ризите, или така наречените цилиндрови втулки и биват сухи или мокри в зависимост от това дали имат контакт с охладителната течност. за поставянето им се налагат по различни якостни изчисления на блока на двигателя (стените на кухините) с оглед използването на различни материали и различното им линейно разширение при големи температурни изменения, както и достъпа на охладителна течност с оглед правилното им охлаждане.
този блок е изчисляван с дебелина на стената на цилиндъра Х и от материал У който има съответното поведение и толеранс да поеме шлайфане от максимум някакъв размер. този размер е много по малък от размера на който се шлайфа за набиване на сухи втулки и според мене тази операция крие много големи рискове от спукване на блок и хиляди поразии. това според мене се прави само в суперкритичен случай от недобросъвестни собственици с цел да го направи и да го продаде! пък после който иска да си чука главата с него...
в случай че шлайф, дори и на последен ремонт не е възможен-се сменя блока-не се набиват ризи от лада и да се продава!
много хора казват-ами то си работи-аз съм го правил и няма проблеми...
за мене това НЕ е решение и е изключително своеволие от страна на "майстори" които изобщо не са наясно с евентуалните последствия...
не се считам по умен от конструкторите на тоя мотор за да го видоизменям толкова драстично с лека ръка...
