Акумулатори - колко им е животеца?

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот brum » Вто 12 яну 2021 14:37


Кайзен написа:Моя личен опит при поддържане/дозареждане на един и същ акумулатор показва:
SOC с CTEK MXS 5.0: <85%
SOC с AEG LL 10.0: >95%


SOC-а е почти невъзможно да се каже колко е. Дори на два акумулатора с еднаква технология, но различно изпълнение им се разминават напреженията. При мен остане ли 12 часа след зареждането над 13V го броя за зареден. И 3те акумулатора дето дундуркам със CTEK-а показват над 13V след 12 часа престой и кратък товар (~5 секунди, 4 ампера), та не виждам драма със зарядното.




Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6365
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот ktamen » Вто 12 яну 2021 15:46


Кайзен написа:
Когато зареждам моя 77Ah акумулатор с CTEK MXS 5.0 наблюдавам заряден ток до 4,6А. Когато зареждам същия акумулатор с AEG LL 10.0 наблюдавам заряден ток до 6,6А. /

Ако измерванията ти са верни, значи са правени в различен момент от зарежднето или акумулатора в единия случай е бил по-малко разреден.
Като дете съм строшил доста акумулатори за да си отливам разни неща от олово. Оттогава помня, че сивите плочи почти винаги бяха в добро състояние, а кафявите бяха в различна степен на полуразпад. Като разпадът включва не само активната маса, но и носещата метална решетка. ,, Десулфатизацията,, на такива акумулатори е показана в това клипче. Друг начин няма. На клипчето се вижда и състоянието на кафявите плочи, само много вярващ човек може да допусне, че е възможно да се възстановят с разни профилактики.
Разрушаването може само да се забави, но не и да спре. Сметките толкова часа по толкова ампера са твърде грешни даже да се знае колко Ач е акумулатора, числото на лепенката се отнася за нов акумулатор. Акумулаторите, дето се опитваме да възкресим обикновено са запазили около 10% от първоначалния си капацитет.


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1639
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот Кайзен » Вто 12 яну 2021 18:32


В кой момент и при какво начално състояние са направени измерванията няма голямо значение.
От напр. SOC60% до SOC80% зареждането с двете зарядни устройства винаги става с два различни тока. И това е така, понеже CTEK MXS 5.0 не може да отдаде повече от 5А, без значение дали е във фаза SOFT START или BULK - стр. 5
https://www.ctek.com/storage/28170E5A4D ... -UK-EN.pdf


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6365
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот ktamen » Вто 12 яну 2021 19:10


Кайзен написа: зареждащото напрежение е от порядъка на 14,8-14,85V.

Какво означаво а това зареждащо напрежение, къде го измерваш?


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8979
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот samo_pechka » Вто 12 яну 2021 19:53


В една тема четох за акумулатори по коли със Ст/Стоп система. И там бе посочено, че акумулатора никога не се зарежда напълно, оттам къс живот и преждевременни пари за нов... . Това ме озадачи и все се каня да проверя за "решение" на този проблем. Някой с такава "екстра" какво е променил в настройки или алгоритъм зареждане?


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот brum » Вто 12 яну 2021 21:35


Кайзен написа:SOC60% до SOC80%


И как го мериш/смяташ тоя SOC?


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1639
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот Кайзен » Вто 12 яну 2021 23:42


SOC се измерва с Battery Tester Analyzer
Изображение
Изображение
ktamen написа:
Кайзен написа: зареждащото напрежение е от порядъка на 14,8-14,85V.

Какво означаво а това зареждащо напрежение, къде го измерваш?

Зарядното напрежение го измервам като защипя сондите на мултиметъра с щипките на зарядното устройство към полюсите на акумулатора.

За добро зареждане на акумулатора се използват главно следните етапи:
Изображение
Има два важни параметъра CC(Control Current) и CV(Control Voltage).
Пример:
1) При плавно повишаваща се стойност на напрежението, силата на тока се поддържа на постоянно ниво, докато батерията бъде в състояние да „поема“ нормалния за зареждането ѝ ток -
Bulk (CTEK) или Charge (от схемата по-горе)
14,6V --> 7A = CC
14,7V --> 7A = CC
14,8V --> 7A = CC
2) Напрежението и силата на зареждащия ток се повишават до оптималната си стойност - преход към ABSORPTION
14,4V --> 7A = преход CC към CV
3) Зареждането продължава до достигане на 100% от капацитета на батерията – напрежението се поддържа на достигнатото ниво, а силата на тока постепенно намалява - ABSORPTION
14,8V --> 6,9A = CV
14,8V --> 5,8A = CV
14,8V --> 4,7A = CV


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот brum » Сря 13 яну 2021 1:09


Надявам се не си вярваш, че с тая играчка мериш правилно SOC. Няма масов уред който може да го измери това прецизно. А и за не-прецизни резултати (<20% отклонение) процеса на измерване иска време и изпълнение на разни стъпки в определен ред за да се получи нещо смислено. Оставяш акумулатора 12 часа в покой, закачаш товар 1/20 от капацитета му за 5-10 секунди, оставяш го пак да стабилизира напрежението и после по това напрежението можеш да правиш някакви изводи. Правих контролер за зареждане/разреждане на тягови акумулатори, та имам някаква идея за тия неща.

Виж, с рефрактомер и мерене на плътността на електролита не знам какви ще са резултатите.

