Колеги, бих искал да се допитам до тези от вас, които разполага/оперират/поддържат и тн. автопарк между 10 и 20 автомобила.
Казуса е следния:
Колите се карат произволно (според нуждите) от около 60 човека.
Как се решава вечния проблем с възникналите дребни щети, когато всеки кара през просото и никой не си признава?
Ситуацията в момента при мен е такава, че пред застрахователите се представя основно един и същ човек, на който му писна да му водят безброй щети без да е виновен дори.
Автопарка е в 24 часово обръщение, има GPS с идентификация на водача, има и отговорник по автомобилите, който няма как да е на линия 24/7 и не е възможно да следи безупречно състоянието на всяка машина.
Моля за коментари, полезни практики, ползвани схеми с масови глоби и тн. и тн.
Всяка идея и приложима практика ще ми е от полза.
Мерси предварително!
Казус с каско и автопарк
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Re: Казус с каско и автопарк
аз съм ползвал така служебни коли и какво правехме ние:
Има един общ списък, в който всеки, който иска да вземе кола, се записва. Кой, коя кола, кога, до къде и на какви километри я взима и връща. Както и поле "забележки", ако нещо се е случило на колата се попълва там при връщане. Всеки следващ, който взима колата има задължение да я огледа и ако види нещо неописано, се връща и го описват там с отговорника. Щетата реално по този начин се "Завежда" на последния карал колата. Ако не е бил той, да е гледал. Разбира се "виновният" не се занимава със застрахователите, това го правеше отговорния на автопарка, като обаче работи с данните на "виновника".
Отделно, че всяка кола си имаше и персонален отговорник, който я ползваше в свободното си време, миеше, пълни с бензин и тн, та ако нещо оставаше неописано отиваше на негова сметка.
Същото и с глобите. Винаги може да се каже, коя кола къде е била.
Има един общ списък, в който всеки, който иска да вземе кола, се записва. Кой, коя кола, кога, до къде и на какви километри я взима и връща. Както и поле "забележки", ако нещо се е случило на колата се попълва там при връщане. Всеки следващ, който взима колата има задължение да я огледа и ако види нещо неописано, се връща и го описват там с отговорника. Щетата реално по този начин се "Завежда" на последния карал колата. Ако не е бил той, да е гледал. Разбира се "виновният" не се занимава със застрахователите, това го правеше отговорния на автопарка, като обаче работи с данните на "виновника".
Отделно, че всяка кола си имаше и персонален отговорник, който я ползваше в свободното си време, миеше, пълни с бензин и тн, та ако нещо оставаше неописано отиваше на негова сметка.
Същото и с глобите. Винаги може да се каже, коя кола къде е била.
- groznika
- Мнения: 4928
- Регистриран на: Вто 16 яну 2007 11:23
- Автомобил: Bora 1.8T
- Двигател: AUM
- Местоположение: София
Re: Казус с каско и автопарк
За жалост не е приложимо.
Работата е такава, че може да получиш задание във всеки един момент от денонощието. Взимаш автомобил, който е наличен в базата и често нямаш никакво време за оглед, миене на мръсна кола с цел оглед и тн. Често се случва автомобил да отиде на обект с един водач, от там да замине за друг обект с втори водач и да се върне в базата посред нощ от трети водач. Рано сутринта преди да се появи "отговорник" за автопарка, колата да замине за друг обект, където нещата да се повторят с четвърти, пети, шести и тн. водач.
Не попълването на пътни книжки наложи тяхното отпадане и въвеждане на GPS с идентификация. Така реално знаем всяка кола къде е и кой я кара, но това не решава проблемите с размитата отговорност за дребните щети за които всички вдигат рамене и казват "ама то така си беше".
Работата е такава, че може да получиш задание във всеки един момент от денонощието. Взимаш автомобил, който е наличен в базата и често нямаш никакво време за оглед, миене на мръсна кола с цел оглед и тн. Често се случва автомобил да отиде на обект с един водач, от там да замине за друг обект с втори водач и да се върне в базата посред нощ от трети водач. Рано сутринта преди да се появи "отговорник" за автопарка, колата да замине за друг обект, където нещата да се повторят с четвърти, пети, шести и тн. водач.
Не попълването на пътни книжки наложи тяхното отпадане и въвеждане на GPS с идентификация. Така реално знаем всяка кола къде е и кой я кара, но това не решава проблемите с размитата отговорност за дребните щети за които всички вдигат рамене и казват "ама то така си беше".
