Значи мултицета те е лъгал, всичко то е ОК
Не мога да си обясня едно нещо, за да тръгне за работи алтернатора, трябва да му се подаде ток на ротора за да се възбуди. Това става през тънката жичка и през четките. Т.е като дадем контакт, там идват 12 В, и като заработи пак идват 12 В за да изгасне лампата на таблото, демек там винаги има 12В?? Как става този номер?
Иде зима, провери си алтернатора!
- bobocamaro
- R.I.P
- Мнения: 7510
- Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
- Автомобил: Golf 3 GTI
- Двигател: 2E
- Местоположение: София
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
Стрелките гледай, тези под клема "D+". Първоначалния ток за възбуждане е мърляв: минава през лампата, веригите на регулатора и ротора директно. В момента в който се развърти той целия алтернатор се възбужда. Тогава пристига тлъст плюс създаден от статора, през трите диода за възбуждане, който захранва вече реле регулатора, но с дебелото напрежение 14.2 примерно.
В тоя момент за лампата ти се срещат плюс от батерията с генерирания плюс и тя гасне.
Хитринка е, но например при изгърмела част от силовия изправител(6-те диода) лампата няма да ти каже нищо.

genov1 написа:Не можах да захапя как гасне лампата, приснавам сиНа схемата едното е изправителния блок, а тва от ляво трябва да е регулатора на напрежението. Т.е напрежението се регулира чрез възбуждането на ротора. Как така като дойдат 2 плюса към лампата и тя изгасва
![]()
Д+ трябва да е малката, а Б+ голямата клема на алтернатора, нали?
Колега, за да свети лампата трябва да има потенциална разлика в напреженията, приложени към цокъла и.
Как да го обясня, вземи една лампа свържи единия и край към плюса на акумулатора, а другия към плюса на касетофона ти в колата. И чакай да светне.
Да, напрежението на заряд се регулира чрез тока през ротора. На базата на опорно напрежение което се следи върху ценеровия диод ZD. Клемите са както ги казваш.
Последна промяна от bobocamaro на Сря 19 дек 2012 11:26, променено общо 1 път.
- genov1
- Мнения: 849
- Регистриран на: Пон 09 май 2011 19:52
- Автомобил: Passat CC
- Двигател: CBBB 2008
- Местоположение: Стара Загора
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
Не можах да захапя как гасне лампата, приснавам си
На схемата едното е изправителния блок, а тва от ляво трябва да е регулатора на напрежението. Т.е напрежението се регулира чрез възбуждането на ротора. Как така като дойдат 2 плюса към лампата и тя изгасва
Д+ трябва да е малката, а Б+ голямата клема на алтернатора, нали?


Д+ трябва да е малката, а Б+ голямата клема на алтернатора, нали?
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
ktamen написа:genov1 написа:radik90 написа:Днеска изчистих абослютно всички клеми (като тръгнеш от минуса на скоростите до плюса на алтернатора, та дори и стартера) до блясък със шкурка и разлика никаква. Паля 14V на алтернатора,а на акумулатора 13,8-9. Пускам парно на 4, радиото, фарове и кляка на 13,4. Утре ще ви снимам алтернатора да ми дадете акъл как се разглабя. Видях от страната на перката четири много дълги болта и се чудя дали само от тях пада пластмасовия капак? И нещо друго синьото кабелче, което влиза на алтернатора за какво е?
А и не ми казахте от къде да го вземе регулатора и какви пари е ?
Не се занимавай с глупости, 1/10 В е напълно нормален пад на напрежението, ти сам си видял че като си зачистил не се е променил. И да сложиш нов регулатор най-вероятно няма да се променят нещата. Може би ти е позацапан колектора и на празен ход пада напрежението, подай малко газ и виж напрежението как е
0,1В наистина е напълно нормален пад на напрежението, но при включени консуматори. Доколкото разбрах този пад е измерен без сериозни консуматори и ми се струва, че колегата не е изчистил където трябва и пак има голямо съпротивление между акумулатора и алтернатора.
