уважаеми колеги!
най после, днес получих отговор от КЗП!!! доживях!
получено становище по канален ред-без попечителство и без асистенция. т.е. ако бях без ничия помощ-това щеше да е всичко, с което да се боря с хенди.
оставям на вас да си направите изводите доколко сте защитени от КЗП като потребители.
аз не се почуствах защитен, ма никак...
Изх.№ Ц-03-2174/16.06.2011г.
ДО
Г-ЖА ...
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ...,
По повод постъпила Ваша жалба в Комисия за защита на потребителите /КЗП/ с вх.№ Ц-03-2174/21.02.2011г., Ви уведомявам следното:
Относно подписания договор в офис на „Хенди Тел” ЕООД за мобилни услуги, в който не са попълнени или частично попълнени реквизитите на същия Ви информирам, че на заседание на КЗП е взето решение, документирано в Протокол №14 от 04.4.2011г., в което от събраните документи и направения анализ, имайки предвид броя на постъпилите жалби и посочените еднотипни методи на предлагане на услугата към потребителите, Комисия за защита на потребителите е отправила препоръка да преразгледа политиката си при привличане на нови клиенти.
Относно попълнени по този начин реквизитите на договорите от страна на служителите на „Хенди Тел” ЕООД , Ви уведомявам, че Закона за електроните съобщения /ЗЕС/ гласи:
Чл. 228. Индивидуалният договор при общи условия между предприятието, предоставящо обществени телефонни услуги, и крайния потребител съдържа най-малко:
1. идентификационни данни на крайния потребител;
2. телефон (факс, електронен адрес) и адрес на крайния потребител;
3. вид и описание на услугите;
4. срок на ползване на услугите;
5. цени, ценови пакети или тарифи, условия и срокове на плащане;
6. условия за продължаване и прекратяване на индивидуалния договор.
Ако действията на „Хенди Тел” ЕООД противоречат на ЗЕС, то това би следвало да бъде установено от Комисия за комисия за регулиране на съобщенията, която притежава контролни правомощия по него.
Спорът по отношение на договорните задължения е гражданско-правен и за разрешаването му може да се обърнете към съдебните институции, тъй като съгласно разпоредбите на чл. 20а. от Закона за задълженията и договорите /ЗЗД/ „Договорите имат сила на закон за тези, които са ги сключили. Договорите могат да бъдат изменени, прекратени, разваляни или отменени само по взаимно съгласие на страните или на основания, предвидени в закона”. КЗП няма правомощия да изменя, прекратява, разваля или отменя каквито и да е договори. Доколкото същият е валидно сключен, породил е правни последици и не са налице основанията, посочени в ЗЗД за унищожаване или нищожност на договора, то той може да бъде прекратен единствено по начина и при условията, указани в него.
Редно е да допълним също, че прекратяването, изменението, цялостното или частичното неизпълнение на договорните задължения не е въздигнато от Закона като административно нарушение, поради което същият изключва налагането на санкция. Комисия за защита на потребителите, в качеството и на административен контролен орган не разполага с правомощия да решава гражданскоправни спорове, задължавайки виновната страна да извърши някакви действия /в случая прекратяване на договора/ и/или да заплати неустойка или обезщетение на изправната страна. Такива правомощия има единствено и само на съдебната институция. Ваше право е да предявите иск по съдебен ред.
Редно е да отнесете въпроса до оператора, в чиито компетенции е сключване и прекратяване на договорите.Необходимо е да получите отговор от “Мобилтел” ЕАД, и в случай, че не сте удовлетворена от него, тъй като възникващият спор около изпълнението на договорните задължения е гражданско-правен, за разрешаването му може да се възползвате и от помирителното производство уредено в ЗЗП, за което е необходимо да предоставите договор с оператора.
По отношение на упоменатото по-горе помирително производство по ЗЗП Ви информирам, че съгласно Закона за защита на потребителите /ЗЗП/, Помирителните комисии съдействат за разрешаването на спорове между потребители и търговци.
Съдействието се осъществява по искане на потребителя с местоживеене в района на действие на съответната помирителна комисия. За целта следва да подадете заявление, което задължително трябва да съдържа следните реквизити: трите имена, ЕГН, адреса и телефон на заявителя, наименование и адрес на лицето, срещу което се подава заявлението, изложение на обстоятелствата по спора и конкретното искане, както и писмени доказателства, с които разполагате, дата и подпис на заявлението. Така попълненото заявление се подава в деловодството на РД-София при КЗП с адрес гр. София, пл. „Славейков” №4 А, стая 409.
Следва да имате предвид, че споровете които възникват между МТел и неговите клиенти не могат да бъдат разрешени от административен орган, какъвто е КЗП.
Относно договорите, съгласно текста на чл.105 от Общите условия, “Споровете между страните по индивидуалния договор и по настоящите ОУ се решават чрез непосредствени преговори между тях. При непостигане на съгласие, всяка от страните може да поиска съдействието на Комисията за регулиране на съобщенията или да отнесе спора пред компетентния съд в гр. София”.
Надяваме се да сме Ви били полезни с отговора на поставения от Вас проблем.
С уважение,
ИЛИАНА ЦОЛОВА
За Директор на дирекция
„Защита на икономическите
интереси на потребителите”: