Колеги, рапортувам!
Мисля, че открих проблема

, остава още един тест - довечера и съм готов с диагнозата. Ще напиша какво съм направил, независимо че има доста изписано, може на някой да му е полезно в 'синтезиран вид'.
1. Поставих температурна сонда, потопена в течноста на разширителния съд;
2. Запалих двигателя;
3. Сверявах показанията на прибора на таблото и тези от сондата, имаше голяма разлика;
4. Отоплението в купето работеше и мъркучите по 'малкия' кръг се загряха - веднага отпадна 'водната помпа';
5. При температура около 65-70,С на охл. течност в казанчето термостата започна да отваря и при 71-72,С отвори напълно - отпадна 'термостата' (отпаднаха и очакванията за надеждно измерване на температурата на охлаждащата течност в казанчето, очевидно дребната паразитна циркулация през тънкия мъркуч (между 'тройника' и казанчето) не може да компенсира загубите на топлина и показанията са с 10-15,С по-ниски от действителната температура, затова не бих препоръчал на никого да мери там, освен ако не е доразразпробил фабричния отвор между стената и тънкия щуцер, който НЕ ТРЯБВА да се разпробива, но това е друга бира)
6. Преместих сондата на дигиталния термометър в един от глухите отвори на главата, там очаквах по-точна стойност на температурата, малко згуби и недогрев - общо около 5-6,С по-ниско спрямо действителната стойност, така се и оказа (същата работа като мерене на температура на дете/бебе - показанията трябва да се коригират в зависимост от мястото на измерване

);
7. Изчаках малко, докато нивото на охл. течност не започна да се повишава (силно локално кипене), в следствие на това, че двигателя започна да загрява, затворих разширителния съд с капачката;
8. Вътре на таблото прибора показваше отдавна +120,С, червеният диод мигаше (не бих казал 'приятно');
9. При показания на дигиталния термометър около 89-91,С се включи вентилатора - отпадна датчика на радиатора (вентилатора отпадна още в началото с помощта на един мост го тествах и на двете степени - работи);
10. Измерих напрежението от таблото върху температурният датчик, монтиран на 'тройника' 10.16,V, за всеки случай смених стабилизтора на напрежение със една сходна схема 7810 (поставя се обратно на оригиналната схема, завъртяна на 180deg спрямо средния крак), напрежението със сменената схема беше 10.08,V - елиминирах и стабилизатора на напрежение;
11. Измерих съпротивлението на датчика, при 90-95,С беше около 150,Omh - датчика е 'изпушил' според диаграмата;
Остава довечера да проверя показанията на прибора на таблото като на мястото на датчика за температура (този на 'тройника') поставя калибрирано съпротивление примерно при 200,Omh трябва да покаже около 90,С.
Дано е полезно за някого, че аз се повъртях доста, докато се престраша да експериментирам.
Успех.
п.п. Ако някой мери с радиационен термометър трябва да има предвид, че показанията трябва да се разбират съобразно степента на чернота на повърхностите за, които се отнася измерването, както и съобразно температурният пад в материала. Например измерената стойност за повърхностната температура на главата (метално сребриста повърхност - алуминиева сплав) и тази на мъркучите (черна повърхност - гума). Някои инфраред термометри дават възможност да се зададе степента на чернота на повърхностите. Друго важно обстоятелство при измерване с инфраред термометър е диаметъра на петното в зависимост от разстоянието от прибора до повърхността (разстоянието трябва да е такова, че да гарантира попадане на 'петното' в границите на еднородна по материя и температура повърхност) - не се заблуждавайте по лазерния показалец - той показва само правата върху, която е фокуса на прибора.