- Автомобил: Golf 3 GTI
- Двигател: 2E
- Местоположение: София
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
Хубаво, той ще го "сръчка" един път през лампата(с нажежаема жичка).
От там нататък това нещо трябва да генерира ЕДН. Дори и да изскубеш таблото.
За да му се срива заряда, значи отпада полето в генератора, при положение, че всичко вече е подменял.
Аз оглупявам, а успешния край на темата ще е безценен.
От там нататък това нещо трябва да генерира ЕДН. Дори и да изскубеш таблото.
За да му се срива заряда, значи отпада полето в генератора, при положение, че всичко вече е подменял.
Аз оглупявам, а успешния край на темата ще е безценен.

- ktamen
- Мнения: 6373
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
lubecku написа:при което се нервирам оптимално, давам газ удрям един прекъсвач и оп таблото светва
Ура тока се върна.
От това аз си правя извода, че "нещото" наистина произвежда ток след като веднъж е започнало.
Заряда не пише да се срива след форсирането.
- lubecku
- Мнения: 393
- Регистриран на: Нед 22 мар 2009 19:04
- Автомобил: mk3
- Двигател: ABF
- Местоположение: sofiq bulgaria
- Контакти:
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
Разбрах какъв е проблема, днес всичко си зарежда имаме ток имаме 14В всичко е ОК
гася, паля след 10мин, нямаме зареждане ,форсирам аз Оп зареждането се връща,
гася пак давам на контакт и гледам лампата на таблото не свети - Нямаме възбуждане,
отново оптимално нервиран, удрям по таблото и Оп лампата светва, махам контакта,
давам пак на контакт няма лампа, пак удрям таблото пак има лампа,
(по елементарно не можах да го обясня) тоест вътре в таблото зад приборите има
или хлабава връзка или кофти спойка ,вече е тъмно и няма за кога но утре след извънградското
ще го разглобя да видим за какво става на въпрос.
Иначе за да пътувам утре на спокойствие не мога ли да му дам възбуждане директно от
габаритите там имаме 100% 12В мога и да откача габаритната крушка за по сигурно да няма някакъв пад
,но ме притеснява непрекъснатото възбуждане както е от габаритите например не били било неправилно
или няма проблем?
Благодаря на всички помогнали, без вас нямаше да го открия ,камо ли да разбера каква е цялата схема и принципа на работа !
гася, паля след 10мин, нямаме зареждане ,форсирам аз Оп зареждането се връща,
гася пак давам на контакт и гледам лампата на таблото не свети - Нямаме възбуждане,
отново оптимално нервиран, удрям по таблото и Оп лампата светва, махам контакта,
давам пак на контакт няма лампа, пак удрям таблото пак има лампа,
(по елементарно не можах да го обясня) тоест вътре в таблото зад приборите има
или хлабава връзка или кофти спойка ,вече е тъмно и няма за кога но утре след извънградското
ще го разглобя да видим за какво става на въпрос.
Иначе за да пътувам утре на спокойствие не мога ли да му дам възбуждане директно от
габаритите там имаме 100% 12В мога и да откача габаритната крушка за по сигурно да няма някакъв пад
,но ме притеснява непрекъснатото възбуждане както е от габаритите например не били било неправилно
или няма проблем?
Благодаря на всички помогнали, без вас нямаше да го открия ,камо ли да разбера каква е цялата схема и принципа на работа !
- lubecku
- Мнения: 393
- Регистриран на: Нед 22 мар 2009 19:04
- Автомобил: mk3
- Двигател: ABF
- Местоположение: sofiq bulgaria
- Контакти:
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
Ще използвам същата тема и за следващият си въпрос,
Карам си аз градско извънградско, темперетурата по уреда на таблото е оптимална около 88 целзиеви градуса
понякога и над 88 ,перката си пуска (двускоростна е) интересно втората скорост не съм я чувал до сега,
системата е обезвъздушена перфектно, нямам грам теч от където и да било, термостата е нов антифриза също.
И изведнъж ми индикира лампата за прегряване,
ще го хвърлям това табло
интересно ми е обаче да не би да не ме лъже, но колата дори ми се е случвало да не е отворила
термостата и пак да ми светне тая лампа ? Капачката с клапана на разширителния съд всичко работи и е ново,
от какво може да свети тая лампа, а забравих и че нямам датчик на казанчето за нивото.
Предполагам ,че и този датчик ще трябва да сменя, защото и този на тройника е сменен с нов Вернет както и термостата.

