Ще му е бая трудно да ти върне генератора/вентилатор ток тогава.
Допълнително светодиоди на таблото на В3 - ПРОВАЛ!
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
- zfa159
- Мнения: 7908
- Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
- Автомобил: Skoda Karoq + Passat B4 Syncro
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Проблема е малко по-друг :
-първото което е диод-а в момента е с резисстор 1.2К.
-при 120-130км/час перката вади около 14V т.е. какъвто и резистор да сложа щом свети на акумулатор-а ще светне и на перката.
-при 160 (както се движа извънградско) направо ще ми изгори диодченцето.
Мощни диоди не искам да слагам допълнително, защото това значи още две клеми във веригата на перката и един диод дето може да даде фира когато си иска и се намалява надежността на системата.А и върху него ще има пад,което води до по-бавно въртене на перката,разсейване на топлина и т.н. и т.н.
Аз си оправих стрелката да е вярна и по нея си гледам какво се случва така че не е толкова спешен диод-а макар че ми беше мерак да си имам лампичка.
Замислих се за нещо друго - един диференциален операционен усилвател дето да ми следи потенциалната разлика в двата края на проводника за пекрата.Ама пък те са много податливи на външни смущения и ще имам паразитни показания,което пак обезсмисля идеята.
Успех!
-първото което е диод-а в момента е с резисстор 1.2К.
-при 120-130км/час перката вади около 14V т.е. какъвто и резистор да сложа щом свети на акумулатор-а ще светне и на перката.
-при 160 (както се движа извънградско) направо ще ми изгори диодченцето.
Мощни диоди не искам да слагам допълнително, защото това значи още две клеми във веригата на перката и един диод дето може да даде фира когато си иска и се намалява надежността на системата.А и върху него ще има пад,което води до по-бавно въртене на перката,разсейване на топлина и т.н. и т.н.
Аз си оправих стрелката да е вярна и по нея си гледам какво се случва така че не е толкова спешен диод-а макар че ми беше мерак да си имам лампичка.
Замислих се за нещо друго - един диференциален операционен усилвател дето да ми следи потенциалната разлика в двата края на проводника за пекрата.Ама пък те са много податливи на външни смущения и ще имам паразитни показания,което пак обезсмисля идеята.
Успех!
- MamaMy
- Мнения: 1091
- Регистриран на: Вто 27 юни 2006 22:33
- Автомобил: Galaxy
- Двигател: AUY 2003г
- Местоположение: Едно малко село край Плевен
Най-добре е да си направиш токово реле. Това се прави много лесно при този голям ток за перката. Взимаш дебел лакиран проводник 4мм\2 и си правиш 7-8 навивки върху парче електрод. Прекъсваш кабела за перката някъде и я запояваш през тази намотка. Загубите са нищожни. След това завираш една рид ампула на мястото на електрода и с мултицета следиш при работеща перка в кое положение на ампулата (доколко завряна вътре) ще си затвори контактите. Мажеш я със силикон да не се мести в намотката и ако желаеш може да сложиш всичкото в една кибритена кутия и да го залееш с епоксидна смола. Гарантирам ти вечна и безпроблемна работа. Ако не се справиш, пиши. Мога да ти го изработя и аз, но се постарай. Мисля, че ще се справиш. Успех.
Последна промяна от MamaMy на Нед 06 май 2007 1:36, променено общо 1 път.
- zfa159
- Мнения: 7908
- Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
- Автомобил: Skoda Karoq + Passat B4 Syncro
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Честно казано за това не съм се сетил.То има и други варианти на изпълнение - ако нахлузя една бобина върху проводника се получав същия ефект като при трансформатор (голяма бобина с много навивки от тънка тел).Като използвам това,че при въртенето на перката заради четките се получават пулсации в ток-а и това го прави донякъде достатъчно променлив за да индуцира бобината и да пали светодиод-а (ще пробвам като имам време) понеже с това чудо няма да наруша цялостта на кабела датчик-перка.