- group®
- Темерут
- Мнения: 10072
- Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
- Автомобил: Passat B8 Alltrack
- Двигател: DFCA
- Местоположение: София
Re: Казус с каско и автопарк
От 10 години се занимавам с автопаркове унас и в чужбина, 7 от които с моя фирма за управление на такива и решението е или си продължавате така, или се обръщате към външна фирма да поеме поне част от грижите ви (не се предлагам, а давам съвет... интернет е голям).
Лесно решение няма. А подобни фирми предлагат комлексни услуги (тоест решават и други проблеми), и в крайна сметка има смисъл (човешки/финансов ресурс).
Дневници, глоби и пъдари... не върши работа.
Всеки попълва дневник, оглежда, мръсотията пречи (както спомена) ... това е време. Време на работник, който има друга работа.
Глобата е отживелица в съвременния маркетинг и управление на човешкия ресурс.
'Пъдар' човек с малко функции и заплата.
И накрая пак резултата е същия..
Трябва анализ на процеса, анализ на времето на служителите..
Облекчаване откъм занимаване със такива странични дейности, улесняване целия режим на работа с автомобилите и после човек/хора/фирма, които да се нагърбят с всичко това. (10-20 коли са малко принципно, но и тежат)
Ако спестите от 'някой' да се грижи за всички подробности, натоварвате хора, докарващи пари на фирмата с работата си, да се занимават с неща, които не са им работа :)
Лесно решение няма. А подобни фирми предлагат комлексни услуги (тоест решават и други проблеми), и в крайна сметка има смисъл (човешки/финансов ресурс).
Дневници, глоби и пъдари... не върши работа.
Всеки попълва дневник, оглежда, мръсотията пречи (както спомена) ... това е време. Време на работник, който има друга работа.
Глобата е отживелица в съвременния маркетинг и управление на човешкия ресурс.
'Пъдар' човек с малко функции и заплата.
И накрая пак резултата е същия..
Трябва анализ на процеса, анализ на времето на служителите..
Облекчаване откъм занимаване със такива странични дейности, улесняване целия режим на работа с автомобилите и после човек/хора/фирма, които да се нагърбят с всичко това. (10-20 коли са малко принципно, но и тежат)
Ако спестите от 'някой' да се грижи за всички подробности, натоварвате хора, докарващи пари на фирмата с работата си, да се занимават с неща, които не са им работа :)
- vucata
- Мнения: 3610
- Регистриран на: Пон 28 сеп 2009 8:38
- Автомобил: Ford Mondeo MK2
- Двигател: 1.8TD 2000
- Местоположение: Bulgaria- Sofia
- Контакти:
Re: Казус с каско и автопарк
Глобички ще решат проблема. Пътни книжки няма ли? Стимулирайте шофьорите да проверяват повереното МПС преди да извършат курса. При наличие на нередности се вижда кой е карал преди това. За мръсотията няма да е лошо да ги задължите поне 1 път седмично да се мият баничарките ако има такива, а бусовете 2 пъти седмично. Поне така беше във фирмата в която работех. Въпреки, че бяха куриерски и баничарките и бусовете никога не се е криело, кой е направил белята. Поглежда се книжката и проблема се решава, в крайна сметка дори да не е той да е гледал. Трябва да намирате по-отговорни хора, а повярвай с рязане от заплатата това се стимулира доста 
Схемата на нашите технически беше следната. Във всяко МПС пътна книжка която е предварително надписана с номера на МПС, марка, модел, дата, месец, година. Който се качи, пише 2 имена, дата и час на тръгване, километраж, подпис. При приключване на курса пише час и километража, и ако има желание пише и изминатите километри. Аз ги пишех за да им е по-лесно после да си ги смятат за да направят изчисленията за горивото. На последните страници от книжките имаше място за зареждане- пак дата, час, километри, и накрая пишехме литрите. Касовите бележки ги закрепвахме с телбот на задната корица на книжката.
п.с.
Сега видях, че не е приложимо с пътните книжки....сега на въпроса ми, Вие с кви хора работите бре
Точно в тоя момент като ми каже, че не е бил виновен той, индиректно 100лева от заплатата. В трудовите им договори на ВСИЧКИ е написано, че са длъжни да пазят имуществото поверено от фирмата. По тази точка можете да ги резнете всички, щом са такива тарикати. При нас имаше 2-3ма такива индивида и накрая напуснаха...веднага още в предизвестието им се намериха заместници.