Карам си аз градско извънградско, темперетурата по уреда на таблото е оптимална около 88 целзиеви градуса
понякога и над 88 ,перката си пуска (двускоростна е) интересно втората скорост не съм я чувал до сега,
системата е обезвъздушена перфектно, нямам грам теч от където и да било, термостата е нов антифриза също.
И изведнъж ми индикира лампата за прегряване,

интересно ми е обаче да не би да не ме лъже, но колата дори ми се е случвало да не е отворила
термостата и пак да ми светне тая лампа ? Капачката с клапана на разширителния съд всичко работи и е ново,
от какво може да свети тая лампа, а забравих и че нямам датчик на казанчето за нивото.
Предполагам ,че и този датчик ще трябва да сменя, защото и този на тройника е сменен с нов Вернет както и термостата.
-
- Мнения: 588
- Регистриран на: Чет 23 авг 2007 22:47
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
Имаш един стабилизатор на напрежението на платката на таблото. Едното му краче много обича да се "отпоява".
Освен лъжливо прегряване и светене на индикатора за антифриза, ще почне и стрелката на оборотомера да прави чудеса - от 0 до 6000 оборота по два-три пъти ще ги взема за 0,2 секунди.
Освен лъжливо прегряване и светене на индикатора за антифриза, ще почне и стрелката на оборотомера да прави чудеса - от 0 до 6000 оборота по два-три пъти ще ги взема за 0,2 секунди.

- lubecku
- Мнения: 393
- Регистриран на: Нед 22 мар 2009 19:04
- Автомобил: mk3
- Двигател: ABF
- Местоположение: sofiq bulgaria
- Контакти:
Re: Алтернатор и неговото възбуждане и обслужване.
След детайлно оглеждане на таблото и всички писти съпротивления и диоди по него
установих следното:
Прегоряла писта на подсветката (зелена лента по която са пуснати и + и -)
от там някакви проводници който взимат от големия куплунг който влиза в самото табло
и до подсветката последователно навързани 3 крушку със запоени крачета,
от зад зад оборотомера от платката на таблото излизат 2 крачета дълги по около 15мм
като карфици в тях е влизал някакъв двупинов куплунг който е взимал + и - от лентата за подсветка
за таблото, но нея вече я няма и взима от жиците от куплунга..........
В резултат качвам таблото, контакт паля и пускам мигачи работят си после дълги и ОП
с дългите ми гасне оборотомера, гася ги оборотомера си тръгва, сега непрекъснато ми свети мнооого леко
лампата на дългите и с покачване на оборотите гасне, пускам газта и лампата почва да свети (повтарям много леко).
после с завъртане на ключа да загася от контакт и часовника се рестартира и нулира сега с всеки контакт ми се рестартира часовника и щрака някакво реле.......
Какво табло освен като моето става за 1.8 АБС
скоростомера е с жило, имам само една голяма букса
на гърба на таблото и това е колата е 1993 АБС
Мога ли да си взема такова с часовник, или такова от кола
с по мощен мотор и какви биха били разликите и проблемите
най много ми се иска да си е плъг енд плеи и да не се занимавам
повече
установих следното:
Прегоряла писта на подсветката (зелена лента по която са пуснати и + и -)
от там някакви проводници който взимат от големия куплунг който влиза в самото табло
и до подсветката последователно навързани 3 крушку със запоени крачета,
от зад зад оборотомера от платката на таблото излизат 2 крачета дълги по около 15мм
като карфици в тях е влизал някакъв двупинов куплунг който е взимал + и - от лентата за подсветка
за таблото, но нея вече я няма и взима от жиците от куплунга..........
В резултат качвам таблото, контакт паля и пускам мигачи работят си после дълги и ОП
с дългите ми гасне оборотомера, гася ги оборотомера си тръгва, сега непрекъснато ми свети мнооого леко
лампата на дългите и с покачване на оборотите гасне, пускам газта и лампата почва да свети (повтарям много леко).
после с завъртане на ключа да загася от контакт и часовника се рестартира и нулира сега с всеки контакт ми се рестартира часовника и щрака някакво реле.......



Какво табло освен като моето става за 1.8 АБС
скоростомера е с жило, имам само една голяма букса
на гърба на таблото и това е колата е 1993 АБС
Мога ли да си взема такова с часовник, или такова от кола
с по мощен мотор и какви биха били разликите и проблемите
най много ми се иска да си е плъг енд плеи и да не се занимавам
повече

Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 47 госта