Мнениеот Aneto » Пет 23 окт 2009 17:28
копирано от ауди форума:
Челен сблъсък: след 0,7 секунди настъпва покой
Френски специалисти са изградили детайлна картина на протичането на челно сблъскване на автомобил, движещ се с 90 км/ч. То трае седем десети от секундата:
• Първа десета: Автомобилът се блъска в препятствието . Предните части се смачкват. Започва деформация и на частите между предната решетка и блока на двигателя. Тялото на водача полита напред със сила 170 килограма на сантиметър.
• Втора десета: Предният мост и двигателя вече достигат преградата на купето. Задната част на автомобила още има по-висока скорост от предната , затова започва да се деформира купето и рамата. Теглото на водача се увеличава на 420 кг и продължава да се движи напред и нагоре с увеличаваща се скорост. Краката му вече са счупени от ударите в педалите или от смачкването на пода на купето и са отхвърлени назад, като преди това връзките им към тялото са скъсани.
• Трета десета: Тялото на водача де откъсва напълно от седалката. Гърдите му се удрят в кормилото.
• Четвърта десета: Предната част на автомобила вече е смачкана около 60 сантиметра , а задната продължава да се движи със скорост около 60 км/ч . Блокът на двигателя влиза в купето , а задната част се повдига нагоре във въздуха.
• Пета десета: Тялото на водача, поради кинетичната енергия, тежи вече тон и половина и продължава движението си напред и нагоре със сила 20 пъти по-голяма от земното притегляне. Кормилото разкъсва кръвоносните съдове и белите дробове. Ако то се счупи , кормилната колонка причинява още по-тежки травми. / При челен удар със 100 км /ч човешкият черен дроб, който тежи 1,7 кг, придобива кинетична енергия , равна на 46,7 кгс /килограма на сантиметър/; сърцето, което е 300 грама - 8,4 кгс, а мозъкът от 1,5 кг достига натоварване 42,5 кгс. При това връзките на тези органи към тялото се разкъсват.
• Шеста десета: Подът и купето продължават да се нагъват в средата . Водачът вече е мъртъв. Главата му се е разбила в предното стъкло и рамката на тавана.
• Седма десета: Задната част на автомобила вече не се движи. Автомобилът е напълно разрушен. Водачът и пътникът до него са мъртви от тежките травми.
Данните са предоставени от МВР, дирекция “Пътна полиция”, която започва кампания за използване на обезопасителни колани.
Ако при скорост 40 км/ч автомобилът се удари в дебело дърво, на практика той спира само на разстояние, равно на смачкването на купето - около 50 см, сочат още от там. Водачът и пътниците в този момент биват отхвърляни от инерцията напред със сила, 12 пъти по-голяма от собственото им маса. Тя не може да бъде неутрализирана с подпиране на ръцете върху волана или арматурното табло. При такъв удар, ако е без поставен предпазен колан, водачът счупва волана и кормилната колонка с гръдния си кош, пътникът до него бива изхвърлен с голяма сила към предното стъкло и рамката над него, където си разбива черепа.
Ето какви травми получават онези, които не са били с поставени предпазни колани по време на катастрофата и другите - които са ги ползвали:
• От неползващите коланите 86 % са получили различна степен сътресение на мозъка /срещу 21 % от ползващите ги /.
• Само 7,8 % от използвалите коланите са получили наранявания на главата, гръдния кош и гръбначния стълб, като останалите травми са леки , а при водачите, които не са използвали колани 47 % са получили множество счупвания на ребра, 32 % - наранявания на гръбначния стълб и шийните прешлени , над 50 % - множество порезни рани и удари по главата.
• При пътниците без колани , освен комоцио, 53 % от травмите са счупвания на костите на носа, на челюстта, скалпиране на темето , порезни рани по лицето и др.
• Сред ползвалите обезопасителни колани водачи и пътници почти не са регистрирани случаи на счупване основата на черепа, като тъкмо това нараняване е основна причина за смъртните случаи при неползвалите колани. Освен ползването на коланите, важно съпътстващо условие е автомобилът да има предпазни възглавници на облегалките на предните седалки, които предотвратяват т.нар. “камшичен удар”, който чупи шийните прешлени.
Изследвания на Европейския съвет за безопасност на транспорта показват, че всяка година в Европа благодарение използването на обезопасителни колани се спасяват от смърт над 11500 души, попаднали в пътни катастрофи.
Проучвания на Министерство на транспорта във Великобритания показват, че от 565 души, загинали при пътни катастрофи, 300 е могло да оцелеят, ако са били поставили предпазните колани. В Швеция, където коланите се ползват от 92 % от гражданите, 40 % от загиналите в момента на катастрофата са били без поставен предпазен колан.
В момента в България обезопасителните колани се ползват от около 85 % от водачите и пътниците на предни седалки при пътувания извън населените места и от около 65 % - в населени местасочи полицейската статистика. Практиката в страната коренно се различава от тази в развитите европейски държави, където обезопасителните колани се ползват от близо 95 % от пътуващите на предни седалки в автомобилите и от 85 % на задните седалки./