Бих изкал да попитам по-запознатите как по "културен" начин би могло да се тества и да се установи че някои от кабелите на свещите не работи както рябва - смисъл има частичен пробив които може да е обемен или повърхностен. До колкото съм чувал има някакъв начин това да се направи с осцилоскоп, но незнам как. А VAGскопа при VAG-COM за това ли се използва?
Някои от вас може би ще препоръчат метода при който се прави оглед на тъмно, но предполагам че има и други по интелигентни начини за установяване на проблеми по високоволтовите кабели.
Преди време работех в лаборатория за високи напрежения и там съм си тествал кабелите на служебния кенотрон, като ги надувах до 50...60kV, и издържаха, но проблемът е че кабелите трябва да се свалят от местата си. Интересно ми е има ли начин кабелите да се тестват на място, и ако може с компютърна програма?



Проверка (тест) на кабелите за свещите
- scirocco gt
- Мнения: 1135
- Регистриран на: Сря 06 апр 2005 19:25
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
- MrDeath
- Мнения: 46
- Регистриран на: Чет 23 мар 2006 11:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
scirocco gt бъзикаш ли се ?
Лесна проверка за негодност на кабелите могат да са от голяма полза при колегите с газова, че там е доста чувствително доколкото знам.
Та затова намирам въпроса на mafiota за доста полезен и нека ако може да се отоговори от разбирачите и който се шегува нека да уточнява
Че мен ме е друсал ток от избил кабел на мотопед, а тука предполагам е по-зле. Не предполагам, че на някой би му харесало ...
Лесна проверка за негодност на кабелите могат да са от голяма полза при колегите с газова, че там е доста чувствително доколкото знам.
Та затова намирам въпроса на mafiota за доста полезен и нека ако може да се отоговори от разбирачите и който се шегува нека да уточнява

Че мен ме е друсал ток от избил кабел на мотопед, а тука предполагам е по-зле. Не предполагам, че на някой би му харесало ...
- Pichaga
- Антиспамър №1
- Мнения: 16339
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:57
- Автомобил: Opel Zafira B
- Двигател: Z19DT
- Местоположение: София
- Контакти:
и мен ме е друсал ток
много хиляди волта е, но е слаб ампеража, така че летален изход няма...
неслучайно като колата не работи добре се казва
кабели, свещи, делко, палец
а пък една диагностика на комп е 20 кинта и ти казва всичко
апропо като има дискотека вече пробива е толкова голям, че ще го усетиш по работата на мотора
много хиляди волта е, но е слаб ампеража, така че летален изход няма...
неслучайно като колата не работи добре се казва
кабели, свещи, делко, палец
а пък една диагностика на комп е 20 кинта и ти казва всичко
апропо като има дискотека вече пробива е толкова голям, че ще го усетиш по работата на мотора
- К.Одаджийски
- VW експерт
- Мнения: 12127
- Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
- Автомобил: Saab 9-3 SS ARC
- Двигател: B207L
- Местоположение: София / Берковица
- mafiota
- Мнения: 1582
- Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
- Автомобил: Audi A6 C5
- Двигател: APU
- Местоположение: Козлодуй
Сега ,колеги да изясясня въпроса със тока които се подава към свещите:
Значи токът не е постоянен, а формата му е близка до синусоидалната, но е нещо като затихваща синусоида. Тези които са чели дебелите буквари по електротехника - там за подобна форма на тока използват наименованието - преходен процес. Големината на напрежението (импулса) е около 40 000V, а самото напрежение не е особенно опасно, тъи като токът който то прокарва е много слаб, може би от порядъка на микроампери! И като занете смъртоносно е не напрежението , а токът който протича през тъканите на човека, и то ток > 8....10mA. Така, че се надявам да съм дал правилно обяснение на това защо токът от свещите е висок , но не обива. Но е възможно ако се създадат условия (ниско съпротивление на кожата и т.н. ) токът да нанесе сериозни поражения на човека,дори и прекратяване на сърдечната дейност за известно време, затова не е желателно да се влиза в пряк контакт с него!
Та сега по темата, сигурен съм че има някакви начини за проверка на кабелите с диагностична апаратура (разбира се в сервизите), но предполагам би могло нещо да се импровизира в стил направи си сам. Чувал съм че това се прави с осцилоскоп, но как точно се подава сигнала и какви датчици се използват - не ми е ясно.
