Обръщам се към компетентните колеги от форума, може ли да разясните по подробно работата на моноинжекциона, как образува сместа въздух бензин. Какви са датчиците по двигателя и как работят, каква информация подават на компа.
Откъде компа взима информация за оборотите и как регулира оборотите.
Разяснения за 1.8ми АБС
-
- Мнения: 1008
- Регистриран на: Вто 21 мар 2006 7:56
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Бургас
- Контакти:
колега ако четеш руски тук е описано всичко.
http://www.remserv.ru/cgi/magazine/issue/17/auto/360
ако не...
накратко моното е с една дюза за впръсване на бензин.
по него има закачено:
1. Степ мотор за регулиране на оборотите на празен ход
2. ТПС /потенциометър на дросел клапата/
3. Датчик за температура на входящия въздух.
4. Датчик за температура на антифриза.
5. Ламбда сонда
6. Дюза
7. Регулатор на налягането на горивото.
8. Таралеж за подгряване на бензина.
9. ЕКУ /компютъра/.
Отделно от това за управление на запалването имаме делко с вграден датчик на хол, откъдето компа следи и оборотите на двигателя.
Системата е мономотроник, с комплексно управление на запалването и гориво-въздушната смес.
При запалване основна роля играят датчиците на температурата - посредством тях компютъра разбира колко е загрял съответния мотор и каква е температурата на въздуха, постъпващ в двигателя.
Като получи инфо от датчиците на температурата и инфо от ТПС за положението на дроселовата клапа, ЕКУ-то регулира положението на степ мотора за поддържане на зададените по еталон обороти на празен ход. Едновременно с това и регулира времето за отваряне на дюзата.
Изчислява алгуритъма за подаването на гориво при заложена стойност на подаваното гориво около 1бар /за това служи регулатора на налягане на гориво/. По този начин смята чрез горивната карта колко време да държи отворена дюзата за да е стехиометрична сместта.
В системата се използва ламбда сонда, която следи количеството кислород в изгорелите газове . Тя е в пряка връзка с ЕКУ-то и подава постоянен /след загряването си до оптимална температура/ импулс за състоянието на изгорелите газове. - Когато сместта е бедна, ЕКУ увеличава времето за отваряне на дюзата, респективно при богата - намаля времето.
В системата се използва ТПС - датчик за положението на дросел клапата.
Той следи колко е отворен дросела, за да пресметне ЕКУ колко гориво да подаде.
ТПС е съставен от две независими писти /графитена потенциометрична плочка/. Едната писта работи от 0 до 24 градуса, а другата от 18 до 90 градуса.
Така се постига прецизност в изчисленията на положението на дросела и системата е много чувствителна при леко отваряне на дросела.
Има функция за принудителен празен ход. На главата на степ мотора има ключе, от което ЕКУ-то разбира, кога двигателя е на празен ход и кога е по време на товар. Съответно, когато хол датчика отчита високи обороти а дросела е затворен сработва системата за принудителен празен ход.
При студен и загрял двигател оборотите на празен ход се различават с около 200 - това се коригира с времето за впръскване на гориво. Когато мотора е студен компа държи дюзата отворена около 5 милисекунди, а при загрял мотор - около 1,5мс. На студен мотор се внася корекция и от датчика за температурата на засмуквания въздух. До +20 градуса действа и може според температурата си да обогати сместта до 20% /времето за отваряне на дюзата се коригира/
п.п. това е по мои спомени. Надявам се да е разбираемо. Ако знаещите открият нередности, нека ги коригират за да няма неясноти.
http://www.remserv.ru/cgi/magazine/issue/17/auto/360
ако не...
накратко моното е с една дюза за впръсване на бензин.
по него има закачено:
1. Степ мотор за регулиране на оборотите на празен ход
2. ТПС /потенциометър на дросел клапата/
3. Датчик за температура на входящия въздух.
4. Датчик за температура на антифриза.
5. Ламбда сонда
6. Дюза
7. Регулатор на налягането на горивото.
8. Таралеж за подгряване на бензина.
9. ЕКУ /компютъра/.
Отделно от това за управление на запалването имаме делко с вграден датчик на хол, откъдето компа следи и оборотите на двигателя.
Системата е мономотроник, с комплексно управление на запалването и гориво-въздушната смес.
При запалване основна роля играят датчиците на температурата - посредством тях компютъра разбира колко е загрял съответния мотор и каква е температурата на въздуха, постъпващ в двигателя.
Като получи инфо от датчиците на температурата и инфо от ТПС за положението на дроселовата клапа, ЕКУ-то регулира положението на степ мотора за поддържане на зададените по еталон обороти на празен ход. Едновременно с това и регулира времето за отваряне на дюзата.
Изчислява алгуритъма за подаването на гориво при заложена стойност на подаваното гориво около 1бар /за това служи регулатора на налягане на гориво/. По този начин смята чрез горивната карта колко време да държи отворена дюзата за да е стехиометрична сместта.
В системата се използва ламбда сонда, която следи количеството кислород в изгорелите газове . Тя е в пряка връзка с ЕКУ-то и подава постоянен /след загряването си до оптимална температура/ импулс за състоянието на изгорелите газове. - Когато сместта е бедна, ЕКУ увеличава времето за отваряне на дюзата, респективно при богата - намаля времето.
В системата се използва ТПС - датчик за положението на дросел клапата.
Той следи колко е отворен дросела, за да пресметне ЕКУ колко гориво да подаде.
ТПС е съставен от две независими писти /графитена потенциометрична плочка/. Едната писта работи от 0 до 24 градуса, а другата от 18 до 90 градуса.
Така се постига прецизност в изчисленията на положението на дросела и системата е много чувствителна при леко отваряне на дросела.
Има функция за принудителен празен ход. На главата на степ мотора има ключе, от което ЕКУ-то разбира, кога двигателя е на празен ход и кога е по време на товар. Съответно, когато хол датчика отчита високи обороти а дросела е затворен сработва системата за принудителен празен ход.
При студен и загрял двигател оборотите на празен ход се различават с около 200 - това се коригира с времето за впръскване на гориво. Когато мотора е студен компа държи дюзата отворена около 5 милисекунди, а при загрял мотор - около 1,5мс. На студен мотор се внася корекция и от датчика за температурата на засмуквания въздух. До +20 градуса действа и може според температурата си да обогати сместта до 20% /времето за отваряне на дюзата се коригира/
п.п. това е по мои спомени. Надявам се да е разбираемо. Ако знаещите открият нередности, нека ги коригират за да няма неясноти.
Върни се в “Golf, Vento, Jetta & Bora”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Bai Tisho и 50 госта