Попаднах днес на следното заглавие в пресата: Европейската комисия създава единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
Линк: https://nova.bg/news/view/2025/06/30/502582/%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%B9-%D0%BD%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B2%D1%8A%D1%80%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%BA%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B8-%D0%BF%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BF%D0%BA%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB/
Мисля, че такава тема нямаме и ще е интересно да дебатираме по тази система когато стане факт.
Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
Да дебатираме глобално за смисъла или локално в България ?
Глобално е чудесно, локално е все тая. Докато няма привод към съдебна отговорност, няма голямо значение.
Търговците трябва да бъдат принудени без особени изисквания (да се разбира 20-30 стъпки за осигуряване на реална кола) да търсят автомобили от доказани източници. Също така от друга страна, просто трябва да се предлагат колите на реалните им километри. При установяване на нарушение и връщане на километраж, да има възможност за обезщетение в срок по-голям от 7 дена от покупката.
Също така щом ще се гледат прегледите, има държави където имат прегледи на 2г и там обективно погледнато можеш лесно да загубиш едни 60-80хил км, вместо 100-150 както сега.
т.е. пак може да има прозорец за манипулация.
Генерално е нещо хубаво, просто не е панацея за основния проблем. Човек трябва да бъде нащрек когато става дума за толкова скъпи активи и възможността да бъдеш "изпързалян".
Глобално е чудесно, локално е все тая. Докато няма привод към съдебна отговорност, няма голямо значение.
Търговците трябва да бъдат принудени без особени изисквания (да се разбира 20-30 стъпки за осигуряване на реална кола) да търсят автомобили от доказани източници. Също така от друга страна, просто трябва да се предлагат колите на реалните им километри. При установяване на нарушение и връщане на километраж, да има възможност за обезщетение в срок по-голям от 7 дена от покупката.
Също така щом ще се гледат прегледите, има държави където имат прегледи на 2г и там обективно погледнато можеш лесно да загубиш едни 60-80хил км, вместо 100-150 както сега.
т.е. пак може да има прозорец за манипулация.
Генерално е нещо хубаво, просто не е панацея за основния проблем. Човек трябва да бъде нащрек когато става дума за толкова скъпи активи и възможността да бъдеш "изпързалян".
- Lupender
- Мнения: 769
- Регистриран на: Съб 29 окт 2011 18:22
- Автомобил: Audi A4 B9
- Двигател: EA 288
- Местоположение: Благоевград
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
Има по-лесен начин, при това не от сега и не от вчера - да се принудят нормативно, производителите да направят връщането накилометража невъзможно.
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
Това е невъзможно, разбирай го както искаш. Това е все едно нито един софтуер да не може да се "кракне", ама имаме замунда,арена, пайрътбей и т.н.
Иначе след смяна на eeprom чипа, каквото и да са направили - пак го "лъжеш". И не можеш да искаш от производителите такъв тип спирачка, защото тя така или иначе вече я има.
Иначе след смяна на eeprom чипа, каквото и да са направили - пак го "лъжеш". И не можеш да искаш от производителите такъв тип спирачка, защото тя така или иначе вече я има.
- fur1ous
- Мнения: 1690
- Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
- Автомобил:
- Двигател: CFMA
- Местоположение: София
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
Lupender написа:Има по-лесен начин, при това не от сега и не от вчера - да се принудят нормативно, производителите да направят връщането накилометража невъзможно.
Това е възможно само ако колата е cloud based, тоест при всяко палене връзка със сървър -> проверка километраж. Ако няма връзка или има несъответствие, колата не пали.
Още ли го искаш? Друг начин няма.
- Lupender
- Мнения: 769
- Регистриран на: Съб 29 окт 2011 18:22
- Автомобил: Audi A4 B9
- Двигател: EA 288
- Местоположение: Благоевград
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
Няма да споря, но има начин чрез системни файлове, които не могат да се модифицират, трият и презаписват. Най-малкото, могат да направят кракването и/или други интервенции нерентабилни, т.е. да е необходима специална апаратура и софтуер, както и специализирани познания, за да бъде подобна услуга твърде скъпа за да си заслужава да се прави.
