Газ индикатор на Таблото

Споделете опит за собственоръчно направени подобрения или ремонти на вашият Volkswagen или попитайте как да ги направите сами
psstv18rp
Мнения: 1282
Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот psstv18rp » Пон 22 яну 2007 14:52


А между другото, аз на моята съм си направил индикатори аналогични на тези на снимката на L&R, засега мерят напрежение и ламбда сондата, оставил съм място и за o]e 2 - налягане на масло и евентуално ниво на газта или нещо друго. При това идеята е 4 стълбчести индикатора с по 10 светодиода да се съберат в гнездо за един превключвател (напречно).
Направени са с LM3914 и готови светодиодни стълбчета. 4 стълбчета таман се хващат плътно едно до друго.
Е, не са чак толкоз красиви като на снимката (засега), но работят. :-)




Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Пон 22 яну 2007 15:45


[quote="psstv18rp"]А между другото, аз на моята съм си направил индикатори аналогични на тези на снимката на L&R, засега мерят напрежение и ламбда сондата, ..................



Колега извиняваи за въпроса (дано да не прозвуча глупаво) , но какво по точно и мериш на ламбда сондата?


Потребителски аватар
wili98
Щраусолог
Мнения: 7566
Регистриран на: Вто 07 дек 2004 12:42
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот wili98 » Пон 22 яну 2007 16:08


мери да знае дали раоти бедно или богато.. и въобще как реагира ламбда сондата..
те това се мери.. и на мен ми се вижда най-полезната опция.. заедно с тази за налягането на маслото..


Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Пон 22 яну 2007 16:28


wili98 написа:мери да знае дали раоти бедно или богато.. и въобще как реагира ламбда сондата..
те това се мери.. и на мен ми се вижда най-полезната опция.. заедно с тази за налягането на маслото..



А от къде взема инфо за работата на ламбда сондата - имаше нещо за диагностика със светодиоди, но не се сещам много добре ??


Потребителски аватар
wili98
Щраусолог
Мнения: 7566
Регистриран на: Вто 07 дек 2004 12:42
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот wili98 » Пон 22 яну 2007 18:31


ми от самата ламбда сонда ;)


Потребителски аватар
spirof
Мнения: 420
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 19:34
Автомобил: Audi A4 B5
Двигател: ADR 1998
Местоположение: Пловдив
Контакти:

Мнениеот spirof » Пон 22 яну 2007 19:18


мисля че един волтметър разграфен богата/бедна смес,включен към ламбда сондата ще е добра индикация
ако не бъркам сигнала излизащ от ламда сондата е напрежение :roll:


Потребителски аватар
The_Machine
Мнения: 3558
Регистриран на: Нед 17 дек 2006 20:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот The_Machine » Вто 23 яну 2007 0:03


Да де , ама ламбда сондите на почти всички кокали , които караме са нароу банд - тоест теснолентови , те индуцират напрежение от 0 до 1 волт , като ламбда е на около 1 волт - под нея е бедна , но не може да се установи колко - промяната в напрежението надолу не е константна, над 1 волт сместа е богата , но отново не знаем колко :) ,принципно има и широколентови ламбда сонди , които индуцират от 0 до 5 волта , като покачването към богата смес става плавно... не обясних особено добре , но както и да е , който разбрал - да се радва :)
Та идеята ми беше , че тези ламбда индикатори , които ползвате няма да са особено акуратни поради особеностите на самия кислороден датчик...


Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Вто 23 яну 2007 7:32


Ами то маи самото напрежение от ламбда сондата има доста сложна форма ,и дали ще може да се следи с обикновен волтметър, маи трябва осцилоскоп за тази работа :roll:


psstv18rp
Мнения: 1282
Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот psstv18rp » Вто 23 яну 2007 12:29


Напрежението от ламбдата се мени в границите от 0.1 до 0.9 V, като около 0.45V е "границата" бедна-богата. Над 0.45 е богата, под 0.45 е бедна.
Напрежението на теория се мени плавно, но на практика промяната настъпва бързо, особено ако сондата е сравнително нова. Характеристиката "кислород-напрежение" на сондата е стръмна, затова . Т.е. напрактика напрежението е или 0.1 или 0.9, като от едното в другото ниво минава доста рязко (освен на стара сонда), и е трудно да се нагоди сместа така че да застане в междинно положение (не че не може, но на практика не се прави).

Практически на бензин нещата работят така:
Ако сондата даде сигнал за бедна смес (под 0.45) компютъра започва да обогатява увеличавайки времето за отваряне на инжекторите, в един момент от сондата идва вече сигнал за богата смес (над 0.45) и компютъра почва обратно да обеднява докато пак види сигнал за бедна смес и т.н. до безкрай. Т.е. сместа постоянно се колебае около оптималната стойност, като процеса на регулиране е "цифров".

