Схема на работещо зарядно за акумулатори
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
- samo ra4na na zavoite
- Мнения: 883
- Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Опитно да кажем 30к.
- dandan
- Мнения: 768
- Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
- Автомобил: Passat B5-5
- Двигател: AHA 2003
- Местоположение: Montreal
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Момчета, гледам голяма дискусия покрай тази схема. Със сигурност ще работи стига да се настрои веднъж.
Но все пак в нашия век трансформаторите все повече не се използват поради ред недостатъци. Има импулсни захранвания, човек само трябва да си избере подходящото. Цената им е колкото на трафа. И така, едно захранване 14-15 В върши чудесна работа. Тук някои ще кажат: "Ама той не зарежда на импулси както трябва да е и както зарежда трафа. Не може да се регулира тока."
Лично на мен не ми дреме как зарежда, но за капризните може да се добави ето това: http://forum.allaboutcircuits.com/showthread.php?t=73323 (на мястото на мотора е акумулатора разбира се,диодът Д3 не е необходим също) и се получава леко, импулсно, регулируемо по ток и самоограничаващо се по напрежение зарядно устройство. В допълнение може да се добави и защитното реле против обратно включване. Захранване от комп също би свършило работа с подходящи промени, за да му се вдигне малко напрежението.
Но все пак в нашия век трансформаторите все повече не се използват поради ред недостатъци. Има импулсни захранвания, човек само трябва да си избере подходящото. Цената им е колкото на трафа. И така, едно захранване 14-15 В върши чудесна работа. Тук някои ще кажат: "Ама той не зарежда на импулси както трябва да е и както зарежда трафа. Не може да се регулира тока."
Лично на мен не ми дреме как зарежда, но за капризните може да се добави ето това: http://forum.allaboutcircuits.com/showthread.php?t=73323 (на мястото на мотора е акумулатора разбира се,диодът Д3 не е необходим също) и се получава леко, импулсно, регулируемо по ток и самоограничаващо се по напрежение зарядно устройство. В допълнение може да се добави и защитното реле против обратно включване. Захранване от комп също би свършило работа с подходящи промени, за да му се вдигне малко напрежението.
- samo ra4na na zavoite
- Мнения: 883
- Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
dandan написа: Но все пак в нашия век трансформаторите все повече не се използват поради ред недостатъци. Има импулсни захранвания, човек само трябва да си избере подходящото.
Импулсните захранвания са по-леки, с по-малки габарити и имат по добър фактор на мощността, но все пак са доста по сложни за изработване от не специялист в електрониката каквито са повечето хора във форума.
Трансформаторното зарядно е сравнително просто за изработка дори и от човек с малки познания в електрониката, не е претенциозно и си върши работата отлично.Затова е предпочитано от много хора включително и от мен.
И все пак ако някой има изпитана схема на импулсно зарядно за акумулатор която да си я е направил и елементите да са достъпни в бг магазините нека да е постне.
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Колега stereofonix,
проявявам интерес към твоята схема, но срещам сериозни затруднения в намирането на следните елементи:
2т3109. Успях да намеря само някакъв заместител KT349Б.
Другото което е, че почти никъде няма потенциометър 150кОма.
R5 е 5,0 кОма. По цветният код видях че си използвал 5,1.
Ценера Д2 по схема е руският Д814А е от 7 до 8,5V.
Въпросите ми са:
Този заместител на 2Т3109 удачен вариант ли е?
Какъв потенциометър си използвал. и как по точно си го свързал?
На твоите снимки видях, че твоя ценер не е посочения в схемата. На колко волта е и какво му е означението?
проявявам интерес към твоята схема, но срещам сериозни затруднения в намирането на следните елементи:
2т3109. Успях да намеря само някакъв заместител KT349Б.
Другото което е, че почти никъде няма потенциометър 150кОма.
R5 е 5,0 кОма. По цветният код видях че си използвал 5,1.
Ценера Д2 по схема е руският Д814А е от 7 до 8,5V.
Въпросите ми са:
Този заместител на 2Т3109 удачен вариант ли е?
Какъв потенциометър си използвал. и как по точно си го свързал?
На твоите снимки видях, че твоя ценер не е посочения в схемата. На колко волта е и какво му е означението?
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Ролята на мрежовия трансформатор е най-вече с цел безопасност. Просто той разделя галванично акумулатора от мрежата, а безопастността е много по-скъпа от цената на един мрежов трансформатор. Дори и в импулсните захранвания се ползва трансформатор, когато галванично трябва да се раздели изхода от входа на устройството, с цел безопасност. Разбира се тези импулсни трансформатори са по-малки и съответно по-евтини, но схемата на такова импулсно едва ли е лесна за реализиране в надежден и завършен вид от по-вечето колеги, както и за мен, и затова постнах моята проста схема в темата.
- dandan
- Мнения: 768
- Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
- Автомобил: Passat B5-5
- Двигател: AHA 2003
- Местоположение: Montreal
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Имах предвид нещо такова:http://www.ebay.com/itm/For-14V-6A-Samsung-PSCV840101A-AC-Adapter-Power-Supply-/230399250043?pt=US_Monitor_Power_Supplies&hash=item35a4dd8e7b Аз ползвам подобно, дори постнах снимка някъде тук.
- samo ra4na na zavoite
- Мнения: 883
- Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
От магазина знаем как става
идеята е да си го направим сами 


