Мой приятел има Голф 4 1,9 TDI 110HP. Наскоро разглоби турбото и го почисти със специална смазка, издържаща на висока температура. Проблемът беше, че имаше нагар и не можеше да се движи свободно лостът, който регулира геометрията.
Аз лично не успях да видя при вече сглобена кола самият механизъм, но идеята е следната - има вакуум, който бута/дърпа едно лостче на входа на турбината, което от своя страна променя ъгъла на лопатките. Механизъмът се регулира с нещо като гайка, но не знам дали се регулира отместване на целия ход на лоста или служи само като ограничител на хода от едната му страна.
Преди смазването лостчето заяждаше и при малко повече газ компютърът се отказваше, спираше да подава сигнали към вакуумния регулатор и докато не се изгаси мотора, турбото преставаше да работи (лостчето оставаше геометрията в най-отворено положение).
Сега всичко е ок, но ни се струва, че колата не върви точно както трябва и че налягането е по-малко (не случайно пиша "ни се струва").
Въпросът ми е каква е логиката при регулиране и как да подходим?
Имаме си, разбира се, VAG-COM и ето 2 последователни графики:

Точно в момента програмата не е пред мен да я закача на колата и да видя точно какво беше зеления и синия цвят, така че да не ми се нахвърлите, че "пиша глупости", но ето значението на всеки цвят:
Оранжево: обороти в минута
Кафяво: километри в час
Зелено: реално налягане във всмукателния колектор (от турбината)
Синьо: очаквано налягане във всмукателния колектор (от ECU-то)
Не, не греша - реалната стойност е по-висока от "очакваната" и това ни озадачава. Обърнете внимание, че 2-те стойности се разминават значително. Също така нормално ли е налягането от турбината да достига пик при около 1900-2200 оборота, после да спада и след това отново да се покачва, при положение, че очакваната стойност хем е еднаква при всякакви обороти, хем е доста по-ниска?!?!
Тестът е проведен 2 пъти на 3-та скорост с пълна газ от около 1000 до 4000 оборота. Първият път беше от по-високи начални обороти и затова графиката е "по-тясна" от втората.
Мислм с приятеля ми да действаме така: врътваме малко в едната посока нещото като гайка, тестваме. Врътваме пак, тестваме. Проблемът е, че въпросният механизъм е на много неудобно (и горещо) място и ще се наложи няколко поредни дни да опитваме след работа, за да може всеки път на студено да променяме, да изчакваме да загрее и да опитваме отново.
Ако някой наистина знае как се регулира въпросното нещо, нека пише, но моля който не знае за какво става въпрос да не пише излишно. Темата е сериозна и искам да оправим колата на човека, пък и да научим нещо през това време. Ще идваме и в събота до Пловдив, така ще ако някой може да погледне и там на място, няма да откажем. Няма да откажем и хора със същия двигател да сравнят как колата върви спрямо тяхната, което също ще ни е от полза.
Бирата от нас
