SSR - солид стеит релета. Т.е. релета дето вместо релета има транзистори.
Плюсовете - няма искрене, няма залепване на контактите, вечни са.
Минуси:
1) със N канален мосфет можеш да прекъснеш минуса, но не и плюса. В резултат на това до фара ще има постоянен плюс и земята ще се прекъсва през транзисторите. За прекъснат плюса става по-сложно (иска се напрежение над захранващото).
2) Повечето не са здрави колкото релетата, ама с подходящите транзистори ще понесат 100 ампера без да се замислят. Мисля си, че така дори при изгаряне на крушка и окъсяването й трудно ще мине достатъчно ток да изгори транзисторите преди бушоните. Постоянният ток дето дават е 120 ампера за IRFP3206.
Та за транзистори съм си харесал едни 120 амперови на 20 волта със съпротивление на дреин-сорс прехода 0.0024 ома. Т.е. в транзисторите ще имам пад 0.024 волта при 10 ампера ток (да кажем, че 10 ампера е тока за 2те крушки). Реално за да имаме такъв пад в метрър кабел трябва той да е около 7mm^2, т.е. при всяко положение ще имаме повече пад при самите кабели, щото няма кой да опъва инсталация със 10mm^2 кабели (10, защото дължината ще е повече от метър при всяко положение).
И по едни сметки излиза че при 10А ток (колкото за 2 крушки):
При транзисторите ще има 0.024В пад, разсейвана мощност 240 миливата, т.е. даже радиатори не ни трябват.
По кабелите при 4mm^2 и дължина 3 метра ще имаме 0.15 волта пад.
Ако вземем плюс директно от алтернатора отиваме на около 14.5-14.6 волта, което означава, че при фаровете ще имаме едни 14.4 волта.
Транзисторите са на цена от 4-5лв/бр (поне тези дето аз харесах, IRFP3206).
Някой да каже нещо против тази идея, щото сериозно обмислям да я събера другата седмица като дойдат транзисторите.
Забравих, схемата на свързване на N канален MOSFET като ключ изглежда така:
