Да, на заден ход пътя го гледам и през прозорците на задните врати.
За затъмняване - отдавна съм затъмнил.
По принцип съм върл противник на ЯКОТО затъмняване на задното стъкло, защото колата става като баничарка, а карането на къса дистанция зад баничарка е неприятно...Но, за да подлежи на контрол си трябват уреди за замерване. Изменението на закона за това са го направили леко двусмислено, защото милиционерите нямат уреди. Мое мнение.
Въпрос за затъмняването на прозорци
- Iezekil
- Мнения: 6170
- Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
- Автомобил: Passat B4 Variant
- Двигател: RP 94
- Местоположение: Шумен
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Ти да,ама закона го е казал кое какво е
Iezekil написа:Андонов,не си прав.Задни странични са разрешени и бъркаш,че ал 1 се отнася и за тях.Просто ни изравняват правата донякъде с баничарките.
Ако извадя сертификат и си затъмня страничните джамове,веднага се получава противоречие с чл.29.4.1.Но щом закона позволява затъмняване на задни стъкла,значи 29.4.1 естествено важи за предните.Сиреч те са за полето на видимост на водача.
Някой от вас да е ползвал задните странични стъкла при движение напред?
Приложение № 7 към чл.29
4. Полета на видимост
4.1. Общи положения
Полетата на видимост да бъдат получени при амбинокулярно зрение, като очите на наблюдателя съвпадат с "точките на видимост на водача", определени в т. 1.6 от приложение № 3. Те се определят при ПС в движение, както е определено в т. 2.6 от приложение № 2 на Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, и с един пътник от 75 kg ± 1 %, седнал отпред. Те да бъдат получени през стъкла, чийто общ коефициент на светлинна пропускливост, измерен перпендикулярно на повърхността, е най-малко 70 %.
4.2. Вътрешно огледало за виждане назад (клас I)
Полето на видимост, посочено на фиг. 1, да е такова, че водачът да може да вижда част от хоризонтален и равен път със:
4.2.1. централна линия, образувана от вертикалното средно надлъжно сечение на ПС и повърхността на пътя;
4.2.2. дължина от линията на хоризонта до точка на разстояние 60 m зад точките на видимост на водача;
4.2.3. широчина 20 m (фиг. 1)
Това е полето на видимост/според мен/,180 градуса пряка видимост в хоризонтала +огледала.Щото при пътници отзад е трудно да се гледа през задните стъкла/то и 180кг.шопар до теб пак пречи/.
- ssssl
- Мнения: 924
- Регистриран на: Вто 12 май 2009 17:47
- Автомобил:
- Двигател: CJXC
- Местоположение: Sofia
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
"Те се определят при ПС в движение", което не означава движение само напред, а и назад.
А защо "законът" го е казал така - виж предния пост.
А защо "законът" го е казал така - виж предния пост.
- Iezekil
- Мнения: 6170
- Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
- Автомобил: Passat B4 Variant
- Двигател: RP 94
- Местоположение: Шумен
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Упорит си викаш....
Алинеите са 3
Първата обхваща видимоста на водача при движение напред.Понеже в това число влизат огледалата,съответните прозорци,през които огледалата гледат също.Не става дума само за задни врати.
Втората ти разрешава затъмняване задни врати,щом имаш странични огледала
Третата уточнява към първата,че забраната си е забрана,ама един вид тониране може.Може,ама обозначение,сертификат.
Нищо ново няма в новия закон,освен въпросното обозначение.На мен ми обелиха фолиото от задния джам още преди 12 години.Тогава за врати беше разрешено,а комбито е вид 5та врата...ама не мина.Сега пък хич не минава.
Да,баничарки може а за нас-не.Това е положението.
Задните ми странични са затъмнени на макс,аз през тях не гледам.Ама не се знае дали няма да дойде и техния ред.
Няма да мерят ченгетата,просто ще искат сертификат и/или обозначение.
Други неясноти?
Алинеите са 3
Първата обхваща видимоста на водача при движение напред.Понеже в това число влизат огледалата,съответните прозорци,през които огледалата гледат също.Не става дума само за задни врати.
Втората ти разрешава затъмняване задни врати,щом имаш странични огледала
Третата уточнява към първата,че забраната си е забрана,ама един вид тониране може.Може,ама обозначение,сертификат.
Нищо ново няма в новия закон,освен въпросното обозначение.На мен ми обелиха фолиото от задния джам още преди 12 години.Тогава за врати беше разрешено,а комбито е вид 5та врата...ама не мина.Сега пък хич не минава.
Да,баничарки може а за нас-не.Това е положението.
Задните ми странични са затъмнени на макс,аз през тях не гледам.Ама не се знае дали няма да дойде и техния ред.
Няма да мерят ченгетата,просто ще искат сертификат и/или обозначение.
Други неясноти?
- ssssl
- Мнения: 924
- Регистриран на: Вто 12 май 2009 17:47
- Автомобил:
- Двигател: CJXC
- Местоположение: Sofia
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Бла-бла...
Не аз, ти викаш че съм упорит. Аз отдавна можех да ти напиша ти какъв си, ама не искам да излизам от добрия тон и гледам да наблягам на фактите, а не на общите приказки.
Много си си повервал ...на ника
Нищо, вервай си![biggrin :biggrin](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Не аз, ти викаш че съм упорит. Аз отдавна можех да ти напиша ти какъв си, ама не искам да излизам от добрия тон и гледам да наблягам на фактите, а не на общите приказки.
Много си си повервал ...на ника
![mhihi :mhihi](./images/smilies/mhihi.gif)
Нищо, вервай си
![biggrin :biggrin](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- Iezekil
- Мнения: 6170
- Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
- Автомобил: Passat B4 Variant
- Двигател: RP 94
- Местоположение: Шумен
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
ssssl написа:Няма противоречие. Ал.3, за разлика от ал.2, разглежда случая, когато няма странични огледала.
Абе и аз още след първата тъпня дето писа, можех да не се хабя....за човек наблягащ на фактите в този пост си си развихрил въображението.И в следващия,и в по-следващия...
-
- Мнения: 148
- Регистриран на: Вто 22 юни 2010 20:01
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Sofia
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
http://www.uab.org/%D0%97%D0%B0%D0%B1%D ... B5-%D0%B0/
Забраната за затъмняване на задните автомобилни стъкла, въведена след изменение на чл. 105 от Закона за Движение по Пътищата и която трябваше да влезе в сила от 21 януари тази година, ще отпадне. Това стана ясно след провелото се днес заседание с членове на парламентарната транспортна комисия и ръководството на “Пътна полиция”. На срещата присъстваха Валери Борисов – заместник-министър на транспорта, председателят на комисията Настимир Ананиев, началникът на “Пътна полиция” Бойко Рановски, както и Любомир Дуриданов – представител на вносителите на автомобилно фолио.
Изменението на чл. 105 от ЗДВП бе следното:
“Чл. 105. (Изм. – ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
2.(Доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Ограничаване на видимостта през стъклата на задните странични врати на леките автомобили, както и намаляване на прозрачността им, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
3.(Нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 2 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации. § 9.
В последните няколко дни тази спорна промяна предизвика вълна от недоволство сред търговците на автомобилно фолио и членове на редица автомобилни клубове. Те изразиха мнение, че така сформиран чл. 105 не само няма да доведе до намаляване броя на ПТП, но и ще бъде сериозна предпоставка за корупция.
В хода на днешните разговори депутатите се съгласиха, че в закона е допусната техническа грешка и чл. 105 трябва да се коригира, като след новото изменение ал. 3 ще кореспондира не с ал. 2, а с ал.1. Т.е. Правило 43 ще се отнася за челното и предните странични стъкла на автомобилите.
Чл. 105. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 101 от 2016 г.в сила от 21.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
(2) (Доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г.в сила от 21.01.2017 г.) Ограничаване на видимостта, както и намаляване на прозрачността на стъкла, различни от челното и стъклата на предните странични врати, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.“
(3) (Нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г.в сила от 21.01.2017 г.) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 1 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации.
