stefan4o написа:Добре де, аз освен карбураторите с механичен аванс и моноинжекционите без детонационен датчик не се сещам за други, които да НЕ са предвидени? :) Можеш ли да ме обориш в това мое твърдение?
Далеч не всички инжекциони ползват детонационен датчик. А някои дори въобще не управляват запалването.
Иначе в общия случай нещата стоят така.
За да получим по-голяма мощност, трябва налягането през такта "горене" да е по-голямо.
При един и същи двигател, само с промяна на горивото, това може да се получи, когато горивото е по-калорично. Т.е. при изгарянето на същото количество, се получава по-голямо количество топлина, поради което и налягането в такта горене се повишава.
Звучи много просто, ако нямаше и подробности.
В наши дни октановото число може да се повиши сравнително изгодно с добавки, но това не повишава значително калоричността на горивото(разбира се има изисквания по стандарта, които все пак трябва да се изпълняват).
От друга страна, когато горивото е все пак по-висококалорично, то гори малко по-бавно. Съответно за да се извлече максимална полза от повечето получена топлина, трябва и настройките на двигателят, най-малкото на запалването му, да се променят. Някои го могат, други не.
Икономичността също се подобрява при тези, които го могат, макар и повече на теория, защото на практика като върви повече, не се кара по абсолютно същия начин. Отделно и разликите не са чак много големи, дори когато всички фактори за реализирането им са налице(гориво, умен двигател), а на практика далеч не винаги е така.