В Стокхолм има само 30 служители на щат
Европа чисти снега с кристали
Алпинисти свалят висулките в Москва
Защо у нас, като падне сняг, става страшно, а на Запад дори не се образува покривка по магистралите? В градовете пък преспите буквално изчезват? В Европа "ловят" снега по пътищата с кристали, твърдят специалисти. Използват магнезиев хлорид, който обаче е по-скъп от традиционните пясък и луга. Ефектът на кристалите обаче е голям. След като се напръска настилката с тях, дори през целия ден да има обилен снеговалеж, снегът не се натрупва. Стопява се веднага - още при досега с пътната настилка. Магнезиевият хлорид е ефикасен и при дъжд - предотвратява заледяването. Материалът е екологичен, щади както пътната настилка, така и автомобилите, твърдят експерти. В Канада, където пада много сняг, използват подобна технология. Смесват натриев хлорид с вода и покриват с разтвора настилките още преди да завали. Това предотвратява заледяването на пътищата и спомага за почистването им, тъй като не позволява залепването на снега върху настилката.
Най-съвестно от европейските страни чистят в руската столица. В Москва 9000 машини и 46 000 работници са заети в борбата със снега и леда денонощно. При силен снеговалеж на улицата излизат 14 000 машини. Почистват се стриктно дори най-малките улички в града. За премахването на висулките и натрупалия сняг работят алпинистки команди. Руснаците имат специални пунктове, където топят тоновете сняг.
Във Финландия пък не започват да чистят, докато не спре да вали заради икономии на средства. Аналогична е ситуацията и в Швеция. Съобразно правилата на кмета на Стокхолм събирането на снега започва тогава, когато снежната покривка достигне 4 сантиметра. През това време комуналните служби трябва да се убедят, че в близките денонощия няма да вали повече сняг и тази покривка ще се задържи. В Стокхолм обикновено на улицата излиза една, в най-добрия случай - две машини. Снегът се чисти денем. Шведската столица с население 750 хиляди има само 30 щатни чистачи на улици, 18 тежкотоварни машини и няколко камиона.
В САЩ по големите пътища снегорини изриват снега с гребла и слагат синя сол, за да личи къде е поръсено. Тя се неутрализира, за да не разяжда автомобилите. Тротоарите се чистят със специална машинка с 2-3 фута ширина. В Мичиган товарят снега и го изхвърлят извън града.
В Англия и Скандинавието често затварят цели пътни артерии за денонощие, когато се очакват големи виелици, обяснява шефът на Българската браншова камара "Пътища". Така успяват да почистят и обезопасят магистралите в бедствието и да избегнат колоните от закъсали коли. Пак в северните държави на мостовете се поставя специално отопление, което предотвратява заледяването, обяснява инж. Бойков.
В Германия, Австрия и Швейцария за разчистване на улиците се използват машини с монтирани снегоринни плугове, както и роторни снегорини. Отзад се монтират автомати, които разпръскват сол или други препарати. Роторните снегорини се използват при дълбок сняг. Поглъщат снега, фрезоват го и го изхвърлят 5-6 м настрани. При почистването задължително се премахва и снегът по покривите. В Австрия тротоарите се чистят редовно между 6 и 22 ч дори ако навън вали обилен сняг. В различните германски провинции има различни закони. Например в провинция Шлезвиг-Холщайн, ако снегът е паднал 20 ч вечерта и не престава да вали до 9 ч на сутринта, всичко трябва да е изчистено. Ако снеговалежът е спрял до 1 ч, всичко трябва да блести. При поледица се хвърля чакъл или смеска между натрошен чакъл и сол. От 80-те години на ХХ век се хвърля така наречената влажна сол. Преди да се хвърли, тя се прави на солен разтвор и така не се отвява. Всеки град има приоритети при почистването - първи са ключовите пътища и линиите на обществения транспорт. След това всички кръстовища и накрая улиците с второстепенна важност.
http://www.standartnews.com/bg/article. ... cle=217269