Забраната за затъмняване на задните автомобилни стъкла, въведена след изменение на чл. 105 от Закона за Движение по Пътищата и която трябваше да влезе в сила от 21 януари тази година, ще отпадне. Това стана ясно след провелото се днес заседание с членове на парламентарната транспортна комисия и ръководството на “Пътна полиция”. На срещата присъстваха Валери Борисов – заместник-министър на транспорта, председателят на комисията Настимир Ананиев, началникът на “Пътна полиция” Бойко Рановски, както и Любомир Дуриданов – представител на вносителите на автомобилно фолио.
Изменението на чл. 105 от ЗДВП бе следното:
“Чл. 105. (Изм. – ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.) (1) (Изм. и доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
2.(Доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Ограничаване на видимостта през стъклата на задните странични врати на леките автомобили, както и намаляване на прозрачността им, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.
3.(Нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 2 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации. § 9.
В последните няколко дни тази спорна промяна предизвика вълна от недоволство сред търговците на автомобилно фолио и членове на редица автомобилни клубове. Те изразиха мнение, че така сформиран чл. 105 не само няма да доведе до намаляване броя на ПТП, но и ще бъде сериозна предпоставка за корупция.
В хода на днешните разговори депутатите се съгласиха, че в закона е допусната техническа грешка и чл. 105 трябва да се коригира, като след новото изменение ал. 3 ще кореспондира не с ал. 2, а с ал.1. Т.е. Правило 43 ще се отнася за челното и предните странични стъкла на автомобилите.
Чл. 105. (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 101 от 2016 г.в сила от 21.01.2017 г.) Забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им.
(2) (Доп. – ДВ, бр. 101 от 2016 г.в сила от 21.01.2017 г.) Ограничаване на видимостта, както и намаляване на прозрачността на стъкла, различни от челното и стъклата на предните странични врати, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила.“
(3) (Нова – ДВ, бр. 101 от 2016 г.в сила от 21.01.2017 г.) Намаляване прозрачността на стъклата по ал. 1 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации.
- Andonov
- Мнения: 3925
- Регистриран на: Вто 06 мар 2007 8:44
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Ямбол
- Контакти:
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Сашко многократно е цитиран чл.105 от ЗЗД, но тълкуването всеки си го прави както иска.
На няколко пъти споменах, че така написан (изменен) члена ти ЗАБРАНЯВА да затъмняваш стъклата под 70%, защото в ал.1 са упоменати - ЗАДНОТО и СТРАНИЧНИТЕ осигуряващи видимоста на водача. А СТРАНИЧНИТЕ осигуряващи видимоста на водача според правило 43 са и задните, ако не знаете.
Като заключение мога да напиша че всеки може да си затъмнява задните странични и задния прозорец само по правило 43, което значи че за да са затъмнени под 70% трявба да имат символ V.
Така че този "изменен" член е пълня шитня. Не направиха нищо въпреки че се събраха министри, началници на ПП, представители на вносителите на фолиа, представители на автомобилни форуми (БМВ).
Или целта им е била точно такава, а по медиите заблудиха повечето че с изменението разрешиха затъмняването НАЗАД от шофьора.
![banghead :banghead](./images/smilies/banghead.gif)
Искаха но не успяха да формулират един толкова прост член.В хода на днешните разговори депутатите се съгласиха, че в закона е допусната техническа грешка и чл. 105 трябва да се коригира, като след новото изменение ал. 3 ще кореспондира не с ал. 2, а с ал.1. Т.е. Правило 43 ще се отнася за челното и предните странични стъкла на автомобилите.
На няколко пъти споменах, че така написан (изменен) члена ти ЗАБРАНЯВА да затъмняваш стъклата под 70%, защото в ал.1 са упоменати - ЗАДНОТО и СТРАНИЧНИТЕ осигуряващи видимоста на водача. А СТРАНИЧНИТЕ осигуряващи видимоста на водача според правило 43 са и задните, ако не знаете.
Като заключение мога да напиша че всеки може да си затъмнява задните странични и задния прозорец само по правило 43, което значи че за да са затъмнени под 70% трявба да имат символ V.
