Актове, давности, закони - разяснения

Нормативна уредба - Закон за движение по пътищата, правилник за прилагането му, нарушения, актове и наказателни постановления. Глоби и административни мерки и обжалване.
Потребителски аватар
p_v_a
Мнения: 96
Регистриран на: Сря 09 авг 2017 20:30
Автомобил:
Двигател:

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот p_v_a » Вто 10 дек 2019 13:22


Ако колата се движи със 50 км/ч, то това са 14 м/с, т.е. за една секунда изминава 14 метра. При смяна от зелено на червено, светва жълта светлина, която е между 3 и 5 секунди, т.е. от момента на жълтата светлина до червеното, с тази скорост има между 42 и 70 метра. Да приемем долната граница, т.е. 3 секунди дължина на жълтия сигнал, тогава разтоянието до светофара е 42 метра. Сприрачен път, има едно просто правило, което е доста точно, и за нормално спиране може да се изчисли така (км/ч / 10) * (км/ч / 10). В този случай нормалният спирачен път е 25 м, т.е. ако се започне спирането в момента на преминаване на зелено към жълто, ще има до сфетофара около 17 метра разтояние. Спирачният път при рязко спиране е (км/ч / 10) * (км/ч / 10) / 2, т.е. половината от нормалния спирачен път, в този случай се получава 12 м. Теоретично е възможно да се спре дори и когато жълтият сигнал е 1 секунда.
Времето за реакция се приема 0.1 секунда или 1.4 м, което не съм го включил в сметките.

Вариантите са няколко:
1. Скоростта не е била 50 км/ч, но ако казваш, че колата показва толкова, значи е толкова.
2. Светофарът е повреден, т.е. жълтият сигнал е под 3 секунди. За това трябва техническа експертиза.
3. Разсеян водач, например с телефон или нещо друго, и така жълтият сигнал в видян прекалено късно.




Потребителски аватар
stardreamer
Мнения: 244
Регистриран на: Пет 23 авг 2013 11:44
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: dreams

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот stardreamer » Вто 10 дек 2019 13:57


Колега, p_v_a, може ли един въпрос извън математиката:

Караш с около 50км/ч, наближаваш кръстовище и влизайки в него (вече си на равно или малко преди първия светофар) светва жълто. Какво правим в този случай?
-спиране на максимум и то в средата на кръстовището
-минаване на кръстовището и вече на червено от другата му страна

Едва ли има някой, който да не минава на жълто/червено в този случай. Друг е въпросът, че границата между "няма как да спра вече" и "ще мина, нищо, че светна жълто/червено" е много тънка. Второто е много грубо и както казва Китодар в скеча "всеки минава по свое усмотрение на червено или жълто и в много редки случаи на зелено".


Потребителски аватар
p_v_a
Мнения: 96
Регистриран на: Сря 09 авг 2017 20:30
Автомобил:
Двигател:

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот p_v_a » Вто 10 дек 2019 14:10


Извън математиката, влизането в кръстовище на жълто, не е забранено в определени случаи. Забранено е влизането на червено. Математиката я дадох, като пример, че жълтият сигнал е достатъчен да се спре сигурно, дори за автобуси и камиони. Ако въпреки това, се навлезе на жълто, т.е. на другите все още свети червено, може да се излезе безопасно, т.е. тези които навлизат в кръстовището ще видят преминаващият и ще изчакат. Ако се влезне на червено, а на останлите вече е зелено, става опасно.

Нещо не разбрах това с двата светофара на едно кръстовище.

Сега разбрах за двата светофара. Спира се пред стоп линията, която е пред първия светофар. Ако има втора стоп линия пред втория светофар, то тогава са две кръстовища.

Последна промяна от p_v_a на Вто 10 дек 2019 14:10, променено общо 2 пъти.


