Зимни гуми - кой с какви - оценка

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19321
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот stefan4o » Съб 18 сеп 2021 8:47


Благодаря за изчерпателния отговор. Само че питането ми не беше насочено към теб. Считам, че картинката и графиката са полезни много.
А този цитат, подлежи на толкова много дискусия, че няма накъде:
Водачът трябва да "съобразява скоростта си с релефа на метността,състоянието на пътя, състоянието и товара на превозното средтство, което управлява, с метеорологичните условия, интензивността на движението, собствените си възмоности и всички други обстоятелства, които имат значение за безопасността на движението".




Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1640
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот Кайзен » Съб 18 сеп 2021 9:01


Моля, нищо лично!
Искам само да покажа, че купуването на гуми, които имат спирачен път 1-2м по-малко от другите НЕ е толкова важно. Човешката реакция е много по-важна.


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19321
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот stefan4o » Съб 18 сеп 2021 9:18


Разбира се, че човешката реакция е много важна (в някои ситуации по-важна от това, дали гумите са китайски или премиум). Но зависи и от самата ситуация. Ще се опитам да онагледя с пример:
Имаме два абсолютно еднакви автомобила, които се управляват от два робота с еднакви реакции (понеже няма как да ползваме двама човека с еднакви такива). Ще ползвам картинката, която Влад даде по-напред в темата.
Да кажем едната кола е оборудвана с гуми Фалкен, а другата, примерно с Викинг. Шофираме в градска среда с 40км/ч или приблизително 11м/с. Времето е влажно и настилката е мокра. Ненадейно пред нас изскача дете, което майка му го е изпуснала, докато чакат светофара. Изскача пред нас на 40м. Казахме, че са нужни секунди на шофьора да осъзнае и предпиеме спиране. Да кажем това са 2 секунди. Докато това се случи ние ще сме на 18м от детето - не можем да го заобиколим, трябва да спрем. За Викинг ще са ни нужни 18м, а за Фалкен 14м (хипотетично, не мога да кажа с точност, може метрите да са по-малко да кажем съответно 17 и 13). Какъв би бил изходът от подобна ситуация?
Преди да бъда опроверган, че трябва да караме със скорост, съобразена с обстановката ще побързам да кажа, че понякога има ситуации, които НИКОЙ не може да предвиди. Именно тогава са най-важни тези метър-два или три. И именно тогава заключението на разследващите е "каране с несъобразена скорост". Тук се вземат предвид само и единствено факторите - настилка, време на реакция на шофьора и гуми.

Последна промяна от stefan4o на Съб 18 сеп 2021 10:29, променено общо 2 пъти.


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1640
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот Кайзен » Съб 18 сеп 2021 9:27


Примера е добър, но добрия и съобразителен шофьор би разпознал разсеяната майка и нервото дете, което би се отскубнало.
Разбира се има и ситуации, при които не може да се реагира. Аз също имам за последните десетина години две срещи с диви животни. И дори да имах най-добрите гуми на света, съприкосновението не може да бъде избегнато. Физически не е възможно.


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19321
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот stefan4o » Съб 18 сеп 2021 9:31


Кайзен написа:Примера е добър, но добрия и съобразителен шофьор би разпознал разсеяната майка и нервото дете, което би се отскубнало.

:bowdown
Благодаря ти още веднъж за включването. Мислех и други примери да дам, за да коментираме и тях, но ще се въздържа. :th_up На теория е така, но в реалния живот нещата не стоят точно по този начин. Примери - бол. Приканвам те, ако имаш желанието да водим подобни дискусии (неслучайно използвам тази дума), в които разбира се да се включат и колегите - да го направим в отделна тема. Смятам, че за всички ни ще е полезно и всеки ще има шанса да види гледната точка на другия (подкрепена с аргументи), като може да научи и нещо ново. Над което да не се е замислял досега.
Кайзен написа:Разбира се има и ситуации, при които не може да се реагира. Аз също имам за последните десетина години две срещи с диви животни. И дори да имах най-добрите гуми на света, съприкосновението не може да бъде избегнато. Физически не е възможно.

Тук съм на твоето мнение, просто има ситуации, в които си катастрофираш и това е (въпреки, че ако успееш да понамалиш малко щетите ще са по-малки). И аз съм имал една-единствена такава ситуация. Успях да минимизирам щетите, като намалих (карах с тайвански Максис отпред и китайски Федерал тогава, нови, ако е от значение).


