Символът на бойната ни слава Божурище отива в историята
Трампиха летище за 106 апартамента
Италианци строят индустриален парк върху пистите
Италианци сложиха ръка на летище Божурище със сделка, на която би завидял и Остап Бендер. При това напълно в рамките на закона. Авиобазата, която вече е собственост на италианското дружество "Индустриален парк", бе единственият комплекс за пистови автомобилни състезания край столицата. Летището е придобито чрез заменка със 106 апартамента в страната, които ще бъдат дадени на крайно нуждаещи се военни. Сделката е финализирана със заповед на областния управител на София-област на 22 юни т.г. Така де юре и де факто най-старият запазен аеродрум в България и в целия Европейския съюз се превръща в история.
Като военно летище Божурище се радва на легендарна слава. Строено е през 1914-1915 г. от немски инженери като едно от най-модерните за времето си. Построената там държавна аеропланна работилница е копие на тази в Гросенхайн, Германия. По време на Първата световна война от Божурище излитат нашите самолети, които свалят френски цепелини.
При съюзническите бомбардировки над София на 20 декември 1943 г. поручик Димитър Списаревски тръгва от летището за най-големия подвиг на наш летец. Той сваля Б-17 и се врязва в друга американска "летяща крепост". На него през 1937 г. цар Борис III лично посреща самолета, носещ името на престолонаследника "Симеон княз Търновски". Пред входа пък привлича погледа огромен транспарант "На това поле се готвим да мрем за цар и родина".
Летището, превърнало се в символ на бойната ни слава, е апетитна хапка заради разположението си край София.
През февруари 2003 г. тогавашният началник на кабинета на премиера Симеон Сакскобургготски уверява писмено Българския национален аероклуб, че спортните летища, в т.ч. и Божурище, ще бъдат предоставени за ползване на аероклубовете.
По ирония на съдбата четири месеца по-късно аеропортът е деактуван като публична държавна собственост в частна, а земята е определена като земеделска.
Никой никъде не споменава, че върху тази "земеделска" земя има 800-метрова бетонна писта за излитане и кацане, както и няколко масивни сгради. С промяната на статута мястото може да бъде продавано, заменяно или отдавано под наем.
Апетитният терен се оказва сред десетките сделки с държавни имоти, които правителството на Симеон Сакскобургготски одобри през последните седмици на управлението си. Тогава не стават ясни мотивите за извършените замени точно в този момент, нито кои са купувачите или ползвателите и как са били определени.
Силна обществена реакция предизвика сделката за замяна на 1970 квадрата бивши военни терени в Гурмазово за 44 апартамента за нуждите на военното министерство. Жилищата са предоставени от фирмите "Жасмин Пропъртис" и "Сфера Дивелпмънтс". На практика замяната всъщност узаконява продажбата на част от бившето военно летище Божурище с хангари, складове и други постройки срещу няколко десетки маломерни апартамента в различни квартали на столицата.
Още тогава военното министерство обяви, че това е първата стъпка за осъществяване на социалната програма на ведомството за задоволяване на жилищните нужди на над 7000 офицери и старшини чрез замяна на освободени войскови имоти срещу жилища. Точно седмица по-късно правителството взе още едно решение в същия дух. Имот в землището на Божурище (практически летище) от общо 1045 декара и 532 кв.м земя заедно с КПП, технически работилници и административна сграда се заменя срещу 100 апартамента в София и Пловдив, като заменител е "Индустриален парк" - София. Жилищата в София са в Студентски град, "Дружба 2", "Младост 4", "Хаджи Димитър", "Овча купел", а тези в Пловдив - в "Кършияка" и "Въстанически". Според доклада на тогавашния военен министър Николай Свинаров до правителството общата стойност на жилищата е 10,3 млн. лв. Към документацията за разглеждане на въпроса от кабинета е приложено и експертно становище от столичната консултантска къща "Амрита", правено за "Индустриален парк" - София, според което средната стойност на квадратен метър жилищна площ е между 480 и 620 евро. Според Инициативния комитет на българската авиационна общественост никъде в документацията по сделката не са посочени актове за собственост на апартаментите. Не ставало ясно и каква е разликата в стойността на имотите, предмет на замяната, и начина на плащане. За тези и други нарушения през 2005 г бе сезирана прокуратурата, която спря сделката. С решение на Министерски съвет от 21 декември 2006 г. обаче тя бе продължена.
Решението на правителството по тази сделка дойде точно един ден след като "Индустриален парк" - София, обяви намерението си да създаде модерен бизнес парк до бъдещата магистрала София - Калотина. Според обявленията на потенциалните инвеститори основен акционер в "Индустриален парк" - София, е италианската инвестиционна банка "Финанциария интернационале", а в проекта за общо 200 млн. евро ще бъдат привлечени и други италиански компании.
