

Предлагам да се пише само по теоретичните основи на тази материя и практическия опит по монтаж, настройка и разни подобни. Без глупости от типа Thunder vs Flasher или кой усилвател е "по-силен" този или онзи. И то с възможно най-лекия стил и език, без излишна терминология, без здълбаване в конкретни проблеми на електрониката и схемотехниката,да е лесно разбираемо за повечето съфорумци. За конкретиката и по-задълбочена информация, може да се търсят по-специализирани в тая насока форуми и въобще изтичници.
Мисля, че има много какво да се пише по темата от всички по-опитни в тази насока. Но да видим какъв ще е интереса

Много семпло и бързо въвеждане в типовете на най-често използваните усилватели. Ще разгледам съвсем повърхностно няколко типа Class A, B, AB , C и ClassD :
Клас А, клас B , клас AB и още няколко разновидности на тези варианти са усилватели, в които усилващите елементи (транзистори) работят в активен режим. За да се получи сигнал на изхода, тези транзистори се отпушват в различна степен и по този начин фактически (грубо казано) управляват тока на високоговорителя, а от там и звука, който се получава. За да имат добро качество на предаване на сигнала от входа до изхода, този тип стъпала изискват "ток на покой", "начален ток", изполват се и други термини. Този ток е първоначален така да се каже, има го със самото включване на захранването, дори и да няма подаден сигнал. Колкото този начален ток се повишава, толкова линейността се подобрява, а изкривяванията намаляват.
При Клас А например транзисторите имат ток на покой половината от номиналния за товара (висикоговорителя). Това е най-добрия откъм линейност и качество клас усилвател. Но от самосебe си се разбира, при условие че и без сигнал тече през транзисторите такъв ток (50% от номиналния), класА е много неикономичен, с лошо КПД, с голяма разсейвана топлина, големи радиатори и т.н. Много рядко се използва за мощности над 10-20W, максимум примерно 50W. Практически няма приложение в CarAudio-то. КПД на тези усилватели, в най-добрия случай е максимум 50%. При липса на сигнал, те продължават да консумират доста голяма мощност и се нуждаят от сериозно охлаждане.
Клас AB е най-често използвания клас усилватели от "аналогов" тип, т.е. с транзистори в активен режим. 99% от мощните усилвателите, които претендират за високо качество и HiFi са изградени на основата на този клас. Транзисторите имат достатъчен ток на покой, той е в диапазона от 1% до 50% от номиналния ток на съпалото, най-често е до 5% . По-този начин се запазва донякъде линейността на класА, а от друга страна се подобрява КПД-то то достига вече около 75%.
Клас B и Клас C sa "най-орязаниte" откъм ток на покой класове. При клас B токът на покой е под 1%, a клас C ток на покой липсва, а транзисторите нямат или имат минимално преднапрежение (напрежение B-E ако са биполярни, или гейтово ако са полеви/MOSFET). Всъщност и за съжаление, повечето евтини марки и модели CarAudio усилватели, пък и някои доста реномирани (DLS например ... някои от моделите им, да не се засегне някой

Клас D - Това е т. нар. цифров клас усилватели. Също има няколко "версии", по отношение на някои от параметрите - с постоянна и променлива "носеща" честота, с единично и двойно преобразуване, и т.н. Основната разлика между "аналоговите" и "цифровите" усилватели е режима на работа на крайните транзистори. При Клас D крайните транзистори (биполярни или MOSFET, няма значение) работят не в активен режим, а в цифров, т.е. заемат само две състояния - напълно отпушен и напълно запушен. При напълно запушен транзистор, ток през него не тече и нямаме загуби. При напълно отпушен, един идеален транзистор не би имал спад на напрежение върху себе си и въпреки че тече ток през него, също няма да има загуби. Излиза че при Клас D загубите са нулеви

Има доста добри екземпляри ClassD усилватели, но като качество, засега няма вариат мощните КласD усилватели да догонят тези в Клас AB примерно, въпреки многото приказки на производителите
