ГО и бонус малус системата
Re: ГО и бонус малус системата
Защо не пробват да дадат обяснение откъде накъде при нарушение от типа превишена скорост освен платената глоба човек трябва да плаща още една глоба покрай ГО? И по-важната част - защо ще плаща "глобата" не на държавата, а на някаква частна фирма? Абсолютно нагли, явно бившите мутри мечтаят за рекетьорските години.
- stardreamer
- Мнения: 291
- Регистриран на: Пет 23 авг 2013 11:44
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: dreams
Re: ГО и бонус малус системата
@MMX, абсолютно в десетката - увъртане под някакъв предлог за вдигане на цените средно.
-
- Мнения: 907
- Регистриран на: Чет 12 мар 2009 17:21
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: varna
Re: ГО и бонус малус системата
Пробутват, претоплена старата манджа от миналата година, с идеята,че ако предлагат постоянно и упорито един и същи буламач, ще ялащисаме и ще успеят да го пробутат. Никаква разлика в основния замисъл- дългосрочно облагане с 400%(бързо натрупване на малуси и бавното им заличаване) на по- голямата част на шофьорите срещу мижаво и краткосрочно стимулиране на изрядните такива. Промените са основно в нагласяването на данъчната основа - кои и как ще бъдат цакани.
Нека да погледнем и от един друг ъгъл - да приемем, че така предложения закон се приеме и вземе,че сработи, намалеят инцидентите( нали това уж е основната цел) - с това намалява и застраховатения риск. Е ко прайм тогава? Осигуряваме сериозни печалби на застрахователите за дълго време напред, поради кумулативния ефект на системата на малуса?
Бих се съгласил донякъде, ако малуса се зануляваше за една година без провинения. Така акумулирането на малуси няма да се превръща в дъгогодишна присъда. Колкото до рецидивистите, те сами ще се погрижат да няма прекъсване.
Не е трудно да се измисли нещо добро, стига това да е целта. За мен целта е съвсем друга - да се осигурят стабилни и добри печалби на застрахователите с минимален риск.
Лобисти..сър!
Нека да погледнем и от един друг ъгъл - да приемем, че така предложения закон се приеме и вземе,че сработи, намалеят инцидентите( нали това уж е основната цел) - с това намалява и застраховатения риск. Е ко прайм тогава? Осигуряваме сериозни печалби на застрахователите за дълго време напред, поради кумулативния ефект на системата на малуса?
Бих се съгласил донякъде, ако малуса се зануляваше за една година без провинения. Така акумулирането на малуси няма да се превръща в дъгогодишна присъда. Колкото до рецидивистите, те сами ще се погрижат да няма прекъсване.
Не е трудно да се измисли нещо добро, стига това да е целта. За мен целта е съвсем друга - да се осигурят стабилни и добри печалби на застрахователите с минимален риск.
Лобисти..сър!
- Stivi
- Мнения: 8369
- Регистриран на: Пет 02 дек 2005 20:19
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Правец-Поморие
Re: ГО и бонус малус системата
Ей сега гледах в новините примерна схема - превишаваш скоростта с 21км и Гражданската ти ВЕДНАГА скача с 25% ,не правиш нито едно нарушение ТРИ ГОДИНИ и вноската ти пада с 20% ! Усещам как катаджийте и особено собствениците на застрахователни компании вече потриват доволно ръце и разглеждат каталозите за яхти
Мисля че ако тези неща и другите глупости като вписването в талона на хората които могат да карат колата,и това че малуса се пише и на шофьора и на автомобила стигнат до етап узаконяване, ще има сериозни граждански протести !

- group®
- Темерут
- Мнения: 10072
- Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
- Автомобил: Passat B8 Alltrack
- Двигател: DFCA
- Местоположение: София
Re: ГО и бонус малус системата
От застрахователна гледна точка, повишаването на цената за нарушение не е 2ра глоба или каквато идея се прокрадва, а повишен застрахователен риск.
Правиш нарушения, влизаш в графа рисков.
Същото е ако искате застраховка живот, а сте пожарникар, миньор, изпитател на нови китайски парашути.
Та по въпроса за 2ра глоба - тъпи спекулации.
Дали е социално честно - напълно.
