Да пробваш виско-перка с пръст е възможно най-голямата глупост, която можеш да направиш! Където си го прочел, можеш да копираш това, което ща напиша, защото това е най-лесния начин да останеш без пръст (може и не само без един).
Това се проверява с парче картон.
Ето информация как работи виското :
http://en.wikipedia.org/wiki/Fan_clutchСамо са пропуснали две неща - едното е,че адски рядко виското се скапва така, че да е зацепено постоянно. За сметка на това, когато се скапе по другия начин и спре да охлажда, има много глупаво "побългаряване" - перката се връзва механично към оста т.е. все едно е Москвич 408 - нон стоп бичи. Статията е малко бедна,ама идеята е,че когато виското е зацепило напълно, то се върти с около 70% от оборотите на двигателя (за сметка на това,когато се зацепи постоянно,тогава вече се върти със 100% и не рядко витлата на перката не издържат и се чупят, случва се и оста на перката да се скъса..не е изчислявана за такива натоварвания). Това много лесно се проверява - изгасен двигател, пробваш да завъртиш перката - ако си се върти,не е блокирала и причината да зацепва може да е в самия съединител.Ако е блокирала - някой я е модернизирал. Принципно муфата е консуматив и се сменя на 2 смени на ангренажа (живота и средно е между 120 и 150 000км).Когато не е сменена,хората са си написали какво става - ядове с климатика, с прегряване или пък с незагряване...това лято сменихме над 10 виско-муфи и на В5 и на А4,поради причината, че са издухали и охлаждането на двигателя въобще не стигаше при пуснат климатик и 40 градуса навън
При джиповете основно се ползват виско-перки не само заради надлъжно разположения двигател, ами и защото виското има едно много голямо предимство - ако цопнеш в дълбока вода и тя влезе от раз през радиатора,докато работи ел. перка или постоянно зацепена, тя директно се чупи и витлата в 99% от случаите нарязват питата на водния радиатор.При виското го няма този проблем - то просто спира и муфата приплъзва, докато съпротивлението на водата намалее и перката се завърти отново.
Перката едва ли ти е проблема,защото при изправен термостат, не би трябвало перката да е в състояние да смъкне толкова температурата. При движение над 80-100км/ч, дебита на въздух през решетката и през радиаторите,който обдухва двигателя,е в пъти по-голям от този,който перката може да създаде,било тя и постоянно зацепена към двигателя.
