Реших проблема миналата седмица, чрез закупуване на "нов" АБС блок от морга, и нова, неоригинална спирачна помпа. След няколко дни тестове всичко е ОК - АБСа работи. Та да опиша кое, как - може да е полезно за някого. Всичко е за ABS Teves 04, някой неща може да са валидни и за други:
1. Конструкцията на АБС блока е направена така (дебилно), че запуши ли се веднъж, е практически невъзможно да се отпуши. Подаването на налягане в обратна посока е безпредметно - вътре има байпасен канал, който в такъв случай се отваря, и няма никакъв начин за продухване на запушеното. Влезе ли нещо в зоната на т.нар. Inlet клапани (всеки от които е заобиколен от байпасен канал) - край - няма вадене в обратна посока. Единствения шанс е да се продъни с налягане в права посока, но това е на късмет;
2. Разглобяване на блока е частично възможно, но само електрическата част. Може да се отпои платката на клапаните, може и намотките на клапаните да се вадят (и заменят с такива от блок-донор), т.е. АБС с проблеми в електрическата част може да се възстанови, но хидравличната част на клапана не може да се разглоби - клапана се държи от набита с преса тънкостенна чашка, която няма как да се извади без да се повреди всичко;
3. По моргите е трудно да се намери подобен АБС, особено ако не искаш да ти го вадят от калта/снега, а да е или на колата, или поне със запушени изводи. Вероятността да се попадне на запушен е голяма - купувах общо 3 пъти и върнах 2, от които единият с два запушени канала, другият с неработеща помпа.
Дори и на третия единият канал беше частично запушен, но все пак пропускаше по малко, и успях да го прокарам с много як натиск на педала. Т.е. запушването явно е чест проблем. Като се купува от морга - задължително с мултицет - да се замерят веригите на клапаните и помпата, и с кабели с които да се тестват клапаните и помпата на място. По възможност проверка дали пропускат каналите (може и с надуване с уста ако не е гнуслив човек

). И задължително с маркиране и уговорка за връщане ако не работи!
4. Смяна на спирачна течност на кола с АБС, за която не се знае как е гледана и кога е сменяна течността не бива да се прави по "стандартния" начин. За предпочитане е:
- Сваляне на казанчето и измиване, махане на тръбичките между помпата и АБСа, разкачване на тръбичките за колелата от АБСа;
- почистване на входовете на помпата и АБС-а, тестване на помпата чрез подаване на налягане с компресор (или помпа за гуми) на изходите и чист парцал отгоре - ако от "входовете" излетят ръжди - помпата в кофата. При натиснат педал във всяко положение помпата не бива да пропуска. Ако в дадени положения пропуска - вероятно има язви и е за боклука.
- продухване отзад напред на АБС блока - с подаване на налягане на изходите му за колелата. Така не може да се продуха всичко, но поне ако има боклуци "на входа" - ще излезнат.
- сглобяване на всичко, като ако помпата не е нова, тръбите от нея не се свързват веднага към абс-а, а чак след като се прекара известно количество течност през нея за да е сигурно че е чиста. Ако при това в излизащата течност се забележат ръжди - помпата пак е за хвърляне.
6. По бумагите пише да не се развиват обезвъздушителните вентили на самият АБС блок откъм страната на помпата. Това е пълна глупост, ако не ги отваряш няма как да изкараш старата течност от тази зона, а трябва да чакаш при задействане на АБСа помпата да я преточи и смеси с новата барабар с боклуците. Отделно ако има въздух в обратните канали на АБСа, трудно ще го извадиш без да пипаш тези щуцери.
7. Обезвъздушаването според моят скромен опит е така:
- от двете тръбички между спирачната помпа и АБС-а, по-лесно е откъм АБС-а;
- от двата "забранени" щуцера отстрани на АБС-а;

- от колелата - стандартно. Реално няма голямо значение в какъв ред. Кръговете са диагонални, обикновено се препоръчва да се работи по кръгове, но реално е все тая.
- има вероятност в АБС блока вътре да остане малко въздух в системата на обратните канали, която нормално е затворена. Затова след обезвъздушаване трябва да се предизвика задействане на АБС поне 1-2 пъти, и пак да се обезвъздуши, като този път може да се обезвъздуши само от щуцерите на помпата и АБСа- няма смисъл да се претака всичко през колелата. Това може да се игнорира ако само се сменя течността, без да е влизал въздух в АБС-блока.