Зарядни станции за електрически автомобили

Техническа и сервизна информация за хибридни и електрически автомобили
Потребителски аватар
IvanMan
джедай
джедай
Мнения: 9990
Регистриран на: Пон 23 май 2005 15:12
Автомобил: Golf 7 TDI Estate BlueMotion
Двигател: CRLB
Местоположение: София

Зарядни станции за електрически автомобили

Мнениеот IvanMan » Съб 11 яну 2020 21:45


Зарядни станции

Зарядните устройства, наричани още зарядни станции, са връзката между източника на електрическа енергия и електромобила. На пазара има изключително голямо разнообразие от устройства с различни характеристики, но в крайна сметка основната цел е бързото и безопасно зареждане. Най-често тези станции са монтирани в гаража, пред къщата или на стълб или стойка на вашата улица.
Зареждането на електрическо превозно средство (ЕПС) се случва основно вкъщи, факт който ви задължава да се информирате за възможните решения и предимства на зарядните станции от първо и второ ниво.
Зареждане от първо ниво се осъществява, когато зареждате вашия електромобил със зарядното, което сте получили, когато сте закупили електромобила. Зареждането с подобно 220V зарядно е изключително бавно и в зависимост от капацитета на батерията, при някои случаи пълното зареждане може да надхвърли двадесет часа.
Зарядни от второ ниво се закупуват отделно от електромобила. С подобно устройство можете да заредите вашата батерия от три до седем пъти по-бързо.
Благодарение на публичните станции собствениците на ЕПС могат да заредят своята батерия, когато са предприели по-дълго пътуване. Тези станции често се намират до ресторанти, търговски центрове или паркинги.
Има и трето ниво на зареждане - бързото DC зареждане. При зареждане от трето ниво, в рамките на 30 минути повечето електромобили могат да презаредят около 80% от капацитета на своята батерия.

Ориентировъчни данни за времето необходимо за зареждане при станциите от съответните нива:

Ниво Мощност (kW) Приблизително време за зареждане (при празна батерия)
1. 1-3 kW 200 км: +/- 20 часа
400 км: +/- 43 часа
2. От 3 до 20 kW, типично - 6 kW 200 км: +/- 5 часа
400 км: +/- 11 часа

3. Типично - 50 kW, в определени случаи – 20 80% от 200 км: +/- 30 мин.
kW, а скоро ще навлязат и 120-350kW 80% от 400 км: +/- 1 час


Ако обаче искате да зареждате по-бързо в домашни условия, по-удачният вариант са зарядните станции, които осигуряват зареждане от второ ниво. Това са уолбоксове или в някои случаи мобилни зарядни станции, които могат да бъдат захранени монофазно или дори трифазно и да ви предоставят до 10 пъти по-бързо зареждане, в сравнение със стандартното зарядно. Допълнително, обърнете внимание на смарт функциите, които даденият модел предоставя - като например планиране на времето за зареждане, според часа и/или цената на електроенергията, наличие на мобилно приложение за отдалечен достъп, контрол на достъпа и др.
Когато сте на път и трябва да заредите, за да продължите пътуването си, най-удачни са публичните DC зарядни станции с мощност 50kW или повече. Зареждане от трето ниво е ефективно, ако батерията ви е под 80%. Ако все пак трябва да заредите до 100%, имайте предвид, че може да е значително по-изгодно за последните 20% да включите в AC зарядна станция, ако е налична на същата локация, защото като скорост на зареждането вероятно ще е същата, но цената ще е много по-ниска и ще спестите пари.

Как да изберем подходящото зарядно устройство за нас?