Схемата на нашите технически беше следната. Във всяко МПС пътна книжка която е предварително надписана с номера на МПС, марка, модел, дата, месец, година. Който се качи, пише 2 имена, дата и час на тръгване, километраж, подпис. При приключване на курса пише час и километража, и ако има желание пише и изминатите километри. Аз ги пишех за да им е по-лесно после да си ги смятат за да направят изчисленията за горивото. На последните страници от книжките имаше място за зареждане- пак дата, час, километри, и накрая пишехме литрите. Касовите бележки ги закрепвахме с телбот на задната корица на книжката.
п.с.
Сега видях, че не е приложимо с пътните книжки....сега на въпроса ми, Вие с кви хора работите бре

- groznika
- Мнения: 4928
- Регистриран на: Вто 16 яну 2007 11:23
- Автомобил: Bora 1.8T
- Двигател: AUM
- Местоположение: София
Re: Казус с каско и автопарк
Естеството на работата е екстремно и изключително динамично. С глоби е едно от предложенията, но поради обективни причини ръководството отказа да ги приложи точно в този случай.
Иначе имаме въведена практика за глобяване при различни провинения. В повечето случаи не върши работа както казаха по-горе.
"Пъдаря" не върши работа защото тази роля е вменена на оперативен служител, чиято основна дейност е друга, а дори и да не беше, при тази динамика трудно се смогва да се преглеждат всичките коли по-често от веднъж на две седмици.
Пътните книжки не се попълват. Дали нарочно, дали от мързел, дали от незнание - факт.
Оглеждането на мръсен бус зимата в два през нощта, когато бързаш са спешен обект не е възможно. Дори някой да драсне бронята на обяд, след два часа колата е на прасе и няма кой да го види.
Външна фирма може би е добра алтернатива, но никой не би платил за подобна услуга, която се предполага, че трябва да можем сами да покрием при 15 автомобила. Парка не е голям.
Към момента има идея да се приложи солидарна практика по отношение на автопарка. За съжаление това също не мисля, че ще реши проблемите, а дори е предпоставка за още по-несериозно отношение към автомобилите.
В основата си проблемите идват от некоректно отношение на служителите. Контрола не е занижен, а просто изключително труден. Това позволява известни дребни забежки, като номерата с дребните щети.
С какви колеги работя... ами с всякакви. Има точни и отговорни хора, за жалост има и от другите. Трудно е пресяването, а проблемите с кадърния персонал са навсякъде.
По тази причина търся идеи и възможни изпитани практики, които са дали добри резултати и бих могъл да предложа на ръководството.
Иначе имаме въведена практика за глобяване при различни провинения. В повечето случаи не върши работа както казаха по-горе.
"Пъдаря" не върши работа защото тази роля е вменена на оперативен служител, чиято основна дейност е друга, а дори и да не беше, при тази динамика трудно се смогва да се преглеждат всичките коли по-често от веднъж на две седмици.
Пътните книжки не се попълват. Дали нарочно, дали от мързел, дали от незнание - факт.
Оглеждането на мръсен бус зимата в два през нощта, когато бързаш са спешен обект не е възможно. Дори някой да драсне бронята на обяд, след два часа колата е на прасе и няма кой да го види.
Външна фирма може би е добра алтернатива, но никой не би платил за подобна услуга, която се предполага, че трябва да можем сами да покрием при 15 автомобила. Парка не е голям.
Към момента има идея да се приложи солидарна практика по отношение на автопарка. За съжаление това също не мисля, че ще реши проблемите, а дори е предпоставка за още по-несериозно отношение към автомобилите.
В основата си проблемите идват от некоректно отношение на служителите. Контрола не е занижен, а просто изключително труден. Това позволява известни дребни забежки, като номерата с дребните щети.
С какви колеги работя... ами с всякакви. Има точни и отговорни хора, за жалост има и от другите. Трудно е пресяването, а проблемите с кадърния персонал са навсякъде.
По тази причина търся идеи и възможни изпитани практики, които са дали добри резултати и бих могъл да предложа на ръководството.
- icoico
- Мнения: 3795
- Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Казус с каско и автопарк
groznika написа:...По тази причина търся идеи и възможни изпитани практики, които са дали добри резултати и бих могъл да предложа на ръководството.
Хващаш накой золумджия на местопрестъплението и му режеш тиквата(образно казано). Гледаш всички да научат. Золумджиите са не повече от десет процента от общия брой хора(колкото геЮвете




- инжектопляктор
- Мнения: 4192
- Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Казус с каско и автопарк
vucata написа:Глобички ще решат проблема.
