информация за ИСО 9001:2000

Взаимопомощ, полезна информация и всичко, извън темата на останалите секции
Потребителски аватар
groznika
Мнения: 4928
Регистриран на: Вто 16 яну 2007 11:23
Автомобил: Bora 1.8T
Двигател: AUM
Местоположение: София

Мнениеот groznika » Пон 31 дек 2007 12:16


stil написа:@juve, groznika
Момчета, не сте в час с материята, освен това не четете внимателно написаното от мен. Възможно е и просто да скучаете и си търсите приказка. Обаче сега е време за празнуване, затова предлагам да подновим дискусията догодина. Дотогава прочетете още веднъж какво съм написал по-горе и по-специално вникнете в следното:

stil написа:Каквото и да правите, търсете ползата и смисъла на нещата. Една система за управление на качество не трябва да бъде само за пред одиторите от сертифициращата организация,
или защото един-двама клиенти са се заинтересували от нея,
или защото конкурентната фирма „Х” се е сертифицирала – защо и ние да не се окичим със сертификат?
Системата е ВАША, регламентира ВАШАТА дейност и трябва да ви носи ДОБАВЕНА СТОЙНОСТ. Другото е вятър работа.


Весело посрещане на новогодишните празници!


Хайде сега на български защото явно съм прост и не вдявам!
Отново повтарям: Тази система за управление на качеството с нищо не помага на работата, а само ни ПРЕЧИ! Натоварва работният процес с излишни процедури. Внедрява куп излишна бумащина от коятно НЯМА практическа полза.
Единствената полза е, че след сертифицирането (бяхме първи в нашият бранш) пазарът ни се разви от към големи и сериозни клиенти зад граница.
Всичко друго е просто условно...
Съмнявам се, че ако нямаше полза баровеца щеше да кихне ей така маса пари, но на мен и на останалите само ни пречи.




Потребителски аватар
juve
Мнения: 2255
Регистриран на: Вто 07 мар 2006 22:43
Автомобил: Pasat B3-Seat Leon TDI
Двигател: AAZ - ALH
Местоположение: Пловдив

Мнениеот juve » Пон 31 дек 2007 12:19


Всичко друго е просто условно...
Съмнявам се, че ако нямаше полза баровеца щеше да кихне ей така маса пари, но на мен и на останалите само ни пречи.

А бе не бих бил толкова краен , че изцяло пречи , ама не съм сигурен , че ми помага , а работата ( писането ) станаха повече :lol:


stil
Мнения: 534
Регистриран на: Вто 13 юли 2004 9:04
Автомобил: VW Polo 1991
Двигател: NZ
Местоположение: София

Мнениеот stil » Пон 31 дек 2007 12:22


juve написа:..... много ми е смешно , като видя как се рекламират стоки с ИСО 9001 - ххаааааааааххааааааааахааааа ... това абсолютно нищо не дава за качеството - на стандарта не му пука какво пускаш , важното е ако е кабърчета да имаш и 2 сандъка с документи към кутията :lol: :lol:


Не бързай да се смееш! Който се смее последен - най-добре се смее!
Хайде имам малко време - ще докажем, че това твое мнение е КРАЙНО и не е съвсем вярно.

Вярно е че 9001 не е продуктов стандарт и ПРИНЦИПНО е неправилно да се асоцира с качеството на конкретен продукт. Това е всеизвестна истина, която обаче, поради разни причини понякога се преиначава, като се залитне или в едната, или другата крайност. Например:

1) нашият продукт съответства на ISO 9001;
2) ISO 9001 няма никакво отношение към качеството на нашия продукт.

Първото твърдение е явна НЕИСТИНА, която обикновено цели клиентът да се въведе в заблуждение. Защо е неистина е ясно – стандартът е от генеричен тип и не поставя конкретни изисквания към конкретни показатели на качеството на продукта.

Второто твърдение, e крайно, елементарно и граничичещо с абсурда. Нека извикаме на помощ няколко цитата от два стандарта – 9000 и 9001

ISO 9000 написа:"Качество – степен, до която съвкупност от присъщи характеристики удовлетворяват изисквания"

ISO 9001 написа:Прилагайки стандарта, организацията:
1) иска да докаже своята способност постоянно да доставя продукт, съответстващ на изискванията на клиента и на приложимите изисквания на нормативните актове"
b) цели да увеличи удовлетвореността на своите клиенти чрез ефикасно прилагане на система, включително процеси за непрекъснато подобряване на системата и осигуряването на съответствие с изискванията на клиентите и приложимите изисквания на нормативните актове
.


