



с какво да почистя охладителната система .........
- LILO&STICH
- ябълката на раздора
- Мнения: 13068
- Регистриран на: Сря 17 авг 2005 15:15
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- wili98
- Щраусолог
- Мнения: 7566
- Регистриран на: Вто 07 дек 2004 12:42
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Аз химият само от училище..
Това което съм чел, е че в Г12 е специално разработен за да не е толкова агресивен към алуминиевите глави на моторите.
На практика знам, че На-оха го използват за почистване на алуминиеви и въбоще метални повърхности..
Охх.. тате като казваше да уча физико-химични явления.. аз викам за кво ми е..
Все пак не забравяй, че се сипва слаб воден разтвор на На оха.. и не е ясно, дори дали ще се вдигне чак толкова та до пх 11 /което би трябвало да е някаква канска основа.../ и се оставя да "атакува" относително малко време.
Ся ако и някой извади едно етикетче със хим състава на една такава течност за промиване ще ни утепа убавата тема..
От изброените метали, само х'алумина е силно чуствителен на На оха...
За маркучите също е на кантар работата, щото туко виж някой силиконов маркуч вземе се разпадне..
тъй че.. не би следвало подобна операция да е неразумно рискована..
Но в крайна сметка и аз съм на мнение, че едно шишенце за 5-10 лева с ОЦУ на гърба ти спестява доста размисли..
Това което съм чел, е че в Г12 е специално разработен за да не е толкова агресивен към алуминиевите глави на моторите.
На практика знам, че На-оха го използват за почистване на алуминиеви и въбоще метални повърхности..
yossarian написа:Какъв ще е редокс потенциала на една система желязо, алуминий, мед, никел, калций, магнезий при рН 11 и нагоре?
Охх.. тате като казваше да уча физико-химични явления.. аз викам за кво ми е..
Все пак не забравяй, че се сипва слаб воден разтвор на На оха.. и не е ясно, дори дали ще се вдигне чак толкова та до пх 11 /което би трябвало да е някаква канска основа.../ и се оставя да "атакува" относително малко време.
Ся ако и някой извади едно етикетче със хим състава на една такава течност за промиване ще ни утепа убавата тема..
От изброените метали, само х'алумина е силно чуствителен на На оха...
За маркучите също е на кантар работата, щото туко виж някой силиконов маркуч вземе се разпадне..
тъй че.. не би следвало подобна операция да е неразумно рискована..
Но в крайна сметка и аз съм на мнение, че едно шишенце за 5-10 лева с ОЦУ на гърба ти спестява доста размисли..

