с какво да почистя охладителната система .........

Техническа и сервизна информация за Golf, Vento, Jetta и Bora
Потребителски аватар
LILO&STICH
ябълката на раздора
Мнения: 13068
Регистриран на: Сря 17 авг 2005 15:15
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот LILO&STICH » Пон 23 окт 2006 17:25


малееее,кви спецове са наизвъдиха тук :D




Потребителски аватар
wili98
Щраусолог
Мнения: 7566
Регистриран на: Вто 07 дек 2004 12:42
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот wili98 » Пон 23 окт 2006 17:30


Аз химият само от училище..

Това което съм чел, е че в Г12 е специално разработен за да не е толкова агресивен към алуминиевите глави на моторите.


На практика знам, че На-оха го използват за почистване на алуминиеви и въбоще метални повърхности..

yossarian написа:Какъв ще е редокс потенциала на една система желязо, алуминий, мед, никел, калций, магнезий при рН 11 и нагоре?

Охх.. тате като казваше да уча физико-химични явления.. аз викам за кво ми е..

Все пак не забравяй, че се сипва слаб воден разтвор на На оха.. и не е ясно, дори дали ще се вдигне чак толкова та до пх 11 /което би трябвало да е някаква канска основа.../ и се оставя да "атакува" относително малко време.

Ся ако и някой извади едно етикетче със хим състава на една такава течност за промиване ще ни утепа убавата тема..

От изброените метали, само х'алумина е силно чуствителен на На оха...

За маркучите също е на кантар работата, щото туко виж някой силиконов маркуч вземе се разпадне..


тъй че.. не би следвало подобна операция да е неразумно рискована..

Но в крайна сметка и аз съм на мнение, че едно шишенце за 5-10 лева с ОЦУ на гърба ти спестява доста размисли.. ;)


Потребителски аватар
wili98
Щраусолог
Мнения: 7566
Регистриран на: Вто 07 дек 2004 12:42
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот wili98 » Пон 23 окт 2006 17:35


lilo_stich написа:малееее,кви спецове са наизвъдиха тук :D

А ти да си траеш, че ако те видя, ша ти лискам 500 мл 6% СН3СН2ОН разтвор.!

с две имотиконки..
:drunk :beer


Потребителски аватар
yossarian
Мнения: 526
Регистриран на: Вто 29 юни 2004 10:50
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: ...

Мнениеот yossarian » Вто 24 окт 2006 8:25


wili98 написа:...Това което съм чел, е че в Г12 е специално разработен за да не е толкова агресивен към алуминиевите глави на моторите.


И затова не се сменя. Т.е. Г11 си го сменяш на 2 години и си свиркаш. На ладата да не съм и сипвал Г12 , а си беше с алуминиева глава.


wili98 написа:...На практика знам, че На-оха го използват за почистване на алуминиеви и въбоще метални повърхности...


Това е вярно, но за обезмасляване нещо което в охладителната система го няма.


[quote="wili98"]Все пак не забравяй, че се сипва слаб воден разтвор на На оха.. и не е ясно, дори дали ще се вдигне чак толкова та до пх 11 /което би трябвало да е някаква канска основа...[quote]

На практика от това което колегата е описал, рН ще е над 12. Прав си че времето за контакт е малко, но на практика в охладителната система няма замърсявания за които NaOH може да помогне. По принцип ако редовно се сменя антифриза G11 няма нужда да се промива системата.

[quote="wili98"]За маркучите също е на кантар работата, щото туко виж някой силиконов маркуч вземе се разпадне..[quote]

Няма! На практика няма еластомер който да се повлиява от NaOH и се ползва в подобни инсталации.
А метали и сплави за които не се препоръчва :
Алуминий
Бронз
Месинг
Хасталой
ЧУГУН!!!
Това е от Cole-Рarmer Chemical resistance Charts


stil
Мнения: 534
Регистриран на: Вто 13 юли 2004 9:04
Автомобил: VW Polo 1991
Двигател: NZ
Местоположение: София

Мнениеот stil » Чет 26 окт 2006 12:57


С чугуните нещата не са толкова критични. С добавянето на подходящи легиращи елементи (Ni), корозионната устойчивост на чугуна в горещи алкални среди може да се подобри. Но въпреки това в автомобилите се прилага и контрол на средата, за който ще стане дума по-надолу.