Естествено има и други формулировки за термина "качество" и дори да не се ограничаваме с тясното определение от ISO 9000, ще забележим, че всички те изхождат основно от удовлетвореността на клиента, т.е. качеството се определя от клиента. Това е заложено и във философията на ISO 9001 с т.нар. "насоченост към клиента".

От друга страна обаче, някой от присъщите характеристики на продукта не могат да бъдат определени от клиента. Например, присъща характеристика на потенциално опасните при използване продукти е те да бъдат безопасни. .Да се разчита в този случай само на добрите намерения на доставчика е рисковано. Ето защо на помощ идват и нормативните изисквания, за които става въпрос на още няколко места в ISO 9001.

Ако трябва да направя едно обобщение, ISO 9001 има отношение към качеството на продукта, но неговите предели на влияние са ОГРАНИЧЕНИ до зададени от потребителя и обществото или заявени от организацията изисквания към качеството.

Затова за някой организации ISO 9001 е като тясна дрешка и те привеждат своите системи за управление спрямо изискванията на ISO 9004, който е малко по-близо до принципите на TQM.


stil
Мнения: 534
Регистриран на: Вто 13 юли 2004 9:04
Автомобил: VW Polo 1991
Двигател: NZ
Местоположение: София

Мнениеот stil » Пон 31 дек 2007 12:27


groznika написа:...

Колега, много си напрегнат напоследък - разпусни малко, празници идват. :lol:
Хубаво е в дискусиите да се излагат и аргументи, но не от този тип - моето Polo не върви, следователно VW Polo е калпав автомобил.
Аз спирам... засега...


Потребителски аватар
groznika
Мнения: 4928
Регистриран на: Вто 16 яну 2007 11:23
Автомобил: Bora 1.8T
Двигател: AUM
Местоположение: София

Мнениеот groznika » Пон 31 дек 2007 12:30


juve написа:
Всичко друго е просто условно...
Съмнявам се, че ако нямаше полза баровеца щеше да кихне ей така маса пари, но на мен и на останалите само ни пречи.

А бе не бих бил толкова краен , че изцяло пречи , ама не съм сигурен , че ми помага , а работата ( писането ) станаха повече :lol:


Ми на мен ми пречи колега. Занимавам се с изграждането и поддръжката на професионални аудио системи.
Сега например след като отремонтирам един апарат (да речем усилвател) за 10 мин, след него следва 30 мин описване на повредата, процедурата по профилактиране, разписване от супервайзъра, благодарствена бележка от клиента, съставяне на някакви протоколи и какви ли не тъпащини които заминават в една дебела папка от която повече бял ден не виждат. От това какво следва. Ако за един работен ден аз мога да свърша Х количество полезна работа, сега от количеството работа Х се изважда времето Y (писане на глупости) и накрая като теглиш чертата ставаш свидетел на намаленото ми КПД и свършена работа, което пък от своя страна налага разширяване на щата от служители, по-висок разход за фирмата и съответно по-ниско възнаграждение за персонала.
Накрая като попитам защо така и началника казва:
Защото в момента вършиш пет пъти по-малко работа от преди и за да работим се налага да назнача още пет човека.
Тогава отивам в кухнята, сипвам си чаша студена минерална вода от апарата (който го сложиха заради исото) и си викам: "добре, че сме сертифицирани защото и вода нямаше да има..."


Потребителски аватар
juve
Мнения: 2255
Регистриран на: Вто 07 мар 2006 22:43
Автомобил: Pasat B3-Seat Leon TDI
Двигател: AAZ - ALH
Местоположение: Пловдив

