Здравейте колеги! Може ли някой да ми изнамери пълната наредба от закона за движение по пътищата и по-точно часта с дневните светлини. Тъй като днес бях спрян за проверка с мотива че дневните ми светлини не били дневни и трябвало да имам документи или някакъв сертификат за тях... не ми писаха глоба но така каза полицаят. Дневните ми не смятам че са мега скапаните и се виждат от далеч но факт е че нямам документи за тях :D
А между другото снимаха ме с камера по време на проверката хаха
Закон / Наредба за дневните светлини
- hooligans
- Мнения: 18733
- Регистриран на: Пет 30 мар 2007 19:22
- Автомобил: VW Polo Harlekin 1996
- Двигател: 1.6 AEE
- Местоположение: София
Re: Закон / Наредба за дневните светлини
Гугъл може да ти я намери, стига да имаш желание.
-
- Мнения: 254
- Регистриран на: Съб 25 окт 2014 6:35
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Самоков
Re: Закон / Наредба за дневните светлини
По закон наистина трябва да имате заводски вградени дневни светлини,или да ви бъдат поставени допълнително такива само в оторизиран сервиз,който да издаде документ за това!Нямате право сами да "вграждате"такива вътре във фаровете,както и т.н."ангелски очи".Също така ако са допълнително сложени/на бронята,или решетката/,трябва да светят сами,без вкл.къси,дълги,или габарити,като нямате право през тъмната част на денонощието те да светят.Цитирам по памет,така че ме извинете ако имам някъде неточност.Според мен при това положение няма смисъл от поставяне на допълнителни"измислени"дневни светлини за да не даваме повод за глоби на КАТ,а да се движим през деня на къси светлини.Лично мнение!
-
- Мнения: 594
- Регистриран на: Съб 28 фев 2009 21:43
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Царево / Бургас
Re: Закон / Наредба за дневните светлини
Колега, отговори си на тези въпрпоси да отговаряш на тези изисквания:
Могат ли да се използват DRL – Дневни светлини в България?
Трябва да бъдат спазени определени правила. На официално запитване от страна на LUXIMA към ТехноТест беше отговорено следното:
„Светлините за движение през деня трябва да съответстват на изискванията на Правило 87, рев.2 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации (ИКЕ на ООН), като на тях трябва да има съответната маркировка, предвидена в правилото.
Монтирането им на автомобила трябва да съответства на изискванията на Правило 48, рев.5 на ИКЕ-ООН.”
В Правило 87 е записано, че интензитетът на светлината трябва да бъде в границите между 400 кандела и 800 кандела. За сравнение – лампа с нажежаема жичка 100W има интензитет 100 кандела.
В правило 87 се определя също така маркировката, която потвърждава, че продуктът е сертифициран като „фар за движение през деня” или дневни светлини. На стъклото на светлините трябва да има буквата „Е”, оградена с кръг. След буквата „Е” следва кодът държавата от Европейския съюз, която е сертифицирала продукта. Обикновено там пише „Е4” , което означава, че продуктът е сертифициран в Холандия. Обозначението за дневни светлини е „00RL”. В близост до знака „Е” трябва да е изписан и номерът на сертификата.
В Правило № 48 е записано как трябва да бъдат монтирани дневните светлини. Външният край на светлините не трябва да бъде на повече от 400 мм. от най-крайния външен ръб на превозното средство. Разстоянието между вътрешните краища на двете дневни светлини не трябва да бъде под 600 мм. или 400 мм., когато общата ширина на превозното средство е под 1 300 мм. Височината от земята трябва да бъде между 250 мм. и 1 500 мм.
Пълните текстове на Правилата могат да бъдат намерени на Интернет адрес: http://www.rta.government.bg/n_uredba/pravila_oon/pravilaoon.html .
Могат ли да се използват DRL – Дневни светлини в България?
Трябва да бъдат спазени определени правила. На официално запитване от страна на LUXIMA към ТехноТест беше отговорено следното:
„Светлините за движение през деня трябва да съответстват на изискванията на Правило 87, рев.2 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации (ИКЕ на ООН), като на тях трябва да има съответната маркировка, предвидена в правилото.
Монтирането им на автомобила трябва да съответства на изискванията на Правило 48, рев.5 на ИКЕ-ООН.”
В Правило 87 е записано, че интензитетът на светлината трябва да бъде в границите между 400 кандела и 800 кандела. За сравнение – лампа с нажежаема жичка 100W има интензитет 100 кандела.
В правило 87 се определя също така маркировката, която потвърждава, че продуктът е сертифициран като „фар за движение през деня” или дневни светлини. На стъклото на светлините трябва да има буквата „Е”, оградена с кръг. След буквата „Е” следва кодът държавата от Европейския съюз, която е сертифицирала продукта. Обикновено там пише „Е4” , което означава, че продуктът е сертифициран в Холандия. Обозначението за дневни светлини е „00RL”. В близост до знака „Е” трябва да е изписан и номерът на сертификата.
В Правило № 48 е записано как трябва да бъдат монтирани дневните светлини. Външният край на светлините не трябва да бъде на повече от 400 мм. от най-крайния външен ръб на превозното средство. Разстоянието между вътрешните краища на двете дневни светлини не трябва да бъде под 600 мм. или 400 мм., когато общата ширина на превозното средство е под 1 300 мм. Височината от земята трябва да бъде между 250 мм. и 1 500 мм.
Пълните текстове на Правилата могат да бъдат намерени на Интернет адрес: http://www.rta.government.bg/n_uredba/pravila_oon/pravilaoon.html .
- kris11
- VW експерт
- Мнения: 13544
- Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
- Автомобил: VW Sharan 7M8
- Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
- Местоположение: Варна
- Контакти:
Re: Закон / Наредба за дневните светлини
niki_k написа:По закон наистина трябва да имате заводски вградени дневни светлини,или да ви бъдат поставени допълнително такива само в оторизиран сервиз,който да издаде документ за това!
Горното някъде го прочете ли ,или някой ти го каза ???

Няма такъв закон в който да пише само със заводски вградени, както и за документ
- icoico
- Мнения: 3795
- Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Закон / Наредба за дневните светлини
www.rs-pirdop.org/uploads/acts/.../R/2014/nakazatelni-R-142-2014.doc
С изменението на чл. 70, ал. 3 от ЗДвП, се въведе задължението през деня моторните превозни средства да се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини. Легална дефиниция на понятието „дневни светлини” е дадена в §6, т. 59 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП, където няма изискване същите да са фабрично монтирани. Съгласно наредба 6 от 8 януари 2004 г. за одобряване типа нагабаритни светлини, стоп-сигнали и дневни светлини на моторни превозни средства и техните ремаркета, а именно - чл. 17. (Изм. - ДВ, бр. 92 от 2006 г.) техническите изисквания към дневните светлини са описани в Правило 7 на ИКЕ/ООН, т. 2, 6 до 11, и приложения № 3 и 4, като адресатите на наредбата са производителите. Следователно светлините за движение през деня трябва да съответстват на изискванията на Правило 87, рев.2 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединенитенации (ИКЕ на ООН) ако са поставени от производител, като на тях трябва да има съответната маркировка, предвидена в правилото.
Монтирането им на автомобила, какъвто е процесния случай, трябва да съответства на изискванията на Правило 48, рев.5 на ИКЕ-ООН само ако автомобилът е категория М или категория N, какъвто не е процесния случай, тъй като спреният за проверка автомобил е лек – категория B.
От разпита на свидетелите се установява, че поставените от жалбоподателя светлини са такива, предназначени за подобряване на възприемането и видимостта на предната част на пътното превозно средство при движението му.
В закона липсват критерии, по които да бъдат разграничени дневните от допълнителните светлини за мъгла. Въззиваемата страна не е ангажирала доказателства за негодността на светлините да бъдат използвани като дневни светлини, а показанията на свидетелите се основават единствено на субективната им преценка, че светлините, монтирани от жалбоподателя не са дневни, а са допълнителни.
Съдът, вземайки предвид легалната дефиниция за дневни светлини счита, че от събраните по делото доказателства не може да бъде направен безспорен извод за вината на жалбоподателя, като следва да се приеме, че монтираните от него светлини би следвало да са достатъчни за спазването на изискването чл. 70, ал. 3 от ЗДвП - за движение с включени светлини за движение през деня.
Контролните органи обаче са вложили различно разбиране, каквото становище изразяват и при разпита си в съдебно заседание, че разпоредбата предвижда движение през деня на къси светлини или габарити. В действителност от жалоподателят е извършено нарушение, тъй като той самоволно е монтирал светлино, но това нарушение следва да бъде описано като "неразрешена промяна в конструкцията в превозното средство".
Разпоредбата на чл. 70, ал. 3 от ЗДвП е пределно ясна и включва две алтернативи – или включени светлини за движение през деня, с каквито е разполагал автомобилът на жалбоподателя или къси светлини. Жалбоподателят е извършил самоволен монтаж на светлини, чието разположене, яркост и начин на монтиране не може да бъде определен с технически ясни параметри въз основа на събраните доказателства по делото, в това число и разпита ните свидетели. Въз основа на установените по делото факти съдът прави извод, че жалбопоадтелят е изменил конструкцията на управяваното то него МПС, но това нарушение не е описано в административно – наказателната преписка.
Доказателствената тежест за извършеното нарушение е на въззиваемата страна, а от представените по делото доказателства, както и от показанията на изслушаните по делото свидетели не може да бъде направен безпорен извод, че жалбоподателят е извършил описаното нарушение и че е карал без дневни светлини.
Някой ден полицаите ще научат закона и тогава няма да им пада всяко второ НП в съда...
С изменението на чл. 70, ал. 3 от ЗДвП, се въведе задължението през деня моторните превозни средства да се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини. Легална дефиниция на понятието „дневни светлини” е дадена в §6, т. 59 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП, където няма изискване същите да са фабрично монтирани. Съгласно наредба 6 от 8 януари 2004 г. за одобряване типа нагабаритни светлини, стоп-сигнали и дневни светлини на моторни превозни средства и техните ремаркета, а именно - чл. 17. (Изм. - ДВ, бр. 92 от 2006 г.) техническите изисквания към дневните светлини са описани в Правило 7 на ИКЕ/ООН, т. 2, 6 до 11, и приложения № 3 и 4, като адресатите на наредбата са производителите. Следователно светлините за движение през деня трябва да съответстват на изискванията на Правило 87, рев.2 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединенитенации (ИКЕ на ООН) ако са поставени от производител, като на тях трябва да има съответната маркировка, предвидена в правилото.
Монтирането им на автомобила, какъвто е процесния случай, трябва да съответства на изискванията на Правило 48, рев.5 на ИКЕ-ООН само ако автомобилът е категория М или категория N, какъвто не е процесния случай, тъй като спреният за проверка автомобил е лек – категория B.
От разпита на свидетелите се установява, че поставените от жалбоподателя светлини са такива, предназначени за подобряване на възприемането и видимостта на предната част на пътното превозно средство при движението му.
В закона липсват критерии, по които да бъдат разграничени дневните от допълнителните светлини за мъгла. Въззиваемата страна не е ангажирала доказателства за негодността на светлините да бъдат използвани като дневни светлини, а показанията на свидетелите се основават единствено на субективната им преценка, че светлините, монтирани от жалбоподателя не са дневни, а са допълнителни.
Съдът, вземайки предвид легалната дефиниция за дневни светлини счита, че от събраните по делото доказателства не може да бъде направен безспорен извод за вината на жалбоподателя, като следва да се приеме, че монтираните от него светлини би следвало да са достатъчни за спазването на изискването чл. 70, ал. 3 от ЗДвП - за движение с включени светлини за движение през деня.
Контролните органи обаче са вложили различно разбиране, каквото становище изразяват и при разпита си в съдебно заседание, че разпоредбата предвижда движение през деня на къси светлини или габарити. В действителност от жалоподателят е извършено нарушение, тъй като той самоволно е монтирал светлино, но това нарушение следва да бъде описано като "неразрешена промяна в конструкцията в превозното средство".
