nii написа:Абе колкото и да си говориме основния фактор май си остава теглото на колата... ...
НЕ само..
Значи при автомобилите се търси ефект, да се насочи голяма струя въздух отдолу, но със забележката, че той трябва да мине по-бързо от там, отколкото отгоре..
Според правило на Бернули, за флуиди, колкото по-голяма е скороста на преминаващият флуид, толкова по-ниско е налягането там.
т.е. по-малко налягане отдолу, по-голяма притискателна сила...
Факторите които могат да окажат влияние:
-Дължина на т.нар въздушен тунел. - по-голяма база -> повече ниско налягане..
-Височина на автомобила: колкото по-нисък толкова по-ниско налягане
-Ориентиране на възд. струя, която да влиза отдолу.. повече - по-добре..
-Ефекта е оптимален, ако може да се затвори отстрани достъпа на въздух, но това не може да стане при колите.. при формула 1 може, но е забранено, след като 2 сезона Лотус са мачкали наред...
Каква е логиката пък за горната част...
там въздуха се ориентира така, че да не създава съпротивление, и едновременно с това да минава по-бавно отколкото този отдолу..
Идеалната форма колеги за аеродинамика при кола, е обърнато самолетно крило..
И само да спомена, че тези правила действат най-вече при високи скорости....
А масата е може да се каже, че дава по-скоро отрицателен ефект, по простата причина, че създава повече центробежни сили съответно по-лошо...
Пример от Ф1: кола от формула 1 при 300 км в час, и крила нагласени да оказват минимално съпротивление примерно за Имола натиска върху колата е от порядъка на 3 000 килограма.!
само за сравнение, че например в Монако съшата тази работа се постига с почти изправени крила още на 170-180 км....
Е разбира се, челното съпротивление на болид от формула 1 е от порядъка на 0.5 ... за сравнение.. голфа 2 ако не се лъжа е около 0.3
и само да кажа че тува 0.5 челно съпторивление било /според Тенчев/
все едно да хванеш да буташ 1 м2 срещу въздуха
ама там имат 900 коня, които да бутат..