Здравейте,
Качвам снимка на графика на температурите на включване(червената линия) и температурите на изключване(синята линия) в случая на термостат от бившата фирма Ранко, типа е К59. Тип К59 е най-често използвани термостати при хладилници с фризерна и хладилна част с управление само по хладилната част. При тип К59 температурата на включване винаги е права хоризонтална линия, докато температурата на изключване може и да е стъпаловидна. Температурите на включване най-често са в диапазона 3-6°C, но могат да бъдат и отрицателни. Температурите на изключване са винаги от някаква стойност към по студена стойност(примерно от -5°C до -30°C).
В случая на графиката температурата на включване е 5,3°C и температурите на изключване са от -9,5 °C до -28,6°C. Тоест на позиция 1 термостата ще изключи когато чувствителния му елемент(в случая капилярката която опира в изпарителя) измери температура -9,5°C и ще включи пак когато мястото което измерва се затопли от -9,5°C до +5,3°C. До като при позиция 7 температурите на изключване и следващо включване ще са -28,6°C и +5,3°C.
Когато термостат е усилен на максимално студено в случая позиция 7, то докато работи компресора вътре в хладилника ще се получава много студено, но след това почивката на компресора също ще бъде много голяма(или поне докато не се стопли мястото на отчитане). Примерно почивката може да е час и половина или два часа през това време хладилника ще се стопли доста вътре, особено ако се отваря и по често. По този начин се създава усещане че хладилника не може да охлади достатъчно продуктите или пък ги преохлажда(направо замразява) докато работи компресора.
Получават се големи амплитудни разлики в хладилната част.
За това е препоръчително в горещитините хладилниците управлявани с термостат да не пускат на максимум. За да има по малки температурни амплитуди.
Едно време в ръководствата за употреба на ‚Мразовете“ бяха хубаво описани на каква настройка да се държат хладилниците зимата и лятото. Дори на някой модели на самите врътки на термостатите има картинки.
Проблем с хладилник Уърлпуул
- Golf 3 Yahting GT
- Мнения: 445
- Регистриран на: Вто 27 окт 2009 21:49
- Автомобил: VW GOLF III YACHTING GT VARIANT
- Двигател: AEK 1.6-74kW - 1996
- Местоположение: Пловдив
- milmar
- Мнения: 4935
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Проблем с хладилник Уърлпуул
Трябва да се разбере, че червената и синята линия са температури в непосредстваена близост до изпарителя, а не че в обема на хладилника ще се достигне (-28)°C. Червената линия е хоризонтална и температурата не става отрицателна за да имаме автоматично разскрежаване на изпарителя. В случай, че в обема на хладилника температурата не се качи над 5-6 °C (зимата в студена кухня), то и фризера се размразява, защото компресорът не се включва (когато управлението е по температурата на хладилната камера).
- petarkolev
- Мнения: 1702
- Регистриран на: Пет 10 ное 2006 10:16
- Автомобил: Jetta II 1.8
- Двигател: RP
- Местоположение: София
Re: Проблем с хладилник Уърлпуул
Благодаря на всички отговорили. Наистина, като го на лих от 7 на 4,5 по-адекватно охлажда хладилника. Приятен ден и уикенд.
- milmar
- Мнения: 4935
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Проблем с хладилник Уърлпуул
Абе честно казано, аз лично не бих се примирил със странния на пръв поглед и напълно нелогичен факт, че като намалиш от 7 на 4, хладилника охлажда по-добре
. Аз лично бих отдалечил с няколко десети сензора от изпарителя, последством пласмасово фолио и ефектът ще е друг
.


- muns61
- Мнения: 7965
- Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: pleven
Re: Проблем с хладилник Уърлпуул
Аз бих замерил с термометър.
- Golf 3 Yahting GT
- Мнения: 445
- Регистриран на: Вто 27 окт 2009 21:49
- Автомобил: VW GOLF III YACHTING GT VARIANT
- Двигател: AEK 1.6-74kW - 1996
- Местоположение: Пловдив
Re: Проблем с хладилник Уърлпуул
milmar написа:Абе честно казано, аз лично не бих се примирил със странния на пръв поглед и напълно нелогичен факт, че като намалиш от 7 на 4, хладилника охлажда по-добре. Аз лично бих отдалечил с няколко десети сензора от изпарителя, последством пласмасово фолио и ефектът ще е друг
.
Странно е като се намали термостата да охлажда повече от колкото когато е на макс, но дефакто се получава.
Когато е на най-студено позиция термостата се получават много големи температурни амплитуди. Примерно температурите вътре играят от 0*С(-1*С) до около 8-10*С(12*С може и повече).
Един пример, термостата на максимум т.е. тоест компресора работи 3,4,5 часа докато достигне температура на изключване. В следващия момент се прибирате половин час след спирането на компресора и започвате да отваряте вратата поставяте топли бири - до тук позната история. Вършите си там някаква работа и след час решавате че ще пийнете една бира - и в един момент се оказва че тя почти не се охладила, предполагам ви се случвало? Ще се опитам да обесня защо се получава:(дано ми се получи