Разпоредбата на чл. 70, ал. 3 от ЗДвП е пределно ясна и включва две алтернативи – или включени светлини за движение през деня, с каквито е разполагал автомобилът на жалбоподателя или къси светлини. Жалбоподателят е извършил самоволен монтаж на светлини, чието разположене, яркост и начин на монтиране не може да бъде определен с технически ясни параметри въз основа на събраните доказателства по делото, в това число и разпита ните свидетели. Въз основа на установените по делото факти съдът прави извод, че жалбопоадтелят е изменил конструкцията на управяваното то него МПС, но това нарушение не е описано в административно – наказателната преписка.
Доказателствената тежест за извършеното нарушение е на въззиваемата страна, а от представените по делото доказателства, както и от показанията на изслушаните по делото свидетели не може да бъде направен безпорен извод, че жалбоподателят е извършил описаното нарушение и че е карал без дневни светлини.
Някой ден полицаите ще научат закона и тогава няма да им пада всяко второ НП в съда...

-
- Мнения: 594
- Регистриран на: Съб 28 фев 2009 21:43
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Царево / Бургас
Re: Закон / Наредба за дневните светлини
Така, като чета целият текст, полицайте са направили грешка във формулировката на акта, и поради тази причина е паднал акта пред съда? Правилно ли съм разбрал?
icoico написа:В действителност от жалоподателят е извършено нарушение, тъй като той самоволно е монтирал светлино, но това нарушение следва да бъде описано като "неразрешена промяна в конструкцията в превозното средство".
- icoico
- Мнения: 3795
- Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Закон / Наредба за дневните светлини
kiril_bulgaria написа:Така, като чета целият текст, полицайте са направили грешка във формулировката на акта, и поради тази причина е паднал акта пред съда? Правилно ли съм разбрал?...
Не. Като начало в съда се оспорва не акт, а наказателно постановление. Тази дребна разлика и няколкостотин други подобни дреболии около нея дават хляб на хиляди адвокати, съдии и подобни. Прочее, хайде да не им го отнемаме безпричинно и да оставим дяволовата работа дяволу


Re: Закон / Наредба за дневните светлини
това е некъв частен случай, в който ченгетата са се заяли, че човека си е монтирал фарове за мъгла, които ползва като дневни светлини. Темата за двевните светлини е обсъждана съвсем на скоро. Както тогава, така и сега от решението на този съд се вижда, че разпоредбите са описани доста постно и дори ченгетата да се научат да пишат актове, пак няма да имат МАСОВИ основания за глоби.
Обаче и тук дори има разни странни неща .. "Контролните органи обаче са вложили различно разбиране, каквото становище изразяват и при разпита си в съдебно заседание, че разпоредбата предвижда движение през деня на къси светлини или габарити" Кога габаритите станаха и те дневни светлини :)
Обаче и тук дори има разни странни неща .. "Контролните органи обаче са вложили различно разбиране, каквото становище изразяват и при разпита си в съдебно заседание, че разпоредбата предвижда движение през деня на къси светлини или габарити" Кога габаритите станаха и те дневни светлини :)
- icoico
- Мнения: 3795
- Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Закон / Наредба за дневните светлини
VWGT написа:...Обаче и тук дори има разни странни неща ...
Има и още по- странни

...Монтирането им на автомобила, какъвто е процесния случай, трябва да съответства на изискванията на Правило 48, рев.5 на ИКЕ-ООН само ако автомобилът е категория М или категория N, какъвто не е процесния случай, тъй като спреният за проверка автомобил е лек – категория B...
Което иде да покаже, че в този случай съдът се явява още по- некомпетентен даже от полицията


П.С Ако някой не схваща идеята, пояснявам:
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/topics/vehicles/vehicle_categories/index_bg.htm
Категории МПС
Според правото на ЕС моторните превозни средства и ремаркетата се делят на 4 големи категории.
..................................................
Категория М
Превозни средства с поне 4 колела за превоз на пътници – предимно леки автомобили.
.................................................
