Отдавна не се бях включвал, от време на време хвърлях по едно око във форума, но след такава тема не мога да не пропиша. Не знам колко пъти съм го писал това нещо през годините, но няма да се откажа и ще продължавам.
Колега, проблема е в стъпковото моторче. Но процедурата да го свалиш, да го отвориш, да му смажеш буталото и след това да го затвориш и да кажеш - еми нищо му няма на моторчето, ама пак не ще свали оборотите! -> няма смисъл от такава гимнастика, въпреки че е широко разпространена тая процедура

Също така проблема не е в газовата уредба или записване на грешки в ECU-блока.
На самото стъпково моторче на върха на буталцето има контактен датчик.

При свалено моторче като се натисне върха на буталцето с пръст, се вижда как то "потъва" с 1 милиметър, примерно. Е, това потъване допира две пластинки, които играят ролята на датчик. Чисто и просто - отварят и затварят веригата. Това нещо е свързано с жилото и педала на газта и респективно с крака ти. Цялата тая "хамалогия" на тези две пластинки е, за да може ECU-блока да се ориентира кога подаваш газ и си натиснал педала и кога педала на газта е освободен. Т.е. един вид контактен датчик за положението на педала на газта (натиснат/ненатиснат) - само че вместо датчика да се намира на педала, неговото място е в стъпковото моторче. Когато тези две пластинки престанат да сработват, ECU-блока губи информацията за това дали педала е натиснат и съответно не може да изработи правилния режим. Работата е малко пипкава, не толкова с отварянето на моторчето, колкото с изваждането на пластинките. Някой път може и без да се вадят и т.н. - всичко е относително. Престават да контактуват заради ръжда, корозия, омасляване и т.н. Проблемите много често са породени от скъсване на гуменото маншонче, което е нахлузено на самото бутало на моторчето. Тогава започва да влиза влагажен въздух, маслените изпарения и т.н. и след това се повреждат пластинките. За да видиш дали сработват пластинките на изключен двигател замерваш с мултицет 1 и 2 краче на конектора на стъпковото моторче. Освен човека който ще замерва е нужен и втори механик вътре в колата който да натиска и отпуска педала за газта. А другия с мултицета в режим на мерене на омове, гледа дали се отваря и затваря веригата. АКо не са краче 1 и 2, значи са 3 и 4. На две от крачетата на конектора на моторчета, трябва да се отваря и затваря веригата - това е.
Толкова за датчика.
Сега защо все се получават магическите 2000 оборота?
В зависимост от състоянието на сигнала подаден от датчика в стъпковото моторче (отворена/затворена верига), ECU-блока изпълнява заложения алгоритъм в паметта му и управлява режима на впръсване на дюзата и запалителната система. Т.е. това са режим-ускорение (натиснат педал) и режим празен ход (ненатиснат педал). При преминаване от режим ускорение в режим празен ход, (т.е. след отпускане на педала за газта) ако го нямаше стъпковото моторче, дроселовата клапа би се затворила прекалено бързо. От това бързо затваряне се получава ефекта - "забиване на предницата". За да не се получава този (д)ефект при преминаване от режим ускорение в режим празен ход е сложено стъпковото моторче, което поема управлението на дроселовата клапа от 2000 оборота надолу. По този начин се предотвратява рязкото затваряне на дросела, който намалява оборотите плавно и после ги стабилизира в допустимите норми, които са заложени за двигателя. Когато обаче откаже датчика в стъпковото моторче, ECU-блока не разбира, че трябва да премине в режим празе ход и държи буталцето максимално изпънато, което съответства на 2000 оборота. Въпреки, че шофьора е отпуснал педала за газта, ECU-блока е в режим ускорение и не може да схване, че трябва да премине в режим празен ход. За съжаление това е недостатъка на компютрите - не могат да разсъждават, могат само да изпълняват заложеното. В такава ситуация, прилагането на техники като енергично припомпване на педала на газта и многократно откачване и закачване на буксата на стъпковото моторче са безрезултатни. Единствено ако сте в кръстовище например и двигателя ръмжи високооборотно, за да излезете от конфузната ситуация може да приложите тактиката с опит за потегляне на пета предавка. Още преди да потегли автомобила, заради предавателното число на високата предавка, оборотите на двигателя много бързо падат - е когато наближат 1000 оборота в този момент веднага натискате съединителя. Недостатъка на този метод е, че трябва да го правите на всяко кръстовище.

А има и нещо друго - освен режим ускорение и режим празен ход, ECU-блока има и трети режим - т.нар. ППХ (принудителен празен ход). За да може да се изработи правилно режима, датчика на стъпковото моторче е нужно да бъде работещ, за да може ECU-блока да се усети, когато автомобила се движи по нанадолнище с включена предавка - и съответно да прекъсне впръскването на гориво от дюзата с цел икономии. Възобновяването на впръскването е също към 2000-те хиляди оборота, за да се случват нещата плавно и да не се усеща ефекта от "забиване" и разлюляване на предницата.
Малко дълго стана - не е технически издържано, пък и може и да не е напълно вярно. Ако колегата няма други въпроси, казвам чао и до следващия път, когато някой друг колега попита защо двигателя му задържа на 2000 оборота.