В Германия така ли правят? Глоби за щяло и нещяло, за виновен и невинен? Човека ти казва, че по всяко време на денонощието може да пътува автомобил и в тъмното няма какво много да видиш да проверяваш. И не е работа на работниците да мият колите, да им сменят маслото, каретата или гумите. Има си автомивки за тая работа и сервизи.
Значи не знам как е у Германско, при един от бившите ми работодатели, където имахме служебни автомобили се попълваха пътни карти къде си ходил и кога е заредено - взимаха се фактури за ДДС-то. Обаче никой не беше ни карал да мием служебни коли. Като я счетем за мръсна, работодателят имаше договорка с една автомивка и ходеше там.
- georgebonev
- Мнения: 3106
- Регистриран на: Пет 10 май 2013 10:04
- Автомобил: Golf 3 Variant
- Двигател: 1.9 TD AAZ 1994
- Местоположение: Търговище
- Контакти:
Re: Казус с каско и автопарк
Може би, единствено решение в случая ще бъдат външни камери по автомобилите. Зависи какви са и къде най-често повредите по автомобилите. И някой, който да прегледа записите след установяване на повредата.
Във всеки случай поне две странични камери и една за отзад. Отделно една вътрешна, като видеорегистратор.
Картите памет да са по-големи, за да може най-старият запис да остане поне месец, без да се изтрива. Или периодично архивиране.
Записите могат да послужат единствено за определяне на ориентировъчното време по което е станала повредата. След това според ГПС-а определяте "отговорника".
Друго решение не виждам.
Във всеки случай поне две странични камери и една за отзад. Отделно една вътрешна, като видеорегистратор.
Картите памет да са по-големи, за да може най-старият запис да остане поне месец, без да се изтрива. Или периодично архивиране.
Записите могат да послужат единствено за определяне на ориентировъчното време по което е станала повредата. След това според ГПС-а определяте "отговорника".
Друго решение не виждам.
Re: Казус с каско и автопарк
при такова яко натоварване не знам
намерете си проформа някой човек с книжка, който не кара и всичко да отива на негова сметка
/едва ли сте единствените такава фирма, застрахователя няма ли идея как да го организирате?/
намерете си проформа някой човек с книжка, който не кара и всичко да отива на негова сметка
/едва ли сте единствените такава фирма, застрахователя няма ли идея как да го организирате?/
- joro_kem
- VW експерт
- Мнения: 3969
- Регистриран на: Пет 03 юни 2005 7:11
- Автомобил: Octavia I Tour Octavia III FL
- Двигател: AXR DFFA
- Местоположение: Пловдив
Re: Казус с каско и автопарк
В колективната отговорност е разковничето. Направете събрание, съберете всички и ги информирайте, че са солидарно отговорни (включете го и в длъжностните характеристики). Ще е трудно в началото, но работи!
- vucata
- Мнения: 3610
- Регистриран на: Пон 28 сеп 2009 8:38
- Автомобил: Ford Mondeo MK2
- Двигател: 1.8TD 2000
- Местоположение: Bulgaria- Sofia
- Контакти:
Re: Казус с каско и автопарк
То това го има в длъжностната характеристика. Те са длъжни да пазят имуществото на фирмата.
Инжектоплякторе ти четеш ли какво съм написал въобще, или само се чудиш как да се заядеш? Някъде да съм казал, че самия служител трябва да хване водоструйката? Прост ли си или си просто НАЙ-ТЪПИЯ ЧОВЕК В ТОЯ ФОРУМ? Как си представяш техническия да хване и да закара 10 баничарки днес? Нали служителя докато е обедна почивка, може да остави МПС на автомивка и 1 час да си клати макарите? Ама наистина си МНОГО ТЪП !
Защо при куриерската фирма в България в която работех, 1 технически можеше да се оправя с над 260 автомобила? Неговите задължения бяха щетите, сервиза и автомивките. Говоря за цялата страна! Другия технически се занимаваше с попълване на фактурите от зарежданията и оправянето на фактурите от сервизите и автомивките. Пък чак такива драми не е имало. Обяснете им, че колите имат автокаско и няма нищо страшно да си признаят, че са ударили колата. Аз лично съм имал толкова щети на 2 буса и 2 баничарки, че не искам да коментирам....Но никога не съм криел, защото техническия отдел е предразполагал служителите, че в това няма лошо, на всеки се случва! Просто отиваш и си завеждаш щетата, до 6 месеца трябва да влезе МПС в сервиз, като техническия ти каже оставяш МПС, дава ти се друго и продължаваш.