Ако в БГ има 1000 коли и всички плащат равни вноски, но 300 от тях карат безумно и правят катастрофи с други 300 коли, накрая ни таксуват всички +700 изрядни шофьори за безумията на тези 300.
Сега тези 300 ще си плащат повече, 700 ще плащат по-малко.
Всички истории кой ще лапа, не ме интересуват, защото нищо не мога да направя по въпроса.
Но това е социално честното решение.
И аз ще гледам да не правя нарушения, защото съм егоист и ме интересува моята манджа
Правиш нарушения, влизаш в графа рисков.
Същото е ако искате застраховка живот, а сте пожарникар, миньор, изпитател на нови китайски парашути.
Та по въпроса за 2ра глоба - тъпи спекулации.
Дали е социално честно - напълно.
Ако в БГ има 1000 коли и всички плащат равни вноски, но 300 от тях карат безумно и правят катастрофи с други 300 коли, накрая ни таксуват всички +700 изрядни шофьори за безумията на тези 300.
Сега тези 300 ще си плащат повече, 700 ще плащат по-малко.
Всички истории кой ще лапа, не ме интересуват, защото нищо не мога да направя по въпроса.
Но това е социално честното решение.
И аз ще гледам да не правя нарушения, защото съм егоист и ме интересува моята манджа

Re: ГО и бонус малус системата
Вчера вечерта прегледах подробно документа.
Като цяло съм ЗА такава система, защото наистина улиците са пълни с джигити, но също така си гледам и моята манджа и има неща, които определено не ми харесват и не са ми ясни.
1. чл.4 / Приложение 1 - Нереципрочното прилагане на малус и бонус. Не може за нагоре да върви със стъпка от мин 25%, надолу с по една точка годишно (чл.10). Особено за нарушения от сорта на превишена скорост с 20-30 км/ч. Половината магистрали в БГ са с измислени ограничения, такива има на всяка втора отбивка от главния път. Според чл.10, ако правилно разбирам, означава че хванат ли те един път по магистрала Струма със скорост 121 км/ч, ГО ти става 125% и неутрален бонус-малус ще имаш най-рано след 3 години, и то само ако нямаш други малуси.
От друга страна за каране в нетрезво състояние малуса е доста малък, но така е, при нас не е забранено да караш пил, при нас може стига да е "само едно малко".
2. чл.7 - на някой стана ли му ясно, какво се случва ако си смениш колата, винаги ли почваш от клас неутрален (ако си чист като сълза) или бонус-малуса си върви само със собствника? Аз си сменям колата средно на 4 години, и ме интересува дали някога мога да достигна максималния бонус.
3. И да го приемат сега, бонус-малуса може да влезе в сила най-рано след 2 години, ако не и повече. Една година трябва да се обнародва и тн. и поне една година интеграция между участниците. До тогава всички ще сме по неутрален бонус-малус (чл.9)
4. Какво е административното наказание, ако колата се управлява от човек, който не е включен в ГО полицата като шофер? ГО-то валидно ли е? При евентуална щета малуса за собственика ли остава?
5. По отношение на врътката с препродажбата на МПС как засичат връзката собственик-кола ... по ДКН или по ВИН/Рама? И това защо е нужно след като шофера така или иначе присъства в полицата? Тук има някаква връзка с втория ми въпрос, но не я хващам.
И може би на последно място, защо държавата се меси толкова конкретно в неща, които са в сферата на застраховането и там други неща са важни (приходи, риск, изплатени щети). Както и не разбирам защо няма персонална ГО. Възрастта на шофера, опита му, застрахователната история са много по-важни елементи и рискове от превишаването на скоростта с 20 км/ч по т.нар. "магистрала струма".
Като цяло съм ЗА такава система, защото наистина улиците са пълни с джигити, но също така си гледам и моята манджа и има неща, които определено не ми харесват и не са ми ясни.
1. чл.4 / Приложение 1 - Нереципрочното прилагане на малус и бонус. Не може за нагоре да върви със стъпка от мин 25%, надолу с по една точка годишно (чл.10). Особено за нарушения от сорта на превишена скорост с 20-30 км/ч. Половината магистрали в БГ са с измислени ограничения, такива има на всяка втора отбивка от главния път. Според чл.10, ако правилно разбирам, означава че хванат ли те един път по магистрала Струма със скорост 121 км/ч, ГО ти става 125% и неутрален бонус-малус ще имаш най-рано след 3 години, и то само ако нямаш други малуси.