Мнениеот juve » Пон 31 дек 2007 12:38


Колега stil,
съгласен съм , че си доста напред с теоретичната част - няма какво да говорим , нито да спорим. Посочените твърдения нагоре са обосновани , подкрепени с факти и цитати , нещо което винаги много уважавам ( способноста на човек да се обоснове , а не да вика само " а бе така че е ! " ) Обаче ...както винаги има едно НО: Това звучи много добре , може би е и прекрасно в някои ако искаш нека да е във всички страни , но тук сме БГ с нейните реалности .... и това е просто ...хипербола ( малко литературен термин ;) ) На хартия и на практика нещата са доста различни.... то и USA са "световен борец за мир и демокрация" ама на практика оръдията им гърмят във всяка точка на планетата , когато има някой диктатор да се свали или петрол да се запази ... :wink: .....Та искам да кажа , че ти може би разглеждаш стандарта от гледна точка на РЪКОВОДСТВОТО , обаче аз го разглеждам като пионка , като зъбно колело в тая пишеща машина :wink: и не е толкова лесно да ме убедиш , че това , което виждам " не е това което е " Аз затова те и попитах - нямаш ли някако отношение към сертификацията ? Познанията ти по въпроса надхвърлят нормалните познания на човек , които трябва да знае най - вече целите и задачите .... :wink:
Сега например след като отремонтирам един апарат (да речем усилвател) за 10 мин, след него следва 30 мин описване на повредата, процедурата по профилактиране, разписване от супервайзъра, благодарствена бележка от клиента, съставяне на някакви протоколи и какви ли не тъпащини които заминават в една дебела папка от която повече бял ден не виждат.

Е . винаги процедурата може да се опрости ...пуска се "корегиращо действие " ;) и се опростява ...в това отношение мисля , че ви е виновен консултанта , който не е уточнил процедурата и я е направил тромава и неудобна ...ама спасение има , поне олекотяване .... пак е с писане , ама тоя път за хубаво ! :D Нали знаеш - документа Убива :wink: :wink:


Потребителски аватар
groznika
Мнения: 4928
Регистриран на: Вто 16 яну 2007 11:23
Автомобил: Bora 1.8T
Двигател: AUM
Местоположение: София

Мнениеот groznika » Пон 31 дек 2007 12:44


stil написа:
groznika написа:...

Колега, много си напрегнат напоследък - разпусни малко, празници идват. :lol:
Хубаво е в дискусиите да се излагат и аргументи, но не от този тип - моето Polo не върви, следователно VW Polo е калпав автомобил.
Аз спирам... засега...


Аз винаги съм напрегнат. Някои хора бачкаме за да оцелеем, а не за да живеем в охолство. Майната им на празниците. Поне за мен тази година няма такива.

Не искам да се карам с никой и в никакъв случай не се заяждам. Просто не ми харесва това което се случва около мен и смятам, че с право съм недоволен. В липса на аргументи не виждам защо ме обвиняваш.
Отишъл съм да работя за да изкарвам пари. Ти нямаше ли да си недоволен ако нещо ти пречи да си изкарваш хляба?

Сега дали проблемът е в самата сертификация или конкретно в управата на фирмата в която работя... не съм компетентен да преценя. Важното е, че всичко това рефлектира негативно върху мен и с право съм си кисел :)
Разбира се никой не ме държи там на сила и това е следващото което възнамерявам да направя. Бия си камшика и си търся нещо по-добро (доходоносно). :)
Сертификатите ги оставям на баровците пък били те по ISO, NASA или от арменския поп ;)


KOKO ГЕОРГИЕВ

Мнениеот KOKO ГЕОРГИЕВ » Пон 31 дек 2007 13:49


stil написа:Бъркаш радикално нещата. Сертифициране НЕ Е еднозначно с лицензиране - едното е напълно доброволно, а другото се регламентира законово от държавата, т.е. задължително е.

Нищо не бъркам!! Едва ли си ми на годините за да спорим и попитай кои се занимаваха с износ на лекарства и колко печелеха. :wink:
Привидно сертифицирането е доброволно, но от написаното от колегите се разбира, че фактически то въобще не е такова и си е почти принудително срещо крупна сума, а не скромните левчета, които ми струваше лиценза за търговия на едро с лекарства. :oops:
Напълно е ясно, че нямаш ли въпросното ISO автоматично ти се затварят повечето врати за бизнес - това доброволно ли е според теб??? :roll:
Весело изкарване на Новата година на всички, които тук обсъждаме и спорим. :guinnes :beer :drunk :drinking:


stil
Мнения: 534
Регистриран на: Вто 13 юли 2004 9:04
Автомобил: VW Polo 1991
Двигател: NZ
Местоположение: София

Мнениеот stil » Пон 31 дек 2007 14:04


KOKO ГЕОРГИЕВ написа:...


Нищо принудително няма, ако някой консултант ти го е представил така и ти си се вързал - това говори зле за теб, ако си ръководител.