Мощност: Станциите от второ ниво в повечето случаи предлагат максимален ток от 16 до 80 ампера. От това зависи до голяма степен колко бързо зареждате вашия електромобил. Дори сегашното ви ЕПС да приема само 16 ампера (3.7 kW) все пак не е лошо да помислите за по-мощно зарядно, защото най-вероятно следващият ви електрически автомобил ще приема 32 ампера (7.4 kW). Поради тази причина ви препоръчваме да закупите станция която може да осигури 32 ампера, дори 40 ампера, ако искате инвестицията ви да добие по-голям смисъл в бъдещ аспект.

Дължина на кабела: Някои станции пристигат стандартно с 4.80 метра кабел. Проверете дали тази дължина ще ви бъде достатъчна и при необходимост можете да си набавите по-дълъг кабел. Може също да е по-удачно да вземете станция без кабел, ако вече имате кабел, който така или иначе ползвате за зареждане на публични станции.

Безопасност: Индустрията на електрически автомобили е сравнително нова, което означава, че на пазара има много стартиращи компании, които предлагат зарядни устройства. Това от своя страна означава, че на практика тези фирми не са имали времето или средствата да сертифицират своите уреди. Тези устройства ще снабдяват с голямо мощност вашите електромобили и в повечето случаи ще работят часове без прекъсване. Всеки компромис с качеството е излишен. Препоръчваме да проверите дали зарядната станция е минала всички нужни тестове и разполага с необходимите сертификати за целта.

Смарт функции: Наличието на свързаност и смарт функции не е каприз, а бихме казали дори задължително изискване днес. Ако избраната станция разполага с възможност за настройване на времето за зареждане, освен удобство, това ще ви донесе и възможност да зареждате по-изгодно, като се съобразявате с различните тарифи (дневна/нощна), а наличието на мобилно приложение за отдалечен достъп е важно, за да имате представа за статуса на зареждане без да сте при автомобила.

Стационарно или мобилно зарядно устройство?

Както имената ни подсказват говорим за устройство, което е инсталирано на конкретно място и не може да бъде лесно преместено, и съответно за устройство, което предлага лесно и бързо използване на различни места.
Някои от предимствата на мобилните зарядни станции са:
Можете да го изкарате от контакта и да го използвате на друга локация. Ако имате втори дом или желаете да посетите приятели, които живеят на по-голямо разстояние. Ако имате проблем с устройството, лесно можете да го върнете на производителя за да го смени по гаранция. При стационарно устройство, трябва първо да повикате техници, които да го деинсталират, а по-късно и да инсталират новото.

Как работят бързите зарядни станции?

Повечето публични точки за зареждане си остават снабдени с AC станции, от така нареченото второ ниво (Level 2), което ги прави подходящи за зареждане, ако ще оставите електромобила за няколко часа, преди отново да тръгнете на път (например, ако имате станция на работното място). Ако обаче нямате часове на разположение и ви трябва бързо зареждане, трябва да се насочите към бърза DC зарядна станция (Level 3). Това е най-бързата система за зареждане, която позволява възобновяване на енергията в батерията до 80% за 30-60 минути, в зависимост от превозното средство, големината на батерията и температурата на въздуха (студената батерия се зарежда по-бавно от топлата).
Зареждането от публична бърза зарядна станция може да се стартира или чрез картата за достъп, която мрежата дава на членовете си, или чрез приложение за смартфони, като плащането е свързано с дебитна или кредитна сметка.
Сесиите за зареждане обикновено са ограничени по време. Например, някои станции ограничават активните връзки до 30-60 минути (или докато батерията достигне пълен капацитет). Има причина за това. След като батерията на електромобила достигне определено ниво на капацитета си, което може да бъде от 60 до 85 процента в зависимост от електрическото превозно средство, зареждането се забавя до такава стойност, с каквато бихте могли да зареждате и от станция от второ ниво. Съветът ни към вас е, при достигане на заряд от тези нива, да продължите зареждането на станция от второ ниво, (ако разбира се ви трябва 100% заряд), така ще увеличите живота на батерията.
Колко струва зареждането на публични станции и в домашни условия?