Svetlix
Мнения: 1047
Регистриран на: Вто 08 авг 2006 19:30
Автомобил: Passat B5 1999
Двигател: 1.9 TDI AFN
Местоположение: Плевен

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот Svetlix » Вто 10 дек 2019 14:15


Само да вметна, че в ЗДП е ясно написано, че при жълта светлина е забранено навлизането в кръстовището. Едно време имаше едно допълнение "освен ако не може да се спре безопасно". Е това допълнение от години го няма.


Потребителски аватар
stardreamer
Мнения: 244
Регистриран на: Пет 23 авг 2013 11:44
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: dreams

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот stardreamer » Вто 10 дек 2019 14:20


@Svetlix, това уточнение ме изненада и не го знаех, благодаря, ще го погледна.
@p_v_a, условно първи и втори светофар - преди и след кръстовището, като не навсякъде го има в този вид.


Потребителски аватар
ssssl
Мнения: 746
Регистриран на: Вто 12 май 2009 17:47
Автомобил:
Двигател: CJXC
Местоположение: Sofia

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот ssssl » Вто 10 дек 2019 23:07


4. жълта светлина - означава "Внимание, спри!". Това не се отнася само за онези от водачите, които в момента на подаването на този сигнал, след като им е било разрешено преминаването, са толкова близо до светофара, че не могат да спрат, без да създадат опасност за движението. При подаване на този сигнал на кръстовище водачите, които навлизат или се намират в кръстовището, са длъжни да го освободят.
https://www.lex.bg/laws/ldoc/-13618687
https://www.shofior.com/traffic-light


Потребителски аватар
p_v_a
Мнения: 96
Регистриран на: Сря 09 авг 2017 20:30
Автомобил:
Двигател:

Re: RE: Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот p_v_a » Вто 10 дек 2019 23:09


ssssl написа:4. жълта светлина - означава "Внимание, спри!". Това не се отнася само за онези от водачите, които в момента на подаването на този сигнал, след като им е било разрешено преминаването, са толкова близо до светофара, че не могат да спрат, без да създадат опасност за движението. При подаване на този сигнал на кръстовище водачите, които навлизат или се намират в кръстовището, са длъжни да го освободят.
https://www.lex.bg/laws/ldoc/-13618687
https://www.shofior.com/traffic-light
благодаря,
Беше ми познат в този вариант.


Потребителски аватар
lubo007
Мнения: 1223
Регистриран на: Вто 31 окт 2006 18:56
Автомобил: GOLF 5 TDI
Двигател: BKC
Местоположение: Пловдив

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот lubo007 » Сря 11 дек 2019 9:10


stardreamer написа:Колега, p_v_a, може ли един въпрос извън математиката:

Караш с около 50км/ч, наближаваш кръстовище и влизайки в него (вече си на равно или малко преди първия светофар) светва жълто. Какво правим в този случай?
-спиране на максимум и то в средата на кръстовището
-минаване на кръстовището и вече на червено от другата му страна

Едва ли има някой, който да не минава на жълто/червено в този случай. Друг е въпросът, че границата между "няма как да спра вече" и "ще мина, нищо, че светна жълто/червено" е много тънка. Второто е много грубо и както казва Китодар в скеча "всеки минава по свое усмотрение на червено или жълто и в много редки случаи на зелено".


Благодаря колега, един да ме разбере!
Да вметна че жълтото не е 3 секунди и аз несъм влезнал на светещ вече светофар червено. При светкане на жълто, прецених че нямам възможност да спра без да направя ПТП зад мен. Няма секундарник на дадения светофар за да се вижда кога ще светне червено. Жълтото ме хвана на разтояние което нямаше как да спра предвид външния климат и просто дадох газ


Потребителски аватар
Barboukov
Мнения: 6082
Регистриран на: Вто 21 апр 2009 21:35
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Русе
Контакти:

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот Barboukov » Сря 11 дек 2019 16:41


Съдебно решение:
http://www.justice-ruse.org/rcourt/2019 ... 792619.htm

В допълнение съдът акцентира и върху разпоредбата на чл. 50а от ЗДП, съгласно която „е забранено навлизането в кръстовище дори и при разрешаващ сигнал на светофара, ако обстановката в кръстовището ще принуди водача да спре в кръстовището или да възпрепятства напречното движение”. Допълнението съдът отбелязва с оглед твърденията й, че „пред нея имало друг автомобил, който набил спирачки и това я забавило”, обстоятелство което също е следвало да съобрази, преди навлизането в в кръстовището.