- yossarian
- Мнения: 526
- Регистриран на: Вто 29 юни 2004 10:50
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: ...
wili98 написа:...Това което съм чел, е че в Г12 е специално разработен за да не е толкова агресивен към алуминиевите глави на моторите.
И затова не се сменя. Т.е. Г11 си го сменяш на 2 години и си свиркаш. На ладата да не съм и сипвал Г12 , а си беше с алуминиева глава.
wili98 написа:...На практика знам, че На-оха го използват за почистване на алуминиеви и въбоще метални повърхности...
Това е вярно, но за обезмасляване нещо което в охладителната система го няма.
[quote="wili98"]Все пак не забравяй, че се сипва слаб воден разтвор на На оха.. и не е ясно, дори дали ще се вдигне чак толкова та до пх 11 /което би трябвало да е някаква канска основа...[quote]
На практика от това което колегата е описал, рН ще е над 12. Прав си че времето за контакт е малко, но на практика в охладителната система няма замърсявания за които NaOH може да помогне. По принцип ако редовно се сменя антифриза G11 няма нужда да се промива системата.
[quote="wili98"]За маркучите също е на кантар работата, щото туко виж някой силиконов маркуч вземе се разпадне..[quote]
Няма! На практика няма еластомер който да се повлиява от NaOH и се ползва в подобни инсталации.
А метали и сплави за които не се препоръчва :
Алуминий
Бронз
Месинг
Хасталой
ЧУГУН!!!
Това е от Cole-Рarmer Chemical resistance Charts
-
- Мнения: 534
- Регистриран на: Вто 13 юли 2004 9:04
- Автомобил: VW Polo 1991
- Двигател: NZ
- Местоположение: София
С чугуните нещата не са толкова критични. С добавянето на подходящи легиращи елементи (Ni), корозионната устойчивост на чугуна в горещи алкални среди може да се подобри. Но въпреки това в автомобилите се прилага и контрол на средата, за който ще стане дума по-надолу.
За алуминиевите сплави обаче нещата са други. Там корозионата устойчивост не може да се увеличи с легиране. Алуминиевите сплави, които се използват в ДВГ-та обикновено имат по-ниска корозионна устойчивост. В най-добрия случай, посредством легиране (Mg), тя може да достигне тази на чистия Al. Затова Al може да разчита единствено на своята изключителна склонност за самопасивиране. В каналите на охладителната система обаче, в безкислородна среда и наличие на на ерозионни процеси, не е възможно образуването на качествен пасивиращ окисен слой. Ето защо се прилага т. нар. “защита чрез средата”, т. е. чрез добавяне на инхибитори в охладителната течност се провокира създаването на допълнителни защитни покрития върху металните повърхности. Нищо повече не може да се направи на този етап. И G11 и G12 атакуват Al по един и същи начин, защото са на една и съща алкохолна основа, но въздействат по различен начин чрез средата.
Що се отнася до NaOH и Al, в дебелите книги пише, че металите с амфотерен характер на своите хидоокиси (Al, Si), могат да реагират косвено (чрез хидроокиса) с основи, включително и натриева. Нещо повече, специално за Al, тази реакция е в основата на процеса “химично ецване”, при който се отнема (чрез разяждане с NaОН!) слой метал с определена дебелина от алуминиева заготовка.
Как да го тълкуваме сега това?
Въпрос 1. Какъв би бил резултатът от операцията почистване на охладителната система с NaOH?
Отговор 1. ИДЕАЛНО почистени до МЕТАЛЕН БЛЯСЪК алуминиеви повърхности на каналите на система.
Въпрос 2. Необходимо ли е това?
Отговор 2. Не, поради две причини: първо – неминуемо ще загубим слой метал (с каква дебелина, зависи от условията на “експеримента”) със всички последствия от това и второ – ще разрушим вече изградение от предишния антифриз защитни покрития, колкото и дебели да са те.
Въпрос 3. Защо производителите на автомобили препоръчват промиване на охладителната система само с вода?
Отговор 3. Виж отговори 1 и 2.
В заключение – много са сложни нещата. Няма универсални от гледна точка на корозионна устойчивост материали. Едни са устойчиви в една среда, други в друга. Като добавим, че и не винаги теорията може да обясни и предвиди на 100% нещата (една значителна част от корозионни механизни се обясняват с… хипотези). Ето защо от изключителна важност се явява натрупания с годините опит. Затова казвам за пореден път: НЕ СИ ПРАВЕТЕ ЕКСПЕРИМЕНТИ, А СПАЗВАЙТЕ ИНСТРУКЦИИТЕ!

За алуминиевите сплави обаче нещата са други. Там корозионата устойчивост не може да се увеличи с легиране. Алуминиевите сплави, които се използват в ДВГ-та обикновено имат по-ниска корозионна устойчивост. В най-добрия случай, посредством легиране (Mg), тя може да достигне тази на чистия Al. Затова Al може да разчита единствено на своята изключителна склонност за самопасивиране. В каналите на охладителната система обаче, в безкислородна среда и наличие на на ерозионни процеси, не е възможно образуването на качествен пасивиращ окисен слой. Ето защо се прилага т. нар. “защита чрез средата”, т. е. чрез добавяне на инхибитори в охладителната течност се провокира създаването на допълнителни защитни покрития върху металните повърхности. Нищо повече не може да се направи на този етап. И G11 и G12 атакуват Al по един и същи начин, защото са на една и съща алкохолна основа, но въздействат по различен начин чрез средата.
Що се отнася до NaOH и Al, в дебелите книги пише, че металите с амфотерен характер на своите хидоокиси (Al, Si), могат да реагират косвено (чрез хидроокиса) с основи, включително и натриева. Нещо повече, специално за Al, тази реакция е в основата на процеса “химично ецване”, при който се отнема (чрез разяждане с NaОН!) слой метал с определена дебелина от алуминиева заготовка.
Как да го тълкуваме сега това?
Въпрос 1. Какъв би бил резултатът от операцията почистване на охладителната система с NaOH?
Отговор 1. ИДЕАЛНО почистени до МЕТАЛЕН БЛЯСЪК алуминиеви повърхности на каналите на система.
Въпрос 2. Необходимо ли е това?
Отговор 2. Не, поради две причини: първо – неминуемо ще загубим слой метал (с каква дебелина, зависи от условията на “експеримента”) със всички последствия от това и второ – ще разрушим вече изградение от предишния антифриз защитни покрития, колкото и дебели да са те.
Въпрос 3. Защо производителите на автомобили препоръчват промиване на охладителната система само с вода?
Отговор 3. Виж отговори 1 и 2.
В заключение – много са сложни нещата. Няма универсални от гледна точка на корозионна устойчивост материали. Едни са устойчиви в една среда, други в друга. Като добавим, че и не винаги теорията може да обясни и предвиди на 100% нещата (една значителна част от корозионни механизни се обясняват с… хипотези). Ето защо от изключителна важност се явява натрупания с годините опит. Затова казвам за пореден път: НЕ СИ ПРАВЕТЕ ЕКСПЕРИМЕНТИ, А СПАЗВАЙТЕ ИНСТРУКЦИИТЕ!

