Поздравления, колега zfa159! Предимно хубави неща си написал. Искам да запитам обаче, защо тук
zfa159 написа:Тя е химичен елемент,който реагира на количеството кислород в изгорелите газове.На нея и трябва време,между 2 и 3 минути след запалване на колата,за да влезе в работен режим и да заработи.
...
но колата вече работи на газ и данните не са вярни,
...
си написал, че данните не са верни? В смисъл, без да имаме кой знае какви знания по темата (ползваме само чичко Гугъл и Википедия), мислим "логично":
1) лабда сондата е датчик за кислород (
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor);
2) след като сме запознати с "мнението" на Википедия по въпроса, сиреч - изчели сме всичко във вързката в 1) - ни е ясно, че освен че мери "относителното наличие на кислород", ламбда сондата прави това самостоятелно - т.е. производителя влага едни химикали, които в подходяща среда
генерират напрежение, правопорционално на количеството кислород, съдържащо се в газовте, на които е "изложена" ламбда сондата;
3) ламбда сондата се разваля, защото в процеса на "правене на напрежение", химикалите, вложени от производителя се изменят в други в резултат на химическите реакции, които протичат в сондата;
4) ако някой се чуди "каква е тази
подходяща среда" в която работи това чудо "ламбда сонда" - ами има изискване за температура - затова и що-годе съвременните сонди имат по 4 (четири) извода - два извода "генератор на напрежение", и два извода "нагревател";
Та, по пътя на логиката - тя сондата не знае и не я интересува колата на какво работи - ако ще и на нафта да беше - тя все ще си мери "относително съдържание на кислород в средата, на която е изложена сондата".
Газ, бензин, нафта - ако сондата работи - тя работи.
Друг е въпроса дали инсталиран ГИ например е така настроен, че да е взето под внимание поведението на бензин и на газ СПОРЕД ЛАМБДА СОНДАТА да е еднакво (до колкото е възможно)...
Да изчистим неяснотите - ако една ламбда сонда работи - то тя работи както на бензин, така и на газ. Самата сонда обаче има "ограничен" живот - като една батерия (не акумулаторна) например: след определено време работа вложените химикали, в резултат на работата на сондата, т.е. химическите реакции, се изменят в други химикали, и вече нямаме сонда, ами... нещо като изтощена батерия. Работа на инсталаторите на ГИ е да проверят разликите в показанията на ламбда сондата при работа на бензин и газ да не са твърде фрапиращи.