Audio:теория, монтаж, инсталации, усилватели, плеъри

Силна музика, видео и навигация във Вашия Volkswagen
Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4935
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Audio:теория, монтаж, инсталации, усилватели, плеъри

Мнениеот milmar » Чет 01 ное 2012 13:17


Покрай отговора на едно ЛС от колега днес, ми хрумна ми да създам тази тема, защото не намирам друга подобна, освен заключената по-горе :D. Имам идея примерно тая заключената да се отключи и да се пише в нея, а модератор да се занимава да я чисти от спама, но това да го решат виШите органи на форума, ако решат да решат де :) ...

Предлагам да се пише само по теоретичните основи на тази материя и практическия опит по монтаж, настройка и разни подобни. Без глупости от типа Thunder vs Flasher или кой усилвател е "по-силен" този или онзи. И то с възможно най-лекия стил и език, без излишна терминология, без здълбаване в конкретни проблеми на електрониката и схемотехниката,да е лесно разбираемо за повечето съфорумци. За конкретиката и по-задълбочена информация, може да се търсят по-специализирани в тая насока форуми и въобще изтичници.

Мисля, че има много какво да се пише по темата от всички по-опитни в тази насока. Но да видим какъв ще е интереса :) !

Много семпло и бързо въвеждане в типовете на най-често използваните усилватели. Ще разгледам съвсем повърхностно няколко типа Class A, B, AB , C и ClassD :

Клас А, клас B , клас AB и още няколко разновидности на тези варианти са усилватели, в които усилващите елементи (транзистори) работят в активен режим. За да се получи сигнал на изхода, тези транзистори се отпушват в различна степен и по този начин фактически (грубо казано) управляват тока на високоговорителя, а от там и звука, който се получава. За да имат добро качество на предаване на сигнала от входа до изхода, този тип стъпала изискват "ток на покой", "начален ток", изполват се и други термини. Този ток е първоначален така да се каже, има го със самото включване на захранването, дори и да няма подаден сигнал. Колкото този начален ток се повишава, толкова линейността се подобрява, а изкривяванията намаляват.

При Клас А например транзисторите имат ток на покой половината от номиналния за товара (висикоговорителя). Това е най-добрия откъм линейност и качество клас усилвател. Но от самосебe си се разбира, при условие че и без сигнал тече през транзисторите такъв ток (50% от номиналния), класА е много неикономичен, с лошо КПД, с голяма разсейвана топлина, големи радиатори и т.н. Много рядко се използва за мощности над 10-20W, максимум примерно 50W. Практически няма приложение в CarAudio-то. КПД на тези усилватели, в най-добрия случай е максимум 50%. При липса на сигнал, те продължават да консумират доста голяма мощност и се нуждаят от сериозно охлаждане.

Клас AB е най-често използвания клас усилватели от "аналогов" тип, т.е. с транзистори в активен режим. 99% от мощните усилвателите, които претендират за високо качество и HiFi са изградени на основата на този клас. Транзисторите имат достатъчен ток на покой, той е в диапазона от 1% до 50% от номиналния ток на съпалото, най-често е до 5% . По-този начин се запазва донякъде линейността на класА, а от друга страна се подобрява КПД-то то достига вече около 75%.

Клас B и Клас C sa "най-орязаниte" откъм ток на покой класове. При клас B токът на покой е под 1%, a клас C ток на покой липсва, а транзисторите нямат или имат минимално преднапрежение (напрежение B-E ако са биполярни, или гейтово ако са полеви/MOSFET). Всъщност и за съжаление, повечето евтини марки и модели CarAudio усилватели, пък и някои доста реномирани (DLS например ... някои от моделите им, да не се засегне някой mhihi ) си работят твърдо в Клас B , дори Клас С.