- denito_trg
- Мнения: 49
- Регистриран на: Нед 12 юли 2009 23:56
- Автомобил:
- Двигател:
Re: с какво да почистя охладителната система .........
Пробвано...
Днес почистихме казанчето на Г3 беше много мръсно кафяво със короселин и морска сол,слагате вътре теси неща и яко клатите казанчето.
Става като ново светва направо какво черно кафяво беше от вътре стана прозрачно има голям ефект
А системата я почистихме със 20 литра вода сипахме веднъж вода загряхме колата да поработи 10 мин после източвате и промивате със вода докато почне да излиза чиста и накрая наливате антифриза

Днес почистихме казанчето на Г3 беше много мръсно кафяво със короселин и морска сол,слагате вътре теси неща и яко клатите казанчето.
Става като ново светва направо какво черно кафяво беше от вътре стана прозрачно има голям ефект

А системата я почистихме със 20 литра вода сипахме веднъж вода загряхме колата да поработи 10 мин после източвате и промивате със вода докато почне да излиза чиста и накрая наливате антифриза


- mirkata 4020
- Мнения: 905
- Регистриран на: Пон 13 окт 2008 11:57
- Автомобил: vw mk3
- Двигател: 1996
- Местоположение: Ловеч-старият град
Re: с какво да почистя охладителната система .........
denito_trg написа:Пробвано...
Днес почистихме казанчето на Г3 беше много мръсно кафяво със короселин и морска сол,слагате вътре теси неща и яко клатите казанчето.
Става като ново светва направо какво черно кафяво беше от вътре стана прозрачно има голям ефект
А системата я почистихме със 20 литра вода сипахме веднъж вода загряхме колата да поработи 10 мин после източвате и промивате със вода докато почне да излиза чиста и накрая наливате антифриза
Пробвано втори път:
уникално изчистена система,всичко е като току що излязло от завода,казанчето с морска сол и кореселин,промивка на системата и нов качествен антифриз.
Гошко е готов да влезе в лютата зима

- don4oivanov
- Мнения: 66
- Регистриран на: Чет 27 дек 2007 19:00
- Автомобил: VW GOLF MK2
- Двигател: 2G 1990
- Местоположение: Карнобат
Re: с какво да почистя охладителната система .........
Аз почистих моето казанче с морска едра сол и топла вода. сега е като ново 

- TNT_
- Мнения: 15
- Регистриран на: Чет 04 ное 2010 19:43
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: pod sqnkite :D
Re: с какво да почистя охладителната система .........
...
Последна промяна от TNT_ на Нед 14 ное 2010 18:31, променено общо 1 път.
- mirkata 4020
- Мнения: 905
- Регистриран на: Пон 13 окт 2008 11:57
- Автомобил: vw mk3
- Двигател: 1996
- Местоположение: Ловеч-старият град
Re: с какво да почистя охладителната система .........
TNT_ написа:един съвет от мен:никога не почиствайте охладителна с-ма с каквито и да било"агресивни"препарати!Ефекта е наистина поразителен-двигателя рано или късно теква като лейка.Най подходящо е с вода,като се извади долния маркуч и се налива през казанчето.Относно казанчетата,лично аз съм слагал фин пясък с малко вода,и след разклащане се помучава.Не се бях сетил за сол-може би е по-добрия вариант,защото е по-финна!Антифризите:етилен гликол и пропилен гликол.Син и розов.Синия е доста по агресивен,дори има доста случаи,след доливане на антифриз/син/да се появят течове.Розовия е за предпочитене.Той е на растителна основа и не е агресивен.Имах един майстор,който казваше,че може да се пие-не е отровен.Който не вярва-да пробваДано да съм бил полезен.Поздрави!
Боже опази

Не случайно казваш сигурно,ИМАХ един майстор...минало време,опитвал е от антифриза сигурно

- TNT_
- Мнения: 15
- Регистриран на: Чет 04 ное 2010 19:43
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: pod sqnkite :D
Re: с какво да почистя охладителната система .........
...
Последна промяна от TNT_ на Нед 14 ное 2010 18:30, променено общо 1 път.
-
- Мнения: 534
- Регистриран на: Вто 13 юли 2004 9:04
- Автомобил: VW Polo 1991
- Двигател: NZ
- Местоположение: София
Re: с какво да почистя охладителната система .........
TNT_ написа:колега,попрочети малко...
Момко, вземи ти да попрочетеш и сам ще се убедиш к'ви глупости си написал в тази тема. Тогава е силно препоръчително да се върнеш назад и затриеш сам мненията си.
Всъщност, може и някой модератор да свърши тази работа, иначе човек ще си помисли, че във форума се толерират призивите за суицидно поведение.

Върни се в “Golf, Vento, Jetta & Bora”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 59 госта