Значи токът не е постоянен, а формата му е близка до синусоидалната, но е нещо като затихваща синусоида. Тези които са чели дебелите буквари по електротехника - там за подобна форма на тока използват наименованието - преходен процес. Големината на напрежението (импулса) е около 40 000V, а самото напрежение не е особенно опасно, тъи като токът който то прокарва е много слаб, може би от порядъка на микроампери! И като занете смъртоносно е не напрежението , а токът който протича през тъканите на човека, и то ток > 8....10mA. Така, че се надявам да съм дал правилно обяснение на това защо токът от свещите е висок , но не обива. Но е възможно ако се създадат условия (ниско съпротивление на кожата и т.н. ) токът да нанесе сериозни поражения на човека,дори и прекратяване на сърдечната дейност за известно време, затова не е желателно да се влиза в пряк контакт с него!
Та сега по темата, сигурен съм че има някакви начини за проверка на кабелите с диагностична апаратура (разбира се в сервизите), но предполагам би могло нещо да се импровизира в стил направи си сам. Чувал съм че това се прави с осцилоскоп, но как точно се подава сигнала и какви датчици се използват - не ми е ясно.
- scirocco gt
- Мнения: 1135
- Регистриран на: Сря 06 апр 2005 19:25
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
-
- Мнения: 519
- Регистриран на: Вто 18 мар 2008 23:02
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Проверка (тест) на кабелите за свещите
Трагедия .... много е лошо когато човек не прави разлика между ток , напрежение , мощност, енергия ... те и журналистите са така от всичко разбират но по много-малко :) и накрая става една плескавица ум да ти зайде ...
така и колегата няколко поста по нагоре
-смъртоносния за човек ток е по-голям или равен на 30mA без значение дали е прав или променлив или постоянен тока
-Допустимото допирно напрежение е по-малко или равно на 50V ефективна стойност без значение дали е променливо или постоянно , по старите нормативни уредби беше 60V затова старите електрожени от бай-тошово време бяха на по ~60V вторично напрежение
-приема се стандартно съпротивление на тялото на човек за всички хора по света равно на 2500 ома с такава стойност се правят изчисленията
сега на въпроса как се проверяват кабели за свещи колегата в първия пост е отговорил , надуват се с високо напрежение и се гледа за пробиви или оттечки по изолацията , това обаче не е добър метод защото дори да е здрав кабела при теста с надуването може да пробие изолацията и да се повреди инече здрав кабел
втория начин който е приет за най добър , но и най скъп е спектрален анализ , който дава сведение за качеството на изолацията по цялата дължина на кабела и ако има дефект или пробив може да каже къде точно е повредата в кой участък това е въпросния метод с осцилоскоп , но осцилоскопа не е обикновен а пригоден само за такава работа и по стари спомени знам че струваше майка си и баща си
друго което аз си мисля че би могло да се направи и би вършело работа с добро качестово е по метода на дефектно токовите защити , да се мери оттечката през изолацията на кабела , тоест да се мери тока който влиза в свеща и този който излиза от дистрибуторната капачка ако са равни и няма загуби кабела е читав ако има макар и минимални кабела е за смяна ... е да ама това не е никак просто да се направи чувствителността му трябва да е може би в микроампери ако не и по малко , може би има готови уреди за това не съм запознат но това е истината ...да би могло и с мокрене с вода и гледане за изскри но това не е гаранция че кабела е достатъчно читав , може да има оттечки които не виждаме или не се проявяват винаги а инече да работят кабелите , но тъй като тока ще е намалял в тях в следствие на именно тези оттечки и би следвало да има влошаване във формата и силата на изкрата която ще дават свещите
относно пипането на кабелите и трескането на ток за диагностициране , няма страшно никого няма да убие тока е много, много под въпросните 30mA , при въпросните 40КV напрежение на тока не му трябва жица за да тече , той спокойно може да си тече по изолацията, че даже и през въздуха дори , затова и ви треска тока когато е пробита някъде изолацията ама това е крайна фаза преди да се пробие тя пак е била влошена дълго време преди това... затова и съпротивлението на кабелите не е нула щото не е необходимо, обикновено е 5 килоома няма какво да му се мери с мултицет дори да е прекъснала някъде сърцевината на кабела ако е здрава изолацията той пак ще работи , обясних защо, тока си минава през въздуха и тече по стените на изолацията така начения скин ефект
