Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Vbgf
Мнения: 4
Регистриран на: Чет 05 ное 2020 14:12
Автомобил:
Двигател:

Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот Vbgf » Пон 09 ное 2020 0:10


Здравейте колеги!
Млад шофьор съм и преди около година-две наследих семейния автомобил - едно старо голфче тройка от 93г.

Колата преди се караше сравнително често и на късички разстояния из София и околията. Сега вече единствените ѝ задачи са да ни кара до село (10-15 пъти през лятото), да вози родата на семейни събирания (поне преди ковид де) и от време на време да ме метне на някое по-залутано място в града. Повечето време седи и събира листа пред блока.

Проблемът идва от там че колата не беше поддържана добре преди да стигне до мен, а като дойде - вече беше късно. Ако ви е интересно мога да вляза в детайли какво точно ѝ е на колата, но това не е по темата която искам да дискутираме и ще го прескоча за сега. Преди около месец колата беше по сервизи около 3 седмици и след като я взех пак се прецака, но на друго място. Майстора ми каза "Ще си трака до Надин" и тогава се зарекох че повече ремонти няма да ѝ правя и ще я карам докато не се разпадне на пътя.

В момента по груби сметки колата ми излиза около 1000-1200 лв на година без гориво, може би + 200 лв с горивото. Това е голямо перо в бюджета, особено за нещо, което не се използва. За съжаление няма как да го премахна без да намеря алтернатива, няма кой да кара бабата на село. :mhihi

Какво да я правя тая кола? Нито ми трябва лично, нито искам кола, но имам задължения към семейството си, които не мога да захвърля толкова лесно.
Да я ремонтирам ли още?
Да я продам и да взема друга? Каква да взема и как да я поддържам при толкова рядко каране?
Да я продам и да си взимам спарк/такси/наем?
Да я продам и да остана без кола, като прехвърля семейните ангажименти на други?

След множество разговори с роднини и приятели отговора винаги излиза еднакъв - "ти си знаеш". :banghead
Та се допитвам до вас. Моля ви за помощ, дайте малко акъл или поне друга гледна точка. През последните години форума много ми помогна по други теми, но на тази така и не намерих решение.

На кратко: имам стара кола, която карам много рядко и е на издъхване. Кола ми трябва достатъчно често че такси/наем/спарк са нерентабилни и достатъчно рядко че нова кола не е обоснована. Какво да правя? :new_Eyecrazy




Потребителски аватар
К.Одаджийски
VW експерт
VW експерт
Мнения: 12116
Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
Автомобил: Saab 9-3 SS ARC
Двигател: B207L
Местоположение: София / Берковица

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот К.Одаджийски » Пон 09 ное 2020 7:07


Поддържаш спирачната система и окачването за да не се убиеш някъде с нея и чакаш да умре. Като умре я даваш в надин както ти е казал майстора и купуваш някаква друга кола за малко пари и пак така


Vbgf
Мнения: 4
Регистриран на: Чет 05 ное 2020 14:12
Автомобил:
Двигател:

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот Vbgf » Пон 09 ное 2020 11:49


К.Одаджийски написа:Поддържаш спирачната система и окачването за да не се убиеш някъде с нея и чакаш да умре. Като умре я даваш в надин както ти е казал майстора и купуваш някаква друга кола за малко пари и пак така


Мерси за бързия отговор! :biggrin

Да, предните спирачки ги смених като я взех още - държачи и накладки. Същото се отнася и за гумите - четири зимни гуми среден клас Cleber с уж добри параметри. За окачването го гледат всеки път като я вдигат и казват че е в добро състояние - там нищо не съм правил.


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 2008
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот cecoa1 » Пон 09 ное 2020 13:09


Как ги изчисли тия 1000-1200лв разходи на година?!
Административните разходи, такси, винетка, данък, застраховка, едва ли са над 500лв, и то ако ги плащаш за цяла година, щото има варианти някои от тях да се плащат за по-кратки периоди.
Масло да сменяш и някой филтър, до към 100-150лв, ама при тоя пробег, и предвид, че ще я караш към Надин, може и да не го правиш всяка година. Сега имаш гуми(макар че не схванах защо са ти баш зимни), спирачки, окачване, какво друго да му стане на голфа?! По мотора каквото и да има, взимаш по 5лв от Надин(само да не се е счупил нещо сериозно). А и всъщност не само по мотора, а и въобще.


