откак имам колата (вече 7ма година) винаги съм се чудил що така при подаване на рязка газ (кик даун) се появява едно зачудване в оборотите около 2000 до 3000 при каране на пропан-бутан. Е, днес научих причината за това. А именно - една важна особеност на този карбуратор (липсва при другите от 2Е-серията - 2е2 и 2е3).
Особеността се състои в следното. Конструктивно този карбуратор няма типичната клапа за "смукач". В смисъл клапата си я има в статията, която съм публикувал тук във форума за него е описано (2ЕЕ ). Става реч за въздушната клапа, разположена най-отгоре на карбуратора - която играе ролята И на смукач (автоматичен, разбира се), и на коректор на ГВС като количество и качество в някои режими. Ето нейният алгоритъм на работа накратко:
1. При палене компютърът подава напрежение към стъпоковото моторче свързано към клапата и така я притваря, за да може автомобилът да запали по-лесно. При подадени 12В клапата е притворена почти докрай. С намаляване на напрежението съответно клапата застава в по-отворена позиция.
2. При преходните режими на работа тя спомага за ДОобогатяването на сместа. Примерно караме с 2000 об/мин натискаме газта до долу. Какво се случва? ЕКУ посредством потенциометъра на дроселовата клапа на първа камера на карбуратора "разбира", че искаме да ускорим по възможно най-бързият начин. Подава съответния импулс (под формата на напрежение) към пиновете на степ-мотора. И той... притваря леко клапата за някакви части от секундата (на празен ход, когато се изфорсира).В движение не съм я гледал, за колко време стои притворена в процеса на ускорение (по време на движение е за по-дълго време, докато моторът достигне дадени обороти, където вече втората клапа влиза в действие). Освен това, лостът на клапата е свързан с един жигльор, който допълнително обогатява сместа, за да може автомобилът да ускори максимално добре.
Дотук всичко е точно, работи, колата си върви на бензин идеално.
Какво се случва обаче на газ? Да, някои от вас вече се досетиха. Когато ритнем педала на газта - ЕКУ притваря отново клапата, но... нищо не се случва. Просто осакатява количеството ГВС, която отива към мотора и нищо повече. Защото сечението намалява драстично (все едно колата я палим студена, клапата е почти притворена 3-4мм процеп остава само) и заедно с това намалява общата ГВС - между въздуха и пропан-бутана. А плочката е разположена НАД клапата (ако карате с щуцери този Дефект НЕ би трябвало да го има изобщо). И се получава... чудене !!!! Докато достигне 3000 об/мин, където вече сработва и втората клапа на карбуратора.
Какво направих? За проба изключих буксата към степ-мотора на въздушната клапа. И о, чудо !!! Тази кола можела и на газ да се изстрелва
![bowdown :bowdown](./images/smilies/bowdown.gif)
Смятам, че тези, които карат с такъв карбуратор ще оценят тази особеност, заради която пуснах нова тема. Но сигурно вече няма много останали.
![beer :beer](./images/smilies/beer.gif)