За съжаление колегата не ми отговори къде ги е измерил тези 13,4В
Така значи пад на напрежението го меря при пуснати нормалните консуматори (фарове, музика, парно) и е 0,1-2, а стойността 13,4 беше на клемите на акумулатора. Всяка клемичка лъщи. Днес свалих алтернатора и се оказа valeo много го псувах понеже няма нито един надпис по него с изключение на кондензатора. Чрез етка видях номера и установих, че е 65А. С много псуване отвих винтовете на четките и се оказа, че са като нови. Доста са дълги, а колектора лъщи целия и няма канал. Което за кола на 170к км значи, че немеца преди мен е правил ремонт. Ако не си бях купил нов акумулатор вероятно щях да чакам да спре да зарежда и тогава да човъркам

До колкото прочетох на 23-та страница в този блок където са четките и регулатора прекъсвате минуса и запоявате последователно диод (10 A/1000 V), прав ли съм ?
- ktamen
- Мнения: 6362
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
Сложи пак алтернатора и измери на неговите клеми колко е напрежението при включени консуматори. Това, че клемите на акумулатора са лъскави нищо не значи. Между акумулатора и алтернатора има 10 - 20 снадки и всяка от тях може да прави проблем, а може да имаш и няколко проблемни снадки.
Последна промяна от ktamen на Съб 22 дек 2012 21:34, променено общо 1 път.
- RANOPILE
- Мнения: 239
- Регистриран на: Вто 27 окт 2009 14:45
- Автомобил: VW Polo 2F
- Двигател: AAU 1994
- Местоположение: София, жк Лагера
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
Да проверете си алтернатора, че аз преди месец като реших да видя за какво иде реч и... идваха под 12,5v при работещ, но натоварен с консуматори алтернатор(фарове, реотани задно стъкло, парно, мигачи...). И отидох при един майстор и за 35лв смени там четките заедно с една друга гадост при алтернатора и вече като пусна всичко дето може и дава 13,9v. Та проверете си нещата навреме да не се налага да купувате и акумулатор + ремонта на "динамото" 
Останах доволен от майстора, та ако някой иска контакт с него да ми пише(намира се в Дружба)

Останах доволен от майстора, та ако някой иска контакт с него да ми пише(намира се в Дружба)
- genov1
- Мнения: 849
- Регистриран на: Пон 09 май 2011 19:52
- Автомобил: Passat CC
- Двигател: CBBB 2008
- Местоположение: Стара Загора
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
bobocamaro написа:...
Да, вчера като умувах разбрах какво се случва. То не е толкова сложно, ама няма кой да мисли

На едното място потенциала е плаващ (точката между хоризонталната и вертикалната стрелка). В началото като се даде на контакт, от едната страна на лампата идват 12 В а на другата някакво напрежение по-ниско от 12 В, получава се потенциална разлика и тя светва. Като заработи алтернатора, и от другата страна идват 12 (14), т.е масата изчезва и лампата изгасва. Само че има една подробност, ако лампата изгори, алтернатора няма за заработи
П.П понеже съм си вързал реле да ми се палят фаровете, като изгася двигателя, още 1-2 секунди светят и тогава изгасват, много яко се получава, това най-вероятно се дължи на кондензаторите (най-ляво на схемата) които се изпразват за това време
- bobocamaro
- R.I.P
- Мнения: 7510
- Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
- Автомобил: Golf 3 GTI
- Двигател: 2E
- Местоположение: София
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
genov1 написа: Само че има една подробност, ако лампата изгори, алтернатора няма за заработи..
Зависи, ако си късметлия над 3к оборота на мотора може и да заработи.
genov1 написа: това най-вероятно се дължи на кондензаторите (най-ляво на схемата) които се изпразват за това време
не е от тях, те са с малък капацитет и са против радиосмущения, примерно.