За алуминиевите сплави обаче нещата са други. Там корозионата устойчивост не може да се увеличи с легиране. Алуминиевите сплави, които се използват в ДВГ-та обикновено имат по-ниска корозионна устойчивост. В най-добрия случай, посредством легиране (Mg), тя може да достигне тази на чистия Al. Затова Al може да разчита единствено на своята изключителна склонност за самопасивиране. В каналите на охладителната система обаче, в безкислородна среда и наличие на на ерозионни процеси, не е възможно образуването на качествен пасивиращ окисен слой. Ето защо се прилага т. нар. “защита чрез средата”, т. е. чрез добавяне на инхибитори в охладителната течност се провокира създаването на допълнителни защитни покрития върху металните повърхности. Нищо повече не може да се направи на този етап. И G11 и G12 атакуват Al по един и същи начин, защото са на една и съща алкохолна основа, но въздействат по различен начин чрез средата.

Що се отнася до NaOH и Al, в дебелите книги пише, че металите с амфотерен характер на своите хидоокиси (Al, Si), могат да реагират косвено (чрез хидроокиса) с основи, включително и натриева. Нещо повече, специално за Al, тази реакция е в основата на процеса “химично ецване”, при който се отнема (чрез разяждане с NaОН!) слой метал с определена дебелина от алуминиева заготовка.

Как да го тълкуваме сега това?

Въпрос 1. Какъв би бил резултатът от операцията почистване на охладителната система с NaOH?
Отговор 1. ИДЕАЛНО почистени до МЕТАЛЕН БЛЯСЪК алуминиеви повърхности на каналите на система.

Въпрос 2. Необходимо ли е това?
Отговор 2. Не, поради две причини: първо – неминуемо ще загубим слой метал (с каква дебелина, зависи от условията на “експеримента”) със всички последствия от това и второ – ще разрушим вече изградение от предишния антифриз защитни покрития, колкото и дебели да са те.

Въпрос 3. Защо производителите на автомобили препоръчват промиване на охладителната система само с вода?
Отговор 3. Виж отговори 1 и 2.

В заключение – много са сложни нещата. Няма универсални от гледна точка на корозионна устойчивост материали. Едни са устойчиви в една среда, други в друга. Като добавим, че и не винаги теорията може да обясни и предвиди на 100% нещата (една значителна част от корозионни механизни се обясняват с… хипотези). Ето защо от изключителна важност се явява натрупания с годините опит. Затова казвам за пореден път: НЕ СИ ПРАВЕТЕ ЕКСПЕРИМЕНТИ, А СПАЗВАЙТЕ ИНСТРУКЦИИТЕ!
:deal


Потребителски аватар
ALiGaToR
Мнения: 407
Регистриран на: Чет 28 юли 2005 10:25
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна
Контакти:

Мнениеот ALiGaToR » Чет 26 окт 2006 14:00


Малко :офф ама да попитам.
Ако ми е запушено радиаторчето на парното дали ще се прочисти след тази операция?


Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 19712
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBBB
Местоположение: Пловдив

Мнениеот radotom » Чет 26 окт 2006 14:09


ALiGaToR написа:Малко :офф ама да попитам.
Ако ми е запушено радиаторчето на парното дали ще се прочисти след тази операция?

На жена ми бившия шеф имаше кафене. Купи си на старо кафе-машина със запушени серпентини. Отпуши се с разтвор на сода каустик, но... нека кажат и другите.


Потребителски аватар
denito_trg
Мнения: 49
Регистриран на: Нед 12 юли 2009 23:56
Автомобил:
Двигател:

Re: с какво да почистя охладителната система .........

Мнениеот denito_trg » Вто 31 авг 2010 19:31


Пробвано...

Днес почистихме казанчето на Г3 беше много мръсно кафяво със короселин и морска сол,слагате вътре теси неща и яко клатите казанчето.
Става като ново светва направо какво черно кафяво беше от вътре стана прозрачно има голям ефект ;)
А системата я почистихме със 20 литра вода сипахме веднъж вода загряхме колата да поработи 10 мин после източвате и промивате със вода докато почне да излиза чиста и накрая наливате антифриза :)
:012:


Потребителски аватар
mirkata 4020
Мнения: 905
Регистриран на: Пон 13 окт 2008 11:57
Автомобил: vw mk3
Двигател: 1996
Местоположение: Ловеч-старият град

Re: с какво да почистя охладителната система .........