- Traytor
- Мнения: 1865
- Регистриран на: Пон 24 авг 2009 3:09
- Автомобил: Passat B8
- Двигател: DSRB
- Местоположение: София
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
Не знам защо си мислиш, че сега грабваш ваг ком и връщаш километрите. Не е ли вързано със онлайн проверка както каза Furious, може да се манипулира. Няма такова нещо като системен файл който да не може да се модифицира, най-малкото ако не можеш да го модифицираш, колата няма да може да записва пробега. Но дори да приемем, че тезата ти е вярна, няма РОМ чип който да не може да се произведе и пусне в Алиекспрес готов за нов запис и после просто презапояване. Проблема винаги е бил във законодателсвото.
п.п. Имам познат който предлага услугата връщане на километри за автокъщи, цената на оборудването му опредно не е за всеки.
п.п. Имам познат който предлага услугата връщане на километри за автокъщи, цената на оборудването му опредно не е за всеки.
- Lupender
- Мнения: 769
- Регистриран на: Съб 29 окт 2011 18:22
- Автомобил: Audi A4 B9
- Двигател: EA 288
- Местоположение: Благоевград
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
Твърдя, че има начин да се направи трудно и/или дори невъзможно манипулирането, понеже наскоро бях част от проектантски екип разписващ задание към програмисти на система за управление и контрол на технологични процеси, като едно от задължителните условия беше именно такава - ключовите индикатори на процеса да могат да се записват, без да подлежат на манипулация, а само да са възможни за четене. Разработчиците на системата предложиха вариант с многостепенна защита, т.е. информацията да се съхранява на няколко различни нива и на физически различни носители (разпределено съхранение, или Blockchain), успоредно с усъвършенствани протоколи за защита на данните, съчетано с регистър на събитията (Digital Certificates + Event Logging Systems). Това на практика означава, че дори някой да може да интервенира системата, това ще бъда регистрирано. С други думи, щом това може да се направи за автоматизирана система за управление на технологични процеси, може да се направи и с автомобилен ECU модул.
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
И колите от 60к за среден модел да станат 120к и пак няма да си сигурен, защото с "вътрешен" човек- пак ще имаш достъп. И когато недай си боже стане някакъв проблем с ECU-то да хвърляме колата на боклука, щот няма кой да го възстанови.
Автомобилните производители, защото ще плащат за тройна защита и сигурност и примерно, ако гръмне сървъра в Холандия и помете след себе си 5 милиона МПС-та, вместо да може да се оправи - всичко на кофата.
Още повече, кой да е този- който да направи заданието какво точно трябва да се подсигури, за да бъде достатъчно защитено.
Такова изискване да се поставя на производителите за конкретния продукт "комерсиално МПС" е изключително лошо за всички.
Както и към момента има системи и модули направени да е трудно да се модифицира километража, не невъзможно. Въпроса е, да не можеш да ползваш ELM327 модул и с "приложение" на телефона да си върна колкото искам километри - което към момента е така.
Легален инструмент е в пъти по-лесен да се имплементира, в пъти по-лесен да се коригира при нужда.
Автомобилните производители, защото ще плащат за тройна защита и сигурност и примерно, ако гръмне сървъра в Холандия и помете след себе си 5 милиона МПС-та, вместо да може да се оправи - всичко на кофата.
Още повече, кой да е този- който да направи заданието какво точно трябва да се подсигури, за да бъде достатъчно защитено.
Такова изискване да се поставя на производителите за конкретния продукт "комерсиално МПС" е изключително лошо за всички.
Както и към момента има системи и модули направени да е трудно да се модифицира километража, не невъзможно. Въпроса е, да не можеш да ползваш ELM327 модул и с "приложение" на телефона да си върна колкото искам километри - което към момента е така.
Легален инструмент е в пъти по-лесен да се имплементира, в пъти по-лесен да се коригира при нужда.
- fur1ous
- Мнения: 1690
- Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
- Автомобил:
- Двигател: CFMA
- Местоположение: София
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
То и сега има защити, и сега километрите се пазят не на едно място, не в един модул. И какво от това? Пак ги връщат, даже в повечето случай като ги мързи ги връщат само на таблото, по модулите си седят реалните километри и пак лъжат. Иначе направено ли е от човек спасение няма, винаги може да се хакне, единствения шанс е сървърна връзка и проверки, друг начин както вече казах няма.
