какво е стъпков мотор и дросел потенцометэр?

Техническа и сервизна информация за Passat
GYUZLEV
Мнения: 4
Регистриран на: Пет 14 мар 2008 18:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Велинград

какво е стъпков мотор и дросел потенцометэр?

Мнениеот GYUZLEV » Пет 14 мар 2008 18:31


стъпков мотор и дросел потенциометър едно и също ли е ?и двете ли вършат ена и съща дейност? ко не работят отразява ли се на разхода ?




Потребителски аватар
hristov_GL
Мнения: 426
Регистриран на: Пет 01 фев 2008 11:16
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Мнениеот hristov_GL » Пет 14 мар 2008 18:42


Ето това е стъпков мотор TPS( потенциометър на дроселова клапа)

Изображение

И ДА ,точно ,едно и също е :).
Малко инфо за функцията му !

Този датчик представлява потенциометър. Механично е свързан със дроселовата клапа, а тя от своя страна със педала на газта посредством жило. На потенцометър са подават 5V а полученияте сигнал се подава на ECU-то. По този начин ECU-то разбира в какво положение се намира дроселовата клапа и колко бързо дросела е достигнал това положение. За какво е нужна тази информация? Например:
- когато дроселовата клапа е отворена до край (WOT) ECU-то сприра да коригира смесообразуването спрямо показанията от ламбда сензора;
- ако за 15 msec. дросела е променил положението си с повече от 30% разлика ECU-то възприема "тактика" на обогатяване за ускоряване. Това имитира ускорителната помпа при карбураторите. (посочените стойности за врeме и процентна разлика в полужението са случайно подбрани!)
- когато се извършва стартиране на двигателя (запалване) ако дроселовата клапа е отворена на повече от 75% ECU-то счита това като възможна ситуация за "удавяне" на двигателя и спира подаването на гориво от инжекторите.

Когато не работи... по добре провери дали работи! Вземи омметър (мултицет), свали датчика и замери на две от клемите му (със три клеми е) съпротивлението му. После върти плавно вътрешната подвижна част - съпротивлението трябва да се променя плавно. Ако на места показаниятa "изчезват" или рязко се променят датчика опредлено е за подмяна.

Така че ,сам си прави изводите дали ще се отрази на разхода на горивото!


svilen5
Мнения: 45
Регистриран на: Пон 10 дек 2007 16:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Добрич

Мнениеот svilen5 » Пет 14 мар 2008 19:16


абе, май не е точно едно и също
пооправи си обясненията


Потребителски аватар
bobcho
Мнения: 2230
Регистриран на: Вто 15 фев 2005 16:45
Автомобил: VW Golf 3
Двигател: AFN 1997
Местоположение: Монтана

Мнениеот bobcho » Пет 14 мар 2008 19:25


TPS -датчик за позицията на дроселовата клапа.

Отчита колко е отворена дроселовата клапа и дава инфо на компа.Чрез тази стойност ( не е единствена обаче ), казва на инжектора/инжекторите колко м.сек. да стои/ят отворени

Стъпковия мотор бута (дава газ) дроселовата клапа и по-този начин потдържа празния ход и играе ролята на смукач при студения старт.

И двете са на дросела, но TPS-a следи в какво положение е дросела, а step motor-a и казва как да стои, най-просто казано :)


Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 19712
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBBB
Местоположение: Пловдив

Мнениеот radotom » Пет 14 мар 2008 22:47


Хора, зависи какъв е двигателя, не забравйте!
Много хора наричат клапана за празния ход при PB, PF, 2E и други деигатели също стъпков мотор, поради неправилна терминология от страна на майсторите или приятели.
Иначе за Моно-спринцовките е така, да ;)



Върни се в “Passat”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 45 госта