Мнениеот mirkata 4020 » Вто 26 окт 2010 15:27


denito_trg написа:Пробвано...

Днес почистихме казанчето на Г3 беше много мръсно кафяво със короселин и морска сол,слагате вътре теси неща и яко клатите казанчето.
Става като ново светва направо какво черно кафяво беше от вътре стана прозрачно има голям ефект ;)
А системата я почистихме със 20 литра вода сипахме веднъж вода загряхме колата да поработи 10 мин после източвате и промивате със вода докато почне да излиза чиста и накрая наливате антифриза :)
:012:

Пробвано втори път:
уникално изчистена система,всичко е като току що излязло от завода,казанчето с морска сол и кореселин,промивка на системата и нов качествен антифриз.
Гошко е готов да влезе в лютата зима heavy metal zork


Потребителски аватар
don4oivanov
Мнения: 66
Регистриран на: Чет 27 дек 2007 19:00
Автомобил: VW GOLF MK2
Двигател: 2G 1990
Местоположение: Карнобат

Re: с какво да почистя охладителната система .........

Мнениеот don4oivanov » Съб 06 ное 2010 22:37


Аз почистих моето казанче с морска едра сол и топла вода. сега е като ново heavy metal zork


Потребителски аватар
TNT_
Мнения: 15
Регистриран на: Чет 04 ное 2010 19:43
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pod sqnkite :D

Re: с какво да почистя охладителната система .........

Мнениеот TNT_ » Пон 08 ное 2010 8:45


...

Последна промяна от TNT_ на Нед 14 ное 2010 18:31, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
mirkata 4020
Мнения: 905
Регистриран на: Пон 13 окт 2008 11:57
Автомобил: vw mk3
Двигател: 1996
Местоположение: Ловеч-старият град

Re: с какво да почистя охладителната система .........

Мнениеот mirkata 4020 » Пон 08 ное 2010 17:17


TNT_ написа:един съвет от мен:никога не почиствайте охладителна с-ма с каквито и да било"агресивни"препарати!Ефекта е наистина поразителен-двигателя рано или късно теква като лейка.Най подходящо е с вода,като се извади долния маркуч и се налива през казанчето.Относно казанчетата,лично аз съм слагал фин пясък с малко вода,и след разклащане се помучава.Не се бях сетил за сол-може би е по-добрия вариант,защото е по-финна!Антифризите:етилен гликол и пропилен гликол.Син и розов.Синия е доста по агресивен,дори има доста случаи,след доливане на антифриз/син/да се появят течове.Розовия е за предпочитене.Той е на растителна основа и не е агресивен.Имах един майстор,който казваше,че може да се пие-не е отровен.Който не вярва-да пробва :D Дано да съм бил полезен.Поздрави!

Боже опази :bishop ,не правете това в къщи.
Не случайно казваш сигурно,ИМАХ един майстор...минало време,опитвал е от антифриза сигурно death .


Потребителски аватар
TNT_
Мнения: 15
Регистриран на: Чет 04 ное 2010 19:43
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pod sqnkite :D

Re: с какво да почистя охладителната система .........

Мнениеот TNT_ » Вто 09 ное 2010 8:08


...

Последна промяна от TNT_ на Нед 14 ное 2010 18:30, променено общо 1 път.


stil
Мнения: 534
Регистриран на: Вто 13 юли 2004 9:04
Автомобил: VW Polo 1991
Двигател: NZ
Местоположение: София

Re: с какво да почистя охладителната система .........

Мнениеот stil » Вто 09 ное 2010 15:31


TNT_ написа:колега,попрочети малко...

Момко, вземи ти да попрочетеш и сам ще се убедиш к'ви глупости си написал в тази тема. Тогава е силно препоръчително да се върнеш назад и затриеш сам мненията си.
Всъщност, може и някой модератор да свърши тази работа, иначе човек ще си помисли, че във форума се толерират призивите за суицидно поведение. mhihi



Върни се в “Golf, Vento, Jetta & Bora”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 75 госта