Ще се изненадате, но обезщетенията специално за смъртен случай, в България са по-високи. Това по памет(обсъждахме го в друг форум, с доста примери и доказателства, и с хора доста вътре в правото). Защото в България няма ограничения за размера на тези искове, то и затова реваха застрахователите.
Иначе да, спрямо средната заплата ГО е малко по-скъпа, но това пак е свързано с по-големшки обезщетения за неимуществени вреди, присъждани в България, както и на солидарния принцип, който е в момента(читавите шофьори плащат колкото рисковите, а разходите за застрахователя идват предимно от рисковите). Освен това като цяло българина е по-рисков шофьор(заради много фактори). Също така все повече се пътува в чужбина, където обезщетенията за имуществени вреди са по-високи, автопарка у нас бавно се обновява, цените на труда и частите при ремонта след ПТП леко растат... Всичко това са разходи на застрахователите.
Е, разбира се, те трябва да имат и някакви печалби за да се занимават с тази дейност, и въпреки всичко изброено, и аз смятам, че далеч не са на загуба, както и че вероятно имат незаконни споразумения по между си, които нарушават пазарните принципи(както и в други области у нас, едва ли е изненада).
Въпреки последното(което е много дълбоко за изкореняване), смятам че дори и в някакъв такъв малко нескопосан вариант на системата бонус-малус("бонус-фалос"

), ще има някакъв положителен дисциплиниращ ефект за шофьорите.
А застраховките в Германия се влияят от много фактори, та цитираните цифри не могат просто така да се сравняват.
Има значение конкретния модел кола, дори конкретния двигател. Имат огромна статистика колко баш такива коли правят катастрофи и даже колко тежки, и на тази база променят цената. Същото и за шофьорите, има значение пол, възраст, стаж, точки, предишни катастрофи...дори и какво работят, къде си държат колата, дали я изплащат или е купена в кеш... Много важен фактор е и къде е регистрирана колата, респективно къде ще се ползва(голям град, голям риск), както и колко километра на година се предвижда да се минават(повече километри, по-голям риск).
Дори и при всичко това, има неща които изглеждат куриозно - примерно сравнително редки модели коли, имат малко катастрофи в статистиката, и застраховките им са доста ниски. Например някоя Лада(било то и по-нов, актуален модел) има доста ниска застраховка защото не се карат много такива.