От друга страна за каране в нетрезво състояние малуса е доста малък, но така е, при нас не е забранено да караш пил, при нас може стига да е "само едно малко".
2. чл.7 - на някой стана ли му ясно, какво се случва ако си смениш колата, винаги ли почваш от клас неутрален (ако си чист като сълза) или бонус-малуса си върви само със собствника? Аз си сменям колата средно на 4 години, и ме интересува дали някога мога да достигна максималния бонус.
3. И да го приемат сега, бонус-малуса може да влезе в сила най-рано след 2 години, ако не и повече. Една година трябва да се обнародва и тн. и поне една година интеграция между участниците. До тогава всички ще сме по неутрален бонус-малус (чл.9)
4. Какво е административното наказание, ако колата се управлява от човек, който не е включен в ГО полицата като шофер? ГО-то валидно ли е? При евентуална щета малуса за собственика ли остава?
5. По отношение на врътката с препродажбата на МПС как засичат връзката собственик-кола ... по ДКН или по ВИН/Рама? И това защо е нужно след като шофера така или иначе присъства в полицата? Тук има някаква връзка с втория ми въпрос, но не я хващам.
И може би на последно място, защо държавата се меси толкова конкретно в неща, които са в сферата на застраховането и там други неща са важни (приходи, риск, изплатени щети). Както и не разбирам защо няма персонална ГО. Възрастта на шофера, опита му, застрахователната история са много по-важни елементи и рискове от превишаването на скоростта с 20 км/ч по т.нар. "магистрала струма".
Re: ГО и бонус малус системата
group® написа:От застрахователна гледна точка, повишаването на цената за нарушение не е 2ра глоба или каквато идея се прокрадва, а повишен застрахователен риск.
Правиш нарушения, влизаш в графа рисков.
Същото е ако искате застраховка живот, а сте пожарникар, миньор, изпитател на нови китайски парашути.
Та по въпроса за 2ра глоба - тъпи спекулации.
Дали е социално честно - напълно.
Дрън дрън глупости. Едно е да си направил катастрофа, друго е да си карал с 20км/ч над разрешеното. Какво му е повишеното на риска? Хайде всеки който няма никакви нарушения да получи 70% намаление на ГО, става ли? Само че не получава 70% намаление, а максимум 25%. Кои са тия застрахователи, какви са - те ли са държавата, мутри ли са, рекетьори ли са? Значи досега масово се превишава скоростта и при по-миналогодишните цени на ГО (преди увеличението със 100лв) бяха на печалба! А сега ми развиваш теории, че се повишавал застрахователния риск. Ако започнат да плащат по 500 хиляди обезщетение на всяка жертва, тогава мога да се съглася с претенциите им. Само че откъм плащане нямат абсолютно никакви намерения да променят нещо, а се загрижили кой какви нарушения има. Щом ще стимулираме спазването на правилата с ГО, дай тогава да изчезнат паричните глоби към КАТ - смяташ ли го за справедливо? Точно втора глоба си е, а като е толкова социално справедлива да махнем първата глоба.
- group®
- Темерут
- Мнения: 10072
- Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
- Автомобил: Passat B8 Alltrack
- Двигател: DFCA
- Местоположение: София
Re: ГО и бонус малус системата
MMX написа:Дрън дрън глупости. Едно е да си направил катастрофа, друго е да си карал с 20км/ч над разрешеното.
Много за кратко ще влезна в тона ти и после ще се върна към смислената дискусия:
Викаш, има хора, които правят нарушения, но не и катастрофи?!
Знаеш ли как го разбирам аз това? "Аз съм убер нинджа и супер добър пилот на NFS и си житкам с 200 безопасно. Катастрофират мишоците без стаж на NFS."
Мерси - не са ми меродавни такива мнения!
И нормалната дискусия:
От началото на годината има 500++ загинали на пътя! (не цитирам точни статистики, защото смисъла е ясен).
Скоро ми излезе 'спомен' във фейсбук с мой пост за безумната война на пътя отпреди 4-5г.
Там съм написал, че загиналите от началото на годината са 300 и нещо.
