Още в самото начало искам да подчертая, че темата засяга само теоретични разсъждения, като досега не съм пробвал нищо от това, което ще напиша, на практика. Затова има доста неизяснени неща, които могат да се установят само при практически действия, но ще се помъча да ги опиша.
Също така, искам да подчертая, че тази тема е предназначена за нискобюджетни проекти, което само по себе си я прави интересна за доста от нас, които търсим най-доброто съотношение цена/качество.
След доста лутане по каталози и таблици на различни марки и модели автомобили, установих някои обстоятелства, които могат да позволят (според мен!) един доста евтин и много ефикасен ъпгрейд на предните спирачки... става въпрос за МК2 16 волта!
Съществуващо положение (сток) за спирачен диск на МК2 16 волта:
1. Диаметър на диска: 256 мм (крайно недостатъчен!);
2. Дебелина на диска: 20 мм;
3. Минимална дебелина: 18 мм;
4. Офсет на диска: 38.7 мм (изместване на развнината на диска спрямо равнината на главината в посока към носача);
5. Диаметър на централния отвор: 65 мм;
6. Болтове: 4.
За който се интересува, парт номера на диска е: 321 615 301 D
Сега, следва да дам характеристиките на едни спирачни дискове, които се ползват при по-мощните модели на Ауди (S3, TT), Сеат, Шкода и VW. Моля, обърнете внимание на отделните параметри, защото те са много важни за ъпгрейда!
Спирачен диск за трансплантацията:
1. Диаметър на диска: 312 мм;
2. Дебелина на диска: 25 мм;
3. Минимална дебелина: 23 мм;
4. Офсет на диска: 34.2 мм;
5. Диаметър на централния отвор: 65 мм;
6. Болтове: 5.
За който се интересува, парт номера на диска е: 8L0 615 301.
Преди да започнем малко по-подробния анализ, нека да уточним, че естествено, при този ъпгрейд трябва да се ползват спирачните апарати, които вървят в комплект с новия диск. Не си спомням 2-бутални или 4-бутални бяха (нека хората, които си спомнят, да напишат), но при всички положения площта на диска и накладките се повишава значително.
Нека започнем точка по точка:
По т.1. (Диаметър на диска) - мисля, че коментарите са излишни;
По т.2. и т.3. (Дебелина на диска) - и тук мисля, че коментарите са излишни, но нека все пак да спомена, че вентилиран диск с по-голяма дебелина и диаметър, се охлажда много по-добре в сравнение с такъв, с по-скромни параметри;
По т.4. (Офсет на диска) - вижда се, че новия диск е 'по-издърпан' към главината и е по-далеч от носача, което е много по-добре от обратния вариант. Естествено, идеалния вариант би бил офсета и на двата диска да е еднакъв, но пак не се знае, защото ще се ползват спирачните апарати на новия диск. Така че, това положение е благоприятно и ни урежда.
По т.5. (Диаметър на централния отвор) - идеална работа!
По т.6. (Болтове) - Аз не виждам проблем на новия диск, който е с 5 болта, да се пробият (най-добре на координатна машина) отвори за болтове 4х100. Сега преди някой да гракне, че ще се наруши баланса на диска, нека помисли 1 минута преди да пише! Благодаря. Така, че това е минорен проблем.
След като изяснихме точките, нека да поразсъждаваме малко върху спирачните апарати. Ето тук идва практическата част!!! Нека да отбележа следното:
1. Според мен, целия този сетъп ще влезне в джанта 16", но не по-малка;
2. Също така, според мен, за спирачните апарати ще се ползват адаптери (специално изработени планки, custom made) за захващането им към носача, което води до още две въпросителни:
- Радиално изместване на апарата спрямо носача (тук трябва да отбележим, че ако се ползват маняшки джанти, на които тежестите за баланс се лепят от вътрешната страна, трябва да се предвиди и разстояние и за тежестите или да се примирим тежестите да се лепят на външната страна на джантата);
- Аксиално изместване на апарата спрямо носача. Тази задача е по-трудна и много зависи от радиалното изместване и дали физическите равнини на ушите на апарата и на носача няма да се пресичат. Но за всичко има лек. Тъй като, както видяхме по-горе, новия диск ще дойде по-далеч от носача, в сравнение със стария и тъй, като разликата в радиусите на дисковете е цели 28 мм, мисля че и двете задачи са постижими! Но, както казах, трябва всичко да се види на практика как ще стане.
Мили колеги, тъй като ми предстои такъв ъпгрейд на голфа, а и на другата кола (няма да казвам марка, за да не се дразнят някои хора, само ще спомена, че там нещата са доста по-сложни и изискват доста повече преправяне и модификации, като например апарата да хапе 25 мм диск вместо 28 мм, като апаратът и диска са от различни марки и модели, нямащи нищо общо с оригиналните), ще се радвам да чуя и вашите мнения и съображения по изнесеното в темата.
Всички критики са добре дошли, особено ако са градивни.
