Ламбда контрол система-направи си сам!
- mafiota
- Мнения: 1582
- Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
- Автомобил: Audi A6 C5
- Двигател: APU
- Местоположение: Козлодуй
При мен всичко си е разбираемо и се вижда, питаи конкретно какво не ти е ясно ще ти отговора. Но схемата може малко да се промени, и то предимно часта която симулира сигнала от ламбдата.
Между временно аз съм "замразил" проекта, тъи като сондата ми е малко мудна - доста е поостаряла, и може би няма да има особен ефект от такава система!
Може би всеки който реши да прибегне до разработка или закупуване на такава система - първо трябва да си провери ламбда сондата как работи, за да има смисъл от цялата работа. Неимоверно предимствата на ламбда контрол системите не са за пренебрегване и на тея сериозни задаващи се цени на бензина ,поне за мен, аз мисля че е по добре да вкараш някои лев в газовата уредба, та тя после си оправдава вложенията!
Между временно аз съм "замразил" проекта, тъи като сондата ми е малко мудна - доста е поостаряла, и може би няма да има особен ефект от такава система!
Може би всеки който реши да прибегне до разработка или закупуване на такава система - първо трябва да си провери ламбда сондата как работи, за да има смисъл от цялата работа. Неимоверно предимствата на ламбда контрол системите не са за пренебрегване и на тея сериозни задаващи се цени на бензина ,поне за мен, аз мисля че е по добре да вкараш някои лев в газовата уредба, та тя после си оправдава вложенията!
-
- Мнения: 1282
- Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Въпросното съпротивление на 6-то краче служи за ограничаване на максималния ток през двигателчето. В datasheet-a на чипа има формула за изчисляването на коректната стойност, тя зависи от конкретното двигателче и номиналния му ток. Т.е. редно е да се изчисли, а не да се взема готова стойност!
Ако не се знае номиналния ток на двигателчето може просто да се замери (при захранване с точно 12V). Има смисъл да се ползва и по-малък от номиналния ток, стига въртящия момент да остане достатъчен, така намалява (и то много!) отделената топлина и в двигателячето и в чипа.
Иначе си играх доста с въпросния резистор и забелязах че ако е нужно ограничаване на тока през двигателчето е по-добре това да става с външни резистори последователно на намотките отколкото с този - при опит за ограничаване на тока с този резистор тока действително нямалява, но чипа почва да грее (нормално, пада на напрежение се получава в чипа, съответно и отделената мощност е там).
Моят контролер е почти готов, ама ме налегна работа и от 2 месеца не съм го пипал....
Ако не се знае номиналния ток на двигателчето може просто да се замери (при захранване с точно 12V). Има смисъл да се ползва и по-малък от номиналния ток, стига въртящия момент да остане достатъчен, така намалява (и то много!) отделената топлина и в двигателячето и в чипа.
Иначе си играх доста с въпросния резистор и забелязах че ако е нужно ограничаване на тока през двигателчето е по-добре това да става с външни резистори последователно на намотките отколкото с този - при опит за ограничаване на тока с този резистор тока действително нямалява, но чипа почва да грее (нормално, пада на напрежение се получава в чипа, съответно и отделената мощност е там).
Моят контролер е почти готов, ама ме налегна работа и от 2 месеца не съм го пипал....

-
- Мнения: 1282
- Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Не бих препоръчвал конкретни стойности, просто *трябва* да се изчисли по тока на двигателчето.
А ако въпросния ток е над 100мА, мисля че трябва задължително да се мисли и за ограничаване на загряването на чипа. (В datasheeta препоръчват радиатор и дори вентилатор, алтернатива е външно ограничаване на тока, ако мощността на двигателчето е достатъчна и при по-малък ток).
На практика с въпросния резистор може да ограничиш тока през двигателя. Ако обаче го ограничиш осезаемо (което може да стане ако просто вземеш някаква стойност за резистора без да го изчислиш), върху регулиращите транзистори в чипа се получава съществен пад на напрежение (то така работи това ограничение), а както е известно P=U.I Т.е. чипа почва да грее *много* и лесно може да изгори. Много вероятно точно това да е станало и при теб.
С други думи, тази възможност за ограничаване на тока, на практика не работи особено добре, или поне не при по-големи токове.
Моето двигателче е с номинален ток 300мА, което е към границата на възможностите на чипа, и с номиналния ток, дори при точно изчислен резистор грееше твърде много чипа.
Тъй като двигателчето беше меко казано ненужно мощно за целта, реших да намаля драстично тока (докъм под 100мА), но установих че ако се ползва въпросния резистор за целта, чипа почва да грее зверски, което е нормално предвид гореописаното.
Затова свързах 2 мощни нискоомни резистора последователно на намотките на двигателя, + поекспериментирах с различни стойности на въпросния ограничаващ резистор и постигнах вариант при който чипа практически не грее.
Мощните резистори леко греят, но в рамките на нормалното.
А ако въпросния ток е над 100мА, мисля че трябва задължително да се мисли и за ограничаване на загряването на чипа. (В datasheeta препоръчват радиатор и дори вентилатор, алтернатива е външно ограничаване на тока, ако мощността на двигателчето е достатъчна и при по-малък ток).
На практика с въпросния резистор може да ограничиш тока през двигателя. Ако обаче го ограничиш осезаемо (което може да стане ако просто вземеш някаква стойност за резистора без да го изчислиш), върху регулиращите транзистори в чипа се получава съществен пад на напрежение (то така работи това ограничение), а както е известно P=U.I Т.е. чипа почва да грее *много* и лесно може да изгори. Много вероятно точно това да е станало и при теб.
С други думи, тази възможност за ограничаване на тока, на практика не работи особено добре, или поне не при по-големи токове.
Моето двигателче е с номинален ток 300мА, което е към границата на възможностите на чипа, и с номиналния ток, дори при точно изчислен резистор грееше твърде много чипа.
Тъй като двигателчето беше меко казано ненужно мощно за целта, реших да намаля драстично тока (докъм под 100мА), но установих че ако се ползва въпросния резистор за целта, чипа почва да грее зверски, което е нормално предвид гореописаното.
Затова свързах 2 мощни нискоомни резистора последователно на намотките на двигателя, + поекспериментирах с различни стойности на въпросния ограничаващ резистор и постигнах вариант при който чипа практически не грее.

Виждам че има много ентусиасти... Ако се интересувате от вариянт с процесорче, мога да помогна... Имам готов контролер но така и не проведох практически опити. Алгоритъма който се изпълнява е следния:
Сигнала от ламбдата се подава на компаратор, изхода му дава на процесора бедна/богата. Процесора върти моторчето с условно "бавни" стъпки в нужната за корекция посока. Следи се сигнала от ТПСа. При по-рязка промяна на ТПС-а се вдига скоростта на стъпките на моторчето до момент на превключване на сигнала от ламбдата, при което отново се връщат "бавните" стъпки. Моторчето е постоянно в динамичен режим.
Не съм решил само въпроса с различаването на празен ход от принудителен празен ход... защото трябва да се следи допълнителен сигнал а гоних максимална простота при монтаж и минимум намеса.
Сигнала от ламбдата се подава на компаратор, изхода му дава на процесора бедна/богата. Процесора върти моторчето с условно "бавни" стъпки в нужната за корекция посока. Следи се сигнала от ТПСа. При по-рязка промяна на ТПС-а се вдига скоростта на стъпките на моторчето до момент на превключване на сигнала от ламбдата, при което отново се връщат "бавните" стъпки. Моторчето е постоянно в динамичен режим.
Не съм решил само въпроса с различаването на празен ход от принудителен празен ход... защото трябва да се следи допълнителен сигнал а гоних максимална простота при монтаж и минимум намеса.
аз известно време търсих готов механизъм и понеже не открих нищо подходящо не стигнах до етапа писане за контролер. междувременно ламбдата си замина и не съм я сменял - така или иначе като карам на газ не ми трябва. за мен механичното изпълнение е по-трудната част в случая ... твоят механизъм като "бътерфлай" клапа ли е или като шибър?
имам известен опит с асемблера за пикове, можем да коментираме ако имаш желание да споделиш сорса
имам известен опит с асемблера за пикове, можем да коментираме ако имаш желание да споделиш сорса
- mafiota
- Мнения: 1582
- Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
- Автомобил: Audi A6 C5
- Двигател: APU
- Местоположение: Козлодуй
На нашата схемичка, тук - Lov U, който реши да я прави трябва да обърне внимание на компаратора, към които се подава сигнала от ламбдата, тъй като при стойностите на резисторите , който са дадени на схемата компаратора превключва при входно напрежение около 1,5волта, а на нас ни трябва да е около 0,4 ...0,5 волта!
Върни се в “Автогазови уредби”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 32 госта