Габарити със светодиоди ?

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
Потребителски аватар
BuGmaN
Мнения: 3037
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 19:55
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас
Контакти:

Габарити със светодиоди ?

Мнениеот BuGmaN » Вто 18 юли 2006 22:16


Понеже малко съм обърнал габаритите на Костенурката, а и съм ги наврял в калниците(снимки в гаража), и сега фасунки и лампи - всичко си е вънка, не че има проблеми(самопочисват се по време на дъжд :lol: ), дори и в дъждовно време, но понеже е много скапано мясо да се направи капак, съм решил, че ще е по-лесно ергономично и красиво да се монтират вместо стандартните лампи, светодиоди, но не съм много отворен на тая техника и моля за съвек как да стане испълнението, интересуват ме брой диоди, съпротивления, начин на свързване и т.н., дано не повтарям нечия тема... :wink:




Потребителски аватар
patzo
Мнения: 338
Регистриран на: Чет 06 юли 2006 21:29
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот patzo » Сря 19 юли 2006 7:29


приятел, не мога да ти помогна по въпроса, исках само да ти кажа че колцата изглежда много добре, изчстена лъсната ... хубаво си си поиграл с нея и не си я накичил :)
ако направиш диоди отзад ще стане върхър. Успех!


Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Мнениеот L&R » Сря 19 юли 2006 8:20


За начало брой диоди трябва сам да прецениш колко ти се събират в габарита и оттам започва изчислението.

В момента има голямо разнообразие, най разпространени и ефтини са 5мм в диаметър.


Потребителски аватар
gstoyanov
Мнения: 198
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 22:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот gstoyanov » Сря 19 юли 2006 8:47


Ето тук има по темата.
Препоръчвам да въжеш колкото се може повече диоди серийно (4,5,6 - зависи от Vf на диодите) с един общ резистор (зависи от If). А ако светлината не е достатъчна - можеш да си направиш няколко такива серийни и да ги свържеш паралелно.
Не се наемам да ти препоръчвам точно какви светодиоди да си купиш - скоро не съм обикалял по магазините, а буквално всеки месец излизат нови ;)

Примерно:

Код: Избери всички

(+) на акум.    R         D       D       D       D       D
+12V  *-+-----/\/\/---*--|>|--*--|>|--*--|>|--*--|>|--*--|>|--*---+
        |                                                         |
        |       R         D       D       D       D       D       |
        +-----/\/\/---*--|>|--*--|>|--*--|>|--*--|>|--*--|>|--*---+
        |                                                         |
        .                                                         .
        .                                                         .
        .                                                         .
        |                                                         |
        |       R         D       D       D       D       D       |
        +-----/\/\/---*--|>|--*--|>|--*--|>|--*--|>|--*--|>|--*---+
        |                                                         |
        |       R         D       D       D       D       D       |
        +-----/\/\/---*--|>|--*--|>|--*--|>|--*--|>|--*--|>|--*---+
                                                                  |
                                                                  - (0V, "-" на акумулатора)


Потребителски аватар
BuGmaN
Мнения: 3037
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 19:55
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас
Контакти:

Мнениеот BuGmaN » Сря 19 юли 2006 10:51


Чудно ми е как да направя стоповете и габаритите да се различават, с вида на светодиодите или с броя им, защото оригинално е с лампа 5х21W? Може ли да оставя предните и средните мигачи с обикновенните лампи или релето ще прави проблем? Подадената схема се вижда, че са свързани поспедователно, а могат ли да се свържат успоредно, така че да се получат оригиналните ватове? :roll: Не се дразнете ако въпросите са прекалено тъпи(неграмотни), но ел-техниката все не остава време да я понауча... :oops: :wink:


Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Мнениеот L&R » Сря 19 юли 2006 10:53


BuGmaN написа:а могат ли да се свържат успоредно, така че да се получат оригиналните ватове? :roll: Не се дразнете ако въпросите са прекалено тъпи(неграмотни), но ел-техниката все не остава време да я понауча... :oops: :wink:


Забрави със светодиоди за оригиналните ватове, консумацията им е в пъти по-малка от лампа с нажежаема жичка.


Потребителски аватар
meltin
Мнения: 167
Регистриран на: Вто 05 окт 2004 19:31
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот meltin » Сря 19 юли 2006 11:46


Слушай сега да ти обясня нещо по магазините се продават доста интересни диоди обаче тези ярките не са хич ефтини и не знам дали ще ти се дават толкова пари... та жената нали работи в магазин за електроника и един неин клиент и разправял как за да си направи осветление за градината не му се давали съответните стотинки за диоди и отишъл и си купил един стек запалки от Илиенци от тези светещите и им свалил диодите и му излезнало няколко пъти по ефтино.