така и колегата няколко поста по нагоре
-смъртоносния за човек ток е по-голям или равен на 30mA без значение дали е прав или променлив или постоянен тока
-Допустимото допирно напрежение е по-малко или равно на 50V ефективна стойност без значение дали е променливо или постоянно , по старите нормативни уредби беше 60V затова старите електрожени от бай-тошово време бяха на по ~60V вторично напрежение
-приема се стандартно съпротивление на тялото на човек за всички хора по света равно на 2500 ома с такава стойност се правят изчисленията
сега на въпроса как се проверяват кабели за свещи колегата в първия пост е отговорил , надуват се с високо напрежение и се гледа за пробиви или оттечки по изолацията , това обаче не е добър метод защото дори да е здрав кабела при теста с надуването може да пробие изолацията и да се повреди инече здрав кабел
втория начин който е приет за най добър , но и най скъп е спектрален анализ , който дава сведение за качеството на изолацията по цялата дължина на кабела и ако има дефект или пробив може да каже къде точно е повредата в кой участък това е въпросния метод с осцилоскоп , но осцилоскопа не е обикновен а пригоден само за такава работа и по стари спомени знам че струваше майка си и баща си
друго което аз си мисля че би могло да се направи и би вършело работа с добро качестово е по метода на дефектно токовите защити , да се мери оттечката през изолацията на кабела , тоест да се мери тока който влиза в свеща и този който излиза от дистрибуторната капачка ако са равни и няма загуби кабела е читав ако има макар и минимални кабела е за смяна ... е да ама това не е никак просто да се направи чувствителността му трябва да е може би в микроампери ако не и по малко , може би има готови уреди за това не съм запознат но това е истината ...да би могло и с мокрене с вода и гледане за изскри но това не е гаранция че кабела е достатъчно читав , може да има оттечки които не виждаме или не се проявяват винаги а инече да работят кабелите , но тъй като тока ще е намалял в тях в следствие на именно тези оттечки и би следвало да има влошаване във формата и силата на изкрата която ще дават свещите
относно пипането на кабелите и трескането на ток за диагностициране , няма страшно никого няма да убие тока е много, много под въпросните 30mA , при въпросните 40КV напрежение на тока не му трябва жица за да тече , той спокойно може да си тече по изолацията, че даже и през въздуха дори , затова и ви треска тока когато е пробита някъде изолацията ама това е крайна фаза преди да се пробие тя пак е била влошена дълго време преди това... затова и съпротивлението на кабелите не е нула щото не е необходимо, обикновено е 5 килоома няма какво да му се мери с мултицет дори да е прекъснала някъде сърцевината на кабела ако е здрава изолацията той пак ще работи , обясних защо, тока си минава през въздуха и тече по стените на изолацията така начения скин ефект
- kris11
- VW експерт
- Мнения: 13544
- Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
- Автомобил: VW Sharan 7M8
- Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
- Местоположение: Варна
- Контакти:
Re: Проверка (тест) на кабелите за свещите
с мегаомметър поне на 1000В / има и на 2500В/.
- sportul
- Мнения: 1218
- Регистриран на: Съб 06 сеп 2008 22:12
- Автомобил: Passat B5 Peugeot 407 RHR BVM6
- Двигател: RHR Delphi DCM
- Местоположение: Варна
Re: Проверка (тест) на кабелите за свещите
Към колегата Одаджийски .
Основното свойство - индуктираното напрежение на всяка бубина е функция от скоростта на изменение на тока ,колкото по-бързо се изменя тока толкова е по-високо напрежението:)
Аз имах проблем с пробит кабел , колата прекъсваше само на баир или когато е натоварена , при рязко подаване на газ пак прекъсваше , един ден видях че свети нещо покабелите .
Даже намотах пробития кабел с изолирбант стабилно но пак проби .
Основното свойство - индуктираното напрежение на всяка бубина е функция от скоростта на изменение на тока ,колкото по-бързо се изменя тока толкова е по-високо напрежението:)
Аз имах проблем с пробит кабел , колата прекъсваше само на баир или когато е натоварена , при рязко подаване на газ пак прекъсваше , един ден видях че свети нещо покабелите .
Даже намотах пробития кабел с изолирбант стабилно но пак проби .
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: georgebonev и 48 госта