stancorotax написа:колеги, аз имах впредвид затопляне на купето и предното стъкло преди да загрее двигателя, не топлене на двигателя...
Тъй като тук вече веднъж споменаха Мерцедес, тогава да допълня още нещо. При по-малките двигатели по ред причини в кутията на парното (там където е топлообменникът за подгряване/охлаждане на въздуха) поставят допълнителен радиатор, но електрически. Мощността му е около 2 кВт.
Ето един линк за такива джаджи (PTC Heater / HEating elements):
http://www.beru.com/english/produkte/heizelemente.php
Тези естествено са с цифрово управление и не се евтини.
Какво може да се направи: да се преработи малко калориферче за 12 волта (има такива за кола на 12 волта) или да се използва някакъв реотан на подходяща плочка с термо бушон за защита...