Релето което ползваш явно задържа и без ток.
- genov1
- Мнения: 849
- Регистриран на: Пон 09 май 2011 19:52
- Автомобил: Passat CC
- Двигател: CBBB 2008
- Местоположение: Стара Загора
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
Имам в предвид че ако е изгоряла първоначално няма да може да възбуди. Веднъж заработил, алтернатора сам се възбужда и тогава лампата не играе, даже не виждам и пряка връзка с оборотите, щом се върти трябва да е Ок
Виждал съм на Нива кондензаторите и бяха бая парчета, 3 броя електролитни
Виждал съм на Нива кондензаторите и бяха бая парчета, 3 броя електролитни
- ktamen
- Мнения: 6362
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
Това кондензаторче на схемата май трябва да е навряно в четкодържателя и явно е съвсем мъничко, вероятно пикофаради. Нивата може би има паралелни на алтернатора кондензатори, а може и да са слагани допълнително от собственика по негови си причини.
Стоманените части на ротора са намагнитени и са слаб постоянен магнит, дори и без никакъв ток в ротора това постоянно магнитно поле е достатъчно да индуцира ЕДН в статорната намотка. Когато това ЕДН стане достатъчно високо (при високи обороти), че да премине през изправителните диоди и в роторната намотка ще премине слаб ток и магнитното поле на ротора ще се увеличи, оттам и индуцираното ЕДН в статора и алтернатора ще се самовъзвуди не само, ако е изгоряла лампата, но дори и без акумулатор. Заради конкретната схема на алтернатора обаче това не винаги е възможно и някои алтернатори не могат да се самовъзбудят при никакви обороти.
При мен тънката жичка на алтернатора има снадка, която се пада на няколко сантиметра от плюса на акумулатора - предполагам е направена при проблем с лампата да подам за момент директен плюс към алтернатора.
Стоманените части на ротора са намагнитени и са слаб постоянен магнит, дори и без никакъв ток в ротора това постоянно магнитно поле е достатъчно да индуцира ЕДН в статорната намотка. Когато това ЕДН стане достатъчно високо (при високи обороти), че да премине през изправителните диоди и в роторната намотка ще премине слаб ток и магнитното поле на ротора ще се увеличи, оттам и индуцираното ЕДН в статора и алтернатора ще се самовъзвуди не само, ако е изгоряла лампата, но дори и без акумулатор. Заради конкретната схема на алтернатора обаче това не винаги е възможно и някои алтернатори не могат да се самовъзбудят при никакви обороти.
При мен тънката жичка на алтернатора има снадка, която се пада на няколко сантиметра от плюса на акумулатора - предполагам е направена при проблем с лампата да подам за момент директен плюс към алтернатора.
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
radik90 написа:
Така значи пад на напрежението го меря при пуснати нормалните консуматори (фарове, музика, парно) и е 0,1-2, а стойността 13,4 беше на клемите на акумулатора. Всяка клемичка лъщи. Днес свалих алтернатора и се оказа valeo много го псувах понеже няма нито един надпис по него с изключение на кондензатора. Чрез етка видях номера и установих, че е 65А. С много псуване отвих винтовете на четките и се оказа, че са като нови. Доста са дълги, а колектора лъщи целия и няма канал. Което за кола на 170к км значи, че немеца преди мен е правил ремонт. Ако не си бях купил нов акумулатор вероятно щях да чакам да спре да зарежда и тогава да човъркам
Как мога да установя дали е от регулатора или някой диод е изгорял ?
До колкото прочетох на 23-та страница в този блок където са четките и регулатора прекъсвате минуса и запоявате последователно диод (10 A/1000 V), прав ли съм ?