Иначе ти разбрах идеята и не е проблем да го измайсторя много истински
Благодаря!
Иначе ти разбрах идеята и не е проблем да го измайсторя много истински
Благодаря!
- peterhr
- Мнения: 27
- Регистриран на: Чет 15 юли 2004 21:03
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Аз това упражнение го правих на Jetta-та и вързах светодиода и резистора му паралелно на перката. Няма паразитни светвания при висока скорост. Може перката пък да има повече триене и да не се върти толкова лесно.
На Опела пък съм вързал крушка и тя се опитва да светва едва едва при над 150км/ч.
Но това единствено има смисъл да го коригираш само за да не те дразни светлината на LED-а. Защото когато караш с повече от 50-60км/ч е все едно дали ти е включена перката или не. т.е. двигателя се охлажда от движението и перката реално няма да се включи.
Тази индикация е важна при задръствания в града.
ПП: Сетих се за добавяне на малко електроника: следи се дали напрежението, което създава перката дали се променя плавно и ако има резки скоци (тогава включва датчика в радиатора), само тогава светва LED-a.
На Опела пък съм вързал крушка и тя се опитва да светва едва едва при над 150км/ч.
Но това единствено има смисъл да го коригираш само за да не те дразни светлината на LED-а. Защото когато караш с повече от 50-60км/ч е все едно дали ти е включена перката или не. т.е. двигателя се охлажда от движението и перката реално няма да се включи.
Тази индикация е важна при задръствания в града.
ПП: Сетих се за добавяне на малко електроника: следи се дали напрежението, което създава перката дали се променя плавно и ако има резки скоци (тогава включва датчика в радиатора), само тогава светва LED-a.
- zfa159
- Мнения: 7908
- Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
- Автомобил: Skoda Karoq + Passat B4 Syncro
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Да следя как се изменя напрежението е доста сложна работа....(ако имаш някаква идея моля да я споделиш).
Освен това ако в движение с висока скорост се включи перката няма да мога да го видя защото да кажем перката генерира 14-15 волта и в даден момент датчика я свързва с 14.4 волта (максималното напрежение на алтернатора) и орпмяната ще е много дребна и няма да се отчете.
Освен това ако в движение с висока скорост се включи перката няма да мога да го видя защото да кажем перката генерира 14-15 волта и в даден момент датчика я свързва с 14.4 волта (максималното напрежение на алтернатора) и орпмяната ще е много дребна и няма да се отчете.
- peterhr
- Мнения: 27
- Регистриран на: Чет 15 юли 2004 21:03
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Аз точно затова ти писах, че при движение с висока скорост няма да се включи перката, защото въздушния поток охлажда двигателя (т.е. радиатора).
А ако перката генерира 14В, а евентуално се включи датчика и подаден напрежение към перката, то той ще подаде 14,3 (да речем), та в крайна сметка е все едно дали перката се върти от вятъра или датчика я е включил. Тя ще се върти с еднакви обороти при еднакви напрежения.
Следенето на напрежението може да стане с микропроцесор. Но не е лесно. Трябва да се прави схема, да се слага процесор и да се програмира. Трябва да има АЦП (в процесорите вече има вградени) и да се направи малка програма която да следи входно напрежение.
Или може по-просто да се следи дали напрежението на перката е примерно над 14В (но това трябва да се премери предварително за да се знае как точно да се прави схемата). т.е. когато е включен термодатчика напрежението ще е 14В, ако е по-малко да не свети въобще диода. Защото ако е по-малко от 14В, значи е паразитно светене. Но тук може при движение с висока скорост да се включва паразитно диода. Това следене над определена стойност става с една интегрална схема (операционен усилвател или компаратор или с нещо друго).
А ако перката генерира 14В, а евентуално се включи датчика и подаден напрежение към перката, то той ще подаде 14,3 (да речем), та в крайна сметка е все едно дали перката се върти от вятъра или датчика я е включил. Тя ще се върти с еднакви обороти при еднакви напрежения.