- инжектопляктор
- Мнения: 4192
- Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Закон / Наредба за дневните светлини
Искам да попитам - на бронята на Vento-то има отвори за монтиране на светлини, които са със съответните капачета бели. Такива светлини обаче няма. Мога ли там да инсталирам дневни, ще бъде ли "редовно" или ще имам някакви проблеми? Искам да пусна отделни светлини, които да се включват със закъснение след палене на автомобила.
Понеже темата е за регламентите, искам да разбера дали си струва модификацията или отново ще има проблеми с КАТ?
ЦЪК - тук визуално да се види
Понеже темата е за регламентите, искам да разбера дали си струва модификацията или отново ще има проблеми с КАТ?
ЦЪК - тук визуално да се види
- joker
- Мнения: 5889
- Регистриран на: Вто 21 ное 2006 10:38
- Автомобил: Golf 3 Variant _Golf4 Variant
- Двигател: 1800 ABS _1900 TDI AHF
- Местоположение: Варна
Re: Закон / Наредба за дневните светлини
ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА чл. 70(3)в сила от 07.08.2012 г.
През деня моторните превозни средства се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини.
§ 6 т. 59 от Допълнителните разпоредби към ЗДвП пояснява понятието "дневни светлини" (не светлини за движение през деня). Това са светлини, предназначени за подобряване на възприемането и видимостта на предната част на пътно превозно средство при движението му.
В " 6.19. Дневни светлини " от Правило № 48 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации (Правило 48на ИКЕ на ООН) също регламентира изискванията за "дневни светлини". Някой източници цитират рев.5 (ревизия 5), поясняваща какво е „фар за движение през деня”.
Законът мълчи какво са СВЕТЛИНИ ЗА ДВИЖЕНИЕ ПРЕЗ ДЕНЯ. НЕ е указана позицията, формата, цветът, видът на крушката. Не се изисква сертификат. Следователно денем е достатъчно да се кара на габарити.(Освен при намалена видимост или в тунел)
P.s.
Към 21.01.2014г. в българската съдебна практика има три обжалвани Наказателни Постановления от Акт за използване на LED светлини денем(чл. 70, ал. 3 от ЗДвП). И трите съдът ОТМЕНЯ.
Нито в съставените актове, нито при обжалването им се споменава Правило № 48 на ИКЕ на ООН.
Няма обжалвани актове за движение денем на габарити.
________________________________________
През деня моторните превозни средства се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини.
§ 6 т. 59 от Допълнителните разпоредби към ЗДвП пояснява понятието "дневни светлини" (не светлини за движение през деня). Това са светлини, предназначени за подобряване на възприемането и видимостта на предната част на пътно превозно средство при движението му.
В " 6.19. Дневни светлини " от Правило № 48 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации (Правило 48на ИКЕ на ООН) също регламентира изискванията за "дневни светлини". Някой източници цитират рев.5 (ревизия 5), поясняваща какво е „фар за движение през деня”.
Законът мълчи какво са СВЕТЛИНИ ЗА ДВИЖЕНИЕ ПРЕЗ ДЕНЯ. НЕ е указана позицията, формата, цветът, видът на крушката. Не се изисква сертификат. Следователно денем е достатъчно да се кара на габарити.(Освен при намалена видимост или в тунел)
P.s.
Към 21.01.2014г. в българската съдебна практика има три обжалвани Наказателни Постановления от Акт за използване на LED светлини денем(чл. 70, ал. 3 от ЗДвП). И трите съдът ОТМЕНЯ.
Нито в съставените актове, нито при обжалването им се споменава Правило № 48 на ИКЕ на ООН.
Няма обжалвани актове за движение денем на габарити.
________________________________________
- ktamen
- Мнения: 6365
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Закон / Наредба за дневните светлини
За габаритите май си имаше изричен текст забраняващ използването им.
- joker
- Мнения: 5889
- Регистриран на: Вто 21 ное 2006 10:38
- Автомобил: Golf 3 Variant _Golf4 Variant
- Двигател: 1800 ABS _1900 TDI AHF
- Местоположение: Варна
Re: Закон / Наредба за дневните светлини
Забранени са в условията на намалена видимост(мъгла,тунел,нощем)-тогава са задължителни поне къси светлини.
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 17 госта