Колега, писал съм на 23 стр. за проблема. Моят алтернатор също е Волео, също 65 Ампера, най-вероятно същия като твоя. Просто оригиналното реле-регулатор задава такива малко по-ниски стойности в диапазона 13-13,8 Волта. Само с добавянето на посочения мощен диод, си повиших "изкуствено" напрежението върху акумулатора с около 0,7 Волта. Така вече без много-много игри реших елегантно този явно заводски проблем на тези алтернатори. Просто слагай диода и не си усложнявай живота.
Така значи пад на напрежението го меря при пуснати нормалните консуматори (фарове, музика, парно) и е 0,1-2, а стойността 13,4 беше на клемите на акумулатора. Всяка клемичка лъщи. Днес свалих алтернатора и се оказа valeo много го псувах понеже няма нито един надпис по него с изключение на кондензатора. Чрез етка видях номера и установих, че е 65А. С много псуване отвих винтовете на четките и се оказа, че са като нови. Доста са дълги, а колектора лъщи целия и няма канал. Което за кола на 170к км значи, че немеца преди мен е правил ремонт. Ако не си бях купил нов акумулатор вероятно щях да чакам да спре да зарежда и тогава да човъркам

До колкото прочетох на 23-та страница в този блок където са четките и регулатора прекъсвате минуса и запоявате последователно диод (10 A/1000 V), прав ли съм ?
Колега, писал съм на 23 стр. за проблема. Моят алтернатор също е Волео, също 65 Ампера, най-вероятно същия като твоя. Просто оригиналното реле-регулатор задава такива малко по-ниски стойности в диапазона 13-13,8 Волта. Само с добавянето на посочения мощен диод, си повиших "изкуствено" напрежението върху акумулатора с около 0,7 Волта. Така вече без много-много игри реших елегантно този явно заводски проблем на тези алтернатори. Просто слагай диода и не си усложнявай живота.
- feikot
- Мнения: 3659
- Регистриран на: Сря 25 фев 2009 16:37
- Автомобил: Passat B5
- Двигател: AFN AVG
- Местоположение: Казанлък/София
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
Един въпрос за една Лада Нива -В поредните проблеми с паленето сутрин и трудното въртене,предположих да не би като се кара на парно и фарове,алтернатора да не успява да зарежда.Защото ако запали на стартер и я загася след 20 секунди,върти бясно,а иначе все едно е дал фира.Та,то отделно си е и добре да се проверява напрежението подавано от динамото,все пак зимата е тук и трябва да се подходи по-задълбочено.Имаше снимки,ама нещо са гибердясали.
Без товар,загасен двигател,но карана 10на мин преди това (не е коректно измерването) е 13.8 V
Запалена,без товар,напрежението малко ме озадачи - 15.1 V
Запалена,с включени къси светлини и перка на парното 14.2-14.3 V което според мен е напълно нормално,но,НО,защо без товар дава такова напрежение... ?
Даже си мислих да понатегна динамото,че не зарежда добре,а то какво излезе...
За без товар напрежението е на 2000 оборота,на прибл. 1000 е 14.7 V но както всички знаем,не се мери на празни обороти,освен за минималното напрежение.
Защо ми дава такова напрежение без товар...А като откача акумулатора (крайно недопустимо за коли различни от Лада !!!) динамото пак си дава 14.7-14.8 V
Без товар,загасен двигател,но карана 10на мин преди това (не е коректно измерването) е 13.8 V
Запалена,без товар,напрежението малко ме озадачи - 15.1 V
Запалена,с включени къси светлини и перка на парното 14.2-14.3 V което според мен е напълно нормално,но,НО,защо без товар дава такова напрежение... ?
Даже си мислих да понатегна динамото,че не зарежда добре,а то какво излезе...
За без товар напрежението е на 2000 оборота,на прибл. 1000 е 14.7 V но както всички знаем,не се мери на празни обороти,освен за минималното напрежение.