Следенето на напрежението може да стане с микропроцесор. Но не е лесно. Трябва да се прави схема, да се слага процесор и да се програмира. Трябва да има АЦП (в процесорите вече има вградени) и да се направи малка програма която да следи входно напрежение.
Или може по-просто да се следи дали напрежението на перката е примерно над 14В (но това трябва да се премери предварително за да се знае как точно да се прави схемата). т.е. когато е включен термодатчика напрежението ще е 14В, ако е по-малко да не свети въобще диода. Защото ако е по-малко от 14В, значи е паразитно светене. Но тук може при движение с висока скорост да се включва паразитно диода. Това следене над определена стойност става с една интегрална схема (операционен усилвател или компаратор или с нещо друго).
- zfa159
- Мнения: 7908
- Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
- Автомобил: Skoda Karoq + Passat B4 Syncro
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
То може и с тригер на шмидт да стане ама проблема е и друг - горния праг не е ясно колко е.Тъй като тестовете с уреда ги провеждах в София не успях да развия нормалната за мен скорост от около 160 км/час и максималната 190км/час за да видя там как се мени напрежението.Ама щом при 120 е 15V няма да е никак малко.
Аз все още имам тайната надежда да стане на следния принцип :
-разглеждам случая,когато перката се върти по нормалния начин от датчика :
тъй като перката е ел.двигател с четки следва че при своето въртене тока в проводника се изменя с някаква честота (зависи от оборотите на перката) понеже така или иначе четките в даден момент затъпват две съседни пластинки на ротора и тока става макар и за съвсем кратък момент 2 пъти по-голям.Та промяната на тока в проводника води до миниатюрно магнитно поле около самия проводник.И аз ако успея около ороводника да сложа достатъчно голяма бобина ще успявам да си захранвам светодиод-а от индуцираното магнитно поле (разбира се с няколко ограничителни диод-а и резистори за да не ми замине светодиода при някой пик на напрежението).Този метод гарантира 100% не само че датчика е включил а и че перката се е завъртяла защото иначе няма да протече ток.
-разглеждам случая,когато перката се върти паразитно от вятъра :
тя генерира напрежение на двата извода т.е. маса/земя и едната кленма на датчика.Самия датчик не е електронен а механичен т.е. с безкрйно голямо съпротивление,докато не е задействал.Следователно няма да протича ток през проводника,на който е бобината и няма да свети диод-а.
За бобина още нямам идея какво точно да ползвам понеже си мисля за ТХО (с идеята че е бобина за нисък ток с много много навивки).
Мисля и други варианти все още...
Нова идея - слагам компаратор на входа и на изхода на датчика с идеята да следя разликите в напреженията.Като приема че масата е обща и за перката като двигател и за перката като генератор какво излиза :
-при задействане на датчкиа двата входа на компаратор-а се явяват свързани един за друг към + на захранването и на изхода му излиза 0 защото ралзика във вохдните сигнали няма.Тя се подава към един транзистор или инвертор и се превръща във светещ светодиод.
-при генерирано от перката напрежение шанса да се уцели същата стойност като на алтернатора и същата фаза (алтернатора вкарва пулсации,които перката пък ги няма понеже не е променливотоков ел.двигател с изправител каквото е алтернатора).А и дори да се постигне едно и също напрежение за момент с цел да не премигне светодиод-а се слага кондензатор на изхода на компаратора,който да изяде въпросното присветване на диод-а.
Може и да стане....ама като имам време ще го обмислям по-подробно.
Аз все още имам тайната надежда да стане на следния принцип :
-разглеждам случая,когато перката се върти по нормалния начин от датчика :
тъй като перката е ел.двигател с четки следва че при своето въртене тока в проводника се изменя с някаква честота (зависи от оборотите на перката) понеже така или иначе четките в даден момент затъпват две съседни пластинки на ротора и тока става макар и за съвсем кратък момент 2 пъти по-голям.Та промяната на тока в проводника води до миниатюрно магнитно поле около самия проводник.И аз ако успея около ороводника да сложа достатъчно голяма бобина ще успявам да си захранвам светодиод-а от индуцираното магнитно поле (разбира се с няколко ограничителни диод-а и резистори за да не ми замине светодиода при някой пик на напрежението).Този метод гарантира 100% не само че датчика е включил а и че перката се е завъртяла защото иначе няма да протече ток.