Клас D - Това е т. нар. цифров клас усилватели. Също има няколко "версии", по отношение на някои от параметрите - с постоянна и променлива "носеща" честота, с единично и двойно преобразуване, и т.н. Основната разлика между "аналоговите" и "цифровите" усилватели е режима на работа на крайните транзистори. При Клас D крайните транзистори (биполярни или MOSFET, няма значение) работят не в активен режим, а в цифров, т.е. заемат само две състояния - напълно отпушен и напълно запушен. При напълно запушен транзистор, ток през него не тече и нямаме загуби. При напълно отпушен, един идеален транзистор не би имал спад на напрежение върху себе си и въпреки че тече ток през него, също няма да има загуби. Излиза че при Клас D загубите са нулеви :) , което естествено не е така, защото първо транзисторите не са идеални и имат спад на напрежение и съответно някакви загуби на мощност в отпушено състояние, освен това при преминаване от едното състояние в другото (отпушен-->запушен и обратно) неминуемо се минава и през активен режим с "многото" загуби, освен това има и други елементи наоколо (бобини, резистори, снубери), които разсейват мощност. Така или иначе КПД-то често пъти е над 90%, понякога 95% ... На изхода директно след транзисторите се получава един правоъгълен сигнал,с постоянна амплитуда, на пръв поглед нямащ нищо общо с звука и хармоничния вид на една синусоида. Но във самия правоъгълен сигнал е "вместена" музиката, обикновено чрез променливо запълване на импулсите, променлива дължина на времето на отпушване и запушване на транзисторите, широчинно-импулсна модулация - PWM. За да се подаде към високоговорител тази "боза" първо се филтрира, за да се получи поне някакво подобие на синусоида и да се доближи до истинската форма на един звуков сигнал.
Има доста добри екземпляри ClassD усилватели, но като качество, засега няма вариат мощните КласD усилватели да догонят тези в Клас AB примерно, въпреки многото приказки на производителите mhihi . КласD обаче си остават перфектните моноблокове за бас-високоговорителите.

Последна промяна от milmar на Сря 28 ное 2012 16:26, променено общо 1 път.




Потребителски аватар
bobocamaro
R.I.P
Мнения: 7510
Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
Автомобил: Golf 3 GTI
Двигател: 2E
Местоположение: София

Re: Car Audio, теория, монтаж, инсталации, усилватели

Мнениеот bobocamaro » Пет 02 ное 2012 10:53


Ето един разкошен сайт за теоретичните основи
http://www.bcae1.com/
Почват от движението на токоносителите в полупроводник, с тенденция към цял. :)
Много увлекателно е представено всичко, с "живи" примери, калкулатори и т.н.
Монтаж и практика...винаги са ме мъчели "тупания", "свистове" и т.н. в канала за бас. :?
Това е заради паразитния контур през "маса": купе - ширмовка на аудио кабела към стъпалото, в колата той е неизбежен.
Има трикове за отделяне на "сигналната" маса от "захранващата", но в брошурите, за даден компонент, рядко изпадат в такива подробности. :)


Потребителски аватар
bobocamaro
R.I.P
Мнения: 7510
Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
Автомобил: Golf 3 GTI
Двигател: 2E
Местоположение: София

Re: Car Audio, теория, монтаж, инсталации, усилватели

Мнениеот bobocamaro » Сря 28 ное 2012 13:16


Поради големия интерес към темата, Миленски, предлагам да набутаме тук и домашното аудио.
Ето с какво се заигравах тея дни.
Teac VRDS-10 : транспорт KSS 151A, дакове 2 x TDA1547.
"Легендарен" модел, с име в средите, с линеен двигател на оптиката, с горноразположен сервомотор, тежък лят маховик и 'сички екстри.
Конкретната бройка дори е реклокната, с кисел външен модул.
Забравих модела му, не ми се разглобява да го снимам, но е кисел с low jitter.
Пардон, намерих линк за външния осцилатор
http://www.selectronic.fr/tcxo-kit-horl ... 44mhz.html
Ето откъде копирахме и този туийк http://www.dcx2496.fr/vrds10.php
Толкова за легендата.
Другия участник Marantz CD5000 : транспорт VAM1201, дак TDA1549.
Бюджетна тесла, с куха кутия, смотан транспорт, с общо захранване на управление и дак, със смотано(май дори нестабилизирано) захранване на ОУ.
Неклокван, недокосван.
Останалия сетъп: PreAmp Uher UPA 1000, EndAmp Uher UMA 1000, озвучителни тела 3a Andante Lineaire
ПовЕрвайте ми, линейни са. mhihi
Песен:

Параметри на тестовия диск:
Изображение
Тук вече се извинявам за качеството на проклетия джиесмет с който снимах :banghead:
Корекциите са на флат, волумето не се докосва. Линейни, равностойни входове.
Свири песен тоя, свири песен оня.