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 10087
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот group® » Съб 18 сеп 2021 9:50


А аз не харесвам примера!
Представи си същата ситуация, с еднакви гуми, но в единия случай си с пасат 1.6тди, а в другия с нисан gtr.
Нисана ще спре за 10 метра, а пасата за 16 (измислям си естествено - няма да седна да ровя точни данни).
Ко прайм?

Или еднакви коли, еднакви гуми и роботи, но едните са 2ри сезон, другите 3ти?

Разбираш ли, колко са нелепи тези заключения?
(Да не говорим, че сметките не са така - не можеш да разделиш 80 на 2 за 40км/ч и да разделиш спирачния път на 2. Просто не е така - кола от 40 не спира за метрите от 80/2 :icon_lol )

Към прекрасния пост на Кайзен ще добавя още няколко фактора, които са далеч по-важни от гумите (без това да означава, че можем да караме с галоши 3та употреба):
- наблюдаваната зона напред е свързана с опита на водача. Разликата между млад и опитен шофьор достига до няколко пъти.
- зрителното поле (периферията) също има индивидуални различия, но и е пряко зависима от скоростта

Все неща и теория, които за съжаление в Бг не се учат на курсовете. А като гледам и познанията на масата за нещата, които се учат, май е все тая :confused

Последна промяна от group® на Съб 18 сеп 2021 9:53, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1640
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот Кайзен » Съб 18 сеп 2021 9:53


stefan4o написа:Според мен няма смисъл да продължаваме по-натам. Мислех и други примери да дам, за да коментираме и тях, но е безсмислено. :th_up На теория е така, но в реалния живот нещата не стоят точно по този начин. Примери - бол.

Според мен гумите имат само 10% отношение към дадена ситуация. Ако се отдава внимание само на тези 10%, а другите 90% се пренебрегват, то крайния резултат винаги ще е плачевен.
Всички тези числа за гумите се отнасят за тяхното състояние до 1000-2000 изминати километри. С намаляването на грайфера и стареенето на гумата им се изменя и характеристиката. И тогава тези 35-36-37м за спиране от 100км/ч до 0км/ч стават съвсем други и може би не най-добрите при ново състояние са най-добри и след това, в реалния живот. Но всички се съсредоточават в данните за гумите в ново състояние без да е известна тяхната деградация.

Същото е и със спирачките, окачването и т.н. И понеже този месец бях на TÜV и мога да сравня данните от спирачния стенд с тези от преди 2г, то се забеляват и по-ниски стойности на daN - същия автомобил, преди две години с нови гуми, сега на 2г, същите дискове, накладки, окачване и т.н., но остарели с 2г. Даже и стенда за изпитание е същия. Но реалните резултати са други, по-лоши, но в нормите.


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19321
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот stefan4o » Съб 18 сеп 2021 10:22


Нали коментираме нови гуми? На всеки е ясно, че тези картинки с метрите се отнасят за нова гума, тествана на кола Х. На кола У и същата гума, но карана 1-2-3 сезона - резултатът няма да е същият. С удоволствие бих прочел изпитание на различни марки гуми 2-3 сезона, но то няма да е меродавно, защото няма как всички те да са съхранявани и карани по един и същ начин, за да е обективно сравнението.
За опита, периферното зрение, предвиждането на евентулна лоша ситуация няма как да не се съглася. Въпросителните около спирачния път, т.е. факторите за неговата дължина са доста. Гумите и спирачките са единствените от тях, които човек може да предвиди и да "подобри", така да се каже. Останалото - си зависи от шофьора изцяло.
Ето нещо свързано със спирачния път, което може да разгледаме също:
https://www.qld.gov.au/transport/safety ... nces/graph
Ако можем да се доверим на данните, то излиза, че при по-ниска скорост гумите не са чак от толкоз голямо значение, докато при покачване, нещата се променят, особено на мокро.


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1640
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот Кайзен » Съб 18 сеп 2021 10:30


stefan4o написа:Гумите и спирачките са единствените от тях, които човек може да предвиди и да "подобри", така да се каже. Останалото - си зависи от шофьора изцяло.
Не мога да се съглася, че са само гумите и спирачките. Окачването играе огромна роля за притискането на автомобила към пътното платно. Налягането на гумите също е огромен фактор.


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19321
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот stefan4o » Съб 18 сеп 2021 10:39


Добре, съгласен съм, че гумата с нейните качества и характеристики е най-маловажното, даже направо си е незначително, за спирачния път на един автомобил. Извинявам се на всички колеги, които са получили укор от моя страна относно бюджетните гуми. Пожелавам безаварийно на всички (дори и на тези, които им се иска да ме напсуват в темата, ама не смеят).