-разглеждам случая,когато перката се върти паразитно от вятъра :
тя генерира напрежение на двата извода т.е. маса/земя и едната кленма на датчика.Самия датчик не е електронен а механичен т.е. с безкрйно голямо съпротивление,докато не е задействал.Следователно няма да протича ток през проводника,на който е бобината и няма да свети диод-а.
За бобина още нямам идея какво точно да ползвам понеже си мисля за ТХО (с идеята че е бобина за нисък ток с много много навивки).
Мисля и други варианти все още...
Нова идея - слагам компаратор на входа и на изхода на датчика с идеята да следя разликите в напреженията.Като приема че масата е обща и за перката като двигател и за перката като генератор какво излиза :
-при задействане на датчкиа двата входа на компаратор-а се явяват свързани един за друг към + на захранването и на изхода му излиза 0 защото ралзика във вохдните сигнали няма.Тя се подава към един транзистор или инвертор и се превръща във светещ светодиод.
-при генерирано от перката напрежение шанса да се уцели същата стойност като на алтернатора и същата фаза (алтернатора вкарва пулсации,които перката пък ги няма понеже не е променливотоков ел.двигател с изправител каквото е алтернатора).А и дори да се постигне едно и също напрежение за момент с цел да не премигне светодиод-а се слага кондензатор на изхода на компаратора,който да изяде въпросното присветване на диод-а.
Може и да стане....ама като имам време ще го обмислям по-подробно.
-
psstv18rp
- Мнения: 1282
- Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Колеги, нещо много усложнихте нещата, компаратори, мерене на нищожни падове на напрежение, импулси, микропроцесори, АЦП-та...
Помнете какво каза на времето Михаил Калашников като го питаха защо на запад за 40 години просраха много $$$ и пак не успяха да направят нещо по-добро от АК-47 - човека каза "Хубавите неща са прости".
Не е толкова лошо решение просто да се върже един диод във веригата (няма да намали съществено скоростта на въртене на перката!).
Или да се приложи метода с рид-ампулата. Което има и предимството че може да се сложи преди датчика, и съответно ще сработва и при двете степени на перчицата, ако това е целта.
А може и да се добавят релета, т.е. датчика да управлява релетата, а те - перката. Така хем ще може лесно да се направи индикация, хем ще се разтоварят контактите на датчика.
Помнете какво каза на времето Михаил Калашников като го питаха защо на запад за 40 години просраха много $$$ и пак не успяха да направят нещо по-добро от АК-47 - човека каза "Хубавите неща са прости".
Не е толкова лошо решение просто да се върже един диод във веригата (няма да намали съществено скоростта на въртене на перката!).
Или да се приложи метода с рид-ампулата. Което има и предимството че може да се сложи преди датчика, и съответно ще сработва и при двете степени на перчицата, ако това е целта.
А може и да се добавят релета, т.е. датчика да управлява релетата, а те - перката. Така хем ще може лесно да се направи индикация, хем ще се разтоварят контактите на датчика.
- L&R
- Мнения: 9371
- Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
- Автомобил: CCC
- Двигател:
- Местоположение: coffeeforums.bg
- Контакти:
psstv18rp написа:Колеги, нещо много усложнихте нещата, компаратори, мерене на нищожни падове на напрежение, импулси, микропроцесори, АЦП-та...
Съгласен напълно при това не е зле да откриете шотки диодите 0,1V пад , 10А, никакви проблеми
- mafiota
- Мнения: 1583
- Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
- Автомобил: Audi A6 C5
- Двигател: APU
- Местоположение: Козлодуй
Едно от решенията е наистина релета, но ако не ти се занимава с това, може да си поиграеш например да свържеш един резистор последователно във веригата на мотора (напр. около 0,33 или 0,67ома) подбираш го експериментално, така че да не бърка много тока на вентилатора, но и да се получи върху него някакъв пад на напрежение , които с един или няколко транзистора може да усилиш (дарлингтон) и да палиш светодиода.