Колкото и сложни локални защити да измислиш, ще се намери някои които ще ги разбие и пак ще върне километража, да ако са прекалено сложни (съответно и скъпи) може да минат 1-2-3 години, но крайният резултат е ясен - ще стане.
Колкото и сложни локални защити да измислиш, ще се намери някои които ще ги разбие и пак ще върне километража, да ако са прекалено сложни (съответно и скъпи) може да минат 1-2-3 години, но крайният резултат е ясен - ще стане.
-
- Мнения: 117
- Регистриран на: Пон 02 яну 2023 18:45
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
И защо така грубо трябва да се отнема едно от последните удоволствия дето му останаха на нашенеца-а именно добре да бъде излъган от джамбазина...?!?
-
- VW експерт
- Мнения: 2002
- Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
- Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
- Двигател: AVF
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
Щом сега за смяна на модули по по-скъпите коли, се иска отключване от производителя и съдействие в официален сервиз, пък се хващат и дали не са крадени тия неща...значи и за километрите може да се направи, и вероятно го има. Но просто това не може да стане със задна дата. Това, което може да се направи при завареното положение сега, и което е максимално просто(простите неща работят), е да се свържат едни бази данни, където така или иначе се въвеждат километрите.
Това, че можело да се скрият пак някакви километри, особено от Германия, и където другаде прегледите са на две години, едва ли е определящо, и аз ни го виждам като съществен недостатък.
Това, че можело да се скрият пак някакви километри, особено от Германия, и където другаде прегледите са на две години, едва ли е определящо, и аз ни го виждам като съществен недостатък.
- Traytor
- Мнения: 1865
- Регистриран на: Пон 24 авг 2009 3:09
- Автомобил: Passat B8
- Двигател: DSRB
- Местоположение: София
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
Точно това е идеята, може да се имплементира нещо като component protection, който присъства не само при скъпите коли, но дори това се манипулира с правилната техника. Не е за всеки, но се прави. Съгласен съм че регистъра който е предложен, е може би най-доброто решение. По този начин няма да загубим дори и малкото останала ни автономност. В момента VW знае по всяко време къде ми е колата, с колко км/ч се движа и прочие, някак си не искам да имплементират система с която ако автоматизираната им система засече нещо, което не им харесва да не ми дава да запаля например. Въпреки всички недостатъци на VAG, трябва да бъдем благодарни за това че те не предприемат мерки като Тойота например, които имат случаи на отказани гаранции на Yaris и Corola GR, защото в сървърите им е флагнато че колите са карани над ограничението в щата в който са продадени.
Друг е въпроса, че като минат няколко години след въвеждането на регистъра, българина ще трябва да се примири с една малка истина... Ако иска да кара кола под 200 000км(понеже сега в автокъща рядко се среща кола над тия километри), цената ще е друга.
Друг е въпроса, че като минат няколко години след въвеждането на регистъра, българина ще трябва да се примири с една малка истина... Ако иска да кара кола под 200 000км(понеже сега в автокъща рядко се среща кола над тия километри), цената ще е друга.
-
- Мнения: 289
- Регистриран на: Сря 10 юли 2019 8:12
- Автомобил: Mercedes W213
- Двигател: E 400 V 6
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
freewaynikolay написа:И защо така грубо трябва да се отнема едно от последните удоволствия дето му останаха на нашенеца-а именно добре да бъде излъган от джамбазина...?!?
Не съди по себе си за всички българи. Теб ако обичащ да те лъжат нормалните хора не обичаме.
Re: Единна система за обмен на данни за пробег на леките коли
Lupender написа:Има по-лесен начин, при това не от сега и не от вчера - да се принудят нормативно, производителите да направят връщането накилометража невъзможно.
Твърде трудна задача. Далеч по-евтино и ефикасно е организационно решение с подобна система. На теория човек може да си връща километража между 2 прегледа. На практика обаче 95%, да не казвам 99% от манипулациите ги правят търговци.
Последна промяна от MMX на Вто 01 юли 2025 19:00, променено общо 1 път.
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 145 госта