Vbgf
Мнения: 4
Регистриран на: Чет 05 ное 2020 14:12
Автомобил:
Двигател:

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот Vbgf » Пон 09 ное 2020 16:04


cecoa1 написа: Как ги изчисли тия 1000-1200лв разходи на година?!


Гражданската отговорност я плащам разсрочено на четири вноски - 350лв общо.
Данъка беше 20-30лв някъде.
Годишния преглед с картата на СБА беше 50лв.
Винетка за извън София - 100лв.
Винетка за локално платено паркиране в София - 100лв.
Смяна на масло и филтри - 50лв.

До колкото ми е известно, тези разходи не може човек да избяга от тях независимо какво кара. Към тях трябва да се добави и разхода за нови гуми на всеки х години.

Допълнително само от лятото насам за ремонти (по спомен) дадох:
Преправяне на алтернатор - 90лв.
Смяна на стартер - 140лв.
Различни центровки, смяна на датчици на маслото, заваряване на гърне - 50лв.
Смяна на ключ за превключване бензин/газ и ключалката за запалване - около 50лв (не помня колко точно беше).

А за горивото - от последния технически преглед са навъртяни около 3000 км, като до края на годината се съмнявам да се кара още кой знае колко.
При разход средно 10/100 газ и цена около 0.80лв излизат около 240лв. Пали и се кара на бензин от време на време като свърши газта.

cecoa1 написа: Сега имаш гуми(макар че не схванах защо са ти баш зимни)


Понеже нямам намерение да ги сменям зиме/лете, прочетох в нета (а и ме посъветваха) да си взема само един чифт зимни. Вече не помня защо плюеха всесезонните гуми, но като цяло следвах препоръки за това.

Главният проблем на колата е че много е ръждясала от долу, праговете никакви ги няма. Майсторите се чудят как да я вдигат на крика :mhihi
Другото сега, което трака и дето майстора каза "ще си трака до Надин" е при по-рязко тръгване тропа при предното дясно колело. Той каза точно какво му е, но така и не го запомних (не са тампони), само запомних че не си заслужава да се прави.

Иначе други проблеми има бол, но не бих казал че са "важни/наложителни": парното работи само на 4, едното копче за стъклото не хваща, задната чистачка не работи, централното заключване не работи, предните седалки се клатят и в завоите се накланят, братовчеда изкриви багажника в едно дърво, тапицерията виси от тавана, газовата не показва колко има в нея, а пък акумулатора никакъв го няма ако се остави закачен за 2 седмици.
Като новости - климатик, въздушни възглавници, ABS и тн няма да се намерят тук. :mhihi


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 2008
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот cecoa1 » Пон 09 ное 2020 17:49


Ми каквото дал, дал. Сега може да я караш така още година-две, а после ще му мислиш според тогавашните ти нужди и възможности. Дреболиите могат да се пооправят, там с парното и провисналия таван, акумулатора вкъщи зимата(чат пат на зарядното). Включително със собствени сили, малко четене, и части от вторични суровини. Това разбира се, ако чак толкова си ограничен с парите.
Тъкмо и щом си млад шофьор, ще посвикнеш с шофирането за година-две-три, карайки тази кола, и после ако взимаш следваща, вероятно доста по-читава и за по-дълго да се ползва, ще си вече с повече опит.


thanis
Мнения: 1863
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот thanis » Пон 09 ное 2020 18:11


Привет колега, принципно ако наистина има опция да прехвърлиш семейните ангажименти на други. Действай ! /Стига после да не гледат на теб, като черната овца в семейството/За теб за придвижването ти в София, спорадичното такси/спарк и т.н. надали ще стигне статичните разходи за автомобила. Реално погледнато ако има здрави спирачки гуми и окачването не е дроб, можеш да си я караш с ръждите, хлопането и т.н. Но въпроса е, щом лично ти не я ползваш и не ти трябва, аз по-скоро бих прехвърлил този ангажимент на някой друг от семейството. Чисто от финансова гледна точка. Семейството е най-важно, но не се поставяй в ситуация да бъдеш използван, само щото си най-наивен. Поздрави и успех с решението !