В подстанциите 220/110Kv , наистина имаме и посочни защити на електропроводите,......................но..
нека се стремим по простичко да станат нещата 
В подстанциите 220/110Kv , наистина имаме и посочни защити на електропроводите,......................но..
- MamaMy
- Мнения: 1091
- Регистриран на: Вто 27 юни 2006 22:33
- Автомобил: Galaxy
- Двигател: AUY 2003г
- Местоположение: Едно малко село край Плевен
mafiota написа:Едно от решенията е наистина релета, но ако не ти се занимава с това, може да си поиграеш например да свържеш един резистор последователно във веригата на мотора (напр. около 0,33 или 0,67ома) подбираш го експериментално, така че да не бърка много тока на вентилатора, но и да се получи върху него някакъв пад на напрежение , които с един или няколко транзистора може да усилиш (дарлингтон) и да палиш светодиода...
При 10А консумация ще загубиш 3,3 волта с тоя резистор. Не е това начина. Друг е въпроса, че той трябва да е 33 вата
ся видях тази тема = аз си бях направил на стария голф таблото така
и го продадох на някого от форума не си спомням на кого...
жълтия светва когато се включи 1вата степен, червения на 2рата
схемата е следната много е просто -
минусът на светодиода е към маса, плюсът е към Анода на един ценеров диод на 10-12 волта, Катодът на диода е към единия край на резистор около 300 ома, другия край на резистора е към термодатчика за вентилатора на парното.
Принципът на работа е следния: плюс 12 В от акумулатора отиват към терморелето за перката и ако е двустепенно излизат два плюса, които се включват когато Т стане над 95 и над 102 градуса и моторчето върти бързо или още по-бързо. Когато температурата на водата е под 95 градуса този термодатчик пак пропуска ток към моторчето (не му е безкрайност съпротивлението макар че намалява с нарастване на температурата) но този ток е малък- не стига да го завърти но е достатъчен да светне светодиод. Затова последователно на светодиода и на резистора се включва ценеров диод свързан в обратна посока - т.е. когато напрежението от изходите на термомине 10ина-11 волта т.е. термодатчикът е дал пълен контакт (~0 ома) и през него се подава вече директни 12 В от акумулатора тогава тоя ценеров диод се отпушва и подава напрежение към светодиода и той светва.
не е провал
и го продадох на някого от форума не си спомням на кого...
жълтия светва когато се включи 1вата степен, червения на 2рата
схемата е следната много е просто -
минусът на светодиода е към маса, плюсът е към Анода на един ценеров диод на 10-12 волта, Катодът на диода е към единия край на резистор около 300 ома, другия край на резистора е към термодатчика за вентилатора на парното.
Принципът на работа е следния: плюс 12 В от акумулатора отиват към терморелето за перката и ако е двустепенно излизат два плюса, които се включват когато Т стане над 95 и над 102 градуса и моторчето върти бързо или още по-бързо. Когато температурата на водата е под 95 градуса този термодатчик пак пропуска ток към моторчето (не му е безкрайност съпротивлението макар че намалява с нарастване на температурата) но този ток е малък- не стига да го завърти но е достатъчен да светне светодиод. Затова последователно на светодиода и на резистора се включва ценеров диод свързан в обратна посока - т.е. когато напрежението от изходите на термомине 10ина-11 волта т.е. термодатчикът е дал пълен контакт (~0 ома) и през него се подава вече директни 12 В от акумулатора тогава тоя ценеров диод се отпушва и подава напрежение към светодиода и той светва.
не е провал
- VW_forever
- Мнения: 558
- Регистриран на: Вто 31 юли 2007 3:11
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Враца
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 34 госта