Според експертна оценка на имота на МО, направена от лицензиран оценител след конкурс по Закона за обществените поръчки, става ясно, че стойността на замяната е 13 млн. лева без ДДС. Експертната актуализирана оценка е с първоначална цена 10,965 млн.лв. и на 13,153 млн.лв. за новите апартаменти. Според МО в момента има картотекирани 19 000 военни, нуждаещи се от жилище. 4000 от тях са в София над 3000 - в Пловдив.
В намеренията (нито във финансовата мощ) на инвеститорите никой не се съмнява. Въпросът е само защо се наложи те да купуват 100 апартамента в София и Пловдив, за да ги заменят за военен имот, вместо просто да си купят терен. Както и защо военното ведомство, ако иска да осигури жилищните нужди на служителите си, просто не им купи домове с парите от продадения имот, вместо да се прави една обща бартероподобна сделка, при която е оценена само едната страна на равенството, а другата е с неясна стойност, коментират юристи.
Това е от Стандартнюз.ком
Божурище разменено за 106 апартамента
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
- zaro
- Мнения: 2035
- Регистриран на: Сря 19 яну 2005 10:43
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Не съм аз този който ще коментира икономическата изгода от тази сделка, но с чиста съвест бих прокоментирал социалната - поредната проява на безхаберие.
В цял свят се развива авиацията и става все по масова. Съвсем наскоро на първа страница на 24 часа имаше статия че вече банките дават заеми за самолети.
И ние там кадето имаме готова изградена инфраструктора за развиване на летателни спортове, вместо да помислиме в тази насока действаме без всякаква концепция за развитие. Какво пречи да се даде на друг пак за същите комисионни но да се помисли за предназначението на имота, да се развие в тази насока в която е бил 90 и кусур години.
В цял свят се развива авиацията и става все по масова. Съвсем наскоро на първа страница на 24 часа имаше статия че вече банките дават заеми за самолети.
И ние там кадето имаме готова изградена инфраструктора за развиване на летателни спортове, вместо да помислиме в тази насока действаме без всякаква концепция за развитие. Какво пречи да се даде на друг пак за същите комисионни но да се помисли за предназначението на имота, да се развие в тази насока в която е бил 90 и кусур години.
- asentm
- airman
- Мнения: 3081
- Регистриран на: Вто 16 ное 2004 17:19
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
сега за какво плачем, че вече го няма летище божурище и че няма къде да кацнем със самолетите си или затова, че ще изгонят наемателите, които се опитаха да направят нещо като писта било то и само за надпревари по права линия ?
земята е собственост или на МНО или е частна общинска или държавна собственост и някой е направил това което го смята за необходимо, от гледна точка на 106 военни семейства те ще викат три пъти ура от радост
друг е въпроса, че софия остава без нито едно нормално спортно трасе за моторен спорт, като започнем от автомобилите минем през мотоциклетите и завършим с картинга, нещо което е жалко
все пак ако наемателите се бяха потрудили да влезнат с дейността си в рамките на закона /Закон за физическото възпитание и спорта, където е записано, че да имаш право да провеждаш състезания трябва да членуваш в лицензираната за този спорт федерация/ можеше и да се поплаче наглас ....сега май е късно, ама ние винаги сме така след дъжд качулка
земята е собственост или на МНО или е частна общинска или държавна собственост и някой е направил това което го смята за необходимо, от гледна точка на 106 военни семейства те ще викат три пъти ура от радост
друг е въпроса, че софия остава без нито едно нормално спортно трасе за моторен спорт, като започнем от автомобилите минем през мотоциклетите и завършим с картинга, нещо което е жалко
все пак ако наемателите се бяха потрудили да влезнат с дейността си в рамките на закона /Закон за физическото възпитание и спорта, където е записано, че да имаш право да провеждаш състезания трябва да членуваш в лицензираната за този спорт федерация/ можеше и да се поплаче наглас ....сега май е късно, ама ние винаги сме така след дъжд качулка

http://forum.vwclub.bg/viewtopic.ph ... 0%E8%F9%E5
дуде, в линка по-горе има същата тема, в която има линк пък към по-предишна тема за същото
и познай автора там кой е

дуде, в линка по-горе има същата тема, в която има линк пък към по-предишна тема за същото
и познай автора там кой е

Върни се в “ОФФ-Топик - други”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 113 госта