Става дума за китарените атаки, да Омра, но нищо легендарно не чувам като звук от тиката.
Ако изобщо доловите нещо и Вие през кьоравия gsm и нета.
Бюджетният свирител даже звучи по-добре щото е мой. :Mr Green Fun
Дори нещастната синусоида 1kHz от фокус диска е по-звучна.
Понатам, с тестовия диск тиката се предаде на 6-ти трак със завал 1.2mm в пътеката.
И доби хард ресет към първи трак. :Mr Green Fun
Маранът оцеля до 8-ми трак, вярно с грачене и щракане но изтрая до 8-ми трак, който е с 1.6mm завал в пътеката.
Та, не винаги зад изпълненията с тлъсти платки, златни електролити, барливи оптики и дакове се крие нещо особено като звук, Господа.


Потребителски аватар
radi_nrj
Мнения: 9331
Регистриран на: Вто 20 ное 2007 16:06
Автомобил: Audi A6 C4 Quattro Golf 4 TDI
Двигател: AEL ALH
Местоположение: София

Re: Car Audio, теория, монтаж, инсталации, усилватели

Мнениеот radi_nrj » Сря 28 ное 2012 14:32


трябва някой ден да ти докарам една Ямаха да я сравниш с твоя Маранц. За тая става въпрос:
Изображение


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4935
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Audio:теория, монтаж, инсталации, усилватели, плеъри

Мнениеот milmar » Сря 28 ное 2012 16:28


Какво пък, промених заглавието на темата, не може само Car. Пък и толкова нещо се изписа в темата за CarAudio :Mr Green Fun , нека малко и за домашно :да: ! Само моля, не и за колони, хорни, туби и дамаджани, че ще стане страшно!


Потребителски аватар
bobocamaro
R.I.P
Мнения: 7510
Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
Автомобил: Golf 3 GTI
Двигател: 2E
Местоположение: София

Re: Audio:теория, монтаж, инсталации, усилватели, плеъри

Мнениеот bobocamaro » Вто 12 фев 2013 16:56


Днес не ме тормозиха клиенти, остана ми време да посипя малко солчица тука. :icon_lol
Кабели за спикери, великите хайграде лоурезистанс, лосслесс пюр копер проводници.
Дето хайендистите ги "разсвирват" и ги опъват по "фенг шуей" из стаите си. Смяф.
Дам...така се произнася, не фън шуй. Справка в транслате "прослушай" :icon_lol
Еталона, валцованата мед в пликчето, е взета от престижна лаборатория. И е 99.7% чиста.
Кабела Jamo 2x4 квадрата е мой, купуван през 90-те години от скъп магазин.
Ментета нямаше, почти.
Рентгена: какъв е, защо не са му верни дата час, цигу мигу....няма значение. Тежък е, толко за него :Mr Green Fun
Метода е сравнителен, елемента за инициализация е Аg, елемента за калибровка по мед е валцованата пластина. Другите елементи са на темплейт в апарата.
Това са образците:
Изображение
Това е резултата на пластината, вижда се процентното на мед и на околната плява:
Изображение
Това е резултата на Jamo-то. Вляво мерника на камерата "стреля" в едно от двете му жила.
Изображение
Фанах се за главЪта :stumm : 5.5% мед, 19.5% некакво заблудено сребро и 54.5% калай.
Sn e калай, нали? :Mr Green Fun :Mr Green Fun
Ми ако фана да замера некой нов кабелец, кисело звукарски...кво ши има в него. Олово, глина....
Та така по за кабелите, фенгшуейя да спазвате и няма грижи. :mrgreen :mrgreen