Всеки електромобил има батерия с различен капацитет. Капацитетът на батерията се измерва в киловат часа (kWh), мерна единица за енергията, която се съхранява в клетките на батерията.
Ако вземем за пример 40 kWh батерия, а цената на тока за бита е средно около 18-19 стотинки за киловатчас, то за един пълен заряд 40 х 19 ст. = 7.60 лева. Ако говорим за платена публична станция, то цифрите трябва да изглеждат по следния начин - 40 х 50 ст. = 20 лева. Цифрите са много ориентировъчни, като не сме взели под внимание нощната тарифа за електроенергия, която е по-ниска.

Видове конектори

Тип едно е монофазен вход, който позволява зареждане до 7.4 kW (230V, 32A). Този стандарт е основно използван за азиатски автомобили, като също се среща и в Америка. Намирането на публична станция с този тип конектор в Европа е истинско предизвикателство, но пък съществуват адаптери.
connector-1.jpg
connector-1.jpg (24.08 KиБ) Видяна 3904 пъти


Тип две е трифазен вид конектор, който основно се използва в Европа. В домашни условия може да предложи зареждане до 22 kW, докато при зареждане на публична станция нивото е до 43 kW(400 V, 63A, AC). Повечето публични станции в Европа са снабдени с този тип конектор.
connector-2.jpg
connector-2.jpg (30.04 KиБ) Видяна 3904 пъти


Комбинирана зарядна система (CCS) е подобрена версия на конектор от втори тип с добавени два допълнителни входа за осъществяване на бързо зареждане от трето ниво.
connector-3.jpg
connector-3.jpg (33.83 KиБ) Видяна 3904 пъти


Конектор CHAdeMO е вид зарядна система, която е разработена в Япония и позволява нива на зареждане до 50 kW при условия на публично зареждане. Следните производители предлагат модели, които са съвместими с този тип конектор: BD Otomotive, Citroën, Honda, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Subaru, Tesla (с адаптер) и Toyota.
connector-4.jpg
connector-4.jpg (29.56 KиБ) Видяна 3904 пъти


Tesla използва модифицирана версия на конектор от втори тип наречена Tesla Supercharger, който например може да зареди Model S до 80% за 30 минути. Към днешната дата автомобили различни от Tesla не могат да бъдат заредени с този конектор.
connector-5.jpg
connector-5.jpg (29.36 KиБ) Видяна 3904 пъти




Потребителски аватар
dobrin
Мнения: 29403
Регистриран на: Пет 03 юни 2005 20:05
Автомобил: VW Golf MK2 GTI
Двигател: PB 112+
Местоположение: София
Контакти:

Re: Зарядни станции за електрически автомобили

Мнениеот dobrin » Съб 11 яну 2020 21:56




Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 5702
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Зарядни станции за електрически автомобили

Мнениеот ktamen » Съб 11 яну 2020 23:58


Lupender написа:Електромобила щеше да е върха на сладоледа, ако батериите бяха доста по-напреднали и устойчиви.
В Благоевград до Мосю Бриколаж има зарядна станция. Един ден там видях Тесла да се зарежда, собственика беше там и сподели, че му трябват три часа да се зареди за да стигне до Гърция. За това време на зареждане, трябваше да плати около 130 лева (по 72 стотинки на минута). Тогава разбрах, че "далаверата" всъщност въобще не е далавера - аз с дизел за 130 лева ще ида до морето и ще се върна...

Ако вземем за пример 40 kWh батерия, а цената на тока за бита е средно около 18-19 стотинки за киловатчас, то за един пълен заряд 40 х 19 ст. = 7.60 лева. Ако говорим за платена публична станция, то цифрите трябва да изглеждат по следния начин - 40 х 50 ст. = 20 лева.

Ако и двата цитата са верни, значи теслата има 260кВт/ч батерия и минава 2000км с едно зареждане, което ми е твърде съмнително.
Някой има ли по-конкретна и надеждна информация за цената на зареждане от публична станция?