Така че този "изменен" член е пълня шитня. Не направиха нищо въпреки че се събраха министри, началници на ПП, представители на вносителите на фолиа, представители на автомобилни форуми (БМВ).
Или целта им е била точно такава, а по медиите заблудиха повечето че с изменението разрешиха затъмняването НАЗАД от шофьора.
![banghead :banghead](./images/smilies/banghead.gif)
![banghead :banghead](./images/smilies/banghead.gif)
![banghead :banghead](./images/smilies/banghead.gif)
-
- Мнения: 148
- Регистриран на: Вто 22 юни 2010 20:01
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Sofia
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Да, реално ако са затъмнени над 70%, трябва да има символа V. Сега загледах няколко нови автомобила с доста тъмни задни стъкла и имат този символ. Дали има начин да се напише на стъклото символа V?
- Iezekil
- Мнения: 6170
- Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
- Автомобил: Passat B4 Variant
- Двигател: RP 94
- Местоположение: Шумен
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Има начин-с пари.
Колега,според правило 43 полето за видимост на водача е предно и задно.Ето пълната конкретика в случая:
4.2.1. Безопасни стъкла, необходими за предното поле на видимост на водача
4.2.1.1. Безопасните стъкла, през които се получава предното поле на видимост на водача, определено в точка 2.23.1 от
настоящото правило, трябва да имат нормална светлопропускливост, равна на поне 70 %.
4.2.2. Безопасни стъкла, необходими за задното поле на видимост на водача
4.2.2.1. Безопасните стъкла, определени в точка 2.23.2 от настоящото правило, трябва да имат нормална светлопропуск
ливост, равна на поне 70 %, но в случаите когато са монтирани две външни огледала за виждане назад, се допуска
стъклата да имат светлопропускливост под 70 %, стига да са обозначени с допълнителния символ V, посочен в
точка 5.5.2 от настоящото правило.
4.2.3.1. Безопасните стъкла, които не попадат в обхвата на определенията от точки 2.23.1 и 2.23.2 от настоящото
правило, се означават с допълнителния символ V, посочен в точка 5.5.2 от настоящото правило, ако светло
пропускливостта им е под 70 %
Именно според европейското правило задния джам попада в задното поле на видимост.Но както ти сам отметна,а и както е написан нашия закон-всеки си го тълкува...щото няма конкретика.За сега във всеки случай най-важното е да се отиде до лицензиран сервиз за едно латинско 5.
Andonov написа: А СТРАНИЧНИТЕ осигуряващи видимоста на водача според правило 43 са и задните, ако не знаете.
Колега,според правило 43 полето за видимост на водача е предно и задно.Ето пълната конкретика в случая:
4.2.1. Безопасни стъкла, необходими за предното поле на видимост на водача
4.2.1.1. Безопасните стъкла, през които се получава предното поле на видимост на водача, определено в точка 2.23.1 от
настоящото правило, трябва да имат нормална светлопропускливост, равна на поне 70 %.
4.2.2. Безопасни стъкла, необходими за задното поле на видимост на водача
4.2.2.1. Безопасните стъкла, определени в точка 2.23.2 от настоящото правило, трябва да имат нормална светлопропуск
ливост, равна на поне 70 %, но в случаите когато са монтирани две външни огледала за виждане назад, се допуска
стъклата да имат светлопропускливост под 70 %, стига да са обозначени с допълнителния символ V, посочен в
точка 5.5.2 от настоящото правило.
4.2.3.1. Безопасните стъкла, които не попадат в обхвата на определенията от точки 2.23.1 и 2.23.2 от настоящото
правило, се означават с допълнителния символ V, посочен в точка 5.5.2 от настоящото правило, ако светло
пропускливостта им е под 70 %
Именно според европейското правило задния джам попада в задното поле на видимост.Но както ти сам отметна,а и както е написан нашия закон-всеки си го тълкува...щото няма конкретика.За сега във всеки случай най-важното е да се отиде до лицензиран сервиз за едно латинско 5.
-
- Мнения: 148
- Регистриран на: Вто 22 юни 2010 20:01
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Sofia
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
И аз това питам, кой може да изпише това V?