Потребителски аватар
radi_nrj
Мнения: 9331
Регистриран на: Вто 20 ное 2007 16:06
Автомобил: Audi A6 C4 Quattro Golf 4 TDI
Двигател: AEL ALH
Местоположение: София

Re: Audio:теория, монтаж, инсталации, усилватели, плеъри

Мнениеот radi_nrj » Вто 12 фев 2013 17:51


Имам 2 парчета Eagle Cable Silver line. Може да ги видим дали са само мед и сребро :D


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4935
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Audio:теория, монтаж, инсталации, усилватели, плеъри

Мнениеот milmar » Сря 13 фев 2013 10:24


Боянски, ти ме уби бе човек :stumm , все съм вярвал че китайците ползват примесна мед за жиците, обаче не съм очаквал че самата мед е просто някакъв примес под 10%, а останалото е друго :eek !!!!!

(Много сЪ извинявам, че пиша в не-спам тема, но може да се приеме че е такава, аз съм я пуснал)


Потребителски аватар
radi_nrj
Мнения: 9331
Регистриран на: Вто 20 ное 2007 16:06
Автомобил: Audi A6 C4 Quattro Golf 4 TDI
Двигател: AEL ALH
Местоположение: София

Re: Audio:теория, монтаж, инсталации, усилватели, плеъри

Мнениеот radi_nrj » Сря 13 фев 2013 13:14


Погледнете от добрата страна. Тези кабели може да им се калайдисват краищата без припой :mhihi :mhihi :mhihi

Само да добавя, че калайдисването на краищата на проводниците не е много препоръчително при автомобилното аудио. Често се случва проводника да се скъса след време от вибрациите точно където свършва калайдисания слой.


Потребителски аватар
bace_go6o
Мнения: 237
Регистриран на: Съб 14 май 2011 23:21
Автомобил: lek
Двигател: AFN 97
Местоположение: Sofia, Dupnica, Bulgaria

Re: Audio:теория, монтаж, инсталации, усилватели, плеъри

Мнениеот bace_go6o » Съб 22 юни 2013 12:09


Може ли тук в тази тема да ми помогнете да си свържа музиката? Тъкмо ще послужи като някакъв нагледен пример ( със снимки ) за другите които искат да научат нещо?
За целта ще кача снимки на това което имам: Бас каса, кабели, 2 елипси, 2 малки говорителчета .. Само искам да знам дали някой ще ми помогне!?


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4935
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Audio:теория, монтаж, инсталации, усилватели, плеъри

Мнениеот milmar » Нед 23 юни 2013 22:08


Ами аз вече не пиша в неспам разделите, но понеже аз съм автор на темата- имаш моето разрешение :biggrin , пускай снимките. Ще се постараем да помогнем, ако можем.


Потребителски аватар
bace_go6o
Мнения: 237
Регистриран на: Съб 14 май 2011 23:21
Автомобил: lek
Двигател: AFN 97
Местоположение: Sofia, Dupnica, Bulgaria

Re: Audio:теория, монтаж, инсталации, усилватели, плеъри

Мнениеот bace_go6o » Нед 23 юни 2013 23:06


Колега благодаря аз разрешението.
Писах в една друга тема, там почнаха да ми отговарят, мисля за сега там да продължа. Ако нещо някой замлъкне ще досаждам и тук :Mr Green Fun


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4935
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Audio:теория, монтаж, инсталации, усилватели, плеъри

Мнениеот milmar » Пон 24 юни 2013 8:23


bace_go6o написа:Колега благодаря аз разрешението.
Писах в една друга тема, там почнаха да ми отговарят ....