Ето една идея как се определя застрахователен риск. Всеки може да провери увеличението на смъртните случаи.
Както казах: Не ми дреме за далавери! Нищо не мога да направя за това!
Дреме ми и адмирирам всяка мярка, която се предприема за да намали това безумие на пътя!
Без да ни заболи, няма да се промени нищо!
По-високи глоби, по-високи граждански за нарушители, ако може и по-високи данъци за нарушители, по-високи данъци изобщо за да намалеят колите, ограничения и репресии, акции, контрол, смислена полиция и те така! Това искам аз

Re: ГО и бонус малус системата
И аз ще пробвам още веднъж да ти насоча вниманието в друга посока. Ако базовата ГО намалее 2-3 пъти ИЛИ обезщетенията скочат 2-3 пъти (нагоре), може да коментираме по какви причини да се вдигне цената на застраховка ГО. Щом няма никаква промяна по споменатите пунктове, твърдението че карайки с нарушения си по-рисков и вместо 300лв трябва да ти вземат 400-500лв за ГО си е чисто и просто търсене на начин и оправдние да се вдигне цената. Пак ще попитам - преди 2 години с "ниските" цени на ГО застрахователите на загуба ли бяха? И между другото кажи ми ти през последните 10 години колко глоби за скорост имаш и колко километра пробег? Пробвай да кажеш, че никога не са те глобили и си навъртял 100+ хиляди км.
Последна промяна от MMX на Чет 21 ное 2019 11:42, променено общо 1 път.
Re: ГО и бонус малус системата
Смърните случаи и ПТП-та нямат отношение към ГО, или имат само в частта изплатени обезщетения.
За контролът по пътищата отговаря (поне би трябвало) КАТ. За състоянието на пътищата и прилежащата инфраструктура отговарят АПИ, общини и тн. Изобщо не е нормално тази дейност да се вменява на застрахователите, чрез подобно вмешателство в работата им.
За контролът по пътищата отговаря (поне би трябвало) КАТ. За състоянието на пътищата и прилежащата инфраструктура отговарят АПИ, общини и тн. Изобщо не е нормално тази дейност да се вменява на застрахователите, чрез подобно вмешателство в работата им.
- group®
- Темерут
- Мнения: 10072
- Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
- Автомобил: Passat B8 Alltrack
- Двигател: DFCA
- Местоположение: София
Re: ГО и бонус малус системата
VWGT, има отношение към цената на гражданска отговорност.
Повишаващия брой катастрофи, смъртни случаи и т.н., повишават сумите за изплащане, респективно застрахователния риск.
И тази част е много важна, защото цената на ГО ще трябва да се повиши, но въпросът е дали за всички или да се измисли система, по която тежестта да отиде при най-рисковите играчи?!
Не съм казвал, че се вменява контролна функция на застраховател!
Самото име на системата 'бонус-малус', показва превантивната и природа.
И това не са неща, които ние сме измислили. Такива системи има по целия свят и имат определени резултати. Всеки може да прочете по въпроса.
Има системи, които разглеждат рискови фактори като - пол, възраст, стаж, град (населено място), възраст на колата, дори цвят на колата.
Как ще се реализира у нас - вече зависи от капацитета на създателите, но и това не ми се коментира.
Въпросите ти по-горе са резонни и са свързани точно с реализацията.
Повишаващия брой катастрофи, смъртни случаи и т.н., повишават сумите за изплащане, респективно застрахователния риск.
И тази част е много важна, защото цената на ГО ще трябва да се повиши, но въпросът е дали за всички или да се измисли система, по която тежестта да отиде при най-рисковите играчи?!
Не съм казвал, че се вменява контролна функция на застраховател!
Самото име на системата 'бонус-малус', показва превантивната и природа.
И това не са неща, които ние сме измислили. Такива системи има по целия свят и имат определени резултати. Всеки може да прочете по въпроса.
Има системи, които разглеждат рискови фактори като - пол, възраст, стаж, град (населено място), възраст на колата, дори цвят на колата.
Как ще се реализира у нас - вече зависи от капацитета на създателите, но и това не ми се коментира.
Въпросите ти по-горе са резонни и са свързани точно с реализацията.