Аз също се интересувах от диоди преди време ..., но ми се стори голяма играчка и се отказах :-)

Скъпите диоди, който са най-ярките са за повърхностен монтаж и изискват охлаждане, защото иначе за нищо не стават.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 20236
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот Vlad777 » Сря 19 юли 2006 14:06


Отдавна не съм се занимавал с диоди, но доколкото си спомням червените са най-евтините!

Трябва ти някой да ти сметне резисторите. Имай предвид, че резисторите яко се нагряват, така че търси от по-големите (като размер).

Колкото по-малко е съпротивлението на резистора - толкова по-силно свети диода. В един момент обаче изгаря. Затова по-добре с по-мощни диоди и по-голямо съпротивление, така че да не се натоварва до краен предел диода и да не гори.

Препоръчвам ти да отидеш в някой магазин за електроника (за съжаление в Бургас не знам) и да провериш с какви диоди разполагат за да може да се сметне съпротивление и т.н.


Потребителски аватар
gstoyanov
Мнения: 198
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 22:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот gstoyanov » Сря 19 юли 2006 15:09


meltin написа:Слушай сега да ти обясня нещо по магазините се продават доста интересни диоди обаче тези ярките не са хич ефтини и не знам дали ще ти се дават толкова пари...

Да, както казах - всеки месец се пръква нещо ново. Най-добре да обиколиш няколко магазина и да си попиташ с какво разполагат (ако персонала е технически грамотен де, а не е просто продавач/ка по баркод и каквото излезе - това е ;) ).

Иначе:
Калкулатор за резистор ако е само 1 светодиод http://led.linear1.org/1led.wiz

Калкулатор за няколко последователно свързани светодиода: http://led.linear1.org/led.wiz
...още инфо

Vlad777 написа:Имай предвид, че резисторите яко се нагряват, така че търси от по-големите (като размер).

Ето защо е по-добре да свържеш няколко светодиода последователно - загубната мощност (т.е. нагряването на резистора) е по-малко. За акумулатора е все едно дали е един или няколко последователно - получаваш около 20mA*14V=280mW (т.е. 0.280W) на една такава верига независимо дали има 1 или 5 светодиода. Просто мощноста се разпределя между диодите и резистора. В случая ти трябва резистор около 680 ома с мощност около половин ват (или повече) за 1 светодиод. При 4-5 светодиода това съпротивление е по-малко - 220 ома, и с 1/8 вата мощност (т.е. и най-малките резистори стават ;) )

BuGmaN написа:Може ли да оставя предните и средните мигачи с обикновенните лампи или релето ще прави проблем?

Релето не би трябвало да е проблем в общият случай. Има обаче някои "интелигентни" коли, които си мерят тока през всяка крушка на всеки фар. В случая може компа да ти даде повреда, защото очаква през една такава крушка да минат 1.75 ампера, докато ти ще пуснеш около 0.1 ампер (ако 25 светодиода ти заместват една крушка - 5 вериги на 20mA, с по 5 светодиода и един резистор всяка), и компа може да си помисли, че е крушката изгоряла. За твоята кола, :) струва ми се че е без компютър - това не е проблем.

Забележка: Примерните сметки са правени за напрежение на акумулатора 14V (в режим на зареждане при запален двигател), и параметри на светодиодите 2.0V @ 20mA. Ако диодите ти са с по-високо напрежение - ще можеш да вържеш само 4 (или 3) последователно.


Потребителски аватар
meltin
Мнения: 167
Регистриран на: Вто 05 окт 2004 19:31
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот meltin » Сря 19 юли 2006 15:18


Малко се съмнявам костенурката да има компютър и да си мери тока през веригата :-)

http://home.comet.bg/comet/new/cree_bg.html

Разгледай това ще ти е полезно :-)
Има и онлайн заявка от там.

3W е много мощно по принцип да го имаш в предвид използват ги за реклами :-)

Като купуваш гледай лумените т.е. излъчваното количество светлина, а не само консумацията.


Потребителски аватар
Vasseto
Мнения: 2701
Регистриран на: Вто 06 сеп 2005 17:09
Автомобил: Passat B7 Passat B5_5 Jetta V
Двигател: CFFB AVF BXE
Местоположение: Пловдив

Мнениеот Vasseto » Сря 19 юли 2006 15:40


При 2В пад на светодиод във веригата няма да иам нужда от резистор ако са вързани 7 светодиода на 14В. Правих едно табло на Г3 и там вързах 3 последователно сини диода без резистор.Ползвах само резисторите на оригиналните ламои на таблото.Светеще супер защото през тях минава по висок ток .


