Освен от суров нефт в нефтопреработвателните заводи (рафинерии), бензин се произвежда и от природен газ - от него се отделят в газопреработвателни заводи течни съставки като кондензат ("фракция С5" или "лек газообразен бензин"). Възможно е също така производството на бензин чрез синтез на течности от газове по процес, разработен от немските химици Fischer и Tropsch през 20-те години на XX в. Като суровина може да бъдат използвани въглища, природен газ и дори отпадна биомаса. При употребата на въглища първоначално от тях чрез обработка с пара и кислород или въздух се получава синтезен газ (смес от водород и въглероден окис), който след това бива допреработен в течности в присъствието на катализатор. Основните продукти на процеса са дизелово гориво и бензин, но могат да бъдат произвеждани още стотици други продукти. Първият завод за бензин от въглища е построен през 1938 г. в Германия и разрушен по време на Втората световна война. По-късно подобни заводи със суровина въглища са построени в Южна Африка, която по времето на апартейда е под ембарго за внос на нефт. При употребата за суровина на природен газ (метан) получаването на синтезен газ е облекчено, поради което тази технология е предпочитана напоследък ("течности от газ", англ. "gas-to-liquids", GTL). Завод със суровина природен газ е построен в Малайзия, заводи в строеж има в Австралия и Персийския залив, опитни инсталации има в САЩ (Оклахома). Бензин може да се произвежда и от пластасови отпадъци чрез каталитично разкъсване на полимерната верига. Като катализатор се използва цинк.
Бензин с цена под 2,20 лева за литър през 2011 г. няма да има.
Ценови експерти от бизнеса с горива сочат като основни причини за това - цената на петрола, вдигането на акциза за горивата от Нова година и разходите за системата, която дава възможност на митниците да следят какво влиза и излиза от складовете за горива.
Първият удар е веднага след Нова година, когато влизат в сила новите акцизи. Заради тях горивата поскъпнат поне с 3 ст. на литър, показват изчисления на рафинериите.
От “Лукойл Нефтохим” и “Инса ойл”, обясняват, че следят всеки ден котировките на нефта и реагират според пазарната ситуация. През тази година черното злато поскъпна с над 15%, като вчера цената му се задържа над 91 долара за барел.
На 27 декември стигна 91,88 долара - най-високото ниво от 7 октомври 2008 г. насам. През 2009 г. пък петролът поскъпна със 78 на сто. Бензинът през януари бе 2,09 лв. за литър, а сега е над 2,20 лв. (как се променяше цената - виж графиката в галерията)
Според повечето прогнози за следващата година нефтът ще се покачва заради възстановяването на световната икономика от кризата и повишеното търсене.
Според Cazenove Capital и Morgan Stanley например през 2011 г. петролът ще стигне до 100 долара. Ако това се сбъдне, то тогава цените на горивата у нас ще скочат с поне още 10-15 ст.
В момента литър от масовия бензин А-95 се продава в големите вериги за 2,22 лв., а дизелът е 2,31.Подобно увеличение ще доближи цените им до рекордните нива от лятото на 2008 г., когато литър бензин бе стигнал до 2,43 лв.
Новата система, която бе поискана от митниците, дава възможност във всеки момент да се следи какво влиза и излиза от складовете за горива, а на цистерните има монтиран GPS, с който се следи къде точно и колко бензин и дизел се доставя.
Тя струва няколко милиона лева и била за сметка на компании, което не им позволявало да свиват печалбата си от продажбата на горива и еветуално да свалят цени. Изискването за слагане на екодобавка към бензина и дизела също оскъпявало производството.
Според неофициални разчети литър се оскъпявал с 2-3 ст. Според приетия със закон график от март 2011 г. в дизела трябва да има 4% биосъставка, а за бензина тя е 2 на сто. Бензиностанциите имат 2 месеца гратисен период, за да се заредят с такива горива.
Изискването бе въведено с директива на ЕС, която предвижда до 2020 г. всички държави в съюза да ползват горива с 10% биодобавка. В Германия пускат такива още от 1 януари. Според анализаторите поставената от ЕС цел ще създаде пазар за 17 млрд. долара на година. У нас производството на биогориво се очаква да е около 100 млн. лв. годишно.
Бумът на вложенията в рафинерии за биогорива у нас бе през 2007-2008 г. Държавата е подкрепила три такива проекта за общо 293 млн. лв. Те са на испанската “Фери груп”, на “Еко Био Фюълс Индъстри” и на “Профекс Биопродукти”.