- Iezekil
- Мнения: 6170
- Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
- Автомобил: Passat B4 Variant
- Двигател: RP 94
- Местоположение: Шумен
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Сервиз за тониране/затъмняване на авто стъкла ?
- Andonov
- Мнения: 3925
- Регистриран на: Вто 06 мар 2007 8:44
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Ямбол
- Контакти:
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
2.18.
„материали за безопасно остъкляване, необходими с оглед видимост за водача“;
2.18.1.
„материали за безопасно остъкляване, необходими с оглед предното поле на видимост на водача“ означава всички стъкла, намиращи се пред равнината, която минава през точката „R“ на водача и която е перпендикулярна на равнината, която разделя симетрично превозното средство по дължина, през които водачът може да вижда пътя при движение с превозното средство или при извършване на маневра;
2.18.2.
„материали за безопасно остъкляване, необходими с оглед задното поле на видимост на водача“ означава всички стъкла, намиращи се зад равнината, която минава през точката „R“ на водача и която е перпендикулярна на равнината, която симетрично разделя превозното средство по дължина, през които водачът може да вижда пътя при движение с превозното средство или при извършване на маневра;
edit: Грешката е моя за точка R и редактирам
А точка R се намира приблизително до дясното рамо на водача (по пр.43) и всичко назад от страничите предни прозорец попадат по правило 43 със минимална пропускливост 70% , при наличието на 2 странични огледала и СИМВОЛ V може да са под 70%. Така че пак казвам - затъмняване реално не може да има на никой от тези прозорци без символ V.
„материали за безопасно остъкляване, необходими с оглед видимост за водача“;
2.18.1.
„материали за безопасно остъкляване, необходими с оглед предното поле на видимост на водача“ означава всички стъкла, намиращи се пред равнината, която минава през точката „R“ на водача и която е перпендикулярна на равнината, която разделя симетрично превозното средство по дължина, през които водачът може да вижда пътя при движение с превозното средство или при извършване на маневра;
2.18.2.
„материали за безопасно остъкляване, необходими с оглед задното поле на видимост на водача“ означава всички стъкла, намиращи се зад равнината, която минава през точката „R“ на водача и която е перпендикулярна на равнината, която симетрично разделя превозното средство по дължина, през които водачът може да вижда пътя при движение с превозното средство или при извършване на маневра;
edit: Грешката е моя за точка R и редактирам
А точка R се намира приблизително до дясното рамо на водача (по пр.43) и всичко назад от страничите предни прозорец попадат по правило 43 със минимална пропускливост 70% , при наличието на 2 странични огледала и СИМВОЛ V може да са под 70%. Така че пак казвам - затъмняване реално не може да има на никой от тези прозорци без символ V.
Последна промяна от Andonov на Вто 04 апр 2017 9:46, променено общо 1 път.
- icoico
- Мнения: 3795
- Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София/Stuttgart
- Контакти:
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Andonov написа:...А точка R се намира горе в средата на челния прозорец (по пр.43) и всичко назад от челния прозорец попадат по правило 43 със минимална пропускливост 70% ...
Някоя друга точка R гледаш. В конкретния случай се намира по средата на купето, малко зад облегалките на предните седалки. Както и да е, "правилният" прочит на новата редакция законова би трябвало да бъде, че не "С и П ПБл", а само специализиран сервиз с ЕС сертифицирани материали може да затъмнява стъкла. Остава някой да дефинира понятието "специализиран сервиз"
![mhihi :mhihi](./images/smilies/mhihi.gif)
![mhihi :mhihi](./images/smilies/mhihi.gif)
-
- Мнения: 148
- Регистриран на: Вто 22 юни 2010 20:01
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Sofia
Re: Въпрос за затъмняването на прозорци
Аз имам щампа върху фолиото, която е за сертифициране по TUV (човека, който слага фолиото, каза че с тази щампа, без проблем си регистрираш колата в Германия, тъй като там за затъмняване искат Сертификат при регистрация), но какво от това.
Върни се в “ЗДвП, нарушения, глоби, обжалване”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 8 госта