Напрактика сигнала от сондата в такъв случай е "цифров", и колкото по-добре работи системата толкова по-висока му е честотата. Основно зависи от това колко стара е сондата и колко добре работят инжекторите. Ако всичко е наред трябва да се мени поне 1 път в секунда, и със стръмни фронтове.

Със осцилограф може да се гледа, но само ако осцилографа позволява да се гледат сигнали с ниска честота (не всички могат).

Затова светодиодния индикатор е донякъде по-полезен. Получава се бягаща нагоре-надолу светлина (индикатора трябва да е в режим бягаща точка а не "бар").
Може да оцениш дали работи системата, дали е стара (тромава) сондата, колко бързо заработва след палене (дали й работи подгряването) и т.н. Помага и при настройка на газ.

С волтметър може и да стане, но трябва да е аналогов и доста пъргав, и да е от модел дето стрелката е в средата.

А, и още - каквото и да се включва към ламбдата, трябва да е с високо входно съпротивление, защото сигнала от ламбдата е слаб. Стрелковите волтметри не винаги отговарят на това изискване, а цифровите са тромави.


Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Вто 23 яну 2007 14:56


И още нещо, ако ще се мери напрежението на сондата , то това явно ще стане посредством някакъв усилвател и към него ще се свърже измервателната система, но трябва входа на този усилвател (и по-точно "масата му") добре да се "развърже" по отношение на самовъзбуждания, за да не пусне сигнал към компа !


Потребителски аватар
spirof
Мнения: 420
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 19:34
Автомобил: Audi A4 B5
Двигател: ADR 1998
Местоположение: Пловдив
Контакти:

Мнениеот spirof » Вто 23 яну 2007 15:52


...да не забравяме че честотата на напрежението излизащо от ламда сондата е 1-2Hz...


Потребителски аватар
Duke_BG
Мнения: 439
Регистриран на: Пет 26 яну 2007 12:52
Автомобил: GOLF 4+BORA
Двигател: AGU 180Hp + V5 4 motion
Местоположение: Бургас

Мнениеот Duke_BG » Пет 26 яну 2007 14:13


да ти дам един съвет за още една екстра към газовото :
ключа ми беше в онази жабка под таблото и си изкарах един двуцветен светодиод на празните места в таблото (светодиода е червен/зелен с два извода) връзва се към ключа (сега не се сещам къде точно но поразгледай изводите на оригиналните светодиоди - единия край май беше общ - вържи двуцветния на другите два края на светодиодите. така си скриваш ключа и имаш културна индикация на таблото :)


Потребителски аватар
spirof
Мнения: 420
Регистриран на: Сря 25 яну 2006 19:34
Автомобил: Audi A4 B5
Двигател: ADR 1998
Местоположение: Пловдив
Контакти:

Мнениеот spirof » Пет 26 яну 2007 19:59


Duke_BG написа:да ти дам един съвет за още една екстра към газовото :
ключа ми беше в онази жабка под таблото и си изкарах един двуцветен светодиод на празните места в таблото (светодиода е червен/зелен с два извода) връзва се към ключа (сега не се сещам къде точно но поразгледай изводите на оригиналните светодиоди - единия край май беше общ - вържи двуцветния на другите два края на светодиодите. така си скриваш ключа и имаш културна индикация на таблото :)


индикатора на ключа е с два цвята-зеления се вижда на снимката а когато е на бензин свети червено :D


Потребителски аватар
pianev
Мнения: 19
Регистриран на: Пет 15 дек 2006 16:23
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив

Мнениеот pianev » Вто 30 яну 2007 0:31


mafiota написа:Според мен няма много смисъл в електронни измерватели за нивото на газ.Моят ключ газ - бенз. е автоматичен със светодиоден индикатор за нивото на газта, които взема сигнал от стрелката. Ами сигурен съм че на голям процент от газовите бутилки системата не отчита точно. При мен системата се повреди постепенно и според нея в един момент ми даваше реазход около 20/100. Та без малко да си разпилея половината кола заради този разход! Лично аз нямам добри впечатления от тези системки за отчитане на количеството газ в бутилката.


Съгласен съм колега!Моят индикатор на бутилката отдавна е развален,свикнах с дневния километраж и съм ОК.Освен това,колата минава поне 3-4км,да не е и повече,след като съм усетил,че газта свършва!


Потребителски аватар
wili98
Щраусолог
Мнения: 7566
Регистриран на: Вто 07 дек 2004 12:42
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот wili98 » Вто 30 яну 2007 9:46


@spirof я разкажи малко по-подробно за таз джаджа дето си я монтирал на бутилката..
каква ти е бутилката, от къде взе джаджата...?
щото гледам моето ключ има такава опция да мери, и съм много навит..
даже ми се върти една ненормална идея у главуту..

като мина на газ, стрелката на бенз да показва колко газ имам ;)



Върни се в “Направи си сам!”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 23 госта