Потребителски аватар
p_v_a
Мнения: 96
Регистриран на: Сря 09 авг 2017 20:30
Автомобил:
Двигател:

Re: Зарядни станции за електрически автомобили

Мнениеот p_v_a » Нед 12 яну 2020 0:28


Зарядните станции отчитат на време не на изразходена енергия, затова е скъпо. Още по-зле е за малките автомобили, които не могат да зареждат с голям ток и трябва продължително време да зареждат.
Очаква се да има скоро държавни регулации за защита на потребителите.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 5702
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Зарядни станции за електрически автомобили

Мнениеот ktamen » Нед 12 яну 2020 0:51


Благодаря. Значи простосмъртните трябва да забравят за съществуването на публични станции и да си носят бензинов генератор в багажника.


Потребителски аватар
dobrin
Мнения: 29403
Регистриран на: Пет 03 юни 2005 20:05
Автомобил: VW Golf MK2 GTI
Двигател: PB 112+
Местоположение: София
Контакти:

Re: Зарядни станции за електрически автомобили

Мнениеот dobrin » Нед 12 яну 2020 10:29


Има и безплатни, които не съм сигурен дали ги има в картата, която пуснах по-горе. Например Кауфланд на Тотлебен в София, последно като гледах, не беше отбелязана, а освен че е безплатна, е и бързозарядна.


Потребителски аватар
Водния дух1
Мнения: 3402
Регистриран на: Вто 21 май 2013 21:17
Автомобил: Golf 3 variant
Двигател: 1Z
Местоположение: Русе

Re: Зарядни станции за електрически автомобили

Мнениеот Водния дух1 » Нед 12 яну 2020 19:33


Аз ,пък мисля,че е рано да се палим. Въобще има ли човек от форума,който притежава ел.автомобил?


Потребителски аватар
toraborat
Мнения: 796
Регистриран на: Пет 19 апр 2013 22:09
Автомобил: VW Bora
Двигател: ASZ 2002
Местоположение: София

Re: Зарядни станции за електрически автомобили

Мнениеот toraborat » Нед 12 яну 2020 21:57


И Шел пускат зарядни станции. Пробвах Спарк, ми благинка си е градско с Ъпа на ток :mhihi
https://www.economic.bg/bg/news/12/shell-zapochna-izgrazhdaneto-na-mrezha-ot-zaryadni-stantsii-v-regiona.html


Потребителски аватар
Barboukov
Мнения: 6082
Регистриран на: Вто 21 апр 2009 21:35
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Русе
Контакти:

Re: Зарядни станции за електрически автомобили

Мнениеот Barboukov » Чет 23 яну 2020 18:59


Мога да консултирам хора на тази тема. Миналата година на феста показахме 2 вида зарядни станции. Вече са 5.


Потребителски аватар
megatronS
VW експерт
VW експерт
Мнения: 620
Регистриран на: Съб 14 юни 2014 9:08
Автомобил: VW PASSAT B7
Двигател:
Местоположение: Враца

Re: Зарядни станции за електрически автомобили

Мнениеот megatronS » Сря 12 фев 2020 13:23


Аз имам Renault ZOE, мога да кажа само, че е страхотия. Този модел го има с 20, 40 и 50 Kw батерии, като с последните може да измине 400км. Моят е с 40 KW и също се държи много прилично, въпреки, че съм го закупил втора употреба и са го експлоатирали преди мен 4 години. Взел съм го от мой колега, който си купи отново същото, но 2020 година модел от магазина. За тези 4 година на експлоатация, тази кола сме я карали градско и извънградско ежедневно, до сега никакъв дефект, проблем или наченка на такъв. Зарядни станции има изградени на работното ми място, в нас, по верига магазини, както и по бензиностанции, естествено не става на въпрос за БГ.



Върни се в “Е-мобилни VW”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 0 госта