Преди време, моя позната мио се обади, че някакви консултанти я налазили и и казали, че след 2007 г. няма да може да си продава вратовръзките, които произвежда в Европейския съюз. И това съвсем не е изолиран случай. Жалка картинка. Но тя показва и друга нелицеприятна действителност - нивото на компетентност на българските мениджъри.


Потребителски аватар
groznika
Мнения: 4928
Регистриран на: Вто 16 яну 2007 11:23
Автомобил: Bora 1.8T
Двигател: AUM
Местоположение: София

Мнениеот groznika » Пон 31 дек 2007 14:11


stil извинявай, но след всичко изписано от теб оставам с впечатлението, че самият ти с консултант.
С това ли се занимаваш?

Ако е така значи съвсем разбираемо защитаваш работата си взимайки страна в тази дискусия :)
Не можеш обаче да отречеш, че не е никак професионално и коректно да отричаш вредите или по-скоро неефективността на цялата работа в някои сфери на действие, а и на нещата в БГ като цяло ;)


stil
Мнения: 534
Регистриран на: Вто 13 юли 2004 9:04
Автомобил: VW Polo 1991
Двигател: NZ
Местоположение: София

Мнениеот stil » Пон 31 дек 2007 14:32


Никак не е странно, че когато свършат аргументите, започват нападки - я лични, я професионални, я... Случва се често, но не се сърдя - човещинка е. :lol:

И макар, че не съм длъжен да се обяснявам, още по-малко - да се оправдавам, все пак за да не се отклоним от предмета на дискусията, малко хранилка за любопитните:
- не съм консултант и никога не съм бил;
- не съм сертификатор и никога не съм бил;
- бил съм мениджър по качеството - някога, вече отдавна (преди 10-тина)
- днес съм редови маш. инженер;
- но въпросната материя ме интересува и ми е любима;
- освен това имам претенциите да я познавам. :wink:


restless
Мнения: 1118
Регистриран на: Вто 03 окт 2006 13:57
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот restless » Пон 31 дек 2007 14:51


stil написа:Никак не е странно, че когато свършат аргументите, започват нападки - я лични, я професионални, я... Случва се често, но не се сърдя - човещинка е. :lol:

И макар, че не съм длъжен да се обяснявам, още по-малко - да се оправдавам, все пак за да не се отклоним от предмета на дискусията, малко хранилка за любопитните:
- не съм консултант и никога не съм бил;
- не съм сертификатор и никога не съм бил;
- бил съм мениджър по качеството - някога, вече отдавна (преди 10-тина)
- днес съм редови маш. инженер;
- но въпросната материя ме интересува и ми е любима;
- освен това имам претенциите да я познавам. :wink:

Добре тогава обясни с какво Исо9001 е помогнало клиентите които обслужва groznika.
Освен,че сега на ден може да ремонтира 2 пъти по-малко уреди.
И аз работя във фирма вкарала въпросния стандарт една от първите в България :P
Ефекта - достъп до търгове, + полза от подобряване на документооборота, за целта 2ма човека 1 година бъхтиха, а и освен това всякоа година ни идва проверка - 2 дена яде, пие, прави се че разбира и прибира сума колкото не лоша годишна заработка в IT сектора...


KOKO ГЕОРГИЕВ

Мнениеот KOKO ГЕОРГИЕВ » Пон 31 дек 2007 14:57


stil написа:Никак не е странно, че когато свършат аргументите, започват нападки - я лични, я професионални, я... Случва се често, но не се сърдя - човещинка е. :lol:
- днес съм редови маш. инженер;
- но въпросната материя ме интересува и ми е любима;
- освен това имам претенциите да я познавам. :wink:

1. И аз съм машинен инженер, но само по диплома, а нямам стаж. Така се получи, че се захванах с международна търговия.
2. Не познавам въпросната материя, но освен написаното от колегите във форума имам поглед и върху други фирми. Любимата ти материя е просто една общоприета принципно порочна практика, но няма как ако искаш да буташ напред в определени сфери на бизнеса.
3. Не съм те нападал, просто искам да ти изложа моята гледна точка, но ти въобще не обичаш явно да уважаваш чуждото мнение - моето, на грозника, юве и др.
С най-добри чувства!!! :D


Потребителски аватар
pike
Мнения: 258
Регистриран на: Вто 12 дек 2006 9:11
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив

Мнениеот pike » Пон 31 дек 2007 15:24


Понеже аз пуснах темата,се чуствам неловко,че нещата отидоха в малко друга посока.Но темата за труда в България е деликатна и това според мен е нормално всеки да изложи нещата от неговата си камбанария.Лично на мен много ми помогнахте с абсолютно всичко написано,най-вече с мненията на хората,на чийто гръб пада цялата бумащина.Ще се постарая,ако се напъна за сертифициране,при мен с това да се занимават отделно назначени хора,а не тези които не им е такава работата.Поне за мен това беше най-полезното от мненията Ви.Благодаря на всички,които се включиха,весело изкарване довечера и бъдете здрави!!!
Няма да е лошо модовете да сложат :lock: ,защото мисля,че оттук нататък няма какво повече.


stil
Мнения: 534
Регистриран на: Вто 13 юли 2004 9:04
Автомобил: VW Polo 1991
Двигател: NZ
Местоположение: София

Мнениеот stil » Пон 31 дек 2007 15:30


Колеги, не се мъчете да ме убеждавате в нещо, за което мисля имаме някакво единодушие, а именно действителността в България. Къде видяхте да представям нещата в розова светлина, та се напъвате да спорите. Оше с първият си пост по темата

stil написа:В България повече от 90% от организациите искат само сертификат и на практика не се възползват от know-how-то, което дава модела на система за управление на качеството чрез стандарта ISO9001. Но сертификатът, все пак е само една хартийка и да очакваш някакви промени само заради самия документ е меко казано... наивно.
.

Колега juve,
зарежи хиперболите – те граничат с безкрайността, а ние тук говорим за конкретни неща. Ако ние в България имаме навика да опорочаваме всяка добра идея, това съвсем не означава, че самата идеят е лоша или сбъркана изначално. В управленските принципи, заложени в стандартите от серията ИСО 9000 е заложен опитът на поколения ръководители, доста от които на световно ниво. Всеки може да използва тези идеи в собствения си бизнес и за това съвсем не е необходимо да се прави сертификация. Няма логика да ме подозираш в икономическа заинтересованост защото още в първият си пост по темата

stil написа:Каквото и да правите, търсете ползата и смисъла на нещата. Една система за управление на качество не трябва да бъде само за пред одиторите от сертифициращата организация,
или защото един-двама клиенти са се заинтересували от нея,
или защото конкурентната фирма „Х” се е сертифицирала – защо и ние да не се окичим със сертификат?
Системата е ВАША, регламентира ВАШАТА дейност и трябва да ви носи ДОБАВЕНА СТОЙНОСТ. Другото е вятър работа.
.

juve написа:Е . винаги процедурата може да се опрости ...пуска се "корегиращо действие " ;) и се опростява ...

Не ти е точен съвета. Провери първо какво означава „корИгиращо действие” по смисъла на стандарта. :wink: Изобщо не се изразяваш много... хм... коректно.

KOKO ГЕОРГИЕВ написа:Любимата ти материя е просто една общоприета принципно порочна практика, но няма как ако искаш да буташ напред в определени сфери на бизнеса.

Въпреки уточнението, направено по-горе, отново не си разбрал. Любимата ми материя не е сертификация на ..., а изобщо управкението на .... Що се отнася до порочните практики, голяма част от тях създаваме ние самите. Включително и безумната практика да се кичим с кухи сертификати, защото и другите го правят. Няма нормативен документ, който да те задължи да сертифицираш системата си за управление на... Защото смисълът и целите са други.

KOKO ГЕОРГИЕВ написа:...но ти въобще не обичаш явно да уважаваш чуждото мнение - моето, на грозника, юве и др.

Мнения много - аргументи малко. Аз уважавам аргументираните такива. Прости ми, но нито имам време, нито възможност да уважа всички :wink:
Но такива мнения от рода на "Моят Фолксваген не върви, следователно VW произвежда боклуци"..., аналогично на "Моята фирма има ИСО9001, което пречи, а не помага, следователно идеите, заложени в ИСО9001 са боклук"... могат да предизвикат в мен само снизходителна усмивка.

restless написа:Добре тогава обясни с какво Исо9001 е помогнало клиентите които обслужва groznika.

„ИСО-то дава, но в кошара не вкарва” – не е моя мисъл това.



Върни се в “ОФФ-Топик - други”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 46 госта