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 10078
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот group® » Пон 09 ное 2020 18:57


Vbgf написа:... Сега вече единствените ѝ задачи са да ни кара до село (10-15 пъти през лятото), да вози родата на семейни събирания (поне преди ковид де) и от време на време да ме метне на някое по-залутано място в града. Повечето време седи и събира листа пред блока.


Само ти знаеш това колко дни/часове са.
Спарк е 50лв за цял ден.
1000лв ако ти излиза колата на година = 20 цели дни спарк. А тенденцията е всичко да се вдига (ГО, данък, т.н.) и съотношението ще се променя.

Лично аз си мечтая да нямам кола и да ползвам Спарк в града и рентакар за почивките.


Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот инжектопляктор » Пон 09 ное 2020 20:00


Не знам какво означава неподдържана. На моето Ауди, което купих уж като здраво съм правил за 1 година
- Глава
- Спирачки
- Казанче антифриз
- Газова
- Окачване
- Парно
- Датчици
- Ремонт на моното
- Смяна на бензинова помпа
- Подмяна на половината сноп кабели
- Подсветката на интериора
- Ел.Стъклата
- Седалка ших, че беше скъсана
- Лагери на задни колела
- Жила на ръчна и цялостна ревизия
- Шарнир на скоростния лост
- Нови фарове, нови мигачи
- Смяна на скоростна кутия. От 2.0 115 коня сложих
Какво за теб означава неподдържана и големи разходи!!!?
Всичко освен глава и скоростна кутия съм го правил аз.
---
Без кола - не може! Може, само ако живееш в града, возиш се на градския автобус и зимата те пръскат колите с кал по спирките. Предвид коронавирусната ситуация аз не бих си го причинил да се возя в градски транспорт! По-добре пеша или с колело!
Оправи я или я разкарай и си вземи някоя Фиеста, друг Голф или Поло, ако ще Опел. И това е. Не е задължително да е ТАЗИ кола. Но е доста препоръчително да имаш "НЯКАКВА кола". За града по възможност да не е много голяма. Преди това имах Пасат Б3 и след фиаското с Аудито наистина съжалявам, че го продадох. Беше голям и труден за града, но като че ли ми беше на сърце и толкова не съм го ремонтирал.
group® написа:А тенденцията е всичко да се вдига (ГО, данък, т.н.) и съотношението ще се променя.

Обезателно и Рент а Кар ще ти го фактурират повишаването на всичко.
п.п Дори не знам какво е Спарк.

Последна промяна от инжектопляктор на Пон 09 ное 2020 20:09, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот muns61 » Пон 09 ное 2020 20:08


За София поддръжката на стара кола е проблем. Шуреят има Авенсис Версо и Пасат Б3 1992 година и пасатът му отказват да го приемат в повечето сервизи. А е здрава колата, само обелен лак има.


Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот инжектопляктор » Пон 09 ное 2020 20:11


muns61 написа:За София поддръжката на стара кола е проблем..

Навсякъде поддръжката на стара кола е проблем. На мен за климатика са ми отказвали поне 5 сервиза и само в 1 го погледнаха.
В старите коли няма хляб и възможност за надценки и жулене, защото са прости. За сметка на това разни ръждясали болтове, които изискват усилия за развиване - не им се занимава. То и поддръжката на по-нова пак не е гарантирана. Примерно с газовите е голям цирк.
Затова като имаш стара кола си вадиш ръцете от..и почваш сам. Аз с доста питане си сменям лагери, по окачването, ръчни, парнота, ел.инсталации си правя и маслото и антифриза си ги сменям пред блока. Но не ги хвърлям на земята, събирам ги в туби.
Минусът е, че като го правиш еснафите те гледат като мизерник. Но честно казано отдавна не живея за общественото мнение.
И съм карал както стара кола по необходимост, така и по избор.
--------
Голфето ако не е изгнило, може да се оправи що-годе да е нормално. Само маслото трябва да се сменя и антифриза да се следи.
И дисковете на спирачките да не ръждясат тотал щета. И акумулаторът да не падне.
Голф 3-ките гният. Пасат 4-ките гният. Голф 2, Ауди 80 и Пасат Б3 не гният. Изгнило ли е структурно - опасно е.
За желязо, че не се знае кога ще се счупи на 2. Изгнила кола карат само джихадисти и самоубийци.