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 10087
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот group® » Съб 18 сеп 2021 10:50


stefan4o написа:Ако можем да се доверим на данните, то излиза, че при по-ниска скорост гумите не са чак от толкоз голямо значение, докато при покачване, нещата се променят, особено на мокро.


А, виж как сам си обори примера :th_up

Казвам го за емнайсти път:
Прекалено много гледаме във форума тестове и сухи данни, като същевременно доста повърхностно ги анализираме.
Ако седнем да се водим по такива данни, всички ще караме бели коли, ще имаме една градска и една извънградска с различни марки (в зависимост от статистиката за катастрофи по марки), ще сменяме гуми всяка сутрин в зависимост от условията и т.н.

Далеч по-важно е да обърнем внимание на способностите и знанията си! На тази база да имаме адаптивен стил на шофиране, който се съобразява с условията. Да се тества колата в безопасна среда и следи представянето и при различни условия.

За мен е много опасно явление предоверяването към машината и оборудването на база тестове и класации.
Смело и без данни твърдя, че повечето от тежките катастрофи се причиняват със топ коли, топ гуми и прекомерно уверени шофьори.


Потребителски аватар
xalerrelax
Мнения: 3060
Регистриран на: Чет 25 сеп 2008 10:54
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот xalerrelax » Съб 18 сеп 2021 11:01


group® написа:- наблюдаваната зона напред е свързана с опита на водача. Разликата между млад и опитен шофьор достига до няколко пъти.


Абсолютно подкрепям.Съобразяването с моментната , пътна обстановка е може би ключа за палатката.
Но това се трупа с опит зад волана.
Дори и най-качествените ,премиум гуми , спирачна система и т.н. , няма как да прескочат законите на физиката и математиката.
Със сигурност помагат , но не винаги.
Примери безкрайни.....скоро гледах клип , един келеш(видимо беше около 18-20 годишен) беше направил тоталка много ,сериозен Мерцедес.


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1640
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот Кайзен » Съб 18 сеп 2021 11:07


stefan4o написа:Добре, съгласен съм, че гумата с нейните качества и характеристики е най-маловажното, даже направо си е незначително, за спирачния път на един автомобил.
Уж искаше да се води дискусия..
Според изследване на TÜV дефектните амортисьори водят до увеличаване на спирачния път с до 20%. Дори да купиш най-добрата гума (35м спирачен път), но амортисьорите са ти изпуснали - се получва 42м спирачен път.
Ако имаш гума със спирачен път от 37м и читави амортисьори, то би могъл да спреш за 40-41м.

Концентрирането единствено и само към гумите не е най-доброто решение в реалния живот.


Потребителски аватар
xalerrelax
Мнения: 3060
Регистриран на: Чет 25 сеп 2008 10:54
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот xalerrelax » Съб 18 сеп 2021 11:09


stefan4o написа:Добре, съгласен съм, че гумата с нейните качества и характеристики е най-маловажното, даже направо си е незначително, за спирачния път на един автомобил. Извинявам се на всички колеги, които са получили укор от моя страна относно бюджетните гуми. Пожелавам безаварийно на всички (дори и на тези, които им се иска да ме напсуват в темата, ама не смеят).


Никой не казва това , проблема е ,че и гумата и самата машина се управлява от човек , а не от робот.
И ако той , няма нищо в таванското , всичко става паприкашшш.
Пресен пример е тва , кухо лапе с Брабуса.

офф
Хубаво е някой да отцепи тази част от темата за зимни гуми , в нова , отделна тема.


Потребителски аватар
MamaMy
Мнения: 1040
Регистриран на: Вто 27 юни 2006 22:33
Автомобил: Galaxy
Двигател: AUY 2003г
Местоположение: Едно малко село край Плевен

Re: Зимни гуми - кой с какви - оценка

Мнениеот MamaMy » Съб 18 сеп 2021 11:41


xalerrelax написа:Абсолютно подкрепям.Съобразяването с моментната , пътна обстановка е може би ключа за палатката.
Но това се трупа с опит зад волана...
Примери безкрайни.....скоро гледах клип , един келеш(видимо беше около 18-20 годишен) беше направил тоталка много ,сериозен Мерцедес.

Има и другата крайност. От снощи по новините. Дядка на 70 помля 3 коли защото колата поднесла. Той вече няма реакции и само е седял. Да е говорим, че е бил съвсем неадекватен спрямо пътната обстановка. Мокър от съвсем лек дъжд асфалт. В този случай водата не е достатъчна да измие пепеляка по пътя и се получава съвсем тънък слой кал. Пързаля се повече и от лед. :stumm



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 35 госта