morfei1 написа:... ASR е блокаж на диференциала (система против боксуване), казано на кратко TC - Traction control.
...
ASR не е блокаж на диференциала, а е регулиране приплъзването на задвижването
Код: Избери всички
ASR = Anti-Schlupf Regelung (немски език); Anti-Slip Regulation – Система срещу пребоксуване, т.е. противоплъзгаща система (Когато колесен датчик на антиблокиращата система на спирачките ABS подаде сигнал, че колелото боксува, ASR намалява теглителната сила посредством намаляване на подаваното гориво и при необходимост задържа/спира същото боксуващо колело. Системата може едновременно да задържа/спира повече колела.)
Код: Избери всички
За обичайните днес високи въртящи моменти на двигателите, регулирането на приплъзване на задвижването предлага повече комфорт и сигурност, особено върху пътища с различно сцепление или хлъзгави такива. Регулирането на приплъзването дава възможност, без буксуващи колела или странични отклонения, хармонично протичане на потеглянето и ускоряването в целия скоростен обхват.
Регулирането на приплъзването на задвижването функционира само заедно с електронен газ-педал (Е-Gas) и използва сензорите за оборотите на колелата на антиблокиращата система (АВS). Повишат ли се изведнъж оборотите на задвижващо колело (приплъзване), системата се намесва в управлението на двигателя, намалява мощността му и препятства този ефект.
Регулирането на приплъзването осигурява следене на пътя и стабилност на движението във времето на ускоряването за целия обхват на скоростта и подкрепя по този начин активната сигурност. Допълнително се намалява износването на гумите. Задействането на регулирането на приплъзването се показва от мигаща контролна лампа, намираща се в комбиниран инструмент. Регулирането на приплъзването включва електронния диференциал (EDS) и е съставна част на електронната стабилизираща програма (ESP). Деактивирането на регулирането на приплъзването е възможно чрез ESP-ключа.
а блокировката на диференциала, или по-точно електронната блокировка с която се бъркаш се използва, ако пребуксува едното задвижващо колело. Тогава системата блокира диференциала и предава въртящ момент на по-бавно движещото се колело до изравняване на оборотите на двете. Съкращенията използвани за тази система са EDL = Electronic Differential Lock
EDS = Elektronische Differencial Sperre – Електронна блокировка на диференциала
Тракшън контрола (TC, ETC) е система подобна на ASR, но освен че ограничава въртящия момент, тя си играе и със спирачките, по което прилича на ESP
STC = Stability and Traction Control (Предотвратяване на боксуването при потегляне и по време на движение. При потегляне антиблокиращата система на спирачките ABS задържа/спира боксуващото колело. При движение с голяма скорост през локва се получава аквапланинг, т.е. едното или двете водещи колела губят сцепление и започват да въртят с по-голяма скорост. Тогава STC за няколко милисекунди намалява теглителната сила на двигателя чрез постепенно намаляване на подаваното гориво, докато се възстанови сцеплението на водещите колелета.)
а ето и възможно най-краткото разбираемо описание и на ESP
ESP = Electronic Stability Program - Електронна стабилизираща програма (Когато при движение в завой с голяма скорост се изгуби контрол върху управлението на автомобила заради инерционни сили, стабилизиращата програма ESP задържа/спира дадено колело с цел незабавно възстановяване на желаната траектория за движение, първоначално зададена от волана. С други думи стабилизиращата програма предизвиква еквивалентно завъртане на автомобила в противоположна посока на посоката на поднасянето. Така се компенсира нежелано поднасяне в завой заради грешка на водача.)