- donMaranzano
- Мнения: 789
- Регистриран на: Нед 08 фев 2009 15:52
- Автомобил: Golf 4
- Двигател: AQY
- Местоположение: Plovdiv
Re: ГО и бонус малус системата
Искам да направя лирическо отклонение, самата система трябва да се преименува на анус - фалус :-)
Последна промяна от group® на Чет 21 ное 2019 12:23, променено общо 1 път.
Причина: Мнението е СПАМ!
Причина: Мнението е СПАМ!
Re: ГО и бонус малус системата
За контролната функция не казвам, че ти си го казал, просто такъв е "вкусът в устата" след като прочетох всичко.
За да се намалят инцидентите трябва да се работи по много направления, ефективен контрол на пътното поведение, поддръжка на инфраструктурата. И понеже няма кой да свърши работата по горните две неща и айде всичко в застраховката.
Застрахователите имат страшно много фактори и начини да изчислят и разпределят измежду всички застраховани лица тежестта и разходите по застраховането. И по цвят на колата, и по пол и по пушачи непушачи и тн. И те ще го направят и без този закон. За тежките нарушения съм абсолютно съгласен, че трябва да присъстват, както и алкохола!
Но не и нарушение 20 км/ч+ за в бг. Колко знаци с ограничения стоят години след като всичко е минало и заминало, защото АПИ ги е забравило, на колко от тези знаци клечат ченгета с радари, защото е по-лесно, а истински проблемните участъци са неглижирани. Едно е да те ударят с акт за 50 лева на такова място, съвсем друго е да ти нашият и малус, който не можеш с години след това да погасиш. От тук следват разбиранията за "двойното облагане". Тежестта на това нарушение е 25% от премията за години напред, само то е равно на половината от критериите, с които застрахователите стандартно ти вдигат премията. Не е нормално.
За да се намалят инцидентите трябва да се работи по много направления, ефективен контрол на пътното поведение, поддръжка на инфраструктурата. И понеже няма кой да свърши работата по горните две неща и айде всичко в застраховката.
Застрахователите имат страшно много фактори и начини да изчислят и разпределят измежду всички застраховани лица тежестта и разходите по застраховането. И по цвят на колата, и по пол и по пушачи непушачи и тн. И те ще го направят и без този закон. За тежките нарушения съм абсолютно съгласен, че трябва да присъстват, както и алкохола!
Но не и нарушение 20 км/ч+ за в бг. Колко знаци с ограничения стоят години след като всичко е минало и заминало, защото АПИ ги е забравило, на колко от тези знаци клечат ченгета с радари, защото е по-лесно, а истински проблемните участъци са неглижирани. Едно е да те ударят с акт за 50 лева на такова място, съвсем друго е да ти нашият и малус, който не можеш с години след това да погасиш. От тук следват разбиранията за "двойното облагане". Тежестта на това нарушение е 25% от премията за години напред, само то е равно на половината от критериите, с които застрахователите стандартно ти вдигат премията. Не е нормално.
- icoico
- Мнения: 3795
- Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: ГО и бонус малус системата
group® написа:...Самото име на системата 'бонус-малус', показва превантивната и природа.
И това не са неща, които ние сме измислили. Такива системи има по целия свят и имат определени резултати. ...
Има зер. Само, че в другите системи идеалният безрисков кръгъл шофьор във вакуум плаща 25 процента от базовата премия, докато в наЩа БГ система ще получава 25 процента отстъпка. Има известна разлика. Затуй предлагам БГ вариантът да се нарече "малус/по-малус"

П.П. В Германия при 7 години без регистрирана щета плащах 43 процента от базовата премия. И тази класа на отстъпка ми се запазва за следващите шест години, даже и да нямам регистрирана кола през него време. Нашите умници доколкото схващам от наредбата искат при всяка новозакупена кола да връщат собственика на стартова позиция с базова премия, па ако ще и 25 години да не е получавал фиш за превишена скорост?
'
Re: ГО и бонус малус системата
Не ми се искаше аз да пиша за немците, ама щом се отвори дума ... :)
Ти пиешеш за щети, а глобите и специално тези за превишена скорост, как ти се отразяват?
Ти пиешеш за щети, а глобите и специално тези за превишена скорост, как ти се отразяват?
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: cecoa1 и 63 госта