D1D00
Мнения: 283
Регистриран на: Пет 11 фев 2011 16:21
Автомобил: Volkswagen Golf GT
Двигател: ABD 1994
Местоположение: Шумен

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот D1D00 » Пет 10 яну 2020 10:06


Новите глоби на КАТ актуални от 21.1.2020

https://www.actualno.com/amp/novite-glo ... 22025.html


Потребителски аватар
ivan_pop
Мнения: 668
Регистриран на: Сря 16 апр 2014 17:51
Автомобил: OVB
Двигател: X18XE1
Местоположение: Плевен

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот ivan_pop » Пет 10 яну 2020 18:35


Глоби за гуми
Глоба 50 лева се налага за управление на моторно превозно средство с износени или разкъсани гуми и 6 контролни точки.В периода от 15 ноември до 1 март колите трябва да са с предназначени за зимни условия гуми, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 мм.

Пише ли някъде какво е "предназначени за зимни условия гуми"?


Потребителски аватар
dobrin
Мнения: 29381
Регистриран на: Пет 03 юни 2005 20:05
Автомобил: VW Golf MK2 GTI
Двигател: PB 112+
Местоположение: София
Контакти:

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот dobrin » Съб 11 яну 2020 12:48


Трябва да имат означение M+S.


Потребителски аватар
ivan_pop
Мнения: 668
Регистриран на: Сря 16 апр 2014 17:51
Автомобил: OVB
Двигател: X18XE1
Местоположение: Плевен

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот ivan_pop » Съб 11 яну 2020 17:23


Това M+S, сега на момента ли го измисли или го мисли дълго време?


Потребителски аватар
dobrin
Мнения: 29381
Регистриран на: Пет 03 юни 2005 20:05
Автомобил: VW Golf MK2 GTI
Двигател: PB 112+
Местоположение: София
Контакти:

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот dobrin » Съб 11 яну 2020 21:14


Изображение

Идва от M+S. От английски - mud + snow (кал + сняг). По-подробно казано:

Зимната гума (или „гума за сняг” в съответствие с Директива 92/23 / ЕИО на Съвета, Приложение II, точка 2.2) се определя като гума „с шарка на протектора и структура, които са предназначени основно, за да се гарантира по-добра работа от тази на нормална гума в кал и пресен или топящ се сняг. Шарката на протектора на гумите за сняг сесъстои главно от канали(ребра)и солидни блокови елементи,по-широко разположени за разлика от нормалните гуми. Маркировката за гуми, одобрени за използване при кални и снежни условия, е M + S (или M.S, M & S, което означава Mud & Snow-кал и сняг).

И следващият път, когато ти се прииска да се правиш на остроумен, се замисли. :wink

Правилата на форума написа:...7. Спазвайте приличен тон, мисля че тук сме се събрали интелигентни хора. Обидни, нецензурни думи, расистки коментари, всякакви квалификации, иронични забележки или агресивно поведение към потребителите от форума няма да се толерират.


Потребителски аватар
ivan_pop
Мнения: 668
Регистриран на: Сря 16 апр 2014 17:51
Автомобил: OVB
Двигател: X18XE1
Местоположение: Плевен

Re: Актове, давности, закони - разяснения

Мнениеот ivan_pop » Съб 11 яну 2020 21:48


dobrin написа:И следващият път, когато ти се прииска да се правиш на остроумен, се замисли. :wink

Не се правя на остроумен.Ако е прозвучало така се извинявам!
Зная какво е M+S.
Въпроса беше дали това е уточнено в някой Български закон, наредба ?
И ако го има къде точно, че да го прочета?



Върни се в “ЗДвП, нарушения, глоби, обжалване”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 2 госта