Потребителски аватар
gstoyanov
Мнения: 198
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 22:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот gstoyanov » Сря 19 юли 2006 16:58


Vasseto написа:При 2В пад на светодиод във веригата няма да иам нужда от резистор ако са вързани 7 светодиода на 14В. Правих едно табло на Г3 и там вързах 3 последователно сини диода без резистор.Ползвах само резисторите на оригиналните ламои на таблото.Светеще супер защото през тях минава по висок ток .

:) Случва се и да става - но не се препоръчва. Допълнителните елементи (като най-прост вариант се използва един резистор) служат да вкарат светодиода в работен режим, т.е. 20mA, или колкото е там по спецификация.

Най-добре е с генератор на ток (схема) защото работата е най-стабилна и не зависи от напрежението на акумулатора (11-15V) което се променя от време на време, но е по-сложно и не е за начинаещи.
За улеснение има специализирани схеми предназначени да "светват" светодиоди (цък) (тези искат напрежение 2.7 до 5.5V и ще им трябва дoпълнителен преобразувател 12V -> 5V)

Друг пример с максимален ток до 1A - за справка Cree XLamp 3 7090 изисква 0.7A: (цък) - вместо R2,R3,R4 се слага едно съпротивление 1.5 ома / 2 или повече, вата. Но пък при тази схема могат да се вържат 3 - 4 "XLamp 3 7090" последователно :) а и работи с входни напрежения от 7.5V до 30V (т.е. се вързва към акумулатор без проблеми) и няма нужда от радиатор на схемата.


Потребителски аватар
BuGmaN
Мнения: 3037
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 19:55
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас
Контакти:

Мнениеот BuGmaN » Чет 20 юли 2006 2:35


Благодаря за отговорите колеги, заформи се добра тема, работата вече съм сигурен, че ще стане, понеже съм начинаещ смятам да накупя малко запалки със светодиоди (без това сме 4-ма пушачи в къщи :twisted: ) и да се пробва, ако се получи добре ще накупя по-добри диоди... Сега се замислих върху въпроса на какво да ги монтирам, говорите за загряване, тогава да ги наредя на алуминии хем ще ги охлажда? И не ми е ясно как да направя така, че габарита да свети по-слабо от мигача и стопа - с различни диоди ли е по-добре или с различни големини? :roll: :wink:


Потребителски аватар
Golf_GL
Мнения: 534
Регистриран на: Чет 30 дек 2004 10:26
Автомобил: Passat B5 Variant
Двигател: ADR 2000
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот Golf_GL » Чет 20 юли 2006 7:31


BuGmaN написа: габарита да свети по-слабо от мигача и стопа - с различни диоди ли е по-добре или с различни големини? :roll: :wink:


Според мен можеш да го направиш и с еднакви диоди само резисторите трабва да са различни за да има различен ток през различните вериги (едната за габарити а другата за стоп светлина)


Потребителски аватар
gstoyanov
Мнения: 198
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 22:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот gstoyanov » Чет 20 юли 2006 8:16


BuGmaN написа:Благодаря за отговорите колеги, заформи се добра тема, работата вече съм сигурен, че ще стане, понеже съм начинаещ смятам да накупя малко запалки със светодиоди (без това сме 4-ма пушачи в къщи :twisted: ) и да се пробва, ако се получи добре ще накупя по-добри диоди...

Не си купувай запалки - цената на диода вече е калкулирана в запалката. По-добре си купи от магазин. Освен това "изваждането" на диодите от запалките си е трудоемък процес, и изводите няма да са достатъчно дълги за работа ... ;) ... А един светодиод от този вид (цък) са по 7 стотинки (за над 10 броя, или 100-тина за около 7 лева!).
BuGmaN написа:Сега се замислих върху въпроса на какво да ги монтирам, говорите за загряване, тогава да ги наредя на алуминии хем ще ги охлажда?
Загрява се оня мощен вариант на Cree. Загряването на другите може да се пренебрегне (с изключение на резистора ако е само с 1 диод). Можеш да си направиш собствена платка, с размерите на мигача или както смяташ да ги хванеш там. Може да използваш и макетна платка (продава се в магазините за електроника) - платка с дупчици по нея и с един поялник да ги налепиш. А може и "обемен" монтаж - като украсите на коледна елха - свързваш и запояваш във въздуха ;)
BuGmaN написа:И не ми е ясно как да направя така, че габарита да свети по-слабо от мигача и стопа - с различни диоди ли е по-добре или с различни големини? :roll: :wink:
Светлината на един светодиод е много слаба и няма да се забележи (освен ако не е някой от моделите на Cree споменати от meltin). За да получиш по-силна или по-слаба светлина - просто използвай повече или по-малко диоди :) (което както спомена Golf_GL води до промяна на резистора). Още - можеш да използваш различни цветове ако искаш.



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 49 госта