Защо ми дава такова напрежение без товар...А като откача акумулатора (крайно недопустимо за коли различни от Лада !!!) динамото пак си дава 14.7-14.8 V
- ktamen
- Мнения: 6362
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
feikot написа:Без товар,загасен двигател,но карана 10на мин преди това (не е коректно измерването) е 13.8 V
Запалена,без товар,напрежението малко ме озадачи - 15.1 V
Мултицета ти не мери точно, пробвай с друг или поне му смени батерията. Какъв е регулатора на напрежение - електронен или с реле? Ладовите алтернатори поначало не са читави, във Форума на лада имаше примери за монтаж на западен алтернатор - разгледал ли си ги?
-
- Мнения: 1063
- Регистриран на: Вто 26 яну 2010 10:05
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: българия,София
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
Пусни си нова маса от корпус на алтернатор до "-" на акумулатора.Нивата предполагам не е нова и поради корозия имаш лоши връзки по маса на незнайни места и оттам имаш лошо зареждане.
Освен това за руските коли трябва да купуваш най-обикновен акумулатор.
Скъпите акумулатори изкарвали по-малко време ,защото с новите технологии -"Са" и др. плочите в клетките били повече и по-тънки за да дават по-голям стартов ток.Тези акумулатори били капризни към зарядното напрежение,което при руските коли било в голям диапазон,примерно 13,4-15V,съвременните коли заряда бил в тесен диапазон-13,8-14,2V
Всичко това са съвети от кварталния магазин за акумулатори.По тяхна препоръка преди много време купих най-обикновения Монбат 62Ач за Алеко(ладов мотор) и с този акумулатор изкарах 8г,като на шестата година даваше ядове и в същия магазин ми казаха да го заредя и да пусна нова маса,вместо да ми продадат нов
и изкара още 2г. 
Освен това за руските коли трябва да купуваш най-обикновен акумулатор.

Всичко това са съвети от кварталния магазин за акумулатори.По тяхна препоръка преди много време купих най-обикновения Монбат 62Ач за Алеко(ладов мотор) и с този акумулатор изкарах 8г,като на шестата година даваше ядове и в същия магазин ми казаха да го заредя и да пусна нова маса,вместо да ми продадат нов


Последна промяна от gancho на Пон 24 дек 2012 11:06, променено общо 2 пъти.
Re: Иде зима, провери си алтернатора!
feikot написа:Запалена,без товар,напрежението малко ме озадачи - 15.1 V
Запалена,с включени къси светлини и перка на парното 14.2-14.3 V което според мен е напълно нормално,но,НО,защо без товар дава такова напрежение... ?
Даже си мислих да понатегна динамото,че не зарежда добре,а то какво излезе...
За без товар напрежението е на 2000 оборота,на прибл. 1000 е 14.7 V но както всички знаем,не се мери на празни обороти,освен за минималното напрежение.
Защо ми дава такова напрежение без товар...А като откача акумулатора (крайно недопустимо за коли различни от Лада !!!) динамото пак си дава 14.7-14.8 V
Това е много интересен случай, а именно на празен ход (около 1 000 оборота) и изключени консуматори, алтернатора да отдава максималното си напрежение. Така е и при моя алтернатор, особено след добавянето на прословутия диод, за който писах на предните страници. Според мен отговора на този парадокс е точно в пада на напрежение върху допълнителния изправител, отговорен със задачата да захранва реле-регулатора и възбудителната намотка на алтернатора. Точно на празен ход, при най-ниските обороти на алтернатора трябва да се подаде максимален възбудителен ток към възбудителната намотка на алтернатора, тъй като оборотите на алтернатора са минимални и за поддържане на нормално напрежение е необходим максимален възбудителен ток. Но именно този максимален възбудител ток води до максимален пад на напрежение върху допълнителния изправител, което "лъже" реле-регулатора, че бордното напрежение е по-ниско. Така на празен ход и изключени консуматори алтернатора отдава максимално напрежение. Точно така с добавянето на диод последователно към допълнителния изправител, изкуствено повиших напрежението на алтернатора си до по-оптимални стойности.
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 67 госта