- dandan
- Мнения: 768
- Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
- Автомобил: Passat B5-5
- Двигател: AHA 2003
- Местоположение: Montreal
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Че ти пак си го правиш сам: добавяш щипки, защитно реле и т.н. Това е готов 'траф' с грец, стабилизатор на напрежение, защита от късо и претоварване заедно. Липсва му само защитата от обратно включване и регулатора на ток.
И за разлика от твоето което ще е с размерите на тухла(или две), ще тежи също толкова, ще има винаги някакъв кусур, ще си похабил доста време и пари, то моето струва 3$(от магазин 2-ра ръка), направил съм го за 10-на минути и е винаги в жабката(заема място колкото две цигарени кутии).
Но, всеки луд с номера си, навремето и аз ги навивах тези трафове, автоматики и т.н.
Ентусиазма е за поощряване
И за разлика от твоето което ще е с размерите на тухла(или две), ще тежи също толкова, ще има винаги някакъв кусур, ще си похабил доста време и пари, то моето струва 3$(от магазин 2-ра ръка), направил съм го за 10-на минути и е винаги в жабката(заема място колкото две цигарени кутии).
Но, всеки луд с номера си, навремето и аз ги навивах тези трафове, автоматики и т.н.
Ентусиазма е за поощряване

-
- Мнения: 92
- Регистриран на: Нед 30 май 2010 19:31
- Автомобил: VW Passat B5 1.8
- Двигател: APT 2000
- Местоположение: Плевен
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
[url][/url]
Колега, в момента и аз съм се захванал с нейното реализиране. Това което си написал е точно така, 5,1 ком резистор е добре и вместо 2Т3109 можеш да ползваш 2Т6551 като другия, а ценера сега немога да ти кажа кой модел взех, но един за 8,2-3 волта ще ти свърши работа
sladurra написа:Колега stereofonix,
проявявам интерес към твоята схема, но срещам сериозни затруднения в намирането на следните елементи:
2т3109. Успях да намеря само някакъв заместител KT349Б.
Другото което е, че почти никъде няма потенциометър 150кОма.
R5 е 5,0 кОма. По цветният код видях че си използвал 5,1.
Ценера Д2 по схема е руският Д814А е от 7 до 8,5V.
Въпросите ми са:
Този заместител на 2Т3109 удачен вариант ли е?
Какъв потенциометър си използвал. и как по точно си го свързал?
На твоите снимки видях, че твоя ценер не е посочения в схемата. На колко волта е и какво му е означението?
Колега, в момента и аз съм се захванал с нейното реализиране. Това което си написал е точно така, 5,1 ком резистор е добре и вместо 2Т3109 можеш да ползваш 2Т6551 като другия, а ценера сега немога да ти кажа кой модел взех, но един за 8,2-3 волта ще ти свърши работа
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Ценер намерих точно този, който си е по схема и имам около 20 броя от него. Просто ми бе интересно кой точно е ползвал колегата...
А за ПТ1 мисля да сложа 100кОма, че този стандарт 150к е малко труден за намиране или е безбожни пари и с доставка
А за ПТ1 мисля да сложа 100кОма, че този стандарт 150к е малко труден за намиране или е безбожни пари и с доставка
- samo ra4na na zavoite
- Мнения: 883
- Регистриран на: Нед 27 яну 2008 22:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
dandan написа:Че ти пак си го правиш сам: добавяш щипки, защитно реле и т.н. Това е готов 'траф' с грец, стабилизатор на напрежение, защита от късо и претоварване заедно. Липсва му само защитата от обратно включване и регулатора на ток.
И за разлика от твоето което ще е с размерите на тухла(или две), ще тежи също толкова, ще има винаги някакъв кусур, ще си похабил доста време и пари, то моето струва 3$(от магазин 2-ра ръка), направил съм го за 10-на минути и е винаги в жабката(заема място колкото две цигарени кутии).
Но, всеки луд с номера си, навремето и аз ги навивах тези трафове, автоматики и т.н.
Ентусиазма е за поощряване
Колега нека да не спамиме повече темата зашото е наистина много полезна. Пак казвам щом имаш работещо импулсно зарядно покажи точния модел който си използвал и какви доработки си направил ,а не подобни примери да се чудим кое какво и защо.
Както автора на темата и бат венци са показали изпитаната схема така да бъде и тази на импулсното и всеки ще може да си прецени какво да направи,кеф му тухла (трансформаторно) кеф му импулсно.
- dandan
- Мнения: 768
- Регистриран на: Сря 28 мар 2007 7:31
- Автомобил: Passat B5-5
- Двигател: AHA 2003
- Местоположение: Montreal
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Не съм искал да спамя темата. Споделям опит или поне това което ми се струва удачно. Както казах по-горе схемата сигурно ще работи и съм правил подобни преди време.
Ето какво представляват моите зарядни:
Това малкото си го нося в колата. 14,5V/ 4,5А са доволно много за размерите му:

Ей това е малко по-голямо и си стои в къщи. Пише 12V но всъщност е 14V/5,5А доволно за зареждане:

А с това откритие меря тока(и напрежението) ако се наложи:

Малкото не знам за какво е, попадна ми случайно. Голямото е за захранване на разни 12V устройства предвидени за автомобил, само че в къщи(има куплунг запалка). И на двете съм резнал кабелите и съм добавил щипките. Да имате пред вид ако случайно ви попадне нещо подобно, да не го подритвате, защото ще ви свърши прекрасна работа, дори и ако е с напрежение 15-16V с два-три диода последователно и сте вие.
Не си зареждам акумулатора всеки ден, налага се може би веднъж в годината. Като го закача и не се притеснявам за това с какъв ток зарежда или ще се презареди. Мога да го оставя и седмица без да го мисля.
Зарежда както и колата зарежда . Достатъчно бързо в началото за да запали ако е скапан от забравени светлини, зареден пада до към 300мА. Всичко останало за мен е излишно, но за някой може и да е задължително. Волтметър и амперметър всеки може да си добави, както и релето против обратно включване, но аз разчитам на това да не ми се случва. Ако някой има затруднение как да го свърже релето ще помогна.
Успех на всички
Ето какво представляват моите зарядни:
Това малкото си го нося в колата. 14,5V/ 4,5А са доволно много за размерите му:

Ей това е малко по-голямо и си стои в къщи. Пише 12V но всъщност е 14V/5,5А доволно за зареждане:

А с това откритие меря тока(и напрежението) ако се наложи:

Малкото не знам за какво е, попадна ми случайно. Голямото е за захранване на разни 12V устройства предвидени за автомобил, само че в къщи(има куплунг запалка). И на двете съм резнал кабелите и съм добавил щипките. Да имате пред вид ако случайно ви попадне нещо подобно, да не го подритвате, защото ще ви свърши прекрасна работа, дори и ако е с напрежение 15-16V с два-три диода последователно и сте вие.
Не си зареждам акумулатора всеки ден, налага се може би веднъж в годината. Като го закача и не се притеснявам за това с какъв ток зарежда или ще се презареди. Мога да го оставя и седмица без да го мисля.
Зарежда както и колата зарежда . Достатъчно бързо в началото за да запали ако е скапан от забравени светлини, зареден пада до към 300мА. Всичко останало за мен е излишно, но за някой може и да е задължително. Волтметър и амперметър всеки може да си добави, както и релето против обратно включване, но аз разчитам на това да не ми се случва. Ако някой има затруднение как да го свърже релето ще помогна.
Успех на всички
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Моето зарядно от първият пост е готово.
Внасям само няколко доуточнения:
1. Диода Д2 може и да не присъства в схемата.
2. Транзистора Т1 не е 2Т3109, а е 2Т6551. Единият е PNP, а другият е NPN.
Внасям само няколко доуточнения:
1. Диода Д2 може и да не присъства в схемата.
2. Транзистора Т1 не е 2Т3109, а е 2Т6551. Единият е PNP, а другият е NPN.
-
- Мнения: 92
- Регистриран на: Нед 30 май 2010 19:31
- Автомобил: VW Passat B5 1.8
- Двигател: APT 2000
- Местоположение: Плевен
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
sladurra написа:Моето зарядно от първият пост е готово.
Внасям само няколко доуточнения:
1. Диода Д2 може и да не присъства в схемата.
2. Транзистора Т1 не е 2Т3109, а е 2Т6551. Единият е PNP, а другият е NPN.
За 2T3109 не е точно така, тъй-като на едно място го дават PNP а на друго NPN и понеже не ми е под ръка няма как да знаем каква е истината, истинатае че в схемата и двата транзистора трябва да са NPN без значение какъв e модела на транзистора.
Тука е показан че е NPN: http://www.kn34pc.com/spr/bg_transistors.htm
- aradovanov
- Мнения: 1117
- Регистриран на: Нед 20 яну 2008 1:05
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Бургас
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
2T3109 NPN
За заместител става ВС109, но са в различни корпуси и ако не се лъжа разбъркани крака
Горното не е вярно, за което се извинявам.
2Т3109 PNP - BC169
Последна промяна от aradovanov на Пет 29 ное 2013 21:28, променено общо 1 път.
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 43 госта