Инжектоплякторе ти четеш ли какво съм написал въобще, или само се чудиш как да се заядеш? Някъде да съм казал, че самия служител трябва да хване водоструйката? Прост ли си или си просто НАЙ-ТЪПИЯ ЧОВЕК В ТОЯ ФОРУМ? Как си представяш техническия да хване и да закара 10 баничарки днес? Нали служителя докато е обедна почивка, може да остави МПС на автомивка и 1 час да си клати макарите? Ама наистина си МНОГО ТЪП !
Защо при куриерската фирма в България в която работех, 1 технически можеше да се оправя с над 260 автомобила? Неговите задължения бяха щетите, сервиза и автомивките. Говоря за цялата страна! Другия технически се занимаваше с попълване на фактурите от зарежданията и оправянето на фактурите от сервизите и автомивките. Пък чак такива драми не е имало. Обяснете им, че колите имат автокаско и няма нищо страшно да си признаят, че са ударили колата. Аз лично съм имал толкова щети на 2 буса и 2 баничарки, че не искам да коментирам....Но никога не съм криел, защото техническия отдел е предразполагал служителите, че в това няма лошо, на всеки се случва! Просто отиваш и си завеждаш щетата, до 6 месеца трябва да влезе МПС в сервиз, като техническия ти каже оставяш МПС, дава ти се друго и продължаваш.
- groznika
- Мнения: 4928
- Регистриран на: Вто 16 яну 2007 11:23
- Автомобил: Bora 1.8T
- Двигател: AUM
- Местоположение: София
Re: Казус с каско и автопарк
vucata написа:Обяснете им, че колите имат автокаско и няма нищо страшно да си признаят, че са ударили колата. Аз лично съм имал толкова щети на 2 буса и 2 баничарки, че не искам да коментирам....Но никога не съм криел, защото техническия отдел е предразполагал служителите, че в това няма лошо, на всеки се случва! Просто отиваш и си завеждаш щетата, до 6 месеца трябва да влезе МПС в сервиз, като техническия ти каже оставяш МПС, дава ти се друго и продължаваш.
Обяснено е. Всички са наясно. Никой никога не е търпял финансови санкции за драсната, ударена или размазана служебна кола. Единственото "наказание" винаги е било виновния в свободен и удобен за него ден, да хване колата и да я прекара на оглед/сервиз и тн. За всеобща радост обаче на никой не му се губят безценни два часа от живота и се скатава доволно от самопризнания.
Шефа винаги е бил много на място, толерантен и разбран човек. Вчера обаче му писна и нещата отиват към дружно баране на меча от всички служители...
- 777
- Предупреждение за вечен БАН
- Мнения: 2789
- Регистриран на: Пон 24 фев 2014 21:26
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Казус с каско и автопарк
Такава идея ми дойде на ума - вместо наказание, давате премия 5-10лв за отчетена драскотина. Така хем нямат стимул да се скатават, ако са одрали нещо, хем имат стимул да оглеждат. Естествено, ако бъде хванат някой, че нарочно поврежда колите за да вземе пари - следва уволнение и др. Видеорегистратори също няма да са излишни.
Иначе за една друга стратегия за глобяване бях чувал преди време - в интернет зала някой от операторите крадеше компоненти (RAM най-вече). Ако глобиш всички солидарно да платят кражбата, крадецът е щастлив. Все едно си купува памет на 1/5 от цената. Затова прилагаха друго: липса за 20лв - глоба за всички по 20лв. Който иска да краде все едно си купува нещото. А другите са стимулирани да гледат кой ги прецаква.
Иначе за една друга стратегия за глобяване бях чувал преди време - в интернет зала някой от операторите крадеше компоненти (RAM най-вече). Ако глобиш всички солидарно да платят кражбата, крадецът е щастлив. Все едно си купува памет на 1/5 от цената. Затова прилагаха друго: липса за 20лв - глоба за всички по 20лв. Който иска да краде все едно си купува нещото. А другите са стимулирани да гледат кой ги прецаква.
-
- Мнения: 80
- Регистриран на: Чет 25 мар 2010 18:25
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: стара загора
Re: Казус с каско и автопарк
аз се прикрепям към идеята за солидарна отговорност на колектива като най-удачна. възниква въпроса по какъв начин ще се реализира отговорността дали с парични глоби, поредност при заявяване на щетите при застрахователя /трудно за реализация ако има голямо текучество на персонал/ или по друг начин. а каква всъщност допълнителна тежест, освен загубеното време, представлява за заявителя на щетата това, че подава уведомлението за щетите пред застрахователя.
Върни се в “ОФФ-Топик - други”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 36 госта