Като вземем предвид и отварянето на вратата на хладилника и вкарването на топлина и топли продукти и вътре става топло, но в същото време чувствителния елемент на термостата измерва все още студена температура и не включва компресора. А този ефект се получава от това че компресора е работил дълго време и е напълнил голяма част от изпарителя (обикновено в областта измерването от чувствителния елемент на термостата) с течен хладилен агент, който хладилен агент след спирането на компресора започва да се изпарява но няма какво да го развърти из системата - и по този начин се получава много дългата почивка и стоплянето на хладилната част. Тук има и един друг тънък момент като работи по дълго време компресора образува повече скреж(лед) на гърба на хладилника който се явява един вид изолатор и пречи на изпарителя да отнема всичката топлина. Друго за което пречи този лед е това че когато почива компресора този лед задържа ниска температурата на гърба по дълго време което пак увеличава почивката.
Но ако вземем работата на компресора и почивката му, то работата му е поне 2-3 пъти повече от почивката и съответно средноаритметичната температура ще по студена от колкото на средно положение на термостата. Но повечето пъти се получава това че хората уцелват дългата почивка и почват да си мислят че хладилника им има проблем.
Докато при по малко или средна настройка на термостата се уцелват по кратки цикли на работа и от там и по бързото охлаждане на продуктите. Какво имам предвид под уцелват по къси цикли: Примера от горната ситуация само че термостата е завъртян на позиция4(от общо 6) т.е. компресора вече няма да работи по няколко часа а да кажем 40-50-60 минути и ще почива 30-40 минути. Примерно слагате бирата вече и минал половин час от последното изключване и термостата включва пак компресора но този път компресора ще по работи по дълго(поради това че вътре са вкарани топли напитки) време около 1,5 часа тоест ще успее да охлади достатъчно бирите за пиене. Но реално ако се измерват температурите в хладилника то средноаритметичната температура ще бъде по топла от колкото когато работи на позиция 6. Което е и логично.
Тук проблема със скрежта ще е по малко изразен.
И най-вече субективното усещане за подходяща температура на всеки е различно, та от там и няма как да се каже такава трябва да е температурата. В предишно мнение бях споменал от 0*С до 10*С са нормални температури за хладилника. Също бях споменал и как може горе долу да се измери температурата вътре, но въпроса за истинско измерване вече е много сложен и смятам че ще ви отегча изключително много.
Поздрави!
Отивам да проверя колко е охладена

- milmar
- Мнения: 4935
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Проблем с хладилник Уърлпуул
То е ясно защо става така, но не ми е ясно защо за 500-600 или 1000лв човек получава толкова Low Technology изделие и се очаква той да е доволен. Лично аз, ако се занимавах с конструиране на хладилници, бих направил управлението по съвсем различен начин и едва ли щеше да се оскъпи, не знам какви инженери работят там
.
Всъщност отдалечаването на сензора от изпарителя прави така, че измерваната температура винаги "изглежда" за управлението по-висока и компресорът определено работи повече. Аз лично го направих така, когато ми се наложи да сменям дефектен регулатор, иначе не бих тръгнал да разглобявам хладилника си. Лятото долната част на изпарителя не успява да се разскрежи напълно, но пък бирата си е добре.

Всъщност отдалечаването на сензора от изпарителя прави така, че измерваната температура винаги "изглежда" за управлението по-висока и компресорът определено работи повече. Аз лично го направих така, когато ми се наложи да сменям дефектен регулатор, иначе не бих тръгнал да разглобявам хладилника си. Лятото долната част на изпарителя не успява да се разскрежи напълно, но пък бирата си е добре.
- fox_vt
- Мнения: 2788
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 18:22
- Автомобил: Seat Toledo
- Двигател: AHU 97
- Местоположение: Велико Търново
Re: Проблем с хладилник Уърлпуул
Ако се върти въздуха в хладилника и има датчик за следене на температурата на този въздух вътре,и този датчик ако участва в алгоритъма на управлението няма да е така.Датчика на изпарителя е компромисно решение което се основава само на догадки и предположения за температурата в хладилника.И аз не бих направил хладилник така но явно така им е по лесно.
- milmar
- Мнения: 4935
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
- Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
- Двигател: 1Z and CBDC
- Местоположение: Русе
Re: Проблем с хладилник Уърлпуул
fox_vt написа:....
Имено

Но хладилници не се правят вече в България (не говоря да се сковават


Върни се в “ОФФ-Топик - електроника, техника, обзавеждане”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 60 госта