Мнениеот kapoma4o » Вто 11 фев 2014 22:43
Формулата за дължина на първичните тръби е:
P = [(850 x ED) / RPM] – 3 , където
RPM – са оборотите на двг., за които ще се тунингова изпускателната система
ED – 180гр. + градуса, на който се отварят изпускателните клапани преди ДМТ
P – Дължина на първични тръби (за ауспух 4-1) или Дължина на първични + вторични тръби (за 4-2-1), в инчове.
По принцип, шосейните двигатели изискват колектора да се тунингова за обороти на макс. въртящ момент, докато състезателните двг. ще бъдат тунинговани да работят или за обороти на максимална мощност, или за оборотите намиращи се между макс. мощност и макс. върт. момент.
Колекторът 4-1 ограничава диапазона на мощност, докато 4-2-1 дава по добра мощност в средния диапазон, но я намалява в горния край с 5-7%.
Най-общо, говорейки за колектор 4-2-1, началната точка за дължина на Първични тръби е 15 инча, и по такъв начин дължината на Вторичните тръби е Р – 15 инча. Промяната на дължината на първичните тръби има за цел да промени кривата на мощността спрямо точката на максималния въртящ момент. Скъсяването на първичните тръби дава по-голяма мощност в горния край на диапазона, но я намалява в средата, и обратно. Но все пак има известна промяна в максималния въртящ момент или оборотите, на които се постига.
В идеалния случай, първичните тръби трябва да излизат от главата на двг. в права линия, около 4 инча преди да се направи извивката.
Вътрешният диаметър на тръбата може да се изчисли от:
ID = sq root [cc / {25 x (P + 3)}] x 2.1 където:
(sq root - корен квадратен)
сc = обем на 1 цил. в см3
Р = Дължина на първични тръби в инчове
При някои двигатели може да е полезно да се направи “стъпка” между изпускателния порт и Първ. тръби (т.е. диам. на първ. тръби да е по-голям от този на изпускателния порт). Това се прави при двигатели с праволинейни изпускателни портове.
За колектори 4-2-1, диам. на първ. тръби се изчислява, както по-горе. Диам. на Вторичните тръби се дава чрез:
IDS = sq root (ID x ID x 2) x 0.93 където:
(sq root - корен квадратен)
ID = изчислен вътр. диам. на Първ. тръби
Диаметърът на тръбите може да се използва, за да промени оборотите на максималния въртящ момент. Намаление на диам. с 0,125 инча ще понижи оборотите на макс. върт. момент с 500-600 за двигатели над 2 литра и с 650-800 за по-малолитражни двигатели. Същото увеличение ще има обратния ефект.
Общата дължина на Колектора и Ауспуха (до началото на заглушителя) трябва да бъде равна на Р + 3 инча (или някакво пълно кратно на Р + 3 за шосейна кола)
Вътрешният диам. на ауспуха се дава от:
IDT = sq root [(cc x 2) / (P + 3) x 25] x 2
Където Р е изчислено по-горе.
Дължината на ауспуха е дадена от:
CL = [(ID2 - ID3) / 2] x CotA
Където:
ID2 = диаметър на вход на колектор
ID3 = диаметър на изход на колектор
CotA = Котангенс от ъгъла на колекторното разширение (което в идеалния случай трябва да е около 7-8° (определено по-малък от 10°).
Дизайнът на Колектора трябва да е такъв, че входните тръби да свършват внезапно, в противен случай тунингованата вълна на изпускателно налягане ще се пренесе в ауспуха и направените изчисления за връщане на отрицателна вълна за изпразване обратно до изпускателния клапан в точния момент, ще бъдат погрешни. Колеги това е най-доброто инфо за изпускателен колектор което намерих!