Проектите все още не са приключили. Иначе вече има изградени 10 завода у нас за 60 млн. евро. Общият им капацитет е 300 хил. тона годишно. За сравнение през 2008 г. у нас са произведени 2000 тона биогорива. Най-големият завод е в Провадия на “Слънчеви лъчи”.
Рапицата, която е основният продукт за биодизел, е финансово най-изгодната култура, твърдят от Аграрния университет в Пловдив. Инвестицията на декар била около 100 лева заради нарастването на цените на торовете и препаратите. Изкупната цена е 40 ст. за килограм. По данни на земеделското министерство насажденията с маслодайната култура у нас растат. През 2007 г. са били около 570 000 дка, а за тази година се очаква да достигнат 1,865 млн. дка. Производството от последната реколта пък е 235 хил. тона. (24часа)
В Германия с 10% биодобавка
Бензин с 10% биосъставка започват да продават в Германия от 1 януари. Амбицията е до края на 2011 г. с колонки за биогорива да са оборудвани всичките 14 000 бензиностанции в страната. По нареждане на Еврокомисията до 2020 година всички държави в ЕС трябва да продават бензин с 10 на сто примес от етанол и дизел със 7% екодобавка, за да се намалят вредните емсии с 35%.
Въвеждането на изискването предизвика бурни протести на екоорганизациите, които се съмняват, че вредите от биогоривото са по-големи, отколкото ползите.
Стандартните бензин и дизел ще се вдигнат заради добавките. Втората финансова секира се крие в това, че биогоривата не са подходящи за повечето стари автомобили. Еколозите предупреждават, че страни като Бразилия изсичат горите си, за да засаждат култури за производство на биогориво. Опитът на Европа да мине на биобензин ще увеличи броя на гладуващите по света, тъй като ще предизвика недостиг на хляб за най-бедните региони. Изсичането на горите пък е много по-опасно за климата, отколкото бензиновите изпарения.
В Европа биодобавката се прави най-вече от жито или сладка ряпа, в Бразилия от захарна тръстика, а в САЩ от царевица. Необходими са огромни площи - до 2020 г. трябва да се засадят 69 000 кв. км земя. Това е площ два пъти колкото Белгия.
Еврокомисията се надява на огромните необработени площи в България и Румъния. Масовото засаждането с царевица или пшеница за биогориво можело обаче да съсипе почвите.
КАПКА ТОДОРОВА, ГЕРМАНИЯ
Виртуални данъчни следят нон стоп бензиностанциите
Над 3300 ”светещи точици” светват на огромен компютърен екран от януари догодина. Той ще е под непрекъснато наблюдение, а всяко движение на „точицата" ще се запомня в огромната му памет.
Всъщност тайнствените светещи обекти са бензиностанциите, а огромният сървър е техният Биг Брадър.
Идеята е всеки обект за продажба на горива да отчита действителните обороти в реално време, а данните да са проверими дистанционно. Задължението най-сетне влезе и в закона за акцизите, и в Наредба Н-18. То трябва да бъде изпълнено от всеки. Ако не го направи, се започва със солени глоби, но може да се стигне и до затваряне.
В центъра на следенето е суперкомпютър, висок поне 1,20 м. Достъпът до него е на специален режим.
В помещението, където работи, се поддържа определена температура и светлина. Защитите са поне четири извън програмираните, споделиха от екипа, който ще работи с него. На входа на помещението има камери, които записват всеки, бил в залата. Има специални програми за защита от хакерски и ”вътрешни” атаки. Информацията, трупана в него, ще се пази и в още поне две „резервни памети”. Достъпът на всеки от обслужващите ги екипи става с лична парола, а електрониката сама запаметява всяка команда или операция, извършвана на пулта. Дори шефът на приходната агенция и мобилните оператори нямат пароли или кодове за достъп.
Екипите имат три вида помощна информация. Те ще разполагат с данни за обектите - местоположение, график за зареждане и др. Втори ”наръчник” помага с данни за всеки обект - създаване, обороти, предишни нарушения. Има и справочник с ориентировъчни средни цени по видове горива, средни обороти по сезони и местоположение. Екипите за работа са специално обучени. Имената и броят им са тайна, за да не бъдат заплашвани или притискани за информация.
Системата е програмирана така, че да засече среднодневен оборот по типове обекти. При всяко отклонение от нормалната стойност автоматично ще се визуализират бензиностанции, при които може да се предполага нарушение. Така проверяващи екипи ще отидат към 10, 20, 30 обекта, а не в над 3000 бензиностанции. Общата информация от по-дълъг период от време пък ще служи за анализ на риска.