Потребителски аватар
К.Одаджийски
VW експерт
VW експерт
Мнения: 12116
Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
Автомобил: Saab 9-3 SS ARC
Двигател: B207L
Местоположение: София / Берковица

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот К.Одаджийски » Вто 10 ное 2020 8:14


инжектопляктор написа:В старите коли няма хляб и възможност за надценки и жулене, защото са прости. За сметка на това разни ръждясали болтове, които изискват усилия за развиване - не им се занимава.

Принципно избягвам вече да говоря на такава тема, ама да те питам тебе. Представи си, че ми докараш твоя пасат или голф тройка за смяна на тампони на заден мост. Аз се навивам, колкото болтове скъсам, ще ги заменя, имам 2-300 кила болтове в едни варели. Какво правим с кантара обаче!? Ще се навиеш ли да ти сменя кантара с нов и всичките тръбички за спирачките които ще се скъсат при отвиване, включително и двата спирачни маркуча!?


Потребителски аватар
Piqndurnik
Мнения: 574
Регистриран на: Сря 04 сеп 2013 12:01
Автомобил: Passat Variant
Двигател: CBAB 2010
Местоположение: около Мюнхен

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот Piqndurnik » Вто 10 ное 2020 9:31


Стара кола си заслужава само, ако сам си я поддържаш. За целта, освен умения, трябват и подходящи условия и много свободно време.


thanis
Мнения: 1863
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот thanis » Вто 10 ное 2020 9:39


Vbgf написа:Млад шофьор съм и преди около година-две


Какво да я правя тая кола? Нито ми трябва лично, нито искам кола, но имам задължения към семейството си, които не мога да захвърля толкова лесно.

На кратко: имам стара кола, която карам много рядко и е на издъхване. :new_Eyecrazy


Колегата е казал, че за лични нужди не му трябва автомобил, също не иска да има кола. Както и че събира листа пред блока.

Тормози го семейният дълг. В тази ситуация, пак казвам, ако съществува опция да прехвърлиш отговорността на някой друг - по-добре така. Не си заслужава да се тровиш. Спестените пари ги инвестирай в себе си и/или образованието си.
Ако прецениш, че родата са черногледи. Стискаш зъби и я задържаш. Може да се кара, но си е перо в личния ти бюджет. Предполагам, ако някой покриваше разходите за нея, нямаше да те бърка.
Отново късмет с решението !


Vbgf
Мнения: 4
Регистриран на: Чет 05 ное 2020 14:12
Автомобил:
Двигател:

Re: Съвети за подмяна или поддръжка на рядко карана кола

Мнениеот Vbgf » Вто 10 ное 2020 21:26


Благодаря на всички за отговорите! Радвам се че получих толкова много различни гледни точки и съвети, затова обичам форумите :beer

За сега колата ще остане при мен, като ще потърся менения за това наистина колко е ръждясала/изгнила и колко е опасна, както и това тропане дали може да причини някакви проблеми.

Усещам как идва период, в който колата може да не се използва в продължение на 3-4 седмици поред. Колкото съм чел, това не е много добре за колата - трябва да се поддържа по някакъв начин за да не възникват още проблеми. Вярно ли е това? Имате ли някакви съвети за поддръжката - трябва ли да се маха акумулатора и да се слага на топло вкъщи, да се откача само минусовата клема или няма нужда да се пипа въобще, трябва ли колата да се припалва на някакъв период от време, да се кара известни километри или и това не е нужно?



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 42 госта