Туй горе мери единствено напрежението на акумулатора и спрямо него и зададен тип на акумулатора дава някаква цифра за процент на заряд. Ако ще си мерим играчки моята струва двойна на тая и единственото за което я ползва е да видя стартовият ток на акумулатора за ориентир дали му е дошло времето за смяна. За друго не стават.

И за да не са празни приказки - пусни му товар 20А за 15 секунди и виж колко ще падне SOC-а веднага след това. Ще си изхарчил 0.01Ah, ама уреда ще ти каже, че SOC-а е паднал с 20%.


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1639
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот Кайзен » Сря 13 яну 2021 7:08


Всеки е свободен да мисли каквото си иска.
Само ще кажа, че:
- "Туй горе" НЕ "мери единствено напрежението на акумулатора" - видно е на снимките.
- "Туй горе" е сравнявано с лабораторни устройства в някогашния завод на Varta в Хановер и грешката му е много под 20%.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6365
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот ktamen » Сря 13 яну 2021 10:57


Кайзен написа:Зарядното напрежение го измервам като защипя сондите на мултиметъра с щипките на зарядното устройство към полюсите на акумулатора.


Може ли да направиш клипче, на което да се вижда как напрежението на клемите е 14,8В и зарядният ток е 5 ампера и без да прекъсваш клипчето да смениш зарядното и при същото напрежение между клемите, зарядният ток да е различен.
Благодаря.
Знаеш ли какво е волт-амперна характеристика?


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1639
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот Кайзен » Сря 13 яну 2021 12:46


Такова клипче не мога да направя, защото едното зарядно вече не е при мен.

Но намерих друго видео, където може да се види подобно нещо - 14,4V и два различни зарядни тока - 6,5А (4:21) и 4,9А (6:03):
4_21.jpg

6_03.jpg

Виден е и момента на преминаване от CC(Control Current) към CV(Control Voltage).
https://vimeo.com/492480413


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6365
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот ktamen » Сря 13 яну 2021 14:06


Кайзен написа:И да, много добре зная какво е ВАХ. Учил съм го както в техникум, така и в университет.


Може да знаеш какво е волт-амперната характеристика, но не и разбираш смисъла.
Тя означава, че ако на изводите на някакъв консуматор се прилага еднакво напрежение, токът през консуматора също ше бъде еднакъв. Колко е модерен източника на напрежение, няма абсолютно никакво значение.
Токът може да е различен, само ако консуматорът си е променил свойствата, което в случая с акумулатор означава примерно повече или по-малко заряд. Никакви промени в захранването не могат да причинят промяна на тока, без промяна на напрежението.
Предполагам, че и двете зарядни дават 14,8В на празен ход, но различен заряден ток. Това означава, че при закачане на акумулатора, напрежението на по-слабото зарядно ше падне до примерно 13В, а на по-мощното до 13,5В. Като към края на заряда и двете зарядни ще достигнат 14,8В и токовете ще се изравнят. По-мочното ще достигне 14,8 по-бързо.
Не разбирам особено какви са тези трибуквия, за които спорите с brum, но ако спорите как се измерва капацитета, единственият заслужаващ доверие начин е пълно зареждане и пълно разреждане и после се смята, толкова ампера по толкова часа.
Едит:
Сега видях линка за клипчето. Напрежението на дисплея е напрежението на празен ход, а не напрежение между клемите. Като изгледам кличето пак ше си допълня поста.
Гледах клипчето. Всичко си е съвсем нормално. Зарядното се настройва за 14,4В и примерно 6А. То зарежда с 6А докато достигне 14,4В. И после тока започва да спада за да не се прехвърли границата от 14,4В. Разликата в двата момента, които си посочил се дължи на промененият заряд на акумулатора. Исках съвсем различно клипче - с 2 зарядни, ама ако мислиш, че става и с едно умно - нямам нищо против. Първо зареждаш със слаб ток - примерно 5А, после със същото или друго американско, сертфицирано от папата и главния мюфтия, зарядно увеличаваш тока примерно до 7А, без да променяш напрежението на клемите.
ktamen написа:.
Аз си купих някво 14В зарядно за лаптоп и просто го закачам за ден или два.

Самоцитирам се от предната страница, въпрсното зарядно няма никви дисплеи, врътки и копчета, но ако започна да меря, ще покаже абсолютно съшата картинка, като модерното зарядно от клипчето - Зареждане с постоянен ток до 14,2В и после плавно спадане на тока със задържане на напрежението на 14,2В.
Тия шарените, кое им е по-убавото :rolleyes


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8979
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот samo_pechka » Сря 13 яну 2021 15:25


Много навътре задълбахте колеги :)


Потребителски аватар
silent
Мнения: 2618
Регистриран на: Вто 15 юни 2004 22:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот silent » Сря 13 яну 2021 15:47


и спорят за неща които не разбират :) .........


valiosport
Мнения: 2145
Регистриран на: Нед 20 юни 2010 21:58
Автомобил: Golf 4 1.9 TDI
Двигател:
Местоположение: България

Re: Акумулатори - колко им е животеца?

Мнениеот valiosport » Сря 13 яну 2021 16:40


Като му мине гаранцията и го махам(тоест на две години), така не се притеснявам коя сутрин няма да има ток да завъртя на - 10 градуса



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 42 госта