Свирши то, толКОЗ беше, изгърмя си патрона, чакай вече помощ :mhihi !
(шегувам се естествено)


Потребителски аватар
wishsalor
Мнения: 263
Регистриран на: Съб 06 фев 2010 18:44
Автомобил: Passat B5 variant x2
Двигател: AFN 97-98
Местоположение: Смолян
Контакти:

Re: Audio:теория, монтаж, инсталации, усилватели, плеъри

Мнениеот wishsalor » Вто 25 юни 2013 1:11


Захранване
Плеъри:
1.Добре е да се знае, че повечето плеъри не са 4х50вата-това са пикови мощности и в никой случай не биха били постигнати. Реално те са масово 4х19, 4х22 и някои пайнери от висшата лига 4х27, и няколко изключения има на 4х30вата-като последните две мощности са редки случаи, преобладават първите две.
Захранването на тези плеъри обикновено е достатъчно през фабричната инсталация за целта, като удачно е да се прекара допълнителният проводник-маса за плеъра, който ще му осигури стабилна работа. Същият проводник е с предвиден отвор за закрепване на задната част на шасито на плеъра, на който подхожда болт М6х16(в повечето случаи е за гаечен ключ 10).
2.При неналичие, повреда или нефункциониране на фабричното захранване чрез ISO конектора(евробукса) в автомобила, е добре да се постави такъв като съответно са нужни три основни кабела 12В+постоянен-силов, може и от клемата на акумулатора, през бушон15А, със сечение минимум 2,5кв.мм.(същият отговаря на жълтия кабел от евробуксата). 12В+ при контакт-оперативен, през него няма да тече силен ток, той служи само за командване и отговаря на червеният кабел от евробуксата. Той може и да е по тънък, но нека е поне 0,5кв мм. Маса 12В(-) това е кабелът от висок приоритет-трябва да е поне 4кв мм и да е максимално къс, според възможността за монтаж и да контактува с добреоголена ламарина на купето, или така нареченият таралеж за маси под таблото, над ръчката за вдигане на капака и бушониерата на нашите автомобили. Връзката му трябва да е здрава, стабилна, чиста и стегната. Той отговаря на черният кабел на буксата, като допълнително може да се използва и масата отзад на плеъра която се осъществява чрез отвора с резба М6/М8 и кабелът се прикрепя за купето по горният начин.
3. Другата част кабели, които вероятно има на буксата са следните:
-Син-служи за включване(оперативен, а не силов)на усилвател, или пък на усилвателя на антената. При ел антена е сиьо бял. и всичко което се нуждае от РЕМОУТ+.
-Оранжев-свързва се за габаритите(+ при габарити) за да се активира димерът на плеъра, когато сме на фарове.
-Синьо бял-ползва се при ел антена която се прибира и надига-същият не присъства в някои плеъри.


Потребителски аватар
bobocamaro
R.I.P
Мнения: 7510
Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
Автомобил: Golf 3 GTI
Двигател: 2E
Местоположение: София

Re: Audio:теория, монтаж, инсталации, усилватели, плеъри

Мнениеот bobocamaro » Вто 06 авг 2013 16:17


Господа,
за мен е чест да Ви представя една истинска легенда в HIFI строенето, а именно
Sony PS-X800
Може би един от грамофоните с най-комплицирано изпълнение, напълно тангенциално рамо на електромагнитно "легло", с активен контрол върху теглото на дозата и антискейтинга.
Абсолютен, аналогов източник на сигнал - мечта на всеки звуков кретен.
Доза: Ortofon MC25 E
Машината дойде, за щастие, с ординарен проблем по захранването: отпаднали -15 волта, съответно рамена и мотори кой накъде види :mhihi

Дънните му платки :screwy
Изображение

Ужасът от гъвкави проводници към biotracer рамото :horror
Изображение

Истински холотрон за оборотите на диска, не като на голф тройка :mhihi
Изображение

Дозата
Изображение

Лудото рамо, надникнах вътре, но е за страх
Изображение

Скован без капак
Изображение

И един тъжен инструментал, естествено от балкантонска плоча. :mhihi

Дивата боза, която виждате и чувате, е благодарение на htc hd2. Дано фалира компанията им. :banghead
Аз чувам друго, но пък и пурата с конякът ми не са в кадър :mhihi :mhihi



Върни